Strona 1 z 2

Co powinno się wiedzieć o jeżdżeniu dieslem?

Napisane: 19 wrz 2007 19:48
przez TTomek
Witam,

Przeczytałem wątek o docieraniu diesla, jednak mam pytanie odnośnie normalnej jazdy:
Co powinno się wiedzie? o jeżdżeniu z silnikiem diesla - lub inaczej: jak powinno się jeździć dieslem?

Dieslem jeździłem kilka razy i nigdy się tym nie interesowałem. Wiem, że nie powinno się gasić silnika od razu po zatrzymaniu i to w zasadzie tyle :(
Coś tam "wygooglałem", ale może kto? z forumowiczów podzieli się spostrzeżeniami/uwagami.
Z góry dzięki.

Pozdrawiam

Napisane: 19 wrz 2007 20:11
przez vitaras
Trzeba pamiętać ,że czasem paliwa trzeba dolać. Rzadko ale trzeba :)
tu w paru watkach o tym jest. przestudiuj.

Napisane: 19 wrz 2007 20:20
przez sensor
po odpaleniu zimnego ostrożnie przy turbinie z obrotami musie się tdi rozgrzac zanim ogień

Napisane: 19 wrz 2007 20:26
przez TTomek
<span>sensor</span> napisał(a):po odpaleniu zimnego ostroĹźnie przy turbinie z obrotami musie się tdi rozgrzac zanim ogień


Co to znaczy "rozgrzać"? Po czym to poznać (temperatura, czas)?

Sorki za lamerskie pytania ale nie chcę potem eksperymentować na ceed'ku ;-)

Re: Co powinno się wiedzieć o jeżdżeniu dieslem?

Napisane: 19 wrz 2007 20:34
przez polancky
TTomek napisał(a):Wiem, Ĺźe nie powinno się gasić silnika od razu po zatrzymaniu i to w zasadzie tyle :(

Po zakończeniu ostrej jazdy z duĹźymi prędkościami obrotowymi silnika poczekaj na wyhamowanie i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wraĹźliwa na brak smarowania. Natomiast jeĹźeli będziesz jeĹşdził spokojnie do 1800 obr (u mnie dopiero turbina się załancza) to jeĹşdzisz zwykłym dieselkiem i nie musisz czekać minuty czy dwóch...

Ogólnie
1. Dbaj o dobry olej w silniku, wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi. W przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona
2. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec Ĺźarowych (im większy mrózik tym dłuĹźej będzie nagrzewana świeca w lecie dajmy zapala się i od razu gaśnie, poniĹźej zera będą np 2 sekundy)
3. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami, zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej czyli ok 90st.C, nie zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp. wody, należy oczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę ż olej osiągnie właściwą temp. pracy
4. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w większości diesli (nie sugerować się kolorem, tylko dbać aby go nie zabrakło
5. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma
wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika, jak równieĹź nawiew na intercooler (w skrócie IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego nie był "zawalony paprochami"

Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie :)

Napisane: 19 wrz 2007 20:36
przez sensor
heheheh no w łasnie nikt tego nie podaje zresztą to tak jak z benzyna jak jedziesz odpalisz i na zimnym na ssaniu to tez nie odrazu pedał i ogień
zresztą na zimnym silniku to nawet nie bardzo tak wychodzi
na wyczucie na wyczucie
vitaras nie ch napisze
aproppov. zaglądałeś do oleju u siebie jak z kolorem ?i stanem?

Napisane: 19 wrz 2007 20:46
przez TTomek
<span>sensor</span> napisał(a):aproppov. zaglądałeś do oleju u siebie jak z kolorem ?i stanem?

nie, bo jeszcze nie mam samochodu :-) - dopiero zamówiłem i czekam ( a równolegle zbieram informacje/doktoryzuje się ;-) )
ale będę o tym pamiętał

dzięki

Napisane: 19 wrz 2007 20:58
przez sensor
do vitarasa było to pytanie:D

co do studzenia turbiny to vitaras pokazywał mi że jak mu trochę auto przegoniłem na trasie to zatrzymaliśmy się i chłodziliśmy
twierdzi że słyszy kiedy może zgasieć silnik że praca robi się "mniej twarda " jak to on okereślił
ale najlepiej niech on to opisze
ja tam tylko pryk pryk pryk słyszałem:D

Napisane: 19 wrz 2007 21:03
przez vitaras
:) Bardziej twarda. Tomek , info wyślę Ci na PW. Trochę cierpliwości.

Napisane: 19 wrz 2007 21:05
przez vitaras
Sensor, olej czarny czyli myje co trzeba. ZuĹźycie na bagnecie 4mm./16900 km/

Napisane: 19 wrz 2007 22:59
przez gbear
proponuje przeczytac instrukcje auta - tam napisali co i jak. I to wystarczy wg mnie :)

pzdr

Napisane: 19 wrz 2007 23:04
przez Klapouchy
Instrukcja instrukcją, a opinie uĹźytkowników swoją drogą :D.

Napisane: 19 wrz 2007 23:07
przez gbear
a tu sie zgodze :)

Napisane: 20 wrz 2007 07:35
przez sensor
znaczy jak się robi bardziej twardy to gasisz tak?

Re: Co powinno się wiedzieć o jeżdżeniu dieslem?

Napisane: 20 wrz 2007 17:38
przez less
Natomiast jeĹźeli będziesz jeĹşdził spokojnie do 1800 obr (u mnie dopiero turbina się załancza) to jeĹşdzisz zwykłym dieselkiem i nie musisz czekać minuty czy dwóch...

Tak się zastanawiam (to mój pierwszy diesel i przebiego mam dopiero 850 km) czy te 1800 obr/min to nie za mało . W ogóle jaki jest zaskres "codziennych" obrotów dla diesla bo ja się staram utrzymywać między 2 a 3 tysiące i nie wiem czy dobrze robię :?:

Napisane: 20 wrz 2007 23:39
przez Ibanezq
Dobrze. W tym zakresie masz najwyĹźszy moment.

Napisane: 21 wrz 2007 07:50
przez oskarq
Ibanezq napisał(a):Dobrze. W tym zakresie masz najwyĹźszy moment.

To ja sie nadaje w sam raz na diesla bo ja w takich obrotach swoja pande trzymam w ryzach:)
wiem wiem ze mało ale inaczej nic nie słyszę w środku
oskar

z moto.pl

Napisane: 21 wrz 2007 11:01
przez LECHO
Tu jeszcze trochę odnośnie silników.

Benzyna vs. diesel
moto.pl

Wpływ paliwa na silnik
moto.pl

Napisane: 22 wrz 2007 21:50
przez vitaras

Napisane: 17 mar 2008 19:03
przez matyk
10 przykazaĂą dla Diesla - ver 1.3

1) nie bêdziesz jeŸdzi³ na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie bedziesz la³ paliwa które nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, ³¹cznie z opa³em , by traktor twój pêdzi³ z poci¹gu zapa³em.
CzystoœÌ paliwa czasem wa¿niejsza ku niechceniu niŸli czteropaka zapas na tylnim siedzeniu.
2) przed zimÂą sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, Âświec Âżarowych, rozrusznika i alternatora, a kÂąt wtrysku u zegarmistrza nastroisz - wtedy rozruchĂłw siĂŞ zimnych nie boisz.
3) czcij turbine swÂą i szanuj albowiem po dÂłuÂższej jeÂździe studziĂŚ jÂą bedziesz a na zimnym silniku niech noga twa nie odwaÂży siĂŞ buta mocno wciskaĂŚ. CiskaĂŚ zaÂś musisz ciepÂłego potwora, bo PSJ nie lubi twojego traktora.
Niemniej dobieraj Âżwawo buta wychylenie coby sprĂŞÂżarka dawaÂła cisnienie, bo gdy prikazu tego nie zastosujesz kierownice w turbinie wnet zafastrygujesz.
4) pilnowac bêdziesz poziomu oleju w silniku, bo turbina twa potrzebuje go niezmiernie a wymiany oleju pilnowac bêdziesz bardziej niŸli wiernoœci kobia³ki twej. Lepsza bowiem niewiernoœÌ ma³¿eùska niewielka niŸli w dieslu twoim malutka usterka.
Olejem syntetycznym lej turbo-traktora ziomie ,bo mineraÂłem poiĂŚ go bĂŞdziesz tylko na zÂłomie.
5) zim¹ dodawaÌ bêdziesz uszlachetniaczy do paliwa aby parafina obca twojemu zbiornikowi paliwa by³a. Zmiarzniêta ropa zamarzn¹Ì mo¿e i wtedy nawet kopciuch ci nie pomo¿e.
Depresator waÂżnym ekwipunkiem w twoim bagaÂżniku , inaczej zamiast kobiaÂłki pchaĂŚ bĂŞdziesz auto bluÂźniÂąc niczym szewc,smyku.
JeÂśli paliwo dobre tankujesz - wtedy dodatkĂłw nie potrzebujesz.
6) dbaj o wtryski w Niuni albowiem zaprawdĂŞ odpalanie zimÂą Âłatwiejsze bedzie a chmura dymu za autobusem twym przejdzie w niepamiĂŞĂŚ. Wtryski w Niuni waÂżniejsze sÂą czasem niÂźli za pannÂą latanie z goÂłym kuta..m
7) dbaĂŚ o szczelnosĂŚ przewodĂłw IC bĂŞdziesz inaczej dopadnie CiĂŞ rĂŞka sprawiedliwego i kopciĂŚ fura twa bĂŞdzie a konie w las pogoniÂą.Momentu rĂłwnieÂż Ci zabraknie gdy turbina w powietrze pompowaĂŚ zacznie.
8) filtr powietrza sprawdzaĂŚ bĂŞdziesz i wymieniaĂŚ czĂŞsto, bo zaprawdĂŞ powiadam Ci powietrze nieczyste ograniczy tchnienie traktora twego i jego koni.
Filtr powietrza gdy jest porwany , wtedy twĂłj silnik wnet bĂŞdzie sfakany, nie lubi twĂłj traktor syfu w dolocie, staraj siĂŞ by Âświezy byÂł zawsze w klekocie.
9) pilnowaĂŚ bedziesz wymian paska rozrzÂądu niczym minotaur labiryntĂłw Minosa. Przy wymianie zdobÂądÂź dobrego technika, dla ktĂłrego nieobca traktorowa technika, bo gdy Âźle do kupy rozrzÂąd Ci zÂłoÂży to CiĂŞ twĂłj traktor za to wybatoÂży. Stanie w Âśrodku lasu w z rysÂą w silniku a ty mord popeÂłnisz na swoim "mechaniku".
10) nie dopuscisz do przegrzania silnika Niuni twej albowiem biada jemu i kieszeni twej.

Te przykazania wyryj na pamiêÌ stary i m³ody, który z traktorem stan¹³eœ w zawody. ChoÌ traktor konstrukcj¹ nazbyt udan¹ która do czasu mo¿e byÌ œwiechtan¹, to pamiêtaj kolego ¿e traktor bêdzie twym przyjacielem , gdy bêdziesz o niego dba³ wiêcej wiele ...
Kochaj zatem TDI`ka, TDCI`ka, JTD`eka,TD`eka, CRDi'ka inne wynalazki, ktĂłre klekoczÂą, pan Rudolf miaÂł wszakÂże myÂśl zÂłota, ze wyprodukowaÂł mostrum, ktĂłre zbudowane z aluminium i stali wszystko co wlejesz zacnie przepali, lecz dbaj i chuchaj, smaruj i doglÂądaj
Powiesz wtedy Âże diesla nigdy nie zdradzisz, prĂŞdzej siĂŞ od panny swojej wyprowadzisz.