Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

Układ kierowniczy, koła, opony, felgi, hamulce itp.

Moderator: Żandarmeria

AUTOR WĄTKU
lalas
 

Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

06 cze 2016 01:55

Witajcie

Jakieś 1,5 roku temu wymieniłem tarcze wraz z klockami na tylnej osi. Założyłem cały komplet Textara. Niestety po około 6 miesiącach od założenia tarcze zaczęły rdzewieć na powierzchni ciernej :szok
Hamulce były 2 razy sprawdzane na rolkach, siła hamowania prawidłowa, ja osobiście już 2 razy rozbierałem i czyściłem prowadnice w zaciskach, smarowałem smarem ATE podejrzewałęm, że być może klocek się blokuje i nic dalej jedna rdza.
Zastanawiam się czy kupienie twardszych klocków załatwi sprawę, czy po prostu juz nic się z tym nie da zrobić. Chętnie bym to wyrzucił i kupił nowy komplet, ale kasy na razie szkoda :)
Poniżej zdjęcia, już Textara więcej nie kupie ;-)
Doradźcie coś koledzy :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

AUTOR WĄTKU
szczur75
 

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

06 cze 2016 07:35

Ewidentny brak odpowiedniego styku klocka z tarczą.
Winą za to można obarczać stan zacisków hamulcowych.
Często samo smarowanie niewiele daje.
Prowadnice zacisków należy co jakiś czas wymienić.

Avatar użytkownika
Ryba4
Nadworny błazen
 
Posty: 6856
Dołączył(a): 01 gru 2010 18:15
Lokalizacja: Kraków / Wrocław
Grupa: Małopolska
Model cee'd:
C1FL HB, 1,4 Pb 90KM
2010, M

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

06 cze 2016 14:27

dokładnie tak jak mówi szczur, przecież to gołym okiem widać, pomijając fakt, że każde tarcze rdzewieją jak auto stoi - ja notabene wczoraj pstryknąłem fotkę swoich po tygodniowym postoju gdy w KRK były non stop burze - jeden "siok" :szok .
Reasumując - to normalne, tylko napraw zaciski.
Obrazek
Obrazek
FL 1,4 90KM HB 5K M (C+); STI WRC WRX PS3 ITP ITD TDI 8)

stone_face
Brygadzista
 
Posty: 104
Dołączył(a): 29 kwi 2016 22:33
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Mazowiecka

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

06 cze 2016 22:46

lalas napisał(a):Witajcie

Jakieś 1,5 roku temu wymieniłem tarcze wraz z klockami na tylnej osi. Założyłem cały komplet Textara. Niestety po około 6 miesiącach od założenia tarcze zaczęły rdzewieć na powierzchni ciernej :szok
Hamulce były 2 razy sprawdzane na rolkach, siła hamowania prawidłowa, ja osobiście już 2 razy rozbierałem i czyściłem prowadnice w zaciskach, smarowałem smarem ATE podejrzewałęm, że być może klocek się blokuje i nic dalej jedna rdza...


W obecnej sytuacji doradzić można wymianę lub przetoczenie tarcz, jeśli grubość minimalna na to pozwala (do sprawdzenia w dokumentacji). Oczywiście klocki też najlepiej wymienić.

Pomiar siły hamowania na rolkach zazwyczaj wychodzi dobrze w takich przypadkach. Jednak zgodnie z wymaganiami technicznymi dotyczącymi hamulców również stan powierzchni tarczy hamulcowej nie powinien budzić zastrzeżeń i nie chodzi o nalot korozyjny, który jest normalnym zjawiskiem, ale o nierównomierne zużycie tarczy. W przypadku pokazanym na zdjęciu, powierzchnia styku tarcza/klocek stanowi połowę, a może i mniej tego co przewidział konstruktor. Mniejsza jest powierzchnia odprowadzania ciepła, większe są naciski jednostkowe na elementy cierne itd. Zmniejsza się więc wydajność (sprawność) takiego hamulca zwłaszcza w sytuacjach ekstremalnych. Różna może być też skuteczność hamowania lewego i prawego hamulca, co może mieć wpływ na skuteczność i prawidłowe działanie ABS i ESP. Generalnie nie jest to korzystna sytuacja.

Jeśli (po wyjęciu klocków) możesz swobodnie, bez oporów poruszyć zaciskiem wzdłuż prowadnic to problemem nie jest brak smarowania. Tak na marginesie pamiętaj by nie stosować smaru który szkodzi gumowym osłonkom prowadnic. Wygląd tarczy na zdjęciu świadczy o nierównomiernym docisku (a dokładnie przyleganiu) klocka do tarczy podczas hamowania. Może to oczywiście być spowodowane luzem w prowadnicach zacisku, ale także utrudnionym przemieszczaniem się klocka w miejscu jego osadzenia w jarzmie. Albo jednym i drugim. Obejrzyj dokładnie powierzchnie w jarzmie na których opiera i przemieszcza się klocek. Muszą być oczyszczone i gładkie. Należy je delikatnie nasmarować właściwym do tego celu smarem, ale bez przesady bo będą przyklejać się zanieczyszczenia, albo smar poleci na tarczę (oczywiście nie smarujemy powierzchni ciernej klocka, ani tarczy). Po założeniu klocków w jarzmie, zanim założysz zacisk, sprawdź, czy mają możliwość swobodnego przesuwania się, bez zacięć i przycierania. Nie może być też nadmiernego luzu, bo klocki będą hałasowały. Powierzchnia styku zarówno w jarzmie jak i klocku musi być gładka.

Prowadnice zacisków nie wycierają się w czasie eksploatacji na tyle by konieczna była ich okresowa wymiana. Oczywiście wiek i przebieg samochodu robią swoje. Także te części mogą się zużyć, ale nie jest to typowa naprawa eksploatacyjna. Pasowanie prowadnicy (sworznia z otworem) jest raczej klasycznym pasowaniem suwliwym i powinno być przeprowadzone zgodnie z zasadami sztuki inżynierskiej. Dopuszczalne odchyłki wymiarów i luz między tymi elementami wynika z norm. Jeśli luz na prowadnicach zacisku jest na tyle duży, że powoduje nierównomierny docisk klocka (w efekcie zacieranie w jarzmie i nierównomierne przyleganie do tarczy), świadczy to o niewłaściwym spasowaniu prowadnic lub też niskiej trwałości. W takim przypadku pozostaje wymiana na nowe o właściwym wymiarze.

AUTOR WĄTKU
lalas
 

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

06 cze 2016 23:03

Dzięki wielkie za odpowiedzi. Generalnie dodam, że tarcze wyglądają tak samo z obu stron czyli na obu tylnych kołach. To jak widać na zdjęciach nie jest nalot rdzawy tylko wżery rdzy. Podejrzewam, że chamuje tylko klocek wewnętrzny a ten ma lekki styk z tarczą co widać na fotce, ciekawe że po obu stronach jest identycznie.
Zaciski czyściłem i smarowałem miejsca nie gumowe pastą ATE plastitube, klocki ruszały się w nich swobodnie. Robiłem to jakieś 3 miesiące temu i jak widać żadnego efektu.
Może gdzieś mam przewód przygnieciony i ciśnienie z tyłu w układzie jest zbyt małe :?
Pojutrze z racji, że mam trochę wolnego i nie koniecznie muszę poruszać się samochodem będę rozbierał to po raz trzeci :evil:
Są jakieś zestawy naprawcze do tych zacisków? Choć w sumie nie wiem co tam można wymienić, chyba same gumki (tłoczka nie liczę bo raczej sprawny co i tak sprawdzę)
Chyba i tak bez nowego kompletu tarcz i klocków się nie obejdzie.

Avatar użytkownika
sensor
Nadworny Tester
 
Posty: 3201
Dołączył(a): 13 sie 2007 19:29
Lokalizacja: Fabryka Samochodów Drezdenko
Grupa: Wielkopolska

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

13 cze 2016 07:08

Szczur co rozumiesz pod pojęciem prowadnice zacisku?

Ewidentne klocki sie zacinają
Tarcze do wymiany, jeżdżenie toczenie itd tyle samo cie wyniesie co nowe, chyba ze zrobisz sam
Nie wiem co nasmarowanej? Blaszek czasem tez nie umazales smarem smarem? Mi ostatnio,lokalny mechanik w soulu tak załatwił tarcze i od wew wyglądają podobnie
ceed SW 2015 AT 1.6 CRDI L+
Carens 2018 1.6GDI M+

Avatar użytkownika
MI_STA
Przedszkolak
 
Posty: 19
Dołączył(a): 30 mar 2016 20:23
Lokalizacja: Leżajsk
Grupa: Podkarpacka

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

13 cze 2016 12:15

Witam,
lalas » 06 cze 2016 01:55

Witajcie

Jakieś 1,5 roku temu wymieniłem tarcze wraz z klockami na tylnej osi. Założyłem cały komplet Textara. Niestety po około 6 miesiącach od założenia tarcze zaczęły rdzewieć na powierzchni ciernej :szok


Z twoich fotek widać, że "ruda" pokryła nie tylko tarcze, ale całe zawieszenie - trochę mnie to dziwi, że aż tak może auto wyglądać eksploatowane na co dzień, nawet gdy się mieszka na Śląsku i garażuje prawdopodobnie pod chmurką.
Przy prawidłowo działających hamulcach, przynajmniej miałbyś czyste tarcze na powierzchniach ciernych. Został gdzieś popełniony błąd w montażu, bądź sam zacisk nie został dobrze przekonserwowany (wyczyszczony/przesmarowany) przed włożeniem nowych klocków i źle to pracuje. W tak agresywnym środowisku powinieneś stosować tarcze z powłoką antykorozyjną, np. org. Zimmermann-y, pozdr....

Avatar użytkownika
Ryba4
Nadworny błazen
 
Posty: 6856
Dołączył(a): 01 gru 2010 18:15
Lokalizacja: Kraków / Wrocław
Grupa: Małopolska
Model cee'd:
C1FL HB, 1,4 Pb 90KM
2010, M

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

13 cze 2016 12:18

W sumie to masz rację kolego, teraz się przyjrzałem dobrze zdjęciom. Porównajcie jego zacisk a mój (ja nic nie malowałem)..może lalas jeździ po bałtyckich plażach :?? :szok
Obrazek
FL 1,4 90KM HB 5K M (C+); STI WRC WRX PS3 ITP ITD TDI 8)

Avatar użytkownika
awer
Kierownik
 
Posty: 450
Dołączył(a): 22 lut 2011 21:20
Lokalizacja: Małopolska.
Grupa: Małopolska
Model cee'd:
C2 PRO, 1,6 Pb 135KM
2014, L

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

13 cze 2016 14:04

lalas napisał(a):Hamulce były 2 razy sprawdzane na rolkach, siła hamowania prawidłowa


Skoro tarcze, jak piszesz, tak wyglądają aktualnie cały czas, siła hamowania jest prawidłowa,to w takim razie co tam hamuje te koła, bo na pewno nie tarcie klocków o tarczę, przynajmniej z widocznej strony.
pro_cee'd L+FUN+UVO_pierwsza rejestracja 01.2015
był pro_cee'd Optimum 1.4 109 KM_2008

Avatar użytkownika
Ryba4
Nadworny błazen
 
Posty: 6856
Dołączył(a): 01 gru 2010 18:15
Lokalizacja: Kraków / Wrocław
Grupa: Małopolska
Model cee'd:
C1FL HB, 1,4 Pb 90KM
2010, M

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

13 cze 2016 16:00

Stopy Freda Flinstone'a :!! :lol:
Obrazek
FL 1,4 90KM HB 5K M (C+); STI WRC WRX PS3 ITP ITD TDI 8)

AUTOR WĄTKU
lalas
 

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

13 cze 2016 19:56

Wyczyściłem zaciski po raz kolejny i zobacze czy będą jakieś efekty. Wyczyściłem wszystko, prowadnice klocków posmarowane pastą ATE tłoczki w zacisku także wyczyszczone przesmarowane.Tarcze tylne mają jeszcze 10 mm grubości więc są prawie jak nowe. Zobaczymy czy te klocki w końcu zaczną pracować. Dodam, że od strony wewnętrznej tarcza się świeci więc klocek od strony zacisku hamuje prawidłowo.
. Z przodu mam tarcze Zimermanna i wyglądają jak nowe, zero rdzy ale mają właśnie tą powłokę anty korozyjną :)
Mam jeszcze pytanie do speców:
Mianowicie w zacisku znajdują się nazwijmy to 2 tłoczki/tulejki które odpowiedzialne są za poruszanie się zacisku/jarzma. Jedna z tych tulejek ma na końcu gumkę druga natomiast jest cała metalowa. Teraz pytanie ta tulejka z gumką ma być zamontowana u góry czy na dole zacisku?

stone_face
Brygadzista
 
Posty: 104
Dołączył(a): 29 kwi 2016 22:33
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Mazowiecka

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

13 cze 2016 21:09

Obie prowadnice zacisku muszą być zabezpieczone gumową osłoną, bo inaczej przedostawać się tam będą zanieczyszczenia.

AUTOR WĄTKU
lalas
 

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

13 cze 2016 21:16

Wiem, wiem są tam gumki specjalne, ale chodzi mi o gumkę na jednej z prowadnic. Poniżej wklejam link do aukcji zestawu naprawczego na zdjęciu tym widać, że jedna prowadnica jest "goła" a na drugą zakłada się gumkę.

http://allegro.pl/prowadnice-kia-cee-d-carnival-hyundai-accent-i30-i5411686695.html

Avatar użytkownika
butter18
Dyrektor
 
Posty: 886
Dołączył(a): 21 cze 2014 22:31
Lokalizacja: Wrocław
Grupa: Dolny Śląsk
Model cee'd:
C2 HB, 1,4 Pb/LPG 100KM
2014, M+DFA

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

13 cze 2016 21:34

zrób test- wcisnij tłoczek i zobacz czy zacisk lekko chodzi "na boki". i czy klocek lekko chodzi w blaszkach.
Ostatnio edytowano 13 cze 2016 21:38 przez butter18, łącznie edytowano 1 raz
Hyundai i10 2015
Kia cee'd 2014
Daewoo Matiz 2000

AUTOR WĄTKU
lalas
 

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

13 cze 2016 21:38

Klocek w blaszkach lekko chodzi jeszcze dodatkowo przesmarowane ATE Plastilube, zacisk normalnie ręką da się poruszać od siebie i do siebie, wygląda na to, ze wszystko pracuje ok. Zastanawiają mnie tylko te tulejki, są 2 inne tak jak to widoczne na zdjęciu powyżej. Po rozebraniu zacisku w Kijance też są dwie inne tulejki właśnie.

AUTOR WĄTKU
Ignacy
 

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

14 cze 2016 05:57

to normalne, prawie w każdym samochodzie jest jedno suwadło z gumką w tylnym zacisku. Nawiasem mówiąc najczęściej to z gumką blokuje sie w jarzmie :ha

AUTOR WĄTKU
lalas
 

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

14 cze 2016 08:29

Tak to wiem, że jest w prawie każdym aucie :)
U mnie z jednego gumka już odpadła, zamówiłem zestawy naprawcze, na youtube znalazłem filmik chyba rosyjski gdzie gość wymienia tarcze i klocki, ale w ceedzie z 2008 roku tam jest chyba układ Lukas-a.
W każdym razie w górnym otworze jarzma jest trzpień z gumką :)

AUTOR WĄTKU
lalas
 

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

14 cze 2016 08:32

awer napisał(a):
lalas napisał(a):Hamulce były 2 razy sprawdzane na rolkach, siła hamowania prawidłowa


Skoro tarcze, jak piszesz, tak wyglądają aktualnie cały czas, siła hamowania jest prawidłowa,to w takim razie co tam hamuje te koła, bo na pewno nie tarcie klocków o tarczę, przynajmniej z widocznej strony.


Awer - hamuje klocek wewmętrzny od tej strony tarcza jest wypolerowana, od strony zew hamuje 1/6 powierzchni co widać na fotkach :) i aktualnie z tym walczę :)

Avatar użytkownika
Ryba4
Nadworny błazen
 
Posty: 6856
Dołączył(a): 01 gru 2010 18:15
Lokalizacja: Kraków / Wrocław
Grupa: Małopolska
Model cee'd:
C1FL HB, 1,4 Pb 90KM
2010, M

Re: Pordzewiałe tarcze hamulcowe - tył

14 cze 2016 09:59

lalas napisał(a):a youtube znalazłem filmik chyba rosyjski gdzie gość wymienia tarcze i klocki,


Wrzuć linka proszę raz i nie pisz posta pod postem tylko edytuj proszę dwa. ;)
Obrazek
FL 1,4 90KM HB 5K M (C+); STI WRC WRX PS3 ITP ITD TDI 8)

Powrót do Zawieszenie
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl