olus napisał(a):...a jak szersze to wieksza powierzchnia styku, jak większa powierzchnia styku to wieksza przyczepność?
Niestety nie zawsze.
W lecie na suchym - tak. Na mokrym tylko gdy masz bieżnik w doskonałym stanie. W koleinach na mokro szeroka opona to tragedia. Zachowuje się jak narta wodna.
W zimie na czarnym tak. W zimie na błotku pośniegowym i na śniegu - nie. Wąska opona poradzi sobie lepiej "rozcinając" sobą śnieg, a nie ślizgając się po powierzchni. Decyduje wtedy nacisk jednostkowy na grunt (terminologia jak z czołgów), który im większy, tym opona się bardziej wgryza lamelkami w śnieg, a przez błoto pośniegowe dochodzi do czarnego.
Jak widzisz zawsze to musi być kompromis, ale z przewagą na szerokość w lecie, a na nacisk (wąską oponę) w zimie.
Według mojej prywatnej oceny, przy wadze Ceed'a SW rozmiar 195 jest dla mnie optymalnym kompromisem wielosezonowym. Może na lato 205 czasem by się przydało jedynie, ale to jak zjeżdżę te opony co mam.