[Z serii - Czy wiecie, że...] Cee'd 1,4CVVT (choc nie tylko)

Czyli, co wam się podoba a co nie...

Moderator: Żandarmeria

AUTOR WĄTKU
motto
 

[Z serii - Czy wiecie, że...] Cee'd 1,4CVVT (choc nie tylko)

20 sie 2008 00:17

Jako, ¿e planujê drobne modyfikacje auta postanowi³em zadzwoniÌ do osób które coœ na ten temat wiedz¹. Znalaz³em na S³owacji In¿yniera i co najwa¿niejsze uda³o mi siê do niego dobiÌ telefonicznie, choÌ nie by³o to takie proste. No có¿ odœwie¿y³em swój angielski, mi³o porozmawialiœmy sobie (blisko 3 godziny rozmowy). No i w³aœnie, czy wiecie, ¿e:

1) w Kia Cee'd Koreaùski jest tylko wspó³czynnik oporu powietrza (auto pojecha³o praktycznie gotowe do Korei do pe³no wymiarowego tunelu). Nic poza tym w tym aucie (pomijaj¹c markê, nie jest Koreaùskie). Tak to w ca³oœci praktycznie niemiecka technologia.

2) Sinik w Cee'd 1,4 CVVT jest zamontowany odwrotnie, tj. dolot ma z przodu a wylot z tyÂłu. Ma to na celu chÂłodzenie pĂŞdem powietrza powietrza zasysanego do silnika i jak najmniejsze chÂłodzenie kolektora wylotowego, aby spaliny jak najgorĂŞtsze trafiaÂły do katalizatora.

3) Silnik 1,4 CVVT byÂł obliczany na 800 tys. km. Niestety jest doœÌ doĸÂładnie wyliczony wytrzymaÂłoÂściowo i doÂłoÂżenie do niego turbiny odpada, wymagaÂło by wymiany sporej iloÂści elementĂłw w samym silniku (ale InterCooler nie zaszkodzi). JednoczeÂśnie wiem, Âże tolerancja tego silnika jest na tyle maÂła, Âże virusowanie tez odpada. DoœÌ duÂży zapas a tym samym o wiele lepszÂą jednostka do ostrych modyfikacji jest starszy technologicznie 2.0 DOHC

4) W przypadku jednostek diesla silniki 1,6 CRDI 90 KM i 122 KM ró¿ni¹ siê tylko oprogramowaniem (s¹ to dok³adnie te same jednostki napêdowe). 90 KM powsta³ na rynek wybranych krajów (chodzi o jakieœ przepisy, ale nie dok³adnie zrozumia³em o jakie, wiêc nie bêdê papla³ i w Polsce w³aœciwie nie powinienem byÌ wcale dostêpny).

5) 1,4 CVVT nie lubi delikatnego traktowanie peda³u gazu, aby auto najmniej pali³o nale¿y przyspieszaÌ w zakresie od 1600 do 3500 (najlepiej od 2200 do 3200) z peda³em wciœniêtym w pod³ogê i dopiero po uzyskaniu zadanej prêdkoœci popuszczaÌ gaz. Ma to zwi¹zek z konstrukcj¹ jednostki i faktem, ¿e przepustnica tam jest tylko i wy³¹cznie d³awikiem i przy jej pe³nym otwarciu auto w pe³ni wykorzystuje zadan¹ mapê spryskiwaczy (i dziêki temu najmniej spali). GoœÌ uparcie mówi³ spryskiwacze a jak zwróci³em mu uwagê, ze chyba wtryskiwacze, to odpowiedzia³ mi, ¿e te s¹ w dieslu w benzynie s¹ spryskiwacze.

6) UkÂład jezdny wzorowany jest na Focusie, ponoĂŚ wzorze w tej klasie.

Teraz IdĂŞ spaĂŚ, jak mi siĂŞ coÂś przypomni z rozmowy jeszcze z ciekawostek to dopisze.
Ostatnio edytowano 20 sie 2008 01:19 przez motto, łącznie edytowano 2 razy

AUTOR WĄTKU
pioteer
 

Re: [Z serii - Czy wiecie, Âże...] Cee'd 1,4CVVT (choĂŚ nie ty

20 sie 2008 01:08

motto napisał(a):Jako, że planuję drobne modyfikacje auta ...


Ciekawe informacje - moze dowiedziales sie na ile mozna bezpiecznie dla przeniesienia napedu podniesc moc i moment crdi 2.0:-)

pozdr.piotr

AUTOR WĄTKU
motto
 

20 sie 2008 01:14

O 2.0 CRDI nie rozmawialiśmy, 1,6 CRDI był wyliczany na 8 % więcej (nominalnie ma 122KM, 90KM to osłabiona jednostka). Ale umówiony jestem z gościem jeszcze na jedną rozmowę za kilka tygodni (jak będzie okazja, a on będzie znał odpowiedź - nie na każde pytanie znał - to Ci napiszę).
Pozdrawiam

AUTOR WĄTKU
marko
 

20 sie 2008 05:06

Dziękujemy ci bardzo!!! To naprawdę ciekawe informacje. A już w szczegółności z tym przyspieszaniem. Zaraz jak tylko będę mógł to zacznę testować nowy rodzaj przyspieszania z pedałem w podłogę i gazzzz!!! Pozdrowienia MOTTO i dzwoń jeszcze :wink:

AUTOR WĄTKU
Bandyta
 

20 sie 2008 06:33

rzeczywiście ciekaweostki :).
Gdyby tak jeszcze udało Ci się więcej o crdi uzyskać tajemnic :)...
pozdrawienia i dzięki.

AUTOR WĄTKU
adam08
 

20 sie 2008 08:00

1,6 crdi ma 115 KM nominalnie. 122 ma HB i SW 1,6 DHOC.
tak na marginesie :)

AUTOR WĄTKU
qbix
 

20 sie 2008 09:06

z tym pedalem do dechy to cos musi byc. ostatnio po zalaniu do pelna i resecie kompa krecilem ostro na kazdym biegu (silnik ma przejechane 700km i jest to ponoc zalecane podczas docierania). Spodziewalem sie spalania na poziomie 15l, a tu komp po przejechaniu 18km pokazal srednie zuzycie 8l :?

AUTOR WĄTKU
e2rdo
 

20 sie 2008 09:22

<span>marko</span> napisał(a):To naprawdę ciekawe informacje. A już w szczegółności z tym przyspieszaniem. Zaraz jak tylko będę mógł to zacznę testować nowy rodzaj przyspieszania z pedałem w podłogę i gazzzz!!!

trochę mnie rozradowało takie podejście
ale...
ja po ostatnim zalaniu też cisnę
jakoś tak mi się zachciało :)
cisnę nawet do odcięcia
i ku mojemu zdziwieniu aż tak bardzo średnia spalania sie nie zmieniła
czyli może coś w tym jest ;)

AUTOR WĄTKU
zajcol
 

Re: [Z serii - Czy wiecie, Âże...] Cee'd 1,4CVVT (choĂŚ nie ty

20 sie 2008 09:36

motto napisał(a): dołożenie do niego turbiny odpada, wymagało by wymiany sporej ilości elementów w samym silniku (ale InterCooler nie zaszkodzi).


To gdzie ma być ten intercooler skoro nie ma sprężarki?

AUTOR WĄTKU
motto
 

20 sie 2008 09:53

InterCooler ma za zadanie chłodzić powietrze zasysane do silnika nie sprężać. I zwracam honor drugiemu koledze, tak 115 i 90 KM diesle. 122 ma 1,6 CVVT.

AUTOR WĄTKU
zajcol
 

20 sie 2008 10:03

No ale po co ten intercooler? Jakie powietrze chcesz chłodzic skoro nie ma sprezarki?

Hint: to wlasnie sprezanie powoduje rozgrzanie zasysanego powietrza...

AUTOR WĄTKU
motto
 

20 sie 2008 11:04

Im zimniejsze powietrze zasysane do silnika tym lepsza sprawność (im zimniejsze tym gęstsze).

AUTOR WĄTKU
zajcol
 

20 sie 2008 11:05

Ja zupie ty o d*pie...

Nie schlodzisz intercoolerem powietrza w wolnossacym silniku.
Albo twoj inzynier kupil wyksztalcenie na slowackim bazarze rozyckiego, albo celowo robil cie w balona...

AUTOR WĄTKU
motto
 

20 sie 2008 12:08

Masz rację i jej nie masz, masz bo potrzebna jest sprężarka aby schłodzić to powietrze, ale nie będzie to turbina i nie będzie doładowywała silnika a jedynie umożliwiała chłodzenie. Są takie InterCoolery (na targach widziałem) z maleńką sprężareczką elektryczną. Duże to jest co prawda ale myślę, że uda się wcisnąć.

AUTOR WĄTKU
KZ
 

20 sie 2008 12:10

motto napisał(a):InterCooler ma za zadanie chłodzić powietrze zasysane do silnika nie sprężać. I zwracam honor drugiemu koledze, tak 115 i 90 KM diesle. 122 ma 1,6 CVVT.


Ale to co jest zasysane to ma temperature otoczenia (w przyblizeniu) wiec jak i po co chcesz je schlodzic ???

AUTOR WĄTKU
KZ
 

20 sie 2008 12:13

motto napisał(a):Masz racjĂŞ i jej nie masz, masz bo potrzebna jest sprĂŞÂżarka aby schÂłodziĂŚ to powietrze, ale nie bĂŞdzie to turbina i nie bĂŞdzie


??? Wiesz o czym piszesz w ogĂłle ? W sprĂŞÂżarce (ktĂłrej Cee'd nie ma) z powodu zmiany ciÂśnienia roÂśnie temperatura powietrza i jest to efekt (powiedzmy) uboczny. Ww. sprĂŞÂżarka jest napĂŞdzana turbinÂą (ktĂłra absolutnie niczego nie doÂładowuje i kaÂżdy kto wie cokolwiek o turbinach o tym wie...

AUTOR WĄTKU
motto
 

20 sie 2008 12:26

KZ napisał(a):Ale to co jest zasysane to ma temperature otoczenia (w przyblizeniu) wiec jak i po co chcesz je schlodzic ???


Fizyki widzę się nie uczyłeś. Nigdy Cie nie zastanawiało, dlaczego auto nocą na tej samej drodze spali mniej (często dużo mniej) niż w upalny dzień? Zrób kiedyś test latem, wyłącz klimę (co by jej praca nie wpływała na wzrost spalania) i pojedź jakieś 100km bocznymi pustymi drogami ze stałą prędkością. Poczekaj do późnej nocy, aż się powietrze ochłodzi znacznie i wróć w identycznym tempie. Porównaj spalanie. Spalanie to takie coś co akurat łatwo sprawdzić, ale uwierz, sprawność silnika tez jest dużo większa, bo ów spadek spalania jest efektem wzrostu wydajności właśnie.

AUTOR WĄTKU
KZ
 

20 sie 2008 12:48

motto napisał(a):
KZ napisał(a):Ale to co jest zasysane to ma temperature otoczenia (w przyblizeniu) wiec jak i po co chcesz je schlodzic ???


Fizyki widzę się nie uczyłeś. Nigdy Cie nie zastanawiało, dlaczego auto nocą na tej samej drodze spali mniej (często dużo mniej) niż w upalny dzień? Zrób kiedyś test latem, wyłącz klimę (co by jej praca nie wpływała na wzrost spalania) i pojedź jakieś 100km bocznymi pustymi drogami ze stałą prędkością. Poczekaj do późnej nocy, aż się powietrze ochłodzi znacznie i wróć w identycznym tempie. Porównaj spalanie. Spalanie to takie coś co akurat łatwo sprawdzić, ale uwierz, sprawność silnika tez jest dużo większa, bo ów spadek spalania jest efektem wzrostu wydajności właśnie.


Nie na temat piszesz i nie radzę mnie sprawdzać z fizyki :)

Odpowiedz na moje pytanie - jak chcesz schłodzić powietrze na wlocie które ma temperaturę otoczenia ?
Po co w zasadzie pytanie jest dalej istotne, bo - mistrzu fizyki - wyobraź sobie że żeby je schłodzić (zakładając że nie można zrobić to przez prosty wymiennik z temperaturą otoczenia a nie można bo różnica temperatur będzie ~zero) to trzeba włożyć pracę, co z kolei spowoduje wzrost spalania (hint - klimatyzacja) i wtedy cały Twój misterny plan w p***u.

Bo to że czym niższa temperatura wlotowa tym wyższa sprawność to jest oczywiste, tylko że wlotowej się nie chłodzi bo nie ma jak (bez "kosztów").
Wiesz że dzwoni, ale nie wiesz w którym...

AUTOR WĄTKU
motto
 

20 sie 2008 12:57

Jak już zrobię to obejrzysz sobie na zlocie jakimś, ok? Tłumaczyć mi się nie chce i nie wiem jak działa dokładnie to urządzenie które widziałem na targach. Wiem jaka zasada i cele tego montowania. Od szczegółów technicznych to są specjalistyczne firmy a ja przypomnę z branży IT.

AUTOR WĄTKU
paco45
 

ha

20 sie 2008 13:20

starszy konstrukcyjnie , no ciekawe co to znaczy,czy to lepiej czy gorzej?

Następna strona
Powrót do Wady i zalety
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl