Renegade napisał(a):No to daj tu jeszcze pełną dokumentację co potrzeba kupić i jak to złożyć do kupy
Proszę uprzejmie
Na samym wstępie, aby zrozumieć co tu się w ogóle dzieje, czego potrzebujemy, trzeba zagłębić się nieco w schemat instalacji elektrycznej naszego Ceeda. Link do pobrania schematów wszystkich instalacji wraz ze zdjęciami pomocniczymi podawałem
TUTAJ .
Aby dołożyć upragnioną funkcję grzania foteli do naszego samochodu potrzebujemy:
-przycisków sterowania (nr części 93700-1H000) - kupiłem używane za 50 zł. Warto zwrócić uwagę przy zakupie żeby były z wersji europejskiej - przycisk blokady drzwi z lewej strony oraz żeby były z wersji po faceliftingu - (w wersji przed liftem rysunki foteli są skierowane do siebie i mają oznaczenia L/H)
-maty grzewcze siedziska oraz oparcia
-najważniejsze - moduł sterowania instalacją grzewczą (88192-1H020)
-wiązka pod fotelem (to ta w gładkiej izolacji, te w karbowanych rurkach odpowiadają za poduszkę powietrzną i czujnik nacisku):
Kupiłem dwa fotele za 150 zł, co prawda w tragicznym stanie, przegnite, zardzewiałe, musiały leżeć gdzieś na dworze, obawiałem się, że elektronika może być uszkodzona - całe szczęście wszystko było całe. Jako że planowałem zmianę tapicerki na skórzaną, wymontowałem tylko to co mnie interesowało a reszty się pozbyłem.
Tutaj natomiast instrukcja jak sprawdzić czy maty nie są uszkodzone - należy sprawdzić ich oporność:
- 2 komplety kostek elektrycznych 8 pin (2x5zł)
- 8 pinów do kostki przy przyciskach - kupiłem przyciski z wiązką więc nie kupowałem samych pinów, na oko te od dyskietki powinny być ok
- 2 piny do kostek przy puszce bezpieczników -
- ok. 4m przewodu 3x1mm2 oraz ok 5m przewodu 4x0,5mm2. (kupowałem z zapasem)
Skoro wszystko już mamy to przejdźmy do schematu instalacji podgrzewania siedzeń:
Proponuję kliknąć w schemat i otworzyć w nowej karcie w oryginalnym rozmiarze, będzie wygodniej.
Schemat ten mówi nam wszystko co potrzebujemy - skąd, dokąd i jaki przewód powinien być poprowadzony. Dla ułatwienia pokolorowałem przewody tak jak zostały opisane (np. 0.85R/O to przewód o średnicy przekroju 0,85mm2 i kolorze czerwono/pomarańczowym).
Weźmy na początek Element A. Jest on podpisany jako "JUNCTION BOX", jest numer zdjęcia na którym jest przedstawiony a więc mamy do czynienia ze skrzynką bezpieczników (ta pod kierownicą). Do kostki I/P-B wpinamy w miejsce pinów 12 i 13 przewody opisane przed chwilą, a do kostki I/P-F w miejscu pinu 23 przewód różowy o średnicy 0,5mm2. Proste, prawda?
No dobra, po kolei
To jest zdjęcie 45 ze schematu opisujące naszą skrzynkę:
Strzałkami mamy zaznaczone poszczególne kostki. Nas interesuje kostka I/P-B (MAIN) oraz I/P-F (FLOOR).
Musimy wpiąć się w zaznaczone miejsca. Piny 12 i 13 są ze sobą połączone, więc wystarczy wpiąć się tylko w jeden.
Aby dostać się do skrzynki musimy zdjąć osłonę bezpieczników wewnętrznych z lewej strony a następnie odkręcić osłonę pod kierownicą (odkręcamy kilka śrubek i wyciągamy z zatrzasków). Warto też odkręcić metalowy stelaż który widać na wycieraczce - kilka nakrętek kluczem (chyba) 10.
Następnie odkręcamy śrubkę i nakrętkę zaznaczone na zielono, zdejmujemy skrzynkę z mocowań i odchylamy ile się da.
Z tego miejsca poprowadziłem pod fotele przewód 3 żyłowy o grubości 1mm2 - jedna żyła do kostki I/P-B (czerwona strzałka), jedna do I/P-F (różowa) oraz jedna żyła do masy (niebieska - w tym miejscu jest fabryczne oczko masowe). Są to główne przewody zasilające instalację.
Generalnie przewody położyłem pod tunelem środkowym w ten sposób: jeden przewód 3 żyłowy (zasilający - na rysunku czerwony) który w rejonie hamulca ręcznego rozdziela się na dwa fotele oraz dwa przewody 4 żyłowe (sygnałowe - zielone) które biegną od kostki przy przyciskach pod fotele.
Pod fotelami zastąpiłem oryginalną kostkę (oznaczona na schemacie F36 i F37) uniwersalną kostką, ponieważ żeńska końcówka była wraz z fotelami a męskiej musiałbym gdzieś szukać - bez sensu.
Oryginalna kostka F36 - przewody obciąłem i zarobiłem na nowo.
Wróćmy do naszego schematu i zajmijmy się elementem B, czyli przyciskami sterowania.
Musimy poprowadzić po 4 żyły dla fotela lewego i prawego z kostki M61-A (którą wpinamy z tyłu panelu przycisków) do kostek F36 i F37 pod fotelami (które wyrzuciliśmy i zmieniliśmy na te kupione
). Generalnie wg schematu przewody powinny iść w stronę drzwi do kostki MF22 a następnie wzdłuż progu i pod siedzenie - zdecydowanie moje rozwiązanie jest prostsze
)
Oto i kostka M61-A. Piny 10, 20, 21, 22 za lewy fotel, natomiast 1, 2, 13, 14 odpowiadają za fotel prawy.
Przeciągamy wszystkie przewody, wpinamy w odpowiednie miejsca w naszej nowej kostce (pamiętając o odpowiednich pinach - na schemacie przy elementach C - są to moduły sterujące całą imprezą - odpowiednio lewy i prawy)
Podpinamy w jedną całość, składamy wszystko do kupy i....
Tadaaaaaaa
Zanim ktoś zabierze się za taką zabawę radzę na spokojnie sobie przemyśleć co i jak po kolei robić bo trochę zabawy jest. A później już z górki idzie.
Gdyby ktoś czegoś nie rozumiał, gdybym niezbyt jasno
coś opisał to proszę śmiało pytać.
Początkowo chciałem zamontować jakieś uniwersalne maty grzewcze, niestety nie wystarczyłoby podłączyć się pod przyciski na konsoli ponieważ nie są one 4 pozycyjne tylko takie "klik-klik" i wszystkim steruje moduł pod fotelem, więc trzeba byłoby tworzyć jakieś bardziej skomplikowane połączenia a przede wszystkim ZNAĆ SIĘ LEPIEJ NA ELEKTRONICE
Ale jeżeli ktoś kiedyś chciałby się podjąć to mam zdjęcia płytek zarówno tej z panelu przycisków jak i samego modułu - może ktoś będzie się chciał pobawić.
Tak czy inaczej cel został osiągnięty, myślę, że nie tak wielkim kosztem.
A co do:
awer napisał(a):Macie już dzieci? Jeżeli nie, może być w późniejszym czasie problem z poczęciem.
powiem tak - z pewnością podwyższona temperatura dla jąder nie jest korzystna - w końcu są one umieszczone w taki sposób a nie inny nie bez powodu. Jednak uważam, że jeżeli wszystko jest używane z głową i umiarem to nie ma powodów do obaw. Swoją drogą mówisz to na zasadzie jakiś konkretów czy "głuchy usłyszał że ślepy zobaczył..."?