Witam,
Przeczytałem wątek o docieraniu diesla, jednak mam pytanie odnośnie normalnej jazdy:
Co powinno się wiedzie? o jeżdżeniu z silnikiem diesla - lub inaczej: jak powinno się jeździć dieslem?
Dieslem jeździłem kilka razy i nigdy się tym nie interesowałem. Wiem, że nie powinno się gasić silnika od razu po zatrzymaniu i to w zasadzie tyle
Coś tam "wygooglałem", ale może kto? z forumowiczów podzieli się spostrzeżeniami/uwagami.
Z góry dzięki.
Pozdrawiam
Co powinno się wiedzieć o jeżdżeniu dieslem?
Moderator: Żandarmeria
-
TTomek
Co powinno się wiedzieć o jeżdżeniu dieslem?
Ostatnio edytowano 12 paź 2007 21:14 przez TTomek, łącznie edytowano 1 raz
-
vitaras
-
sensor - Nadworny Tester
- Posty: 3202
- Dołączył(a): 13 sie 2007 19:29
- Lokalizacja: Fabryka Samochodów Drezdenko
- Grupa: Wielkopolska
-
TTomek
-
polancky - Grupa Trzymająca Władzę
- Posty: 123
- Dołączył(a): 17 lip 2007 12:23
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Grupa: Dolny Śląsk
Re: Co powinno siÄ wiedzieÄ o jeĹźdĹźeniu dieslem?
TTomek napisał(a):Wiem, Ĺźe nie powinno siÄ gasiÄ silnika od razu po zatrzymaniu i to w zasadzie tyle
Po zakoĹczeniu ostrej jazdy z duĹźymi prÄdkoĹciami obrotowymi silnika poczekaj na wyhamowanie i ostygniÄcie turbiny, która jest bardzo wraĹźliwa na brak smarowania. Natomiast jeĹźeli bÄdziesz jeĹşdziĹ spokojnie do 1800 obr (u mnie dopiero turbina siÄ zaĹancza) to jeĹşdzisz zwykĹym dieselkiem i nie musisz czekaÄ minuty czy dwóch...
Ogólnie
1. Dbaj o dobry olej w silniku, wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi. W przypadku ostrej jazdy wymiana powinna byÄ skrócona
2. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaĹniÄciu kontrolki Ĺwiec Ĺźarowych (im wiÄkszy mrózik tym dĹuĹźej bÄdzie nagrzewana Ĺwieca w lecie dajmy zapala siÄ i od razu gaĹnie, poniĹźej zera bÄdÄ np 2 sekundy)
3. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z duĹźymi przyĹpieszeniami, zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej czyli ok 90st.C, nie zaleĹźnie czy zima czy lato. TuĹź po osiÄ gniÄciu 90st.C na wskaĹşniku temp. wody, naleĹźy oczekaÄ jeszcze chwilÄ poprzez w miarÄ spokojna jazdÄ Ĺź olej osiÄ gnie wĹaĹciwÄ temp. pracy
4. Olej tuĹź po wymianie robi siÄ ciemny (czarny) to normalne w wiÄkszoĹci diesli (nie sugerowaÄ siÄ kolorem, tylko dbaÄ aby go nie zabrakĹo
5. CzÄsto dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma
wpĹyw na trwaĹoĹÄ wielu elementów osprzÄtu silnika, jak równieĹź nawiew na intercooler (w skrócie IC) czyli chĹodnicÄ powietrza doĹadowujÄ cego nie byĹ "zawalony paprochami"
KaĹźdy diesel kiedyĹ siÄ zepsuje tylko od Ciebie zaleĹźy kiedy to bÄdzie
-
sensor - Nadworny Tester
- Posty: 3202
- Dołączył(a): 13 sie 2007 19:29
- Lokalizacja: Fabryka Samochodów Drezdenko
- Grupa: Wielkopolska
heheheh no w Ĺasnie nikt tego nie podaje zresztÄ
to tak jak z benzyna jak jedziesz odpalisz i na zimnym na ssaniu to tez nie odrazu pedaĹ i ogieĹ
zresztÄ na zimnym silniku to nawet nie bardzo tak wychodzi
na wyczucie na wyczucie
vitaras nie ch napisze
aproppov. zaglÄ daĹeĹ do oleju u siebie jak z kolorem ?i stanem?
zresztÄ na zimnym silniku to nawet nie bardzo tak wychodzi
na wyczucie na wyczucie
vitaras nie ch napisze
aproppov. zaglÄ daĹeĹ do oleju u siebie jak z kolorem ?i stanem?
ceed SW 2015 AT 1.6 CRDI L+
Carens 2018 1.6GDI M+
Carens 2018 1.6GDI M+
-
TTomek
-
sensor - Nadworny Tester
- Posty: 3202
- Dołączył(a): 13 sie 2007 19:29
- Lokalizacja: Fabryka Samochodów Drezdenko
- Grupa: Wielkopolska
do vitarasa byĹo to pytanie:D
co do studzenia turbiny to vitaras pokazywaĹ mi Ĺźe jak mu trochÄ auto przegoniĹem na trasie to zatrzymaliĹmy siÄ i chĹodziliĹmy
twierdzi Ĺźe sĹyszy kiedy moĹźe zgasieÄ silnik Ĺźe praca robi siÄ "mniej twarda " jak to on okereĹliĹ
ale najlepiej niech on to opisze
ja tam tylko pryk pryk pryk sĹyszaĹem:D
co do studzenia turbiny to vitaras pokazywaĹ mi Ĺźe jak mu trochÄ auto przegoniĹem na trasie to zatrzymaliĹmy siÄ i chĹodziliĹmy
twierdzi Ĺźe sĹyszy kiedy moĹźe zgasieÄ silnik Ĺźe praca robi siÄ "mniej twarda " jak to on okereĹliĹ
ale najlepiej niech on to opisze
ja tam tylko pryk pryk pryk sĹyszaĹem:D
ceed SW 2015 AT 1.6 CRDI L+
Carens 2018 1.6GDI M+
Carens 2018 1.6GDI M+
-
vitaras
-
gbear - Grupa Trzymająca Władzę
- Posty: 1289
- Dołączył(a): 10 sie 2007 10:37
- Lokalizacja: Wrocław
- Grupa: Dolny Śląsk
-
gbear - Grupa Trzymająca Władzę
- Posty: 1289
- Dołączył(a): 10 sie 2007 10:37
- Lokalizacja: Wrocław
- Grupa: Dolny Śląsk
-
sensor - Nadworny Tester
- Posty: 3202
- Dołączył(a): 13 sie 2007 19:29
- Lokalizacja: Fabryka Samochodów Drezdenko
- Grupa: Wielkopolska
-
less
Re: Co powinno siÄ wiedzieÄ o jeĹźdĹźeniu dieslem?
Natomiast jeĹźeli bÄdziesz jeĹşdziĹ spokojnie do 1800 obr (u mnie dopiero turbina siÄ zaĹancza) to jeĹşdzisz zwykĹym dieselkiem i nie musisz czekaÄ minuty czy dwóch...
Tak siÄ zastanawiam (to mój pierwszy diesel i przebiego mam dopiero 850 km) czy te 1800 obr/min to nie za maĹo . W ogóle jaki jest zaskres "codziennych" obrotów dla diesla bo ja siÄ staram utrzymywaÄ miÄdzy 2 a 3 tysiÄ ce i nie wiem czy dobrze robiÄ
-
Ibanezq - Kierownik zmiany
- Posty: 157
- Dołączył(a): 18 lip 2007 18:49
- Lokalizacja: Warszawa/Siedlce
-
oskarq
-
LECHO
z moto.pl
Ostatnio edytowano 18 paź 2007 11:28 przez LECHO, łącznie edytowano 1 raz
-
matyk
10 przykazaĂą dla Diesla - ver 1.3
1) nie bêdziesz jeŸdzi³ na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie bedziesz la³ paliwa które nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, ³¹cznie z opa³em , by traktor twój pêdzi³ z poci¹gu zapa³em.
CzystoœÌ paliwa czasem wa¿niejsza ku niechceniu niŸli czteropaka zapas na tylnim siedzeniu.
2) przed zimÂą sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, Âświec Âżarowych, rozrusznika i alternatora, a kÂąt wtrysku u zegarmistrza nastroisz - wtedy rozruchĂłw siĂŞ zimnych nie boisz.
3) czcij turbine swÂą i szanuj albowiem po dÂłuÂższej jeÂździe studziĂŚ jÂą bedziesz a na zimnym silniku niech noga twa nie odwaÂży siĂŞ buta mocno wciskaĂŚ. CiskaĂŚ zaÂś musisz ciepÂłego potwora, bo PSJ nie lubi twojego traktora.
Niemniej dobieraj Âżwawo buta wychylenie coby sprĂŞÂżarka dawaÂła cisnienie, bo gdy prikazu tego nie zastosujesz kierownice w turbinie wnet zafastrygujesz.
4) pilnowac bêdziesz poziomu oleju w silniku, bo turbina twa potrzebuje go niezmiernie a wymiany oleju pilnowac bêdziesz bardziej niŸli wiernoœci kobia³ki twej. Lepsza bowiem niewiernoœÌ ma³¿eùska niewielka niŸli w dieslu twoim malutka usterka.
Olejem syntetycznym lej turbo-traktora ziomie ,bo mineraÂłem poiĂŚ go bĂŞdziesz tylko na zÂłomie.
5) zim¹ dodawaÌ bêdziesz uszlachetniaczy do paliwa aby parafina obca twojemu zbiornikowi paliwa by³a. Zmiarzniêta ropa zamarzn¹Ì mo¿e i wtedy nawet kopciuch ci nie pomo¿e.
Depresator waÂżnym ekwipunkiem w twoim bagaÂżniku , inaczej zamiast kobiaÂłki pchaĂŚ bĂŞdziesz auto bluÂźniÂąc niczym szewc,smyku.
JeÂśli paliwo dobre tankujesz - wtedy dodatkĂłw nie potrzebujesz.
6) dbaj o wtryski w Niuni albowiem zaprawdĂŞ odpalanie zimÂą Âłatwiejsze bedzie a chmura dymu za autobusem twym przejdzie w niepamiĂŞĂŚ. Wtryski w Niuni waÂżniejsze sÂą czasem niÂźli za pannÂą latanie z goÂłym kuta..m
7) dbaĂŚ o szczelnosĂŚ przewodĂłw IC bĂŞdziesz inaczej dopadnie CiĂŞ rĂŞka sprawiedliwego i kopciĂŚ fura twa bĂŞdzie a konie w las pogoniÂą.Momentu rĂłwnieÂż Ci zabraknie gdy turbina w powietrze pompowaĂŚ zacznie.
filtr powietrza sprawdzaĂŚ bĂŞdziesz i wymieniaĂŚ czĂŞsto, bo zaprawdĂŞ powiadam Ci powietrze nieczyste ograniczy tchnienie traktora twego i jego koni.
Filtr powietrza gdy jest porwany , wtedy twĂłj silnik wnet bĂŞdzie sfakany, nie lubi twĂłj traktor syfu w dolocie, staraj siĂŞ by Âświezy byÂł zawsze w klekocie.
9) pilnowaĂŚ bedziesz wymian paska rozrzÂądu niczym minotaur labiryntĂłw Minosa. Przy wymianie zdobÂądÂź dobrego technika, dla ktĂłrego nieobca traktorowa technika, bo gdy Âźle do kupy rozrzÂąd Ci zÂłoÂży to CiĂŞ twĂłj traktor za to wybatoÂży. Stanie w Âśrodku lasu w z rysÂą w silniku a ty mord popeÂłnisz na swoim "mechaniku".
10) nie dopuscisz do przegrzania silnika Niuni twej albowiem biada jemu i kieszeni twej.
Te przykazania wyryj na pamiêÌ stary i m³ody, który z traktorem stan¹³eœ w zawody. ChoÌ traktor konstrukcj¹ nazbyt udan¹ która do czasu mo¿e byÌ œwiechtan¹, to pamiêtaj kolego ¿e traktor bêdzie twym przyjacielem , gdy bêdziesz o niego dba³ wiêcej wiele ...
Kochaj zatem TDI`ka, TDCI`ka, JTD`eka,TD`eka, CRDi'ka inne wynalazki, ktĂłre klekoczÂą, pan Rudolf miaÂł wszakÂże myÂśl zÂłota, ze wyprodukowaÂł mostrum, ktĂłre zbudowane z aluminium i stali wszystko co wlejesz zacnie przepali, lecz dbaj i chuchaj, smaruj i doglÂądaj
Powiesz wtedy Âże diesla nigdy nie zdradzisz, prĂŞdzej siĂŞ od panny swojej wyprowadzisz.
1) nie bêdziesz jeŸdzi³ na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie bedziesz la³ paliwa które nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, ³¹cznie z opa³em , by traktor twój pêdzi³ z poci¹gu zapa³em.
CzystoœÌ paliwa czasem wa¿niejsza ku niechceniu niŸli czteropaka zapas na tylnim siedzeniu.
2) przed zimÂą sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, Âświec Âżarowych, rozrusznika i alternatora, a kÂąt wtrysku u zegarmistrza nastroisz - wtedy rozruchĂłw siĂŞ zimnych nie boisz.
3) czcij turbine swÂą i szanuj albowiem po dÂłuÂższej jeÂździe studziĂŚ jÂą bedziesz a na zimnym silniku niech noga twa nie odwaÂży siĂŞ buta mocno wciskaĂŚ. CiskaĂŚ zaÂś musisz ciepÂłego potwora, bo PSJ nie lubi twojego traktora.
Niemniej dobieraj Âżwawo buta wychylenie coby sprĂŞÂżarka dawaÂła cisnienie, bo gdy prikazu tego nie zastosujesz kierownice w turbinie wnet zafastrygujesz.
4) pilnowac bêdziesz poziomu oleju w silniku, bo turbina twa potrzebuje go niezmiernie a wymiany oleju pilnowac bêdziesz bardziej niŸli wiernoœci kobia³ki twej. Lepsza bowiem niewiernoœÌ ma³¿eùska niewielka niŸli w dieslu twoim malutka usterka.
Olejem syntetycznym lej turbo-traktora ziomie ,bo mineraÂłem poiĂŚ go bĂŞdziesz tylko na zÂłomie.
5) zim¹ dodawaÌ bêdziesz uszlachetniaczy do paliwa aby parafina obca twojemu zbiornikowi paliwa by³a. Zmiarzniêta ropa zamarzn¹Ì mo¿e i wtedy nawet kopciuch ci nie pomo¿e.
Depresator waÂżnym ekwipunkiem w twoim bagaÂżniku , inaczej zamiast kobiaÂłki pchaĂŚ bĂŞdziesz auto bluÂźniÂąc niczym szewc,smyku.
JeÂśli paliwo dobre tankujesz - wtedy dodatkĂłw nie potrzebujesz.
6) dbaj o wtryski w Niuni albowiem zaprawdĂŞ odpalanie zimÂą Âłatwiejsze bedzie a chmura dymu za autobusem twym przejdzie w niepamiĂŞĂŚ. Wtryski w Niuni waÂżniejsze sÂą czasem niÂźli za pannÂą latanie z goÂłym kuta..m
7) dbaĂŚ o szczelnosĂŚ przewodĂłw IC bĂŞdziesz inaczej dopadnie CiĂŞ rĂŞka sprawiedliwego i kopciĂŚ fura twa bĂŞdzie a konie w las pogoniÂą.Momentu rĂłwnieÂż Ci zabraknie gdy turbina w powietrze pompowaĂŚ zacznie.
filtr powietrza sprawdzaĂŚ bĂŞdziesz i wymieniaĂŚ czĂŞsto, bo zaprawdĂŞ powiadam Ci powietrze nieczyste ograniczy tchnienie traktora twego i jego koni.
Filtr powietrza gdy jest porwany , wtedy twĂłj silnik wnet bĂŞdzie sfakany, nie lubi twĂłj traktor syfu w dolocie, staraj siĂŞ by Âświezy byÂł zawsze w klekocie.
9) pilnowaĂŚ bedziesz wymian paska rozrzÂądu niczym minotaur labiryntĂłw Minosa. Przy wymianie zdobÂądÂź dobrego technika, dla ktĂłrego nieobca traktorowa technika, bo gdy Âźle do kupy rozrzÂąd Ci zÂłoÂży to CiĂŞ twĂłj traktor za to wybatoÂży. Stanie w Âśrodku lasu w z rysÂą w silniku a ty mord popeÂłnisz na swoim "mechaniku".
10) nie dopuscisz do przegrzania silnika Niuni twej albowiem biada jemu i kieszeni twej.
Te przykazania wyryj na pamiêÌ stary i m³ody, który z traktorem stan¹³eœ w zawody. ChoÌ traktor konstrukcj¹ nazbyt udan¹ która do czasu mo¿e byÌ œwiechtan¹, to pamiêtaj kolego ¿e traktor bêdzie twym przyjacielem , gdy bêdziesz o niego dba³ wiêcej wiele ...
Kochaj zatem TDI`ka, TDCI`ka, JTD`eka,TD`eka, CRDi'ka inne wynalazki, ktĂłre klekoczÂą, pan Rudolf miaÂł wszakÂże myÂśl zÂłota, ze wyprodukowaÂł mostrum, ktĂłre zbudowane z aluminium i stali wszystko co wlejesz zacnie przepali, lecz dbaj i chuchaj, smaruj i doglÂądaj
Powiesz wtedy Âże diesla nigdy nie zdradzisz, prĂŞdzej siĂŞ od panny swojej wyprowadzisz.
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 58 gości