Strona 1 z 2

Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w ASO

Napisane: 28 maja 2012 12:15
przez gornimar
Witam,

Sprawa dotyczy Kia cee'd sw 1.6 crdi z roku 2008, regularnie serwisowanego w aso. Zgłosiłem się do serwisu miesiąc po przeglądzie z wymianą opon z objawami przypominającymi huczące łożysko. Mechanicy sprawdzili auto z diagnozą, że zawieszenie jest ok, a problemem są wadliwe opony (oryg. Michelin), które nierówno biorą (wewnętrzna część opony jest bardzo zużyta, natomiast zewnętrzna wcale - wręcz parcieje ze starości). Pomyślałem - trafił się feler, trudno, trzeba kupić nowe. Wróciłem do domu, gdzie przyjrzałem się oponom zimowym - okazuje się, że one są zniszczone w ten sam sposób.

Wygląda na to, że problem tkwi w zawieszeniu (zbieżność?). Auto od nowości serwisowane w aso, teraz czeka mnie sprawdzenie zbieżności i zakup 2 kompletów opon ( lekko licząc wyjdzie jakieś 2500 zł). Czy nie jest tak, że aso podczas przeglądu i wymiany opon powinno chociaż zwrócić uwagę na stan opon i zasugerować jakieś dalsze działania? Skoro problem dotyczy też zimówek, to znaczy, że pojawił się już dawno. Opony są zryte parami (lewa+prawa zryta w podobnym stopniu, lewa2+prawa2 w innym), więc to dzieje się już niejeden sezon.

Proszę o radę, jak z tym dalej postąpić. Kupię nowe opony letnie, bo chyba nie ma sensu ustalać zbieżności na tych starych. Bieżnik w środkowej i zewnętrznej części opony ma 5 mm, więc jeszcze mogłyby pojeździć, mam nieodparte wrażenie, że przez niedbalstwo serwisu będę w plecy równowartość dwóch kompletów opon..

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 28 maja 2012 13:57
przez arturo
Ja miałem podobny przypadek, kilka tygodni po przeglądzie w serwisie miałem przegląd rejestracyjny i na nim wyszło ze zbieżność jest przestawiona, ale opony jeszcze sie dało uratować. Wniosek jest taki ze ASO zbieżnością sie nie intresuje.

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 28 maja 2012 15:09
przez pioter
gornimar napisał(a):Czy nie jest tak, że aso podczas przeglądu i wymiany opon powinno chociaż zwrócić uwagę na stan opon i zasugerować jakieś dalsze działania?


Jest tak, ale to przede wszystkim na użytkowniku ciąży obowiązek okresowego sprawdzania stanu technicznego - poziomu oleju, stanu opon, płynu do spryskiwaczy. Ba, tak samo na zryte zimówki powinien zwrócić Ci uwagę gumiarz przy przekładce, ale jak ty nie zobaczyłeś tego pakując opony do auta - to już iiam (no chyab że zostawiasz opony w przechowalni). Niestety, złą zbieżność musisz ustawić, a takie zużycie opon nie podlega gwarancji, tym bardziej, że stan zimówek sugeruje istnienie wady od dawna, której nie zgłosiłeś.

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 28 maja 2012 16:00
przez gornimar
Masz rację. Jako użytkownik muszę sprawdzać olej itd. Ale nie muszę mieć dostępu do kanału/najazdu, żeby zobaczyć że wewnętrzna krawędź opony jest starta. Szczerze mówiąc, nie jestem (i myślałem, że zdając się na obsługę w aso - nie muszę być) na tyle biegły w motoryzacji, żeby uznać takie zuzycie opony za nieprawidłowe - dopiero jak człowiek mi pokazał, że to wygląda tak, a siamto tak i że nie powinno tak być (dla laika to nie jest takie oczywiste), to na zasadzie analogii potrafiłem ocenić w ten sposób zimówki. Opony były przekładane również w aso - ze zrytych zimówek na (prawdopodobnie) zryte letnie i mnie boli to, że w auto obsługiwane wyłącznie w aso muszę wpakować teraz 2500 tylko dlatego, że nikt tego nie zauważył. I wydaje mi się to dziwne, bo każdy człowiek może być właścicielem pojazdu, nawet nie znający się zupełnie na motoryzacji, więc moim zdaniem takie rzeczy powinny być wyłapane. Dodam, że przyjechałem do serwisu słysząc szum w kołach (myślałem, że to łożysko). Przejechałem się nawet z serwisantem, żeby mu to pokazać. Nic. Podniósł auto, pogmerał w zawieszeniu - nic. Już chcieli oddawać auto. Dopiero drugi spec się przyjrzał, włączył auto na podnośniku i zdiagnozował wadę opon - pokazując przy okazji mi oraz innym mechanikom drgania i nietypowy świst opon. Do faktu, że chodzi o zbieżność doszedłem dopiero sam w domu - gdy obejrzałem zimówki. I wychodzi na to, że problem istnieje przynajmniej od zimy 2009/10, bo zarówno przednie jak i tylne zimówki mają w ten sposób starty bieżnik. Auto od tego czasu było na 4 przeglądach. Wniosek jest taki, że nie można zdawać się na autoryzowany serwis, bo i tak wszystkiego trzeba pilnować samemu?! Lipa.

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 28 maja 2012 16:05
przez hacker
Serwis przy żadnym przeglądzie nie ma zdaje się obowiązku sprawdzania ogumienia. Co do nierównego zużycia to kanał jest niepotrzebny, wystarczy popatrzeć na oponę jak auto stoi na kołach. Co więcej, pewnie dziwnie i inaczej od reszty się prowadzi.
To nie wina serwisu, ale Twoja, że opony się zniszczyły, że nie zauważyłeś tego wcześniej i tak sobie jeździłeś. Nie można w tym przypadku obwiniać nikogo innego.

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 28 maja 2012 16:27
przez gornimar
Jeśli serwis nie ma takiego obowiązku to ok. Ale w takim razie powinien mieć :idea:
Auto prowadziło się jak zwykle - zaniepokoił mnie tylko odgłos.

Hmm myślę, że wrzucę dziś zdjęcia opon na forum. Mogę się założyć, że duża część z Was też może nie zauważyć niczego niepokojącego lub uzna te zmiany za nieistotne.

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 28 maja 2012 18:20
przez pioter
gornimar napisał(a):Jeśli serwis nie ma takiego obowiązku to ok


A nie, bo na każdym przeglądzie okresowym jednym z punktów ścieżki diagnostycznej jest sprawdzenie opon, powinna być nawet zmierzona i podana w karcie przeglądu głębokość bieżnika. Bardzo dziwi mnie fakt, że dopiero drugi mechanik w ASO zauważył nierównomierne zuzycie, nie chwaląc się potrafię "okiem" wychwycić na oponie bez problemu zmiany w równomierności zużycia. Przy przednich nie jest to w ogóle żadenn problem - wystarczy skręcić koła na maksa i całą szerkość opony masz jak na dłoni do obejrzenia.
Natomiast sądziłem, że problem dotyczy tylko przodu - to dawałaby prawdopodobnie źle ustawiona geometria, ale tak samo zużył Ci się tył :?? :?? :?? No to już by świadczyło, że ogólnie walnięta jest nie geometria zawieszenia, ale geometria podwozia, bo raczej ciężko mi uwierzyć, ze identycznie skosiło się zawieszenie z przodu i zużyły wielowahacze z tyłu. Wadę opon wykluczam, bo nierówne zużycie od wewnątrz wszystkich czterech raczej jest mało prawdopodobne, a po drugie - to samo stało sie z zimówkami.

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 28 maja 2012 18:27
przez mark
Widocznie serwis w którym robiłeś przeglądy, zmieniałeś opony, nie ma w zwyczaju przyglądać się w jaki stanie są opony. I to jest trochę dziwna sprawa, bo nierównomierne zużycie bieżnika a tym samym kiepski stan opon może być przyczyną wypadku. Takie rzeczy powinny być wyłapywane na przeglądach okresowych, gwarancyjnych lub badaniach technicznych. Niestety trafiłeś na serwis w którym standard obsługi i profesjonalizm, nie jest na najwyższym poziomie.
Jak do tego dodamy brak zainteresowania przez właściciela auta, stanem opon, kontrolą ciśnienia, poziomu płynów, olejów, ........ to może doprowadzić do poważnych i kosztownych usterek.
Pioter trafnie tutaj zwraca uwagę, że taki sposób zużycia opon świadczy o niedopuszczalnych zmianach w geometrii auta.
Czy przypadkiem auto nie zaliczyło wcześniej dzwona?

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 29 maja 2012 00:58
przez gornimar
pioter napisał(a):Natomiast sądziłem, że problem dotyczy tylko przodu - to dawałaby prawdopodobnie źle ustawiona geometria, ale tak samo zużył Ci się tył :??


Tak - tył też jest zużyty, chociaż w innym stopniu. Dlatego pierwsza moja myśl była taka, że sprawa ciągnie się od kilku sezonów, a podczas wymiany kół przełożyli po prostu tył na przód i na odwrót, stąd zmiany na wszystkich oponach.

To co piszecie dało mi sporo do myślenia - auto faktycznie miało w tamtym okresie stłuczkę - ale niewielką. Zostało uderzone w tył, ale jakichś wielkich zniszczeń tam raczej nie było. Naprawiane również w aso. Nie jestem specjalistą, więc nie wykluczam, że doszło do zmiany geometrii. Powiedzcie w takim razie, w jaki sposób potwierdzić teraz, czy jest to wina zbieżności i 'rotowania' kół, czy problem leży w niewłaściwej naprawie po uderzeniu.

mark - to nie jest auto służbowe i staram się o nie dbać. Typowe czynności (poziom oleju, powietrze w oponach itd.) wykonuję odpowiednio często, wiem też, jak u oponiarzy wyglądają zdjęcia opon zużytych przy zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniu. Pewną niewielką wiedzę nt samochodów też mam - w jednym z poprzednich z powodzeniem wymieniałem klocki/tarcze/amory. Zauważ jednak, że pierwszy mechanik też nie zwrócił uwagi na stan opon, a drugi zauważył dopiero po tym jak posłuchał, jak się kręcą w powietrzu na 4 biegu. Jako zwykły użytkownik samochodu nie mogę mieć kompetencji wyższych niż mechanik, opony są niesymetryczne i wcale nie rzuca się w oczy, że jedna strona jest ścięta bardziej od drugiej, bo po prostu mają inny wzór. Mniejsza z tym - specjalista to zauważy, przeciętny kierowca niekoniecznie. Zrobiłem zdjęcia, ale wrzucę je dopiero jak rozwiążemy sprawę - jeśli jest możliwe, że auto po naprawie jest czterośladem, to myślę, że na razie powinienem wstrzymać się z publikowaniem fotek, bo problem może być poważniejszy niż ustawienie zbieżności i kupno nowych opon..

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 29 maja 2012 07:37
przez pioter
No nie, niewielka stłuczka raczej nie przestawi Ci geometrii podwozia. Jeśli faktycznie miałeś zamieniane opony tył-przód no to spoko, raczej winna jest skoszona geometria przedniego zawieszenia, która zapewne coraz bardziej się pogłębiała w negatywie (czyli górne krawędzie do środka auta), dlatego tył, który był kiedyś przodem, też jest zużyty tylko w mniejszym stopniu. Jak jeszcze jest problem ze zbieżnością no to wtedy drze opony niemiłosiernie.
Jeśli wszystko robiłeś w ASO, czyli łącznie ze zmianą opon, to ja bym poprosił pisemnie o wyjaśnienie – przecież takie rzeczy to powinni podczas przeglądów czy wymian sezonowych natychmiast wychwycić i Cię powiadomić, że trzeba ustawić geometrię! Skoro dopuszczono do tego, że zniszczyłeś dwa komplety opon to przecież geometria nie poleciała w dwa tygodnie, to trwało już naprawdę szmat czasu! Zażyczyłbym tez sobie oczywiście od razu ustawienia geometrii z podaniem zmierzonych obecnych kątów pochylenia i zbieżności. Oczywiście raczej nie da się wywalczyć zwrotu kasy za dwa komplety opon, bo serwis serwisem, ale obowiązek okresowego sprawdzania stanu ogumienia ciąży przede wszystkim na użytkowniku, ale jakaś część winy po stronie ASO tez oczywiście jest, bo już przy zamianie na zimówki (skoro zamieniałeś przód tył to już przed zimówkami wada musiała być widoczna) powinni informować o problemach z geometrią – więc może zrobią jakiś gest handlowy i coś za free zaproponują.

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 29 maja 2012 08:49
przez teon
Moim zdaniem auto zgubilo geometrie po tej stluczce. Teoretycznie jaesli naprawa byla robiona bezgotowkowo a naprawa byla powyzej 2 tys. to aso powinno zrobic badanie techniczne by ubezpieczyciel wyplacil odszkodowanie. Ale ogolnie w przypadku takich napraw praktyka nakazuje zrobic geometrie. Ja bym zadzwonil do Kia Polska i zapytal czy w przypadku stluczki i naprawy auta w aso procedury/standardy wenetrzne kia zobowiazuja aso do zrobienia takiego badania (tylko zapytaj na poczatku tak ogolnie a pozniej jesli otrzymasz potwierdzenie, mozesz doprezyzowac twoj przypadek). Dodatkowo mozesz zapytac czy geometria wchodzi w sklad przegladu okresowego duzego lub malego (w Nissanie czy Vw np wchodzi.). Nastepnie jesli bedziesz mial pozytywnie potwierdzona jedna z powyzszych opcji udalbym sie do Aso z prosba o pokazanie dokumentacji z naprawy lub przgladu okresowego. Jesli brak jest potwierdzenia wykonania geometrii to powolalbym sie na standardy Kia i forsowal wpoludzial w kosztach wymiany opon. Tyle chyba w tym temacie mozna zdzialac.

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 29 maja 2012 09:50
przez mark
Nawet pozornie niegroźna stłuczka, może spowodować zmiany w geometrii auta. Dowiedz się czy sprawdzana, regulowana była wtedy geometria.
Chociaż nie wiem czy po 3 latach da się to ustalić. Musisz jak najszybciej ustawić geometrię, najlepiej w wyspecjalizowanym warsztacie. Nie jest to bardzo drogie (50-100 zł za jedną oś) weź wydruk jak było przed i po ustawieniu lub zrób zdjęcie z ekranu monitora. Wydruk lub zdjęcia pokaż w serwisie w którym był naprawiany i serwisowany samochód, może uda się coś tam u nich ugrać, na przykład dodatkowy rabat na przeglądy i materiały eksploatacyjne.

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 29 maja 2012 10:41
przez pioter
Oczywiście napisałem, że neiwielka stłuczka nie przestawi raczej (z podkreśleniem - raczej) geometrii, miałem na mysli geometrię całego podwozia. Przy najechaniu na tył, jakie miał nasz kolega, też niekoniecznie przestawi się geometria przedniego zawieszenia, no chyba że w coś silnie przy okazji uderzył - krawężnik, studzienka, został wepchnięty na tył innego pojazdu.

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 29 maja 2012 12:51
przez gornimar
Podstawiłem dzisiaj auto do niezależnego warsztatu. Zbieżności nie było ani na przedniej, ani na tylnej osi. Po korekcie przez mechaników zbieżność każdej opon z osobna i sumaryczna jest prawidłowa. Wobec tego przyczyną najwyraźniej jest nie wykonywanie zbieżności przez ostatnie dwa lata. Na pocieszenie dowiedziałem się, że aso niepotrzebnie nastraszyło mnie koniecznością wymiany opon - wg pracowników tego warsztatu oba komplety spokojnie są do uratowania. Poza normą jest nadal kąt WSZ prawy przód oraz kąty PK w lewym i prawym tyle, ale producent nie przewidział możliwości ich skorygowania.

Dzięki za wszystkie wskazówki. Skontaktuję się jeszcze z KMP czy serwis do tej pory powinien sam zainteresować się zbieżnością, a gdy dostanę od serwisu info dot. wymiany gwarancyjnej radia to udam się tam z wydrukiem zbieżności.

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 29 maja 2012 12:59
przez hacker
Gornimar i w ten sposób pozbawiłeś się szans na ewentualną gwarancyjną naprawę zbieżności przez ASO. :)

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 29 maja 2012 13:22
przez gornimar
Ok - najświeższe info z audiotele Kia: serwis powinien podczas przeglądu (dużego i małego, bez znaczenia) wychwycić problem ze zbieżnością.

hacker - gdybym oddał auto do aso na zbieżność to nie mam gwarancji, że będzie wykonane rzetelnie i że nie będą tuszować swoich niedociągnięć. A tak mam czarno na białym wydruk i dwa komplety opon, z których wynika, że sprawa nie powstała w ciągu ostatniego miesiąca (m-c temu był przegląd) oraz że podczas wymiany opon (połączonej zresztą z wymianą 3 łączników stabilizatora, więc był czas na przyjrzenie się oponom i zawieszeniu) sprawa musiała być zauważalna dla mechanika.

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 29 maja 2012 13:50
przez witia_2005
gornimar napisał(a):hacker - gdybym oddał auto do aso na zbieżność to nie mam gwarancji,

Ale Hacker ma rację, bo bedziesz się teraz miał problem ze "zmuszeniem" ASO do rekompensaty za zniszczone opony! Po prostu życie.
Natomiast posiadając informację :
gornimar napisał(a):serwis powinien podczas przeglądu (dużego i małego, bez znaczenia) wychwycić problem ze zbieżnością

miałeś ich na widelcu.
Teraz będą sięmigać że wykonałeś to po za ASO :!! Życzę Ci powodzenia ale trzymam stronę Hackera

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 29 maja 2012 14:32
przez gornimar
Rozumiem. Ale w tej sytuacji jeśli będę chciał oficjalnie przymusić aso do współudziału w zużyciu opon, to prawdopodobnie oficjalnie uznają, że opony są do uratowania i tyle. Tak stwierdził też diagnosta w PZMot oraz mechanik w zakładzie, w którym zrobili zbieżność - przypadkiem okazało się, że to były pracownik serwisu KIA i przy okazji naświetlił mi sytuację. Moim celem jest jazda bezpiecznym samochodem - po to płacę za robotę aso, aby było fachowo i bez niespodzianek. Mam w domu także Toyotę, auto miało robioną zbieżność i nie musiałem wpaść na to, żeby kłaść się pod wóz i szukać Bóg wie czego. Finalnie skończyłem z głośniejszymi oponami, 200 zł zostawiłem w innym warsztacie zamiast w aso i nie stracę kolejnych dwóch tygodni na szarpanie nerwów.
Co innego gdyby fachowcy uznali, że opony rzeczywiście są do kasacji - mając na uwadze dzisiejszą wypowiedź KMP trzeba by powalczyć o opony.

Za to czysto teoretycznie - ewentualna rekompensata za opony nie wynikałaby z gwarancji od KMP tylko od bezpośrednich roszczeń wobec serwisu. Mam faktury za wymianę opon i przeglądy, mam fizycznie komplet startych zimówek i podobnie startych letnich, więc udowodniłbym, że dzisiejsza zbieżność nie mogła mieć żadnego wpływu na taki bieg wydarzeń. Poza tym, wczoraj wyraziłem chęć wykonania zbieżności w tym aso, na co usłyszałem, że 'ten' mechanik, który to wykonuje, jeszcze przez tydzień ma urlop. :?
Z resztą z innej beczki - gdyby wykonali mi zbieżność i np. zatuszowali poprzedni stan, to pewnie dalej uważałbym ten serwis, jak już gdzieś napisałem, za o trzy klasy wyższy od poprzedniego. A tak widać, że to jedno dziadostwo.

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 29 maja 2012 18:12
przez acieslin
ASO ma ogólnie rzecz biorąc w pupie zbieżność, mi też gościu na przeglądzie rejestracyjnym dopiero wyłapał że mam przestawioną, a opony przednie już były nieco ścięte od środka, a tak się złożyło że przed przeglądem rejestracyjnym byłam na zwykłym przeglądzie i oczywiście ASO nic nie wyłapało. Gościu co mi zbieżność ustawiał mówił że nawet niewielka stłuczka czy czasem nawet głupie przyhaczenie kołem w krawężnik może przestawić zbieżność. Na szczęście moje opony jeszcze są całkiem znośne, więc jeszcze rok pewnie wytrzymają. Generalnie, niestety, ASO nie ma co nadmiernie ufać....

Re: Nierówne i szybkie zużycie opon, zbieżność a przeglądy w

Napisane: 30 maja 2012 21:08
przez Ryba4
Kolego witaj w klubie wydymanych przez ASO i KMP. Ja ma ten sam problem, zaraz po wyjeździe z salonu zauważyłem że auto na autostradzie nie trzyma się prosto, walcze z tym w jednym aso od 1,5 roku, na gwarancji nic nie chcieli dotknąć, raz zrobili zbieżność odpłatnie, dostałem wydruk że kąt pochylenia prawego przedniego koła jest poza normą, ale nie można tego regulować i generalnie że jest ok. Oczywiście nie było ok, wróciłem, robili drugi raz, przejechali się wokół salonu i znowu stwierdzili że jest ok, oczywiście dalej nie jest ale ja już mam spier&^lać.. Nawet kierownicę mam w bok przekrzywioną, ale oni twierdza że jest ok bo to subiektywne odczucie "co uznajemy za poziom".. Nie mam już nerwów, jeżdżę tylko po autostradzie więc opony lecą..