Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężenia

... czyli porady dla zdezorientowanych, co i jak wymienić, poprawić lub zrobić w cee'd'ku. Linki i doświadczenia własne użytkowników

Moderator: Żandarmeria

Lubią ten wątek: ungreaz
AUTOR WĄTKU
marekk
 

Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężenia

19 paź 2010 12:22

Witam,

pewnie jak wielu byłem niezadowolony z zakresu regulacji podświetlania deski rozdzielczej, a dokładniej braku możliwości dalszego jej ściemnienia i postanowiłem coś z tym zrobić.
Moje auto to 1.6CRDI SW, wersja O+, sprzed FL, 07'2008
Zacząłem od przeglądania internetu i trafiłem na rysunki poglądowe modułu do regulacji natężenia oświetlenia:
ObrazekObrazek
Z rysunku widać, że moduł nie powinien być skomplikowany, ma tylko trzy piny, steruje diodami LED podwieszonymi do plusa zasilania.
Z rysunku: ILL+ - wejście z przełącznika świateł czyli plus zasilania, ILL- wyjście podświetlania, GND - masa.

Zainspirowany postanowiłem dobrać się do modułu i jak się da zmodyfikować.
Dla niecierpliwych od razu uprzedzam: udało się :-)
Modyfikacja okazała się w miarę prosta i każdy może ją sobie wykonać, kto ma choć trochę obycia ze śrubokrętem i lutownicą.

Trochę teorii
Sterowanie jasnością diod LED jest dosyć trudne, zakres napięcia od minimalnej jasności do maksymalnej jest bardzo mały liczony w dziesiątych części volta przy czym łatwo jest uszkodzić diodę przekraczając maksimum. Dlatego też cały układ musiał być zaprojektowany tak, aby raz rozszerzyć ten zakres i dwa zapewnić odpowiednie sterowanie. Każda dioda w naszym aucie, których jak policzył kolega topic w wątku o
wymianie diodek jest 140 sztuk, jest połączona szeregowo z opornikiem kilkunastu k-omów. Średni prąd pobierany przez taką diodę to ok. 10mA, więc całe podświetlenie w aucie przy ustawieniu na maksa pobiera ok 1,4A. Oczywiście to bardzo zgrubne i teoretyczne obliczenie, nie mierzyłem - diody są różne i ich wartości mogą się różnić. Oporniki zapewniają również, że w przypadku awarii sterowania, np jakiegoś zwarcia nie spalą się wszystkie diody. Nie chcę nawet myśleć jak pracochłonna i kosztowna byłaby wymiana ich wszystkich.
Układ sterowania musi zapewnić w miarę płynność i równomierność w całym zakresie pokrętła, aby nie było gwałtownych zmian jak również jaką taką niezależność od napięcia zasilania, które przecież w samochodzie może się zmieniać w zależności od ilości odbiorników czy prozaicznie czy samochód jest uruchomiony czy nie. Czyli przy sprawnym aucie możemy mieć od 12 do 14,4v.

Moduł po wyciągnięciu wygląda tak ((kliknij aby powiększyć):
Obrazek

Z ciekawości poznania działaniu układu przerysowałem z płytki schemat i otrzymałem coś takiego (kliknij aby powiększyć):
Obrazek
I wszystko jasne :-)

Dioda zenera ZD1 pracuje jako stabilizator napięcia dla zasilania układu na poziomie 9,5V, co uniezależnia od zasilania. Sterowanie jasnością jest na potencjometrze VR a zakres regulacji jest ograniczony przez oporniki R2 i R3. Układ scalony to wg mojego rozpoznania odpowiednik LM2904, czyli podwójny wzmacniacz operacyjny który wraz z dodatkami zapewnia odpowiednią charakterystykę i steruje tranzystorem MOSFET Q1. Wg specyfikacji tego tranzystora (50N06) przy takiej konfiguracji, czyli umieszczony na płytce, maksymalny prąd jaki może wydać to właśnie wspomniane 3A. Ciekawostka, że przy odpowiednim chłodzeniu uciągnie nawet 40A.
Dioda LED z opornikiem R11 to już właśnie podświetlenie pokrętła.

Więc tu już widać, że aby zmienić zakres regulacji trzeba zmienić któryś z oporników R2 lub R3. Tu były potrzebne pomiary, wziąłem moduł na warsztat, podłączyłem do zasilacza 14,4v, miernik w ręce i obserwowałem diodę LED. Interesowały mnie wartości na potencjometrze i jak one przekładały się na wyjście no i zachowanie diody LED. I tak:

Minimalna jasność (VR przekręcony w stronę R3): na VR względem masy 1,5V, wyjście ILL- względem plusa ILL+ 3,6V
Maksymalna jasność (VR przekręcony w stronę R2): na VR 8,3V, wyjście 14,2V

Z tego widać, że za dolny zakres odpowiada opornik R3 i jego należy zmodyfikować, czyli zmniejszyć wartość. Najprościej to zrobić dołączając równolegle opornik (oporność wypadkowa się zmniejsza, np. dwa takie same połączone równolegle dadzą połowę). Tu już zacząłem dobierać eksperymentalnie opornik, tak aby potencjometr działał w miarę w całym zakresie i jednocześnie uzyskać minimalną jasność diody LED, najlepiej do zgaszenia włącznie. Zacząłem od dużych wartości typu 10k a skończyłem na 2,7k. System zadziałał! :-) LED udało się zgasić.
Jeszcze tylko kontrola, czy aby zmiana nie wprowadza jakiegoś zaburzenia w układzie: pomiar prądu w dzielniku napięcia R2-VR(równolegle z R21, choć wg mnie to powinien być R12)-R3. Zmiana z 1,3mA na ok 1,7mA, bez znaczenia.

Dobra, dość tej teorii bo na inżyniera wychodzę...

Modyfikacja
Należy się zaopatrzyć w opornik 2,7k, najlepiej SMD wtedy zmiana będzie prawie niewidoczna, ja nie miałem... Śrubokręt krzyżakowy duży i mały. Mały do odkręcenia pokrętła od potencjometru. Mały płaski śrubokręt do podważania zaczepów. Lutownica.

Nie miałem aparatu w samochodzie ale demontaż jest na prawdę prosty:
1. Odkręcamy osłonę kolumny kierowniczej z naszym panelem sterującym, dwie śruby na dole, drugie dwie ukryte pod przykrywką bezpieczników. Osłona jeszcze siedzi w zaczepach, jeden po przykrywą bezpieczników i wysuwamy całość do siebie horyzontalnie.
2. Odczepiamy wtyczki od modułów sterowania oświetleniem i poziomowaniem świateł.
3. Odkręcamy cztery śruby mocujące panel z pokrętłami.
Obrazek

4. Z panelem idziemy na warsztat, delikatnie podważając plastikowe zatrzaski wypinamy moduł z sterownikami, dwa od góry jeden od dołu
Obrazek

5. Wyciągamy naszą płytkę z elektroniką podważając trzpień pokrętła, płytka trzyma się tylko na tym.
Obrazek

6. Odkręcamy pokrętło od potencjometru małym krzyżakiem.
7. Dolutowujemy opornik tak aby zajmował jak najmniej miejsca, najlepiej jak by był SMD, ja nie miałem...
Obrazek

8. Montaż w odwrotnej kolejności, zwrócić uwagę przy osłonie kolumny kierowniczej na część tapicerki dołączonej na kołkach tapicerskich, lubią wyskoczyć.
9. Sprawdzamy czy wszystko działa i cieszymy się ciemnością na zegarach :-)

Pozdrawiam,
marekk

PS: Oczywiście disclaimer :-) Każdy bierze na siebie odpowiedzialność za to co robi...

