OLEJ
- vitaras
- masiu
- szano
- Kierownik zmiany
- Posty: 131
- Dołączył(a): 04 wrz 2007 07:38
- Lokalizacja: Żory
- Grupa: GOP- Górny Śląsk
- Model cee'd:
C2 HB, 1,6 Pb 135KM
2014, L+Limitowana
witam
ja w tym samym serwisie w Ĺaziskach miaĹem ten sam dylemat
po porównaniu parametrówi wybraĹem elfa
http://www.elf.com.pl/produkty/fiszki/silniki/exc_5.htm
ja w tym samym serwisie w Ĺaziskach miaĹem ten sam dylemat
po porównaniu parametrówi wybraĹem elfa
http://www.elf.com.pl/produkty/fiszki/silniki/exc_5.htm
- vitaras
- nirv
Olej
a ja po 1 tys km zrobilem wymianke i zalalem castrlolem slx 0w30 prof.longtec
- cyberstorm
- KZ
- vitaras
- KZ
vitaras napisał(a):KZ napisał(a):Ja z tych dwóch to akurat bez namysĹu bym wybraĹ Castrola...
czy mógĹbyĹ mi zdradziÄ dlaczego?
Bo mam z nim bardzo dobre doĹwiadczenia od Ĺadnych kilku lat, poza tym przekonaĹo mnie uĹźywanie seryjnego RS 10W60 (teraz Edge 10W60) przez zespoĹy rajdowe co siÄ u innych producentów nie specjalnie zdarza...
- vitaras
- KZ
vitaras napisał(a):DziÄki. Nie wiem jednak czy do diesla ten by pasowaĹ a 5w30 ma zupeĹnie inne parametry. Chyba, Ĺźe uznamy za pewnik jakoĹÄ bazy. Do tego 10w to trochÄ "gÄsto" na zimÄ.
Nie twierdzÄ Ĺźe 10W60 siÄ nadajÄ do Cee'da i nie zamierzam takiego laÄ (bÄdÄ laĹ pewnie Edge 0W30 albo 5W30 do benzynowego), po prostu przekonaĹo mnie Ĺźe akurat seryjny olej byĹ stosowany w takich zastosowaniach...
Na stronie Castrola jest taka aplikacja do dobierania oleju - Cee'd w róşnych wersjach silnikowych teş jest...
- Zoltar
KZ napisał(a):vitaras napisał(a):KZ napisał(a):Ja z tych dwóch to akurat bez namysĹu bym wybraĹ Castrola...
czy mógĹbyĹ mi zdradziÄ dlaczego?
Bo mam z nim bardzo dobre doĹwiadczenia od Ĺadnych kilku lat, poza tym przekonaĹo mnie uĹźywanie seryjnego RS 10W60 (teraz Edge 10W60) przez zespoĹy rajdowe co siÄ u innych producentów nie specjalnie zdarza...
A gdzie tak piszÄ ?
W sporcie uĹźywa siÄ Motula.
hehe, kupujcie Castrola, rozlewanego w RG... Polski produkt, cena z kosmosu... Ale to przecieĹź jakoĹÄ... KaĹźdy olej, byle nie robiony u nas...
-
sensor - Nadworny Tester
- Posty: 3202
- Dołączył(a): 13 sie 2007 19:29
- Lokalizacja: Fabryka Samochodów Drezdenko
- Grupa: Wielkopolska
vitaras liczba TBN nie ma nic wspólnego z popioĹem i myciem silnika
ao myciu decydujÄ dodatki jak detergenty i dyspersanty
TBN -to liczba zasadowa i decyduje o tym ile jest zwiÄ zków które ograniczajÄ powstawanie kwasów w oleju
kwasy biora siÄ w silniku podczas spalania oleju napÄdowego i powstajÄ ubocznie tlenki wÄgla azotu i siarki i w wyniku ich reakcji z woda z oleju napÄdowego powstja kwasy
znane mi oleje majÄ powuyĹźej 15 TBN chcesz kupiÄ 30 litrów:D
acha problem kwasóeww i TBNów dotyczy diesli PRZEDEWSZYSTKIM
ao myciu decydujÄ dodatki jak detergenty i dyspersanty
TBN -to liczba zasadowa i decyduje o tym ile jest zwiÄ zków które ograniczajÄ powstawanie kwasów w oleju
kwasy biora siÄ w silniku podczas spalania oleju napÄdowego i powstajÄ ubocznie tlenki wÄgla azotu i siarki i w wyniku ich reakcji z woda z oleju napÄdowego powstja kwasy
znane mi oleje majÄ powuyĹźej 15 TBN chcesz kupiÄ 30 litrów:D
acha problem kwasóeww i TBNów dotyczy diesli PRZEDEWSZYSTKIM
ceed SW 2015 AT 1.6 CRDI L+
Carens 2018 1.6GDI M+
Carens 2018 1.6GDI M+
- szano
- Kierownik zmiany
- Posty: 131
- Dołączył(a): 04 wrz 2007 07:38
- Lokalizacja: Żory
- Grupa: GOP- Górny Śląsk
- Model cee'd:
C2 HB, 1,6 Pb 135KM
2014, L+Limitowana
wartoĹÄ TBN wpĹywa na wĹaĹciwoĹci myjÄ
ce, o to link http://www.zss.pl/~moto/www_prace_dyplo ... _oleje.htm
"W trakcie eksploatacji silnika jak juĹź wczeĹniej wspomniano powstajÄ szlamy. W poczÄ tkowej fazie eksploatacji oleju czÄ steczki powstajÄ cych szlamów sÄ tak maĹych rozmiarów, Ĺźe filtr olejowy nie moĹźe ich wyĹapaÄ. CyrkulujÄ z olejem, powodujÄ c jedynie wzrost lepkoĹci oleju. PóĹşniej czÄ steczki te zaczynajÄ siÄ aglomerowaÄ i osadzaÄ na wszystkich czÄĹciach silnika. NastÄpuje proces ich przeksztaĹcania w nagary, a nastÄpnie w laki. Nowoczesny olej silnikowy zawiera w swoim skĹadzie specjalne dodatki myjÄ co-dyspergujÄ ce. Ich zadaniem jest:
ciÄ gĹe wymywanie z powierzchni silnika osadzajÄ cych siÄ szlamów, nagarów i laków i tym samym utrzymywanie wewnÄtrznych powierzchni silnika w czystoĹci,
utrzymywanie szlamów oraz wymytych nagarów i laków w stanie zdyspergowanym (rozproszonym w oleju), aby umoĹźliwiÄ ich oddzielenie na filtrze olejowym.
Miara obecnoĹci i iloĹci dodatków myjÄ co-dyspergujacych jest liczba zasadowa TBN"
Im wyĹźsza TBN oleju, tym lepsze jego wĹasnoĹci myjÄ ce, a tym samym przez dĹuĹźszy czas silnik bÄdzie utrzymywany w czystoĹci, przez co wydĹuĹźy siÄ jego sprawnoĹÄ i ĹźywotnoĹÄ.
Jak wiÄc widaÄ, liczba zasadowa oleju jest oprócz lepkoĹci podstawowÄ charakterystykÄ jakoĹciowÄ oleju.
"W trakcie eksploatacji silnika jak juĹź wczeĹniej wspomniano powstajÄ szlamy. W poczÄ tkowej fazie eksploatacji oleju czÄ steczki powstajÄ cych szlamów sÄ tak maĹych rozmiarów, Ĺźe filtr olejowy nie moĹźe ich wyĹapaÄ. CyrkulujÄ z olejem, powodujÄ c jedynie wzrost lepkoĹci oleju. PóĹşniej czÄ steczki te zaczynajÄ siÄ aglomerowaÄ i osadzaÄ na wszystkich czÄĹciach silnika. NastÄpuje proces ich przeksztaĹcania w nagary, a nastÄpnie w laki. Nowoczesny olej silnikowy zawiera w swoim skĹadzie specjalne dodatki myjÄ co-dyspergujÄ ce. Ich zadaniem jest:
ciÄ gĹe wymywanie z powierzchni silnika osadzajÄ cych siÄ szlamów, nagarów i laków i tym samym utrzymywanie wewnÄtrznych powierzchni silnika w czystoĹci,
utrzymywanie szlamów oraz wymytych nagarów i laków w stanie zdyspergowanym (rozproszonym w oleju), aby umoĹźliwiÄ ich oddzielenie na filtrze olejowym.
Miara obecnoĹci i iloĹci dodatków myjÄ co-dyspergujacych jest liczba zasadowa TBN"
Im wyĹźsza TBN oleju, tym lepsze jego wĹasnoĹci myjÄ ce, a tym samym przez dĹuĹźszy czas silnik bÄdzie utrzymywany w czystoĹci, przez co wydĹuĹźy siÄ jego sprawnoĹÄ i ĹźywotnoĹÄ.
Jak wiÄc widaÄ, liczba zasadowa oleju jest oprócz lepkoĹci podstawowÄ charakterystykÄ jakoĹciowÄ oleju.
- vitaras
-
sensor - Nadworny Tester
- Posty: 3202
- Dołączył(a): 13 sie 2007 19:29
- Lokalizacja: Fabryka Samochodów Drezdenko
- Grupa: Wielkopolska
-
sensor - Nadworny Tester
- Posty: 3202
- Dołączył(a): 13 sie 2007 19:29
- Lokalizacja: Fabryka Samochodów Drezdenko
- Grupa: Wielkopolska
Dane techniczne
LepkoĹÄ SAE
10W40
CiÄĹźar wĹaĹciwy w 15°C
0,88
LepkoĹÄ kinematyczna
w 40°C, cSt
w 100°C, cSt
93
13,8
LepkoĹÄ w -20°C, Cp
3400
WskaĹşnik lepkoĹci
155
Temp. pĹyniÄcia, °C
-33
Temp. zapĹonu, °C
220
Liczba zasadowa (T.B.N.) mg KOH/g
15,5
PopióĹ siarczanowy
1,8 %
Specyfikacje
ACEA E3:96
API CF, CF-4
CCMC D5
LepkoĹÄ SAE
10W40
CiÄĹźar wĹaĹciwy w 15°C
0,88
LepkoĹÄ kinematyczna
w 40°C, cSt
w 100°C, cSt
93
13,8
LepkoĹÄ w -20°C, Cp
3400
WskaĹşnik lepkoĹci
155
Temp. pĹyniÄcia, °C
-33
Temp. zapĹonu, °C
220
Liczba zasadowa (T.B.N.) mg KOH/g
15,5
PopióĹ siarczanowy
1,8 %
Specyfikacje
ACEA E3:96
API CF, CF-4
CCMC D5
ceed SW 2015 AT 1.6 CRDI L+
Carens 2018 1.6GDI M+
Carens 2018 1.6GDI M+
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi / Wyświetlone
- Ostatni post
-
-
Olej i bagnet
przez patwix » 09 wrz 2021 23:41 w Silniki i skrzynia biegów - 5 Odpowiedzi / 2914 Wyświetlone
- Ostatni post przez Pitrek
10 wrz 2021 12:09
-
Olej i bagnet
-
-
Cieknący olej
przez barcelona16 » 10 lut 2023 10:43 w Awaryjność, raporty z eksploatacji - 5 Odpowiedzi / 4253 Wyświetlone
- Ostatni post przez gisio
12 lut 2023 08:58
-
Cieknący olej
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość