20 wrz 2010 11:38
W okresie upałów nie wolno tankować zbiornika paliwa w samochodzie do pełna, ponieważ grozi to pożarem. Powodem zagrożenia jest znaczna rozszerzalność paliw – zarówno benzyn, jak i oleju napędowego – pod wpływem temperatury. 50 litrów paliwa w zimnym podziemnym zbiorniku stacji
paliw, rozszerza się w baku pojazdu
w czasie panujących obecnie upałów nawet o 1 litr! Dlatego należy wlewać do zbiornika proporcjonalnie mniej paliwa, w zależności od pojemności baku. Bezpiecznym
rozwiązaniem wydaje się tankowanie do pierwszego „odbicia" pistoletu dystrybutora, pod warunkiem, że został on głęboko włożony do wlewu paliwa.
Jeśli ktoś naleje paliwa do pełna, np. pod korek, to rozszerzające się paliwo dostawać się będzie do układu odpowietrzenia, gdzie może zapalić się pod wpływem temperatury. W przypadku pojazdów z silnikiem Diesla
, trzeba dodatkowo uważać, aby nie zalać układu odpowietrzania (po odgięciu małej klapki przy wlewie) – co robi wielu kierowców
przed dalekimi wyjazdami. Zalany układ odpowietrzenia nie spełnia swojego zadania i stwarza dodatkowe zagrożenie w razie ewentualnego wypadku. To już igranie z ogniem, i to nie tylko w czasie obecnych upałów.
Inny problem związany z pełnym zbiornikiem i rozszerzającym się paliwem, to ewentualne przedostawanie się oparów z układu odpowietrzenia do kabiny. Teoretycznie takie zjawisko nie powinno mieć miejsca, ale kiedy układ odpowietrzenia zostaje zalany paliwem albo dostaje się do niego rozszerzające się pod wpływem temperatury paliwo, nie spełnia swojej funkcji. Może wówczas dojść do przedostania się np. oparów paliwa do kabiny i zatrucia podróżujących. To bardzo nieprzyjemne, a później śmierdzi w kabinie – opowiada znajomy kierowca, który doświadczył tego samemu.
Z powodu rozszerzania się paliwa pod wpływem temperatury nie wolno także nalewać do pełna kanistrów. Należy pamiętać, że przewożenie kanistrów z paliwem w samochodzie, stwarza ryzyko pożaru w czasie ewentualnej kolizji drogowej. Jeśli dojdzie do uszkodzenia albo otwarcia się kanistra, np. po uderzeniu o inny przedmiot, następuje rozlanie paliwa, które może się od razu zapalić od powstałej w czasie kolizji iskry elektrycznej.
Radzimy tankować w dostępnych przy dystrybutorach rękawiczkach. Chronią one nasze ręce przed oparami paliwa oraz ewentualnym brudem i zarazkami pozostawionymi na pistolecie przez innych użytkowników. W ten sposób nie pobrudzimy sobie także kierownicy.
Robert I. Bielecki
Foto: Statoil, Orlen
Muszę przyznać że nigdy nad tym się nie zastanawiałem a ma to sens.
Kia Rio 1,4 97KM
Obecny model Kia cee'd SW 1,6 benzyna nr serii 0420 FLWitia.