Skrzypiąca kierownica - rozwiązanie

... czyli porady dla zdezorientowanych, co i jak wymienić, poprawić lub zrobić w cee'd'ku. Linki i doświadczenia własne użytkowników

Moderator: Żandarmeria

Avatar użytkownika
AUTOR WĄTKU
wpiszczek
Nadworny Informatyk
 
Posty: 510
Dołączył(a): 23 sty 2008 12:14
Lokalizacja: PZ

Skrzypiąca kierownica - rozwiązanie

06 lut 2008 17:26

Witam,

Zaciekawiony częstymi narzekaniami na skrzypiącą kierownicę poszedłem dzisiaj do auta sprawdzić o co chodzi. I faktycznie, choć auto nowe, przy dosyć intensywnym poruszaniu kierownicą na boki (nie kręceniu) słychać poskrzypywanie. Zapewne z czasem (jak dowodzą opinie forumowiczów), zacznie być słychać i przy kręceniu. Dokonałem więc badania co skrzypi. A skrzypi plastikowa osłona tylna kierownicy (przynajmniej u mnie) (na zdjęciu poniżej oznaczona literką A) - wygląda na to, że nie jest ona na zupełnie sztywno zamocowano (np. skręcana śrubami), a prawdopodobnie po prostu dociska ją kierownica.
W związku z tym siłą rzeczy będzie miała luzy. A skoro ma luzy, to mamy do czynienia z sytuacją, w której plastik A szura o plastik B, a ponieważ osłona tylna jest z jednego kawałka, to na dodatek działa jak pudło rezonansowe no i skrzypi.
http://mojaceed.pl/forum/album_pic.php?pic_id=383

Nie zdobyłem się na to, aby rozkręcać kierownicę (choć śruby są na wierzchu), więc zastosowałem rozwiązanie tymczasowe - skoro coś trze o coś, to trzeba złagodzić tarcie. A więc:

1. Trzeba zaopatrzyć się w towot, lub jakiś inny smar, najlepiej półstałej konsystencji (płynne, typu oliwa maszynowa też powinna zadziałać, ale raz, że dosyć szybko się wytrze, a dwa, że towot jest lepki a oliwa nie).
Ja posiłkowałem się czymś takim:
http://mojaceed.pl/forum/album_pic.php?pic_id=382

2. Podważamy delikatnie osłonę tylną kierownicy (tak na 1mm wystarczy). Osłona jest elastyczna, więc można ją "odciągnąć" w kierunku pulpitu, a powstałą szparę zablokować nożem, zapałką, czymkolwiek. Nie radzę wciskać noża czy płaskiego śrubokręta i podważania nim szczeliny celem powiększenia, szkoda plastiku, jest miękki i pozostaną ślady.
http://mojaceed.pl/forum/album_pic.php?pic_id=384

3. W szczelinę wyciskamy towot, nie trzeba dużo. Palcem przeciągamy po szczelinie, z jednej strony wciskając towot głębiej i jednocześnie zbierając nadmiar. Wyciągamy blokadę, dociskamy ręką osłonę do kierownicy i chusteczką wycieramy to co się wycisnęło, do czysta. Powtórzyć próbę wyciśnięcia towotu ze dwa razy.

4. Operację trzeba powtórzyć kilka razy na kolejnych fragmentach osłony. Smarujemy tylko tę krawędź, która bezpośrednio styka się z plastikową nakładką na kierownicy, reszta łączenia jest z elastycznym materiałem kierownicy i nie skrzypi. To samo trzeba wykonać na łączeniu pod spodem kierownicy.

5. Teraz jeszcze kilka razy (z wyczuciem) poruszać tylną osłoną, aby towot się rozprowadził. I już. U mnie działa :)

Uwaga: kierownica nie przestanie od razu skrzypieć, trzeba trochę czasu, aby towot rozsmarował się wewnątrz łączenia. Można spróbować po tygodniu powtórzyć.

Uwaga: jeszcze lepszy byłby taki smar stosowany do smarowania i uszczelniania w sprzęcie RTV (np. mechanizmy magnetofonów) - on ma konsystencję przyschniętego gluta, więc trzymałby pewnie dłużej.

No i jeszcze jedno, nie potrafię powiedzieć, na jak długo takie coś wystarczy, choć zapewne na jakiś czas. Na pewno natomiast o wiele lepiej byłby to zrobić, odkręcając kierownicę, więc myślę, że gdzieś tam w serwisie, przy okazji można serwisantów poprosić, aby to zrobili po ludzku ;-)
Wojtek Piszczek

Avatar użytkownika
pioter
Grupa Trzymająca Władzę
 
Posty: 6522
Dołączył(a): 04 paź 2007 20:06
Lokalizacja: Ostróda
Grupa: Warmińsko-Mazurska
Model cee'd:
C3 SW, 1,5 Pb 160KM
2021, M

08 lut 2008 15:16

No ja mam problem ze skrzypieniem dokładnie własnie tylnej osłony - spróbuję więc Twojej metody.
Kia CEED 1,5 T-GDI M 160 KM 2021

była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016

R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)

Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.

Avatar użytkownika
AUTOR WĄTKU
wpiszczek
Nadworny Informatyk
 
Posty: 510
Dołączył(a): 23 sty 2008 12:14
Lokalizacja: PZ

08 lut 2008 15:48

pioter napisał(a):No ja mam problem ze skrzypieniem dokładnie własnie tylnej osłony - spróbuję więc Twojej metody.


Jedna uwaga: to, czym posmarujesz powinno być lepkie i półstałe. Mi udało się znaleźć właśnie taki towot i na dodatek bezbarwny. Z jednej strony powoduje on, że plastik nie trze o plastik a z drugiej, przez swoją lepkość hamuje poruszanie się jednego elementu względem drugiego. I delikatnie z osłoną - nic na siłę, nie podważaj jej narzędziami, wystarczy ją lekko odciągnąć w tył, można pomóc sobie chwytając za umieszczone po bokach otwory na śruby. Powodzenia i daj znać jak Ci pójdzie.
Wojtek Piszczek

staja
 

Re: Skrzypiąca kierownica - rozwiązanie

30 cze 2010 12:47

Witam!

Mam chyba podobny problem. U mnie coś skrzypi jak otwierane drzwi w starej szafie.
Najciekawsze jest to, że zaczęło się to naglę. Zatrzymałem się w drodze na wakacje na autostradzie w okolicach Hradec Kralove aby kupić winietkę.
Po ruszeniu z parkingu od prędkości około 120 km/h " zaczęła otwierać się szafa " Dźwięk wydobywa się tylko od tej dużej prędkości, w okolicach kierownicy lub lekko z lewej strony, ( ciężko to sprawdzić na autostradzie :D ), poniżej 100 jest cicho. Trochę napędziło mi to strachu ale pojechałem dalej, bo cóż było robić. Po urlopie we Włoszech ( zrobiłem około 3000 km) poczytałem na forum ( nie znalazłem podobnego przypadku) postukałem w deskę w różnych miejscach, ale skrzypi dalej, trochę słabiej bo do pracy to max 110.
Nie wyświetla mi się strona ze zdjęciem gdzie posmarować towotem( brak na serwerze ), więc tego jeszcze nie próbowałem.

Może ktoś z forumowiczów przez to przeszedł. Proszę o pomoc

P.S. Auto jest sprowadzone tak więc nie mam gwarancji.

Pozdrowienia
Jarek

Powrót do Tipsy i triksy ...
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 44 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl