Czy żarówki w cee'd są na stałe do masy i załaczane +12V?

... czyli porady dla zdezorientowanych, co i jak wymienić, poprawić lub zrobić w cee'd'ku. Linki i doświadczenia własne użytkowników

Moderator: Żandarmeria

AUTOR WĄTKU
dean
 

Czy żarówki w cee'd są na stałe do masy i załaczane +12V?

21 maja 2012 09:44

Pytanie jak w temacie: Czy żarówki w cee'd są na stałe do masy i załaczane +12V?

AUTOR WĄTKU
mziutek
 

Re: Czy żarówki w cee'd są na stałe do masy i załaczane +12V

07 wrz 2012 13:41

dean napisał(a):Pytanie jak w temacie: Czy żarówki w cee'd są na stałe do masy i załaczane +12V?


Oświetlenie zewnętrzne - tak, jak piszesz.
Kompletne schematy znajdziesz tutaj:

http://ceedonline.info/Files.aspx?CategoryId=7

AUTOR WĄTKU
dean
 

Re: Czy żarówki w cee'd są na stałe do masy i załaczane +12V

14 wrz 2012 21:11

Bardzo Ci dziekuje za odpowiedz.

AUTOR WĄTKU
dean
 

Re: Czy żarówki w cee'd są na stałe do masy i załaczane +12V

16 wrz 2012 14:24

Ze schematu wynika, iż światła są sterowane plusem. Żarówki na stałe są dołączone do masy (punkty GE11 i GE24) i dołącza się do nich napięcie.

Jednak dokonałem pomiaru w swoim cee'dzie. Jeden koniec kontrolki (żarówki) dołączyłem do plusa akumulatora, a drugi do przewodu od żarówki świateł długich (włączonych).
Żarówka się zaświeciła co znaczy, że jednak światła są sterowane masą.

AUTOR WĄTKU
mziutek
 

Re: Czy żarówki w cee'd są na stałe do masy i załaczane +12V

17 wrz 2012 23:02

dean napisał(a):Ze schematu wynika, iż światła są sterowane plusem. Żarówki na stałe są dołączone do masy (punkty GE11 i GE24) i dołącza się do nich napięcie.

Jednak dokonałem pomiaru w swoim cee'dzie. Jeden koniec kontrolki (żarówki) dołączyłem do plusa akumulatora, a drugi do przewodu od żarówki świateł długich (włączonych).
Żarówka się zaświeciła co znaczy, że jednak światła są sterowane masą.



Coś źle te przewody podłączałeś albo wyciągnąłeś złe wnioski.
Zastanów się!
Jeśli jeden koniec kontrolki jest podłączony do plusa akumulatora i będziesz drugim przewodem dotykać do końcówek żarówki to gdy światła są wyłączone kontrolka zaświeci na obu końcówkach (prąd popłynie do masy - prosto albo przez włókna żarówek dużej mocy) a po włączeniu świateł na jednej końcówce żarówki kontrolka dalej będzie świecić (bo to masa) a na drugiej zgaśnie, bo ma z obu stron to samo napięcie.
Jeszcze prościej sprawdzić: żaróweczka lub woltomierz podłączone jedną stroną do masy a drugim przewodem "macasz" po końcówkach żarówek auta.

Uwierz:
Żarówki na 100% są na stałe podłączone do masy a włączane plusem przez styki przekaźnika.
Schemat tego fragmentu jest na podanej wcześniej stronie w pliku:
KIA_CEED_ETM_all strona SD921-1

Od "stałe włączonego plusa" prąd płynie przez bezpiecznik H/LP HI (20A), dalej styki przekaźnika H/LP HI
a dalej równolegle na obie żarówki "długich" i niebieską kontrolkę na desce.

Światła mijania mają styk przekaźnika podłączony do stałego plusa a potem przez oddzielne bezpieczniki 10A L i R
prąd płynie do żarówek, których drugi styk jest na stałe połączony z masą.

Aha! Od strony masy to są sterowane cewki przekaźników świateł !

AUTOR WĄTKU
dean
 

Re: Czy żarówki w cee'd są na stałe do masy i załaczane +12V

19 wrz 2012 18:23

Masz rację, dziękuję Ci za obszerną odpowiedź.

Za pierwszym razem mój pomiar był błędny, sprawdziłem to jeszcze raz i oświetlenie rzeczywiście jest sterowanie plusem, mogę to potwierdzić na 100%.

Avatar użytkownika
Renegade
Weteran
 
Posty: 3744
Dołączył(a): 23 lis 2009 01:41
Lokalizacja: SLU
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Marka i model samochodu: OPTIMA PHEV 2.0 205 KM

Re: Czy żarówki w cee'd są na stałe do masy i załaczane +12V

20 wrz 2012 14:34

A tak z ciekawości jest jakieś auto, które ma sterowanie "-" ???, jest to chyba trochę nielogiczne, przynajmniej w przypadku auta gdzie minus to cała karoseria.
Obrazek
OPTIMA PLUG-IN 2.0 205 KM - C3S (aluminium silver) '16
SOUL 1.6 DOHC 124 KM '12
CEE'D HB 1.6 DOHC 126 KM '09
CEE'D HB 1.4 DOHC 109 KM '08
SHUMA 1.5 DOHC '97

Avatar użytkownika
Gizmo121
Grupa Trzymająca Władzę
 
Posty: 5406
Dołączył(a): 09 wrz 2008 10:20
Lokalizacja: Warszawa Bielany
Grupa: Mazowiecka
Model cee'd:
C1 SW, 1,6 ON 115KM
2008, Optimum

Re: Czy żarówki w cee'd są na stałe do masy i załaczane +12V

20 wrz 2012 14:52

Trochę odbiegnę od tematu..ale czasami widać jak w aucie w lampie brakuje właśnie "masy" wtedy cała lampa świeci jak choinka a przy włączonym kierunkowskazie to już mamy tam dyskotekę B)
Pozdrawiam Wojtek ( KIA Cee'd SW 1,6 CRDI 115KM optimum 5K 09'2008 ) WRC- Warcy , Rycy , Csescy ale (dużo) nie rdzewieje :)

AUTOR WĄTKU
mziutek
 

Re: Czy żarówki w cee'd są na stałe do masy i załaczane +12V

20 wrz 2012 16:19

Renegade napisał(a):A tak z ciekawości jest jakieś auto, które ma sterowanie "-" ???, jest to chyba trochę nielogiczne, przynajmniej w przypadku auta gdzie minus to cała karoseria.


Chyba nie ma takiego wynalazku.
Po co ciągnąć do każdej żarówki dwa przewody, w dodatku grubsze,
by ograniczyć spadki napięć - koszty.
Druga sprawa - bezpieczeństwo pożarowe w razie uszkodzenia izolacji.
Czym mniej elementów do których stale jest doprowadzone napięcie tym lepiej.
Jedyny duży odbiornik prądu który bywał włączany "w masie" to klakson w starych autach.
Oszczędność pozorna że był tylko jeden przewód w kolumnie kierownicy zwierany przyciskiem
do kolumny a w efekcie tylko kłopoty.
Tak było np. w 126P - skutkiem była konieczność (prawie po każdej "słonej" zimie) wymiany
klaksonu a przynajmniej złącz do niego - elektrokorozja będących ciągle pod napięciem
elementów niszczyła je.
Dołożenie pod maską przekaźnika, sterowanego "w masie" i dopiero włączającego napięcie na trąbkę
rozwiązywało problem na zawsze.

Powrót do Tipsy i triksy ...
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 49 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl