Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

... czyli porady dla zdezorientowanych, co i jak wymienić, poprawić lub zrobić w cee'd'ku. Linki i doświadczenia własne użytkowników

Moderator: Żandarmeria

mziutek
 

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

08 lip 2012 21:47

Trochę podglądałem operacje wymiany tylnych tarcz w Ceedzie.
Mechanik odkręcił śrubę 55117D przechodzącą przez silentblok 55427 wahacza 55100(może źle nazwałem poprzeczny drążek zawieszenia),
Odłaczył ten drążek od REF.50-513 aby uzyskać dostęp do śrub mocujących jarzmo/zacisk.

Strona http://ceedonline.info/microcat/Mic.aspx?CatId=3
a potem kliknąć " 54-55 rear suspension control arm" -po otwarciu numery części z górnego obrazka.

Podobno inaczej nie da się zdjąć tarczy.
Czy to poprawna procedura?
Nie da się inaczej?
Ostatnio edytowano 10 lip 2012 17:02 przez mziutek, łącznie edytowano 1 raz

argus
 

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

10 lip 2012 06:15

Mziutek, w moim I30 jest identycznie. Bez odkręcenia wachacza (tak jak opisujesz) nie dojdzie się do jednej z dwóch śrub mocujących jarzmo zacisku, a jarzmo trzeba zdjąć bo będzie blokowało tarczę.

mziutek
 

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

10 lip 2012 17:01

argus napisał(a):Mziutek, w moim I30 jest identycznie. Bez odkręcenia wachacza (tak jak opisujesz) nie dojdzie się do jednej z dwóch śrub mocujących jarzmo zacisku, a jarzmo trzeba zdjąć bo będzie blokowało tarczę.


Nabrałem wątpliwości, bo nigdzie tutaj przy opisach wymiany tarcz nikt o konieczności odpinania drążka nie wspominał.
Może w ASO mają jakiś specjalny klucz, który podejdzie bez odłączania drążka?

Mam jeszcze jedną wątpliwość - czy dokręcać śrubę przechodzącą przez silentblok można na podnośniku przy wiszących kołach
czy należy najpierw opuścić auto, dociążyć wahacz aby silentblok ustawił się w pozycji neutralnej i dopiero dociągać śrubę?

W Leganzie Pan Mechanik dwukrotnie w ciągu miesiąca wymieniał mi przednie wahacze z powodu zerwanych gum w silentblokach (reklamując u sprzedawcy jako tandetne) i dopiero po mojej nieśmiałej uwadze: "a może by tak dokręcić po obciążeniu i uniesieniu wahacza do środkowej pozycji?" kolejne gumy nie zerwały się przez następne kilka lat.

argus
 

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

10 lip 2012 20:27

Mziutek, dobrze myślisz, śruby dokręca się po opuszczeniu auta, gdyż inaczej będą one naprężone i zdeformowane już w pozycji neutralnej auta. Ja wymieniałem wahacze w Matizie i zawsze dokręcałem gdy samochód stał na kołach.
Kurcze faktycznie o odkręcaniu wahacza do wymiany tarcz nikt na forum nie pisał (na forum I30 też nie mogę znaleźć). Ale po Twoim poście specjalnie wlazłem do kanału i dokładnie to oglądałem. Wydaje mi się, że żadnym kluczem się nie podejdzie gdy wahacz jest na miejscu.
Może ktoś kto zwalał tarczobębny napisze jak było???

mziutek
 

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

10 lip 2012 23:15

argus napisał(a):Mziutek, dobrze myślisz, śruby dokręca się po opuszczeniu auta, gdyż inaczej będą one naprężone i zdeformowane już w pozycji neutralnej auta. Ja wymieniałem wahacze w Matizie i zawsze dokręcałem gdy samochód stał na kołach.
Kurcze faktycznie o odkręcaniu wahacza do wymiany tarcz nikt na forum nie pisał (na forum I30 też nie mogę znaleźć). Ale po Twoim poście specjalnie wlazłem do kanału i dokładnie to oglądałem. Wydaje mi się, że żadnym kluczem się nie podejdzie gdy wahacz jest na miejscu.
Może ktoś kto zwalał tarczobębny napisze jak było???


Dzięki, od wymiany tarcz niewiele kilometrów przejechałem, nie skakałem na "hopkach" więc może jeszcze gumy nie puściły.
Chyba pojadę do mechanika od Daewoo (teraz już wie, kiedy dokręcać) i każę poluzować śruby i powtórnie dociągnąć przy aucie stojącym na kołach.
Aha, przeglądałem rosyjskojęzyczną (jedyną znalezioną w Internecie) instrukcję naprawczą Ceeda i ani z rysunków ani z opisów niczego konkretnego nie wydedukowałem.

argus
 

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

11 lip 2012 06:28

mziutek napisał(a):
argus napisał(a):???



Aha, przeglądałem rosyjskojęzyczną (jedyną znalezioną w Internecie) instrukcję naprawczą Ceeda i ani z rysunków ani z opisów niczego konkretnego nie wydedukowałem.


Jest w rosyjskiej instrukcji na stronie 367 (plik 20.pdf).

mziutek
 

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

11 lip 2012 12:10

To widziałem - nawet każą ten "ryczag" odkręcić z obu stron a na końcu zamontować, tylko nic na temat dociążania.
Może jest gdzieś w opisie zawieszenia ale nie mam dosyć cierpliwości, by to wszystko przeczytać.
Wprawdzie jeszcze w podstawówce przeczytałem całą knigę Tajnstwiennyj Ostrow Żuljesa Wierna ale to było dawno, dawno temu.
Teraz bukwy jeszcze rozróżniam, większość słów po przesylabizowaniu rozumiem (technicznych nazw domyślam się z obrazków)
ale to męka.
Nieużywane organy i funkcje zanikają :lol:

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

11 lip 2012 20:52

Osobiście wymieniałem tarczobębny z tyłu i żądnych wachaczy nie ruszałem. W ogóle nie rozumie w czym problem.???????

argus
 

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

12 lip 2012 09:14

boe6666 napisał(a):Osobiście wymieniałem tarczobębny z tyłu i żądnych wachaczy nie ruszałem. W ogóle nie rozumie w czym problem.???????

Chodzi o to, że mozliwość zdjęcia tarczobębna ze szpilek koła blokuje jarzmo zacisku halmulcowego. Sam zacisk można zdjąć bez problemu ale zostaje to jarzmo które blokuje tarczę. A żeby to jarzmo odkręcić, trzeba odkręcić górny wahacz, który blokuje dostęp do jednej śruby.

Avatar użytkownika
witia_2005
Weteran
 
Posty: 1598
Dołączył(a): 19 sty 2008 18:54
Lokalizacja: małopolska
Grupa: Małopolska

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

12 lip 2012 09:53

argus napisał(a):trzeba odkręcić górny wahacz, który blokuje dostęp do jednej śruby

Nic nie trzeba odkręcać.
Kia Rio 1,4 97KM
Obecny model Kia cee'd SW 1,6 benzyna nr serii 0420 FL

Witia.

Obrazek

mziutek
 

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

12 lip 2012 11:23

witia_2005 napisał(a):
argus napisał(a):trzeba odkręcić górny wahacz, który blokuje dostęp do jednej śruby

Nic nie trzeba odkręcać.


A czy mógłbyś opisać, jak zdejmować/zakładać tarczę, czy to jarzmo trzeba jakoś odsunąć, jeśli przeszkadza?

Dla mnie konstrukcja, która wymagałoby demontażu wahacza przy wymianie tarczobębna wydaje się kretyńska.
Dotychczas w żadnym aucie nie było takiej konieczności - sam nigdy tego nie robiłem ale podglądałem fachowców.

Nie było mnie przy demontażu (mechanik chyba pierwszy raz widział hamulce Ceed'a), operację widziałem dopiero przy końcowym składaniu - moment skręcania śruby przechodzącej przez silentblok górnego wahacza.

Avatar użytkownika
witia_2005
Weteran
 
Posty: 1598
Dołączył(a): 19 sty 2008 18:54
Lokalizacja: małopolska
Grupa: Małopolska

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

12 lip 2012 12:36

mziutek napisał(a):A czy mógłbyś opisać, jak zdejmować/zakładać tarczę, czy to jarzmo trzeba jakoś odsunąć, jeśli przeszkadza?

Odkręcasz zacisk, ściągasz klocki i odkręcasz jarzmo kluczem 14 (2szt.) Klucz wygięty. Tyle. Odkręcasz śruby na bębnie -krzyżakowe, pukniesz delikarnie w bęben i zchodzi. Jak masz mocno podciągnięty ręczny to ściągasz zaślepkę z bębna i obracasz tarczobębnem tak aby natrafić na gwidkę i pokręcając śrubokrętem w tym otworze poluzowywujesz okładziny szczęk hamulca postojowego. Następnie ściągasz tarczo-bęben. Tyle. Składasz w odwrotnej kolejności. :ok
Kia Rio 1,4 97KM
Obecny model Kia cee'd SW 1,6 benzyna nr serii 0420 FL

Witia.

Obrazek

mziutek
 

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

12 lip 2012 12:51

witia_2005 napisał(a):
mziutek napisał(a):A czy mógłbyś opisać, jak zdejmować/zakładać tarczę, czy to jarzmo trzeba jakoś odsunąć, jeśli przeszkadza?

Odkręcasz zacisk, ściągasz klocki i odkręcasz jarzmo kluczem 14 (2szt.) Klucz wygięty. Tyle. Odkręcasz śruby na bębnie -krzyżakowe, pukniesz delikarnie w bęben i zchodzi. Jak masz mocno podciągnięty ręczny to ściągasz zaślepkę z bębna i obracasz tarczobębnem tak aby natrafić na gwidkę i pokręcając śrubokrętem w tym otworze poluzowywujesz okładziny szczęk hamulca postojowego. Następnie ściągasz tarczo-bęben. Tyle. Składasz w odwrotnej kolejności. :ok


Taką procedurę znam z innych samochodów.
Tutaj mechanik twierdził, że łeb jednej ze śrub mocujących jarzmo jest schowany za "główką" wahacza i żaden klucz tam nie wchodzi.
Czort wie - może były dwie wersje tej konstrukcji, bo wyżej pisał kolega o I30 że musiał odkręcać wahacz.

Aha, ten Ceed SW wyprodukowany we wrześniu 2007.

Avatar użytkownika
witia_2005
Weteran
 
Posty: 1598
Dołączył(a): 19 sty 2008 18:54
Lokalizacja: małopolska
Grupa: Małopolska

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

12 lip 2012 14:13

mziutek napisał(a):Taką procedurę znam z innych samochodów

Tak odkręcają mi w ASO. Wahacza nikt nie odkręcał. Jeszcze to dzisiaj dla ciebie się upewniałem. :!!
Kia Rio 1,4 97KM
Obecny model Kia cee'd SW 1,6 benzyna nr serii 0420 FL

Witia.

Obrazek

mziutek
 

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

12 lip 2012 17:39

witia_2005 napisał(a):
mziutek napisał(a):Taką procedurę znam z innych samochodów

Tak odkręcają mi w ASO. Wahacza nikt nie odkręcał. Jeszcze to dzisiaj dla ciebie się upewniałem. :!!



Twój samochód to wersja po FL a mój z września 2007.
Musieli w KIA zmienić kiedyś konstrukcję, poprawiając upierdliwe rozwiązanie.
Byłem dzisiaj w warsztacie, starannie wszystko obejrzeliśmy, mechanik poluzował śruby a po poskakaniu w bagażniku, by "odprężyć" silentbloki w główkach wahaczy, ponownie dokręcił.

W moim modelu nie da się zdjąć tylnej tarczy hamulcowej bez odłączenia górnego wahacza
Jak pisałem, łeb śruby mocującej jarzmo jest dokładnie zakryty główką wahacza.
Żaden, nawet specjalny klucz tam nie wejdzie.

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

12 lip 2012 19:07

Zwykły klucz oczkowy lekko zagięty (zagięcie standardowe np. w kluczach stanleya). Ty masz starszy model niż u mnie, bo jak ja kupowałem to SW nie były wogóle dostepne. Fakt jest taki, że śruby nie wyciągniesz całej, ale wysuniesz na tyle by wyjąc zacisk i jarzmo. Także albo Twój mechanior jakiś dziwny jest!. Mam gdzieś zdjęcia z tej mojej wymiany, bo rozbiłem w trakcie!!! Jak tylko znajdę sposób aby je tu wkleić to wkleję.

Avatar użytkownika
Gizmo121
Grupa Trzymająca Władzę
 
Posty: 5406
Dołączył(a): 09 wrz 2008 10:20
Lokalizacja: Warszawa Bielany
Grupa: Mazowiecka
Model cee'd:
C1 SW, 1,6 ON 115KM
2008, Optimum

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

12 lip 2012 20:31

boe6666 napisał(a): Jak tylko znajdę sposób aby je tu wkleić to wkleję

Najprościej to stwórz swoją galerię na stronie klubu: http://www.mojaceed.pl/www/galleries/id=7 a do swojej galerii wchodzisz przez strefę klubowicza ;)
Pozdrawiam Wojtek ( KIA Cee'd SW 1,6 CRDI 115KM optimum 5K 09'2008 ) WRC- Warcy , Rycy , Csescy ale (dużo) nie rdzewieje :)

mziutek
 

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

12 lip 2012 21:48

boe6666 napisał(a):Zwykły klucz oczkowy lekko zagięty (zagięcie standardowe np. w kluczach stanleya). Ty masz starszy model niż u mnie, bo jak ja kupowałem to SW nie były wogóle dostepne. Fakt jest taki, że śruby nie wyciągniesz całej, ale wysuniesz na tyle by wyjąc zacisk i jarzmo. Także albo Twój mechanior jakiś dziwny jest!. Mam gdzieś zdjęcia z tej mojej wymiany, bo rozbiłem w trakcie!!! Jak tylko znajdę sposób aby je tu wkleić to wkleję.

Przy wymianie było kilku mechaników i nie znaleźli żadnego pasującego klucza.
Dzisiaj oglądaliśmy z moim doświadczonym mechanikiem - nie da rady.
Nawet małego palca nie da się tam wetknąć.
Może jakiś rowerowy kluczyk z cienkiej blaszki można tam wsunąć :he
Szkoda, że nie przyszło mi do głowy zrobić zdjęć.
Może spróbuję po omacku sfotografować leżąc pod autem.
Obstawiam, że istnieją co najmniej dwie wersje tylnej zwrotnicy z różnym mocowaniem jarzma.
Można przepytać jakieś ASO albo sklep KIA.

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

12 lip 2012 23:12

może w SW jest inaczej ???? w HB we wszyskich wersjach jest chuyba tak samo.

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Samodzielna wymiana klocków i/lub tarcz

13 lip 2012 15:52

Załączam zdjęcia:

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Poniżej widać dokładnie że śrubkę da się odkręcić, ale problem jest z jej wyciągnieciem

Obrazek

Poprzednia stronaNastępna strona
Powrót do Tipsy i triksy ...
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl