Strona 1 z 1

Klimatyzacja automatyczna w miejsce manualnej - poradnik

Napisane: 18 lip 2019 09:28
przez marcus9550
Klimatyzacja automatyczna… kto z was, posiadających w swoim samochodzie klimatyzację manualną nie marzył czasem aby ustawić temperaturę na wyświetlaczu, kliknąć „AUTO” i mieć święty spokój? :doh:

Swego czasu na forum pojawiały się wątki z pytaniami „czy da się zamontować klimę automatyczną w miejsce manualnej?”, niektórzy nawet nieźle kombinowali, że sterowanie klapkami nawiewu odbywa się nie na zasadzie mechanicznych cięgien, a na zasadzie elektronicznych siłowników więc teoretycznie byłoby to możliwe, lecz ich zapał był szybko gaszony przez komentarze typu „Trzeba pewnie szykować 2-2,5 tys. zł”, „jak ktoś chce przerobić klimę niech zmieni auto”, „NIE OPŁACALNE I KROPKA!!”. Ja także zastanawiałem się nad tym, czy jest to w ogóle realne i po przeczytaniu tych odpowiedzi zadałem sobie pytanie: Czy aby na pewno się nie da? :doh:

Dziś postaram się opisać wam cały proces montażu klimatyzacji automatycznej w miejsce klimatyzacji manualnej. Opis ten będzie dotyczył Ceed’a C1FL, ale podobnie będzie w przypadku C1/C2/C2FL. Pamiętać należy o tym, że po przeróbce będziemy mogli dysponować klimatyzacją automatyczną jednostrefową. Dlaczego – wyjaśnię później. Nie ukrywam, że poważnie zacząłem zgłębiać temat po przejrzeniu kilku przeróbek na rosyjskim forum ceed'a, jednak dotyczyły one głównie C2 i zazwyczaj demontowano tam całą deskę rozdzielczą i wymieniano całą wiązkę. Na dobrą sprawę sam musiałem dojść do tego co, gdzie, z czym i jak to zrobić w możliwie najprostszy sposób. Wiedziałem tylko na pewno, że się da 8-)

Zastanówmy się po krótce co nam potrzeba do prawidłowej pracy klimatyzacji automatycznej oprócz tego, co mamy w przypadku manuala?
Po pierwsze, skoro ustalamy na wyświetlaczu temperaturę jaką chcemy mieć w samochodzie, to jakiś czujnik musi dać sygnał do komputera, że ta temperatura została osiągnięta i należy przerwać proces chłodzenia/grzania. A więc czujnik temperatury wewnętrznej.
No fajnie, ale skąd komputer ma wiedzieć, czy powietrze, które jest zasysane z zewnątrz ma być ogrzane czy ochłodzone? Konieczny jest kolejny czujnik, tym razem czujnik temperatury zewnętrznej.
A co jeśli jedziemy w pełnym słońcu i mimo, że z kratki leci nam powietrze o ustalonej temperaturze to promienie mimo wszystko ogrzewają nam wnętrze do tego stopnia, że w samochodzie zamiast 21'C mamy np. 26'C? Jest coś takiego jak czujnik nasłonecznienia, który przesyła komputerowi informację jaka poprawka musi być przyjęta, aby została osiągnięta odpowiednia temperatura.
I w końcu sam komputer, czyli panel sterujący, będący mózgiem całego układu, przetwarzającym wszystkie dane wejściowe na sygnały do podzespołów wykonawczych.
Teoria za nami, zatem do dzieła :palka:

W pierwszej kolejności należało porównać schematy elektryczne obydwu klimatyzacji. Dostęp do nich znajdziecie TUTAJ. Gdyby coś nie działało to mogę podesłać na maila do C1/C1FL/C2. Szczegółowy opis schematu sobie daruję, poszczególne elementy są podpisane, przewody mają opis koloru oraz grubości w mm. Dla ułatwienia zaznaczyłem na zielono wszystko to, co pokrywa się oraz na czerwono to co jest inne (pin we wtyczce/kolor przewodu) lub to, co trzeba zamontować samemu (na szaro zaznaczone elementy występujące wyłącznie w jednostkach wysokoprężnych).
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja automatyczna w C1FL jest chyba najprostsza ze wszystkich – w C1 był montowany jeszcze czujnik jakości powietrza, czujnik temperatury wewnętrznej znajdował się bezpośrednio w desce rozdzielczej (to ta magiczna okrągła kratka obok stacyjki, która intryguje wszystkich właścicieli), w C2 natomiast mamy jeszcze czujniki temperatury w kanałach obudowy nagrzewnicy, jonizator powietrza (w późniejszym czasie też z tego zrezygnowano).

Tak więc co można już wywnioskować z tego co mamy:

Musimy wymienić panel klimatyzacji. Kluczowe jest, alby zakupiony panel był z wtyczkami, ponieważ w przeciwnym wypadku będziemy mieli problem z podłączeniem się do niego. Bardzo ważne też jest aby panel miał z tyłu taką czarną końcówkę do podłączenia rurki idącej od obudowy nagrzewnicy do czujnika temp. wewnętrznej (czujnik znajduje się za kratką w prawym dolnym rogu linii przycisków). Co więcej panel ten musi być z wersji europejskiej (LHD) – chodzi o późniejsze działanie sterowania temperaturą. Nr części 97250-1H622EQ.
Koszt – ok. 100 zł
Obrazek

- ramka panelu centralnego – zmienia nam się panel nawiewów z 3 pokręteł na 2 pokrętła i wyświetlacz, więc oczywistym też jest, że stary nie będzie pasować. Tak samo jak wyżej, koniecznie z wersji LHD. Ta z „anglików” zwyczajnie nie będzie pasować do europejskiej deski rozdzielczej. Nr części 84741-1H035
Koszt – ok. 50 zł
Obrazek

- wąż czujnika klimatyzacji wraz z aspiratorem nagrzewnicy – śmiesznie brzmi ale jest potrzebne. To właśnie do tego węża potrzebna jest ta końcówka z tyłu panelu klimatyzacji. Jego druga część wraz z aspiratorem przykręcana jest do obudowy nagrzewnicy skąd powietrze jest pobierane do czujnika temperatury. Dziwne jest to, że wśród wielu rozbitków są praktycznie nie do kupienia. Całe szczęście w ASO koszt jest nieduży. Numery części odpowiednio 97237-1H050 i 97236-2L000.
Koszt 23zł i 44 zł
Obrazek

- czujnik nasłonecznienia – czyli jeden z „cycków” na podszybiu – ten prawy. Również dobrze byłoby, gdyby był z wtyczką. Nr części 97253-1H500 .
Koszt – ok. 30 zł
Obrazek

- czujnik temperatury zewnętrznej – tu także warto poszukać z wtyczką, bo czujnik będzie znajdował się na pasie przednim gdzie będzie miał kontakt z wodą – a oryginalna wtyczka jest z uszczelką. Nr części np. 94110-1C100 , ale osobiście kupiłem od jakiegoś Sorrento i też jest ok.
Koszt – ok. [30 zł[/b]
Obrazek

- Rezystor dmuchawy FET – jest to podzespół sterujący siłą nawiewu. W klimatyzacji manualnej występuje zwykły rezystor, który przez zmianę oporu pokrętłem regulacji nawiewu zmienia napięcie idące do silnika dmuchawy. W klimatyzacji automatycznej regulacja nawiewu działa na trochę innej zasadzie – tam mamy tranzystor polowy FET gdzie niewielkim napięciem idącym od panelu klimatyzacji zmieniane jest napięcie podawane do silnika dmuchawy. W skrócie – trzeba wymienić i znowu razem z wtyczką – wcześniej mieliśmy 4 przewody, teraz będą tylko 3. Nr części 97235-1E000
Koszt – ok. 10 zł.
Obrazek

Jeśli chodzi o wtyczki to w klimatyzacji manualnej mamy 28-pinową wtyczkę A oraz 6-pinową wtyczkę B. We wtyczce A są małe przewody rzędu 0.3-0.5 mm a we wtyczce B grube 3 mm.
W klimatyzacji automatycznej mamy 26-pinową wtyczkę A oraz 22-pinową wtyczkę B. Tu występują tylko cieknie przewody niskoprądowe. Zrobiłem tabelkę z opisem za co odpowiada poszczególny przewód, jego kolor, w które miejsce ma trafić w klimatyzacji automatycznej, kolor i opis przewodu we wtyczkach w klimatyzacji automatycznej oraz to skąd dany przewód wziąć. Na zielono zaznaczone przewody, które możemy wykorzystać z klimatyzacji manualnej, a na czerwono przewody, które musimy sami poprowadzić.
Obrazek
Obrazek

MONTAŻ

Jeżeli przebrnęliście aż do tego miejsca, to czas na złożenie wszystkiego w całość. Jeśli mam być szczery to montaż rozdzieliłem sobie na kilka etapów wykonywanych w kilka dni.

Zacząłem od zamontowania czujnika temperatury zewnętrznej. Udało mi się kupić czujnik wraz z wtyczką, więc dolutowałem 2 przewody 0.5 mm i wziąłem się do poprowadzenia ich pod maską. Sam czujnik należy zamontować na pasie przednim między chłodnicą a grillem. Najwygodniej byłoby zdjąć całą atrapę, ale wiadomo człowiek leniwy więc odkręciłem tylko 4 plastikowe śrubki widoczne po podniesieniu maski i odginając włożyłem tam rękę. Zakupiony czujnik powinien mieć taki klips więc wystarczy wcisnąć go w otwór obok drugiego, takiego samego czujnika temperatury (który przesyła info o temperaturze do wyświetlacza). Przewody poprowadziłem dołem, pod lampą, za akumulatorem aż do grodzi, gdzie wykręciłem śrubkę i przepchnąłem go dalej do kabiny. Jeden przewód (brązowy/czarny) łączymy z masą, a drugi (żółty) prowadzimy do 3 pinu wtyczki B.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Później zająłem się czujnikiem nasłonecznienia. Normalnie w w tym miejscu jest zaślepka, którą musimy umiejętnie podważyć aby wyskoczyła z zatrzasków. Polecam uzbroić się w cierpliwość, bo tak łatwo nie pójdzie :D . Kiedy udało się ją już wyjąć byłem zdziwiony, bo do zaślepki była podpięta wtyczka z trzema z 6 przewodów. Podłączone były już piny 1, 2 i 3. Skoro i tak coś już tam poprowadzili, to czemu nie ma tam wszystkich przewodów? Nie mam pojęcia. :?
Obrazek
Obrazek

Tak czy inaczej stamtąd musimy poprowadzić 3 przewody 0.3 mm. Pin 4 łączymy z pinem 16 wtyczki B, pin 6 z pinem 15 wtyczki B, a pin 5 łączymy z pomarańczowym przewodem idącym od siłownika (aktuatora) z prawej strony obudowy nagrzewnicy.
Obrazek
Żeby się tam dobrać, należy wymontować schowek, ale to dobrze się składa, bo mamy tam do zrobienia coś jeszcze.
Obrazek

Jeżeli już uda się wymontować cały schowek, warto zdemontować rurkę do chłodzenia schowka oraz kanał nawiewu na nogi pasażera (jest jedna śrubka od dołu) aby mieć więcej miejsca na manewry (czerwone strzałki).
Obrazek
Musimy wykonać otwór w miejscu zaznaczonym na zdjęciu na „aspirator” i rurkę idącą do panelu klimatyzacji, o których mówiłem wcześniej (na zielono zaznaczona też wtyczka aktuatora wspomniana wyżej). Można otwór rozwiercić albo wypalić np. lutownicą z ukształtowanym w tym celu grotem. Po oczyszczeniu i sprawdzeniu czy pasuje przykręcamy dobraną na oko śrubką i prowadzimy wężyk w kierunku konsoli centralnej.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Skoro jesteśmy cały czas przy przedziale pasażera, spójrzmy raz jeszcze na ten fragment schematu.
Obrazek
Musimy wymienić tranzystor dmuchawy oraz poprowadzić 2 mm przewód do panelu nawiewu od żółtego przewodu idącego od silnika dmuchawy. Przewód ten trafi do 11 pinu wtyczki B. Zajmijmy się najpierw pojedynczym przewodem. Przy samym silniku dmuchawy jest mało miejsca, dlatego najwygodniej będzie wpiąć się w miejscu zaznaczonym na zdjęciu. Jesteśmy z prawej strony obudowy dmuchawy:
Obrazek

Jeżeli chodzi o tranzystor, to żeby się do niego dostać musimy położyć się na podłodze i wsunąć się pod dmuchawę. Powinniśmy zobaczyć taki widok:
Obrazek

Żeby go stamtąd wyciągnąć najwygodniej będzie zsunąć i odgiąć gumowy wężyk idący obok – spokojnie, nic z niego nie wyleci. Odpinamy wtyczkę, odkręcamy 2 śrubki i mamy go na wierzchu.
Obrazek
Montaż analogicznie. Jak już wcześniej wspominałem, wtyczka nie będzie pasować, dlatego dobrze jest kupić już z wtyczką i dolutować przewody. W nowej wtyczce mamy 3 przewody – 3 mm czarny i różowy oraz 0.5 mm niebieski. Czarny łączymy w dowolnym miejscu z masą, różowy z czerwonym ze starej wtyczki a niebieski z żółtym ze starej wtyczki. Pozostałe przewody są nam niepotrzebne.
Obrazek
Obrazek

Kolejnym i ostatnim już przewodem, którego nie ma w klimatyzacji jest 0.3 mm przewód opisany jako „K-Line”, który musimy poprowadzić ze złącza OBD pod kierownicą. Znajduje się ono mniej więcej pod pokrętłem regulacji świateł, wyłącznika ESP. Odkręcamy całą obudowę i szukamy niebieskiego przewodu. Z nim łączymy nowy przewód i prowadzimy go do panelu klimatyzacji.
Obrazek

Teraz pozostało już tylko mozolne lutowanie kostek z przewodami. Na początku myślałem, że uda mi się poprzepinać całe piny z jednej wtyczki do drugiej, ale okazało się, że nie wszystkie pasują i zanim udałoby mi się wszystkie powyciągać bez uszkodzenia któregoś, zastałaby mnie ciemna noc. Dlatego też postanowiłem, że wszystko polutuję i zaizoluję koszulkami.
Obrazek
Bierzemy tabelkę do ręki i zaczynamy od wtyczki A – do pierwszego różowego kabelka lutujemy pierwszy różowy kabelek ze starej wtyczki A. Drugi czerwony kabelek łączymy z kabelkiem 2A. Dalej 3 puste piny, następnie w tabelce mamy kratkę zaznaczoną na czerwono, czyli tu lutujemy kabelek który wcześniej dodaliśmy i połączyliśmy z wtyczką OBD. I tak dalej… We wtyczce B „Ambinient sensor +” to plus od czujnika temperatury zewnętrznej, „Blower motor +” to 2 mm przewód połączony z żółtym idącym od silnika, „Photo sensor left -” to ten idący od 6 pinu czujnika nasłonecznienia a „Photo sensor right - ” od pinu 4 czujnika nasłonecznienia. Te końcowe piny opisane i skreślone na czerwono (PTC) dotyczą dodatkowej grzałki elektrycznej montowanej w samochodach z silnikiem diesla.

Zanim zamontujemy do kupy wszystkie schowki, osłony i plastiki należy podpiąć nasz panel klimatyzacji do nowych wtyczek i uruchomić zapłon. Jeżeli wszystko zrobiliśmy wedle powyższej instrukcji, wszystko powinno działać. To najlepszy moment na wykrycie jakiś nieprawidłowości, więc najlepiej wyłączyć radio i słuchać/obserwować czy po zmianie temperatury/kierunku nawiewu wszystkie siłowniki pracują. Warto wykonać też autotest.
Obrazek

I teraz ważna uwaga. Sprawdźcie w tym miejscu czy we właściwy sposób działa wam dmuchawa. U mnie po złożeniu wszystkiego w całość dmuchawa uruchamiała się dopiero na 5-6 stopniu i włączała się od razu na pełne obroty. Kilka dni zajęło mi rozgryzienie co jest nie tak, najpierw obstawiałem wadliwy tranzystor FET, może jakieś uszkodzenie panelu nawiewu. Ale po podmianie na inny było tak samo, więc problem tkwił w połączeniu. Kilkukrotnie analizowałem schematy i rozkładałem ręce, bo wszystko wydawało się być dobrze połączone. Bezpiecznik też był ok. Ale wziąłem miernik i zacząłem sprawdzać po kolei czy nie ma gdzieś przerwy. I znalazłem ją, co dziwne w miejscu, gdzie wydawało mi się, że powinno być połączenie w klimatyzacji manualnej.
Obrazek

Nie wiem, czy niechcący gdzieś coś uszkodziłem, albo to zbieg okoliczności że akurat tam doszło do przerwy, albo zwyczajnie gdzieś popełniłem błąd w odczycie schematu . Tak czy inaczej, jeżeli dmuchawa ma takie same objawy, to należy położyć jeszcze jeden przewód 3 mm. Musimy połączyć czerwony przewód (7 pin) wtyczki I/P-A wpiętej w skrzynkę bezpieczników z lewej strony deski rozdzielczej z różowym przewodem wchodzącym do wtyczki tranzystora FET. Po tym miałem już pełną regulację siły nawiewu.
Obrazek
Obrazek

Dlaczego klimatyzacja jednostefowa a nie dwustrefowa? Żeby odpowiedzieć na to pytanie trzeba zerknąć na rysunek z budową układu nawiewu.
Obrazek
W klimatyzacji manualnej mamy jedną dużą klapkę regulującą temperaturę dla całego samochodu. W przypadku klimatyzacji dwustrefowej występują dwie niezależne klapki sterowane 2 różnymi siłownikami. Tak jak podłączenie samego dodatkowego siłownika nie byłoby problemem, tak zamiana jednej klapki na dwie niezależne już tak. Konieczna byłaby wymiana całej obudowy nagrzewnicy, co za tym idzie wymontowanie całej deski rozdzielczej. Jest to jak najbardziej do zrobienia, ale uważam, że byłoby przy tym więcej roboty niż korzyści.

W związku z tym, że mamy klimatyzację automatyczną jednostrefową, temperaturę w samochodzie będziemy regulować tylko jednym pokrętłem. Aby wyłączyć opcję dwustrefowości należy min. 3 sek. przytrzymać przycisk „AUTO” – temperatura po stronie pasażera od tej pory będzie miała taką samą wartość jak u kierowcy. Jeżeli pokrętłem pasażera zostanie zmieniona wartość temperatury włączy się znowu „dwustrefowość” jednak nadal to temperatura ustawiona u kierowcy będzie „ważniejsza”. Dlatego też wspominałem o tym, że należy kupić panel nawiewu z wersji europejskiej – w przypadku wersji RHD po wyłączeniu „dwustrefowości” to prawe pokrętło odpowiadałoby za obydwie wartości – bo tam w domyśle siedziałby kierowca.

Obrazek

Tak oto dotarliśmy do końca skomplikowanego procesu zamiany klimatyzacji manualnej na automatyczną. Myślę, że jeden dzień na całą operację może nie wystarczyć, dlatego warto jakoś to sobie podzielić. Jeżeli chodzi o części to standardowo - allegro/olx/otomoto/marketplace, szroty. Niektóre elementy są częściej spotykane, inne rzadziej. Ale na pewno są. ;-)

Pomimo tego, że poradnik ten dotyczył stricte wersji C1FL, znacznie ułatwi on podobną zamianę we wcześniejszej lub późniejszej wersji Ceed’a. :-)

To jak, kto podejmuje rękawicę i robi to samo u siebie? 8-)

Re: Klimatyzacja automatyczna w miejsce manualnej - poradnik

Napisane: 18 lip 2019 10:59
przez hevimental
s.z.a.c.u.n. :hi:

Re: Klimatyzacja automatyczna w miejsce manualnej - poradnik

Napisane: 18 lip 2019 12:43
przez pawdedi
Kawał dobrego materiału. Gdyby nie to że mam automatyczną, to pewnie już bym zbierał części.

Re: Klimatyzacja automatyczna w miejsce manualnej - poradnik

Napisane: 19 lip 2019 00:03
przez Ryba4
Pioter, wnioskuję o nadanie koledze rangi "Nadworny Kombinator" :biggrin:

Re: Klimatyzacja automatyczna w miejsce manualnej - poradnik

Napisane: 19 lip 2019 07:47
przez Norberto1
Niesamowite!
Kawał dobrej roboty
Gratuluje i przyznaję, że ja bym tego nie ogarnął, nie tyle z braku możliwości technicznych co z braku cierpliwości i chęci. Wolałbym kupić ceeda z klima auto i po problemie..
Ale jestem pod ogromnym wrażeniem klimy, ale i pozostałych prac.
Pozdrawiam

Re: Klimatyzacja automatyczna w miejsce manualnej - poradnik

Napisane: 19 lip 2019 10:44
przez George
Ryba4 napisał(a):Pioter, wnioskuję o nadanie koledze rangi "Nadworny Kombinator" :biggrin:
Nadworny Klimatyzator

Wysłane z LG G7 przy użyciu Tapatalka

Re: Klimatyzacja automatyczna w miejsce manualnej - poradnik

Napisane: 19 lip 2019 14:17
przez Renegade
Tak patrząc po fotce to coś radio nie do końca spasowałeś?

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Re: Klimatyzacja automatyczna w miejsce manualnej - poradnik

Napisane: 19 lip 2019 18:19
przez marcus9550
Renegade napisał(a):Tak patrząc po fotce to coś radio nie do końca spasowałeś?


Wiesz co, bardziej ta ramka nie jest dobrze docisnięta w tym miejscu, ale to jeszcze będzie poprawiane, będę przyklejał pod spodem taką taśmę, bo po tych wszystkich demontażach trochę trzeszczy. Przykleiłem na próbę pod plastikami na boczkach i zdało egzamin ;)

Obrazek

Re: Klimatyzacja automatyczna w miejsce manualnej - poradnik

Napisane: 19 lip 2019 18:19
przez pioter
Gratuluję zacięcia, wiedzy i pióra :hi:

Re: Klimatyzacja automatyczna w miejsce manualnej - poradnik

Napisane: 19 lip 2019 21:45
przez kryzys
MISTRZ!

Re: Klimatyzacja automatyczna w miejsce manualnej - poradnik

Napisane: 21 lip 2019 14:58
przez pioteer
Piękna robota (potrafię to docenić bo w lanku sam pod domem montowałem klimatyzację kupioną ze szrotu ;)
Odpowiadając na pytanie"kto robi to u siebie": i tak jeżdżę ciągle na "LO" :D
a przynajmniej w lecie.. a po za tym mam auto ;)

Re: Klimatyzacja automatyczna w miejsce manualnej - poradnik

Napisane: 14 maja 2023 14:35
przez aviator
@marcus9550 Szacun, jak zawsze piękna robota i dzięki za opis!
Temat zamiany klimatyzacji z manualnej cały czas chodzi mi po głowie i prędzej, czy później do niego dojrzeję, a nawet powiem, że systematycznie kompletuję części :) Szkoda tylko, że opisujesz modernizację w C1, a ja mam C2 i szlaki jeszcze nie zostały przetarte w tej generacji Ceeda, przynajmniej u nas ;)
Chyba, że jestem w błędzie i ktoś przerabiał klimę u siebie w C2 i mógłby pomóc dobrą radą? ;)