"Firma Bosch opracowała elektroniczny czujnik EBS (Electronic Battery Sensor), dzięki któremu w przyszłości będzie można uniknąć większości awarii spowodowanych rozładowaniem akumulatora. Czujnik ze zintegrowanym układem analizującym wyniki pomiarów rejestruje podstawowe parametry pracy akumulatora, takie jak napięcie, natężenie prądu czy temperatura. Pierwsze samochody wyposażone seryjnie w system EBS Boscha pojawią się na rynku w 2006 r.
Elektroniczny czujnik stanu akumulatora Bosch składa się z chipa zawierającego cały układ elektroniczny oraz opornika do pomiaru prądu. Obydwa te elementy wraz z klemą tworzą jeden moduł, który można podłączyć bezpośrednio do akumulatora i który pasuje do wnęki biegunowej większości akumulatorów. W porównaniu do konwencjonalnych rozwiązań system opracowany przez firmę Bosch oferuje znaczną oszczędność miejsca i kosztów.
Oprócz samego czujnika Bosch opracował także we współpracy z firmą Varta oprogramowanie do rozpoznawania stanu akumulatora. Algorytmy są całkowicie zintegrowane w chipie czujnika EBS. Czujnik rejestruje temperaturę, napięcie i natężenie prądu w akumulatorze i na podstawie tych danych oblicza pojemność i stan naładowania, jak również jego aktualną i przyszłą wydajność. Poprzez złącze LIN czujnik udostępnia te informacje systemowi zarządzania energią w pojeździe, który z kolei ma możliwość optymalizacji procesu ładowania akumulatora, aby zapewnić mu niezawodny rozruch, nawet po dłuższym okresie postoju lub w sytuacji, gdy podczas ostatniej jazdy duża liczba odbiorników prądu osłabiła akumulator. System nadzoru stanu akumulatora odgrywa istotną rolę również w przypadku pojazdów hybrydowych z trybem jazdy start-stop.
Możliwości zastosowań czujnika akumulatora są znacznie szersze. Jego funkcje można wykorzystać np. w trakcie produkcji do przeprowadzenia testów podzespołów lub pomiaru prądu ciągłego. Więcej możliwości diagnostycznych ma do dyspozycji również warsztat samochodowy, co jest szczególnie ważne np. w przypadku, gdy klient ma problemy z ciągłym rozładowywaniem się akumulatora."
genesis.net.pl
Firma Hella przedstawiła skonstruowany wspólnie z firmą Autokabel inteligentny czujnik stanu akumulatora. Czujnik ten jest zamontowany na minusowej klemie akumulatora i służy do rejestracji wartości, na podstawie których można określić stan naładowania i kondycję akumulatora. Czujnik mierzy w sposób ciągły natężenie i napięcie prądu oraz temperaturę akumulatora i przesyła te dane do sterownika zarządzającego energią w samochodzie. Na tej podstawie sterownik określa stan akumulatora i decyduje, jakie działania należy podjąć, aby zachować zdolność rozruchową akumulatora (np. podwyższyć obroty biegu jałowego, wyłączyć niektóre z odbiorników, wysłać sygnał o konieczności dokonania przeglądu itp.). Dzięki temu, że czujnik kontroluje cykle ładowania i rozładowywania, wzrasta trwałość akumulatora. Nawet jeśli samochód przez dłuższy czas stoi lub jeśli włączone są na postoju odbiorniki elektryczne, zdolność do rozruchu silnika pozostaje zapewniona.
Dzięki nieprzerwanej kontroli upływu prądu można szybciej i łatwiej stwierdzić uszkodzenie odbiornika prądu i je zlokalizować. Ponadto czujnik umożliwia dokładne zdiagnozowanie stanu naładowania i starzenia się akumulatora w samochodzie. Obecnie czujnik został już wprowadzony do wyposażenia modeli BMW 5. Nie przewiduje się oferowania czujnika w sklepach z częściami zamiennymi i akcesoriami do montażu samodzielnego lub w warsztatach.
automotoserwis
Nowa technologia pozwala na monitorowanie stopnia naładowania i rozładowywania akumulatora i ocenia jego stan techniczny.
Nowy, opracowany przez koncern Delphi Czujnik Akumulatora IVT pomaga zapewnić optymalne działanie akumulatora, poprawia integralność stale rozwijających się systemów elektroniki pojazdowej znajdujących się w samochodzie, jednocześnie gwarantując wystarczającą ilość energii potrzebnej do uruchomienia silnika.
Opracowany przez Delphi Czujnik Akumulatora IVT precyzyjnie mierzy prąd (I), napięcie (V) i temperaturę (T), trzy parametry, które są kluczowe dla określenia stanu technicznego akumulatora. Jeśli czujnik ten zostanie zintegrowany z innymi zespołami w samochodzie, z którymi stworzy element aktywnego zespołu zarządzania akumulatorem, może przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa, przedłużenia żywotności akumulatora oraz zoptymalizowania rozmiarów akumulatora i alternatora, co pozwoli na dalszą optymalizację systemu elektrycznego/ elektronicznego.
Większość samochodowych układów elektrycznych nie mierzy prądu akumulatora.
Precyzyjne obliczenie stanu naładowania akumulatora (SOC), tak by zapewnić jego optymalne działanie stało się obecnie koniecznością, ponieważ coraz więcej systemów elektronicznych jest integrowanych w pojazdach, co zmusza akumulator i alternator do coraz większego wysiłku. Sytuacja taka ma miejsce zwłaszcza wtedy, kiedy zapotrzebowanie na energię elektryczną przekracza możliwości generatora zainstalowanego w samochodzie.
W takiej sytuacji, akumulator dostarcza dodatkową energię, zapewniając właściwe zaopatrzenie pracujących systemów. Jeśli ładowanie i rozładowywanie akumulatora nie jest w takich sytuacjach monitorowane, wówczas może się zdarzyć, że akumulator zostanie rozładowany do tego stopnia, że nie pozostanie w nim rezerwa niezbędna do uruchomienia silnika po jego wyłączeniu.
Przedwczesne zużycie akumulatora jest zwykle wynikiem występujących cyklów całkowitego rozładowania lub przeładowania urządzenia.
Ponieważ opracowany przez Delphi Czujnik Akumulatora IVT stale aktualizuje stopień naładowania akumulatora (SOC) i jego stan techniczny (SOH), zapotrzebowanie pojazdu na prąd może być monitorowane w taki sposób, że ilość generowanej i magazynowanej energii elektrycznej jest dostosowana do potrzeb.
Kiedy akumulator jest naładowany w wystarczającym stopniu, wówczas ilość energii dostarczana z alternatora może zostać zredukowana, a akumulator nadal będzie pozostawał naładowany.
Opracowany przez Delphi Czujnik Akumulatora IVT redukuje konieczność magazynowania nadmiernej ilości energii, stwarzając możliwość instalowania w samochodach mniejszych akumulatorów i alternatorów. Czujnik zapewnia również stałe funkcjonowanie elementów krytycznych ze względów bezpieczeństwa, zapewnia minimalną dopuszczalną rezerwę zasilania dla procesu startu silnika i przedłuża żywotność żarników żarówek, umożliwiając im w okresie korzystania z samochodu działanie przy średnio niższym i stałym napięciu.
Dla celów przekazywania informacji diagnostycznych, opracowany przez Delphi Czujnik Akumulatora IVT jest wyposażony w interfejs LIN lub sieci CAN.
Opracowany przez Delphi Czujnik Akumulatora IVT jest zwykle umieszczany na ujemnym biegunie akumulatora, ale może być również montowany w skrzynce przed skrzynką bezpieczników na akumulatorze lub bezpośrednio w Centrum Elektrycznym Delphi.
Czujnik został zaprojektowany do wykorzystania w samochodach osobowych i ciężarowych począwszy od modeli z roku 2010, i może zostać zaadaptowany do wykorzystania w samochodach hybrydowych i w jednostkach pływających.
Inżynierowie z Centrum Technicznego Delphi w Krakowie zajmowali się w ramach tego projektu tworzeniem oprogramowania czujnika i testowaniem algorytmów, a także przygotowaniem koncepcji jego mechanicznej zabudowy i montażu w samochodzie.
www.motofocus.pl
U nas ten czujnik połączono z systemem zarządzania energią i ten w pewnych warunkach coś kombinuje tak, że przygasają lampy DRL. Jednak czytając powyższe myślę, że warto z tego korzystać? Ma to swoje wady i zalety, ale chyba zalet więcej - o ile działa
Wydaje mi się, że w Cee'dach jest czujnik na kształt tego z Delphi.
Wypinanie tego czujnika "grozi" ewentualnym rozładowaniem akumulatora [bo system nie odepnie czegoś co rozładowuje aku] i może większym spalaniem. Tak to nie powinno być problemu. A moje słowa potwierdza podejście do tematu ze strony projektantów - nie podłączono tego systemu do kontrolki MIL. W razie awarii nic o niej nie wiesz, auto dalej jeździ, a Ty jesteś nieświadomy [w najlepszym przypadku dowiesz się na przeglądzie]. Stąd wniosek, że nic się nie stanie po awarii/wypięciu. Ot stracisz trochę ECO
Wygląda na to, że w autach MR2010 wzwyż zostawienie włączonych świateł lub lampki NIE POWINNO rozładować aku bo właśnie dzięki temu czujnikowi powinny zostać odcięte te obwody. Jednak czy tak jest w praktyce? Czy wykorzystali taki potencjał tego urządzenia - nie testowałem i nie zamierzam chyba
Reasumując jazda bez tego niczym poważnym nie grozi jeśli nie bierze się więcej prądu niż powinno. Ale dla pozostałych zalet warto to mieć i wpiąć.
PS. Czy ktoś kto ma benzynę może potwierdzić obecność tego czujnika u siebie na aku? Minusowa klema, wtyczka z 1 kabelkiem. Bo w dieslu jest, a w benzynie?