Witam,
Sprawa wygląda tak, że po zakupie samochodu Kia Pro Ceed 1.4 2007 rok, przebieg 160 tys. pojechałem do mechanika zmienić olej i filtry. Mechanik postanowił wlać olej SHELL Helix Ultra 5W40 pełen syntetyk. Jednak słyszę teraz mnóstwo opinii, że jednak ten olej nie jest odpowiedni i lepiej lać jakiś półsyntetyk. Dodatkowo po wymianie, samochód zaczął brać olej. Praktycznie po miesiącu sporadycznego użytkowania samochodu poziom oleju spadł z połowy do prawie poziomu "L". Nie twierdzę, że to wina oleju ponieważ niestety przed wymianą oleju miałem przykry incydent z powodu niedziałającego wiatraka chłodnicy temperatura silnika wzrosła mi do 120 stopni, dym z silnika nie poleciał, ale czytałem że takie przegrzanie silnika może spowodować rozszczelnienie i co za tym idzie dość kosztowną naprawę.
Więc mam do was prośbę o rade. W tej chwili samochód jest mi potrzebny i nie jestem w stanie przeprowadzić naprawy uszczelniaczy (a z tego co mówił mi mechanik będę musiał zostawić samochód na tydzień). Czy opłacalne w moim przypadku jest przejście na półsyntetyk? Słyszałem że ma ponoć lepsze właściwości uszczelniające no i dodatkowo jest tańszy co przy zwiększonym poborze przez silnik ma duże znaczenie.
No chyba że jeżdżenie samochodem w takim stanie jest kategorycznie nie zalecane i muszę porzucić dotychczasowe plany i jak najszybciej przeprowadzić naprawę silnika?
Czy przejść z 5W40 na półsyntetyk gdy silnik bierze olej?
Moderator: Żandarmeria
-
dejmieno - Przedszkolak
- Posty: 15
- Dołączył(a): 11 gru 2017 13:17
- Lokalizacja: Polska
- Grupa: Małopolska
-
Slowik8609 - Dyrektor
- Posty: 634
- Dołączył(a): 14 kwi 2015 13:59
- Lokalizacja: Radom
- Grupa: Mazowiecka
- Model cee'd:
C1 SW, 1.6 ON 115KM
2008, Optimum +
Re: Czy przejść z 5W40 na półsyntetyk gdy silnik bierze olej
Powoli od początku - od kogo słyszysz mnóstwo opinii?
Półsyntetyk to nie jest 50% syntetyk i 50% mineralny. To raczej 70-80% mineralnego i różne dodatki. Dlatego jest tańszy.
Moim zdaniem nie jest do końca winny sam olej (na czym jeździłeś wcześniej, albo co było wcześniej wlane)? 160 tys to nie dużo i silnik powinien dalej spokojnie dawać radę na syntetyku. Raczej problem leży w innym miejscu niż tylko samej zmianie oleju. Może właśnie to sytuacja opisana przez Ciebie. Dolewanie oleju to półśrodek - wiecznie raczej tak nie pojeździsz. Zweryfikuj jeszcze gdzieś co może być przyczyną i jeśli chcesz autem pojeździć- to raczej to napraw. Co do Twoich planów - pytanie jakie masz trasy w planach. Bo jeśli duże to bym się zastanawiał. Żeby się nie okazało, że nagle na autostradzie np. zatrze Ci się silnik bo się olej skończył...
Półsyntetyk to nie jest 50% syntetyk i 50% mineralny. To raczej 70-80% mineralnego i różne dodatki. Dlatego jest tańszy.
Moim zdaniem nie jest do końca winny sam olej (na czym jeździłeś wcześniej, albo co było wcześniej wlane)? 160 tys to nie dużo i silnik powinien dalej spokojnie dawać radę na syntetyku. Raczej problem leży w innym miejscu niż tylko samej zmianie oleju. Może właśnie to sytuacja opisana przez Ciebie. Dolewanie oleju to półśrodek - wiecznie raczej tak nie pojeździsz. Zweryfikuj jeszcze gdzieś co może być przyczyną i jeśli chcesz autem pojeździć- to raczej to napraw. Co do Twoich planów - pytanie jakie masz trasy w planach. Bo jeśli duże to bym się zastanawiał. Żeby się nie okazało, że nagle na autostradzie np. zatrze Ci się silnik bo się olej skończył...
- dzygi
- Kierownik zmiany
- Posty: 177
- Dołączył(a): 24 cze 2017 13:52
- Lokalizacja: NDM
- Grupa: Mazowiecka
- Model cee'd:
C2 SW, 1,6 ON 128KM
2013
Re: Czy przejść z 5W40 na półsyntetyk gdy silnik bierze olej
Przechodząc na polsytetyk zrobisz wiecej problemów niz jest teraz. A nie kapie ci nigdzie olej?
-
pioter - Grupa Trzymająca Władzę
- Posty: 6523
- Dołączył(a): 04 paź 2007 20:06
- Lokalizacja: Ostróda
- Grupa: Warmińsko-Mazurska
- Model cee'd:
C3 SW, 1,5 Pb 160KM
2021, M
Re: Czy przejść z 5W40 na półsyntetyk gdy silnik bierze olej
W momencie przegrzania silnika zapewne doszło do uszkodzenia jakiegoś uszczelnienia, być może oberwała uszczelka pod głowicą - i stąd to "branie" oleju. Przejście na inny rodzaj smarowidła nic nie zmieni, jeśli z powodu awarii silnik "zaciąga" olej do spalania, to będzie to robił tak z syntetycznym, jak i z najbardziej mineralnym z mineralnych.
Sprawdź stan płynu chłodzącego - czy ma normalną barwę, czy po uruchomieniu silnika ze zbiornika wyrównawczego nie ma jakichś przedmuchów, etc. - lubi podczas przegrzania tak walnąć uszczelka pod głowicą, że zrobi się "przetoka" między kanałem olejowym a chłodzącym i dochodzi do mieszania płynu z olejem, co w skrajnym wypadku może spowodować nawet zatarcie jednostki napędowej. Warto zmierzyć też ciśnienie sprężania - jest też prawdopodobne, że puściło któreś uszczelnienie tłok/cylinder.
Dolewanie oleju będzie niestety tylko maskować problem, który nieusunięty może z czasem spowodować lawinowy wzrost kosztu naprawy.
Sprawdź stan płynu chłodzącego - czy ma normalną barwę, czy po uruchomieniu silnika ze zbiornika wyrównawczego nie ma jakichś przedmuchów, etc. - lubi podczas przegrzania tak walnąć uszczelka pod głowicą, że zrobi się "przetoka" między kanałem olejowym a chłodzącym i dochodzi do mieszania płynu z olejem, co w skrajnym wypadku może spowodować nawet zatarcie jednostki napędowej. Warto zmierzyć też ciśnienie sprężania - jest też prawdopodobne, że puściło któreś uszczelnienie tłok/cylinder.
Dolewanie oleju będzie niestety tylko maskować problem, który nieusunięty może z czasem spowodować lawinowy wzrost kosztu naprawy.
Kia CEED 1,5 T-GDI M 160 KM 2021
była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016
R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)
Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.
była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016
R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)
Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.
- brylek
- Kierownik zmiany
- Posty: 180
- Dołączył(a): 09 maja 2016 21:23
- Lokalizacja: Gdańsk
- Grupa: Trójmiasto
- Model cee'd:
C1 HB, 1.6 Pb 122KM
2007, Comfort
Re: Czy przejść z 5W40 na półsyntetyk gdy silnik bierze olej
W pierwszej kolejności wykonać test szczelnosci cylindrów aby sprawdzić co dokładnie jest uszkodzone (uszczelniacze,pierścienie,uszczelka pod głowicą) https://youtu.be/tWVnVI11zEY. Jeżeli okazało by się ze winne są pierścienie zrobił bym płukanie silnika następnie nowy olej razem z lm.Ceratec, po takim zabiegu jest szansa zmniejszenia poboru oleju i napisz ile km. zrobiłeś od tej wymiany.
-
dejmieno - Przedszkolak
- Posty: 15
- Dołączył(a): 11 gru 2017 13:17
- Lokalizacja: Polska
- Grupa: Małopolska
Re: Czy przejść z 5W40 na półsyntetyk gdy silnik bierze olej
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Sprawdziłem płyn chłodniczy i faktycznie jest taki brązowy. Olej na bagnecie ma jednolitą barwę. Samochód jakoś bardzo nie kopci tzn. nie widzę żebym podczas jazdy stawiał zasłonę dymną , ale spaliny mają chyba dziwny zapach (chyba bo nie jest specjalistą).
Czytałem, że nie wróży to nic dobrego. A czy mogę takim samochodem robić krótkie trasy, czy muszę natychmiast zaprzestać jazdy samochodem?
Czytałem, że nie wróży to nic dobrego. A czy mogę takim samochodem robić krótkie trasy, czy muszę natychmiast zaprzestać jazdy samochodem?
-
pioter - Grupa Trzymająca Władzę
- Posty: 6523
- Dołączył(a): 04 paź 2007 20:06
- Lokalizacja: Ostróda
- Grupa: Warmińsko-Mazurska
- Model cee'd:
C3 SW, 1,5 Pb 160KM
2021, M
Re: Czy przejść z 5W40 na półsyntetyk gdy silnik bierze olej
No to jak płyn się przebarwił, to zapewne poszła uszczelka pod głowicą i olej się miesza z płynem. Do wymiany, raczej pilnej. Aczkolwiek daj zdiagnozować to jakiemuś fachurze.
Kia CEED 1,5 T-GDI M 160 KM 2021
była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016
R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)
Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.
była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016
R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)
Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.
-
dejmieno - Przedszkolak
- Posty: 15
- Dołączył(a): 11 gru 2017 13:17
- Lokalizacja: Polska
- Grupa: Małopolska
Re: Czy przejść z 5W40 na półsyntetyk gdy silnik bierze olej
Tak, właśnie myślałem po przeczytaniu artykułów na internecie. Raczej nastawiałem się na to że uderzy to mocno w mój portfel. Planuję w poniedziałek już podjechać do mechanika, ale chciałem wiedzieć czy mogę dzisiaj samochodem podjechać 8 km do rodziny , czy lepiej nie jeździć .
-
pioter - Grupa Trzymająca Władzę
- Posty: 6523
- Dołączył(a): 04 paź 2007 20:06
- Lokalizacja: Ostróda
- Grupa: Warmińsko-Mazurska
- Model cee'd:
C3 SW, 1,5 Pb 160KM
2021, M
Re: Czy przejść z 5W40 na półsyntetyk gdy silnik bierze olej
Na razie oczywiście nie jest to wyjątkowo niebezpieczne dla jednostki napędowej, ale walnięta uszczelka w końcu puści jeszcze bardziej, a wtedy "witaj laweto" ... Oczywiście to niekoniecznie może być wina samej uszczelki, na skutek przegrzania mogła "oberwać" sama głowica, może trzeba będzie ją splanować.
Kia CEED 1,5 T-GDI M 160 KM 2021
była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016
R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)
Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.
była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016
R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)
Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.
-
Slowik8609 - Dyrektor
- Posty: 634
- Dołączył(a): 14 kwi 2015 13:59
- Lokalizacja: Radom
- Grupa: Mazowiecka
- Model cee'd:
C1 SW, 1.6 ON 115KM
2008, Optimum +
Re: Czy przejść z 5W40 na półsyntetyk gdy silnik bierze olej
na necie są dostępne stosunkowo niedrogie testery uszczelki pod głowicą. Poszukaj na alledrogo - prosty patent ale działa i czasem pozwala przyspieszyć szukanie usterki.
Posty: 10
Strona 1 z 1
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi / Wyświetlone
- Ostatni post
-
-
Bierze olej, kompresja w normie
przez ludwik » 04 lis 2019 11:14 w Silniki i skrzynia biegów - 5 Odpowiedzi / 4529 Wyświetlone
- Ostatni post przez kryzys
05 lis 2019 09:23
-
Bierze olej, kompresja w normie
-
-
Sprzęgło bierze wysoko po kolejnej wymianie
przez Dartal » 19 mar 2021 08:22 w Silniki i skrzynia biegów - 1 Odpowiedzi / 1924 Wyświetlone
- Ostatni post przez Dartal
25 mar 2021 08:49
-
Sprzęgło bierze wysoko po kolejnej wymianie
-
-
Cieknący olej
przez barcelona16 » 10 lut 2023 10:43 w Awaryjność, raporty z eksploatacji - 5 Odpowiedzi / 3728 Wyświetlone
- Ostatni post przez gisio
12 lut 2023 08:58
-
Cieknący olej
Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 178 gości