Avatar użytkownika
jerry
Kierownik
 
Posty: 415
Dołączył(a): 21 lis 2009 11:25
Lokalizacja: Kraków
Grupa: Małopolska
Model cee'd:
C3 SW, 1,6 ON 136KM
2018, L+BL+JBL+FUN+AEB+7DCT

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

21 paź 2010 12:47

Szacun Marku, że Ci się chciało, naprawdę :)
No ale każdy dostrzega inne potrzeby dla siebie w ramach udoskonalania auta - ktoś, komu niepotrzebne np. domykanie szyb, też mógłby uznać za zbędną pracę moje pastwienie się nad zrobieniem domykania bez użycia modułu :) A dla kogoś, kto lubi mieć wygaszone wszystko w nocy podczas jazdy, Twoje rozwiązanie jest jak znalazł ;)
Co do powyższego układu, od siebie tylko dodam, że pływanie napięcia od 12 do 14,4 nie ma tu żadnego wpływu, bo po pierwsze zener ustala napięcie pracy układu na 9,5, a po drugie, komparator numer 2 wraz z wejściem "IN-" z pierwszego komparatora stanowi stabilizację Vref, żeby nie dopuścić do różnic w pracy w zależności od wahań zasilania.
Poza tym jeszcze raz wyrazy uznania za zaangażowanie :)
Nie bombardujcie mnie na PW w kwestii schematów rozwiązań, jakie opisywałem na forum lata temu. Nie mam już ani tych schematów, ani starego Cee'da.

AUTOR WĄTKU
pioteer
 

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

21 paź 2010 17:56

marekk napisał(a):pewnie jak wielu byłem niezadowolony z zakresu regulacji podświetlania deski rozdzielczej, a dokładniej braku możliwości dalszego jej ściemnienia i postanowiłem coś z tym zrobić...


Wzorcowy manual, z omówieniem teorii dla ciekawych. Wielkie brawa za włożoną pracę.
clapping

pozdr.piotr

AUTOR WĄTKU
marekk
 

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

21 paź 2010 21:38

Dzięki za miłe słowa!
Chciałem jakoś spłacić dług wobec innych, którym także się chce i się udzielają, tak jak potrafię - w dziedzinie, której choć trochę kumam.
Poza tym czasem człowiek czepi się nawet najgłupszej rzeczy, żeby tylko nie robić tego co powinien, czyli np. uczyć do egzaminów :D

Pozdrawiam,
marekk

AUTOR WĄTKU
less
 

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

22 paź 2010 19:27

No to ja mam lamerskie pytanie. Czy ja dam radę przylutować ten "dinks" zwykłą lutownicą pistoletową?

Avatar użytkownika
Renegade
Weteran
 
Posty: 3744
Dołączył(a): 23 lis 2009 01:41
Lokalizacja: SLU
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Marka i model samochodu: OPTIMA PHEV 2.0 205 KM

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

22 paź 2010 21:23

less napisał(a):No to ja mam lamerskie pytanie. Czy ja dam radę przylutować ten "dinks" zwykłą lutownicą pistoletową?


Oczywiście, że dasz kwestia wprawy, ale z tym to nie wiem jak u Ciebie więc, powiem tylko, że to wykonalne :)
Obrazek
OPTIMA PLUG-IN 2.0 205 KM - C3S (aluminium silver) '16
SOUL 1.6 DOHC 124 KM '12
CEE'D HB 1.6 DOHC 126 KM '09
CEE'D HB 1.4 DOHC 109 KM '08
SHUMA 1.5 DOHC '97

AUTOR WĄTKU
less
 

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

26 paź 2010 19:23

Renegade napisał(a):Oczywiście, że dasz kwestia wprawy, ale z tym to nie wiem jak u Ciebie więc, powiem tylko, że to wykonalne :)

Coś tam w życiu lutowałem, więc chyba podejmę próbę. Mogę cosik popalić przy okazji przy tych próbach?

Avatar użytkownika
Gizmo121
Grupa Trzymająca Władzę
 
Posty: 5406
Dołączył(a): 09 wrz 2008 10:20
Lokalizacja: Warszawa Bielany
Grupa: Mazowiecka
Model cee'd:
C1 SW, 1,6 ON 115KM
2008, Optimum

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

26 paź 2010 19:33

less napisał(a):
Renegade napisał(a): Mogę cosik popalić przy okazji przy tych próbach?

Wszystko zależy jaki będziesz mieć rozmach :oops:
A na serio ważne jaki będziesz mieć grot (stosownie najcieńszy) i jak szybko będzie odprowadzana temperatura z rezystora/płytki po przylutowaniu. Sugeruje wstępnie pocynować nóżki dopasowanego kształtem rezystora.Pomalować obie części w punktach lutowniczych płynną kalafonią i na krótko/szybko podlutować do płytki / rezystora.
Powodzenia good
Pozdrawiam Wojtek ( KIA Cee'd SW 1,6 CRDI 115KM optimum 5K 09'2008 ) WRC- Warcy , Rycy , Csescy ale (dużo) nie rdzewieje :)

AUTOR WĄTKU
less
 

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

26 paź 2010 19:37

Gizmo121 napisał(a):Powodzenia good

Dzięki

AUTOR WĄTKU
spawseba
 

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

28 lut 2011 20:52

też to robiłem kupiłem w sklepie " po 4zł" oporówkę bo ma cieńszy grot niz moja transformatorowa i poszło bez bólu , dałem zwykły opornik bo smd nie miałem i zaraz lepiej tak przynajmniej twierdzi kolega bo to w jego SW robiłem

boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

24 sie 2011 21:04

ja mam pytanie. Czy ktoś próbował zrobić cały układ z tego schematu? (nie mam ściemniania). Czy bedzie działał ?

AUTOR WĄTKU
demol
 

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

21 lis 2011 16:14

Czy dla aut nie posiadających potencjometru regulacji natężenia podświetlenia deski dodanie owego modułu z dwoma potencjometrami umożliwi tę regulację?
Czy instalacja seeda potrzebuje jeszcze czegoś dodatkowo ? Czy pod deską jest do tego wtyczka w instalacji ?

Avatar użytkownika
pioter
Grupa Trzymająca Władzę
 
Posty: 6522
Dołączył(a): 04 paź 2007 20:06
Lokalizacja: Ostróda
Grupa: Warmińsko-Mazurska
Model cee'd:
C3 SW, 1,5 Pb 160KM
2021, M

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

21 lis 2011 16:58

Możesz dodać ten regulator - instalacja jest wyprowadzona. Tak zrobiłem w mojej pierwszej Kijance, całość w ASO z montażem 220 zł.
http://forum.mojaceed.pl/viewtopic.php?f=45&t=290&p=23241&hilit=pod%C5%9Bwietlenia+pioter#p23241
Kia CEED 1,5 T-GDI M 160 KM 2021

była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016

R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)

Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.

AUTOR WĄTKU
panpromek
 

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

22 lis 2011 21:17

Czy ktoś mógłby wrzucić fotki poglądowe z maksymalnym i minimalnym natężeniem podświetlenia? Będąc szczerym, przyzwyczaiłem się już do oświetlenia kokpitu w stylu "choinka". Zastanawiam się czy warto inwestować w ten regulator.

Avatar użytkownika
Gizmo121
Grupa Trzymająca Władzę
 
Posty: 5406
Dołączył(a): 09 wrz 2008 10:20
Lokalizacja: Warszawa Bielany
Grupa: Mazowiecka
Model cee'd:
C1 SW, 1,6 ON 115KM
2008, Optimum

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

22 lis 2011 21:53

panpromek napisał(a):Czy ktoś mógłby wrzucić fotki poglądowe z maksymalnym i minimalnym natężeniem podświetlenia?

Ja tam byłbym za nakręceniem filmiku z regulacją i do tego w 2ch częściach: 1 w dzień i 2 w nocy ;) :ha :ha :ha :ha :ha :ha :ha :ha :ha :ha :ha :ha
Pozdrawiam Wojtek ( KIA Cee'd SW 1,6 CRDI 115KM optimum 5K 09'2008 ) WRC- Warcy , Rycy , Csescy ale (dużo) nie rdzewieje :)

AUTOR WĄTKU
panpromek
 

Re: Podświetlanie zegarów i wskaźników - modyfikacja natężen

23 lis 2011 08:41

Filmik jak najbardziej wskazany :) Raczej w nocy bo w dzień i tak wyłączam podświetlenie.

Powrót do Tipsy i triksy ...

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 38 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl