realista napisał(a):bo czynnik chłodniczy tak jak olej silnikowy czy inny płyn w aucie też ma ograniczoną żywotność.
Gdzieś to wyczytał? Zużywanie się gazu? To odkrycie na miarę nagrody Nobla
W silniku olej się zużywa, bo pracuje w środowisku, w którym mamy do czynienia z bardzo wysoką temperaturą w wyniku spalania, a środowisko pracy nie jest hermetyczne (dostęp tlenu do "przypalanego" oleju), więc ten olej się zużywa. Do tego dochodzą elementy, których praca polega na tarciu (panewki-wał, cylinder-pierścienie) ergo precyzyjne parametry lepkości oleju.
Ale już w skrzyni biegów, gdzie nie występuje ani zjawisko spalania, ani nie ma elementów których praca polega na tarciu, oleju nie wymienia się nigdy przez okres eksploatacji pojazdu. Oczywiście za wyjątkiem sytuacji, gdy fizyczna ingerencja w skrzynię sprawia, że nie wlejemy po naprawie starego oleju.
(I oczywiście nie dotyczy skrzyń automatycznych, bo tam z kolei parametry cieczy mają kluczowe znaczenie dla zadziałania membrany, itd.)Nawet przy uzupełnianiu czynnika (co wymaga najpierw odessania go z układu, bo inaczej nie da się określić ilości jaka jest w pojeździe), ten stary po odessaniu go przez stację, wędruje do zbiornika z nowym czynnikiem, a tym samym do układu klimy ładuje się miksturę gazu Twojego, nowego, oraz resztek jakie znajdują się w zbiorniku stacji po obsłudze innych pojazdów.