Wyważanie kół.
Moderator: Żandarmeria
-
mostom
Wyważanie kół.
Czy po każdej zmianie kół trzeba je wyważać? Mam zimówki na stalowych felgach a na alusach letnie. Czy można je sobie samemu wymienić (jeżeli dobrze są przechowywane poza sezonem), żeby nie bulić w warsztacie? Ewentualnie jeżeli nie trