Strona 1 z 1

Bezpiecznik tylnej wycieraczki

Napisane: 23 paź 2013 08:05
przez sauer
Witam
Padła mi tylna wycieraczka - nie załącza się.
Czy ktoś z Was wie, który bezpiecznik odpowiada za tylna wycieraczkę ?
Przy próbie załączenia tylnej wycieraczki słyszę "pstryk" gdzieś w desce rozdzielczej - dlatego podejrzewam bezpiecznik


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Bezpiecznik tylnej wycieraczki

Napisane: 23 paź 2013 09:08
przez pioter
sauer napisał(a):Przy próbie załączenia tylnej wycieraczki słyszę "pstryk" gdzieś w desce rozdzielczej


Jak słyszysz pstryk to nie bezpiecznik, tylko jakiś moduł nie może się załączyć.

Re: Bezpiecznik tylnej wycieraczki

Napisane: 23 paź 2013 13:17
przez rumpel
powinienes sobie sam z tym poradzić.

Re: Bezpiecznik tylnej wycieraczki

Napisane: 23 paź 2013 13:22
przez mziutek
pioter napisał(a):
sauer napisał(a):Przy próbie załączenia tylnej wycieraczki słyszę "pstryk" gdzieś w desce rozdzielczej


Jak słyszysz pstryk to nie bezpiecznik, tylko jakiś moduł nie może się załączyć.


Wręcz przeciwnie - moduł BCM prawidłowo steruje przekaźnikiem a potem są styki przekaźnika,
bezpiecznik (nie chce mi się sprawdzać schematów, może być przed przekaźnikiem) ,
kable i sam silnik wycieraczki.

Bezpiecznik jest w wewnętrznej skrzynce, tej zasłoniętej drzwiami kierowcy i nazywa się RR WIPER
Nazwy od wewnątrz pokrywki.
Opis wszystkich bezpieczników ukryty w rozdziale instrukcji (przed FL)
"Postępowanie w przypadku awarii"
"Opis skrzynki bezpieczników/przekaźników"

Re: Bezpiecznik tylnej wycieraczki

Napisane: 12 lis 2013 16:35
przez Twoje-Dywaniki_pl
Ja też obstawiam że to raczej bezpiecznik,bo gdyby padł moduł to objawy byłyby zupełnie inne. Daj znać czy ostatecznie poradziłeś sobie z tym problemem.

Silnik (instalacja) wycieraczki tył kombi

Napisane: 28 paź 2017 12:30
przez pryks
Witam
Proszę o pomoc w diagnozie uszkodzonego silnika (elektryki) wycieraczki tylnej szyby
Nie działa mi od jakiegoś czasu silnik wycieraczki. Bezpiecznik OK. Sprawdziłem silnik na "krótko" - załącza się
W kostce jest cztery piny:
- czerwony - stały plus 12V
- czarny masa
- żółty - 12V po załączeniu przekaźnika (słychać "cykanie" przekaźnika przy tylnym lewym nadkolu i pojawia się wtedy napięcie na żółtym przewodzie.
- niebieski - ?
Nie wiem gdzie połączony jest ten niebieski przewód - może ma ktoś jakiś schemat?
Silniczek podłączyłem na krótko do innego akumulatora: do czarnego - masa, do czerwonego : 12V, i sterowałem do żółtego przewodu :12V - wtedy silnik pracuje caały czas
Proszę o pomoc
Ceed 1,6 CRDI 90KM - 2008r

Re: Silnik (instalacja) wycieraczki tył kombi

Napisane: 28 paź 2017 13:53
przez kosmos2011
Obrazek

Re: Bezpiecznik tylnej wycieraczki

Napisane: 27 lis 2018 14:05
przez W92
Cześć,
moja też padła dzień po zakupie auta, jeszcze do niej nie zaglądałem :(

Re: Bezpiecznik tylnej wycieraczki

Napisane: 05 lut 2019 09:12
przez W92
Wracam z tematem
Wie ktoś może jak wymontować silnik tylnej wycieraczki?
Odkręciłem dwie śruby od wewnątrz klapy. Od zewnętrznej strony nie mogę odkręcić nakrętki ramienia. Tam jest lewy czy prawy gwint?
Można zdjąć sam silnik z przekładnią tak, żeby wycieraczka na szybie normalnie została? Czy to jest jeden "kawałek"?

Re: Bezpiecznik tylnej wycieraczki

Napisane: 25 cze 2019 18:39
przez tomek247
Wycieraczki nie zdejmowałem ale z tego co widać nie da się zdjąć silnika nie zdejmując ramienia wycieraczki, nakrętka ma normalny prawy gwint. Ściągacze są po jakieś 15-20zł więc można w razie czego się zaopatrzyć.

pryks, u mnie w SW objawy są identyczne. Niebieski przewód w spoczynku (wycieraczka wyłączona) zwarty jest z żółtym do masy (pin 30 zwarty z 87a - czyli inaczej oba końce sinika są zwarte do masy). Wynika to również z tego schematu, który wstawił kosmos2011 (dziękuję).

Przekaźnik to OMRON nr KIA/Hyundai 95255-1F100 (12V 30/20A), w SW 2010 ukryty jest za lewym boczkiem bagażnika w pobliżu lampki oświetlającej.

Obrazek

W czasie pracy pin 30 ( przewód żółty) przekaźnika wycieraczek (REAR WIPER RELAY) zwarty jest z pinem 87 (przewód czerwony +). Na przewodzie niebieskim pojawia się wtedy również 12V ponieważ przestaje być zwarty do masy i przełącza się styk (krańcówka) w obudowie przekładni (REAR WIPER MOTOR) powodując zwarcie niebieskiego przewodu do + 12V, silnik pracuje, przerwą w pracy steruje krańcówka w kółku sterującym (właśnie przewód niebieski). Czerwony przewód inicjuje pracę, niebieski podtrzymuje pracę przez jeden cykl i rozłącza się za pomocą krańcówki kółka sterującego.
Przewody biały i czarny to cewka przekaźnika tylnej wycieraczki. Oba przekaźniki widoczne na schemacie czyli niebieski przekaźnik OMRON (REAR WIPER RELAY) i krańcówki w zespole silnika (REAR WIPER MOTOR) pracują niezależnie, mam na myśli to że NIE przełączają się w drugie położenie w tym samym czasie. Jeden jest sterowany włącznikiem w kierownicy i dalej przez elektronikę modułu sterującego a drugi pracą silnika wycieraczki i obrotem kółka z metalowymi stykami na obwodzie, które podtrzymuje pracę w czasie gdy niebieski przekaźnik jest już wyłączony i potem tą pracę przerywa aż do następnego cyklu sterowanego znowu przez niebieski przekaźnik.

Obrazek
zdj. biała część podstawki jest zakończona zatrzaskami (w głębi na dole) i po zdjęciu jej z wtyczki bardzo trudno założyć ją z powrotem (nóżki wyginają się i utrudniają wciśnięcie na miejsce) więc najlepiej nie rozkładać podstawki przekaźnika


Problem jest gdzieś w torze niebieskiego przewodu na którym w czasie pracy nie pojawia się napięcie 12V a więc silnik wycieraczki nie pracuje. Na pozostałych przewodach napięcie jest prawidłowe i tylko na niebieskim nie pojawia się nic. Kiedy wszystko działa prawidłowo na niebieskim przewodzie również pojawia się impuls + 12V podczas załączania się przekaźnika.
Tkwi prawdopodobnie w złamanym przewodzie przed przekaźnikiem ponieważ wycieraczka reaguje na ruszanie przewodami z przekaźnikiem i wtedy pracuje bez problemu i nie ma przerw w działaniu. Przekaźnik jest zamocowany ok. 15 cm od odgałęzienia na krótkim odcinku instalacji, która jest zgięta przed przekaźnikiem a więc w miejscu zgięcia może być problem z przewodami.

Teoretycznie problem mógłby występować również w stykach kółka lub szczotkach silnika bo droga tego toru jest dość długa ale jak wspomniałem wszystkie napięcia są oprócz jednego i działanie zależy od tego jak ruszę kablami z przekaźnikiem więc na tym się skupiłem.

Silnik wycieraczki jest oczywiście sprawny, wewnątrz puszki niczego ciekawego nie ma (choć są to elementy ważne dla działania wycieraczki): sterujące kółko zębate, złącza elektryczne, ślimak napędowy, filtr przeciwzakłóceniowy z dławikiem i kondensatorem. Czysto i schludnie :)
Widoczne na obudowie złote punkty są częścią ścieżek elektrycznych biegnących wewnątrz i mogą pełnić rolę punktów testowych przy pomiarze napięć i poprawności działania całego mechanizmu. Nie trzeba wtedy rozbierać tej obudowy.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po poprawieniu ułożenia przewodów z przekaźnikiem, dociśnięciu podstawki wycieraczka działa za każdym razem po załączeniu włącznika przy kierownicy. Jak przestanie działać to wymienię podejrzany odcinek instalacji do przekaźnika i zobaczymy jaki da efekt, na razie działa to nie kombinuję.

Po pewnym czasie dochodzę do wniosku, że problemem może być również przełącznik-manetka przy kierownicy. Nie działa u mnie funkcja chwilowej wycieraczki razem ze spryskiwaczem ale jak pociągnę manetkę na zewnątrz i włączę spryskiwanie z wycieraczką to działa poprawnie. Wydaje się to niezależną usterką od zacinającej się wycieraczki bo teraz wycieraczka działa i nie zacina się a spryskiwanie z wycieraczką nie chce działać. Być może jest to jakoś powiązane więc należałoby usunąć wszelkie problemy z manetką przy kierownicy i dopiero potem zająć się instalacją w bagażniku.

Re: Bezpiecznik tylnej wycieraczki

Napisane: 11 kwi 2022 12:31
przez witek690
ma problem kia ceed 2 kombi dziś przestała mi działać tylna wycieraczka przekaznik pod kierownicą cyka bezpiecznik dobry co może być.

Re: Bezpiecznik tylnej wycieraczki

Napisane: 11 kwi 2022 13:09
przez Renegade
Zmierz czy silnik dostaje napięcie, bo przekaźnik cykać może, pytanie czy coś do silniczka dociera.

Wysłane z mojego SM-G991B przy użyciu Tapatalka

Re: Bezpiecznik tylnej wycieraczki

Napisane: 11 kwi 2022 13:24
przez witek690
Mechanik powiedział że padł silnik

Re: Bezpiecznik tylnej wycieraczki

Napisane: 11 kwi 2022 20:01
przez Renegade
No to by była następna diagnoza po sprawdzeniu czy dochodzi napięcie do silnika :biggrin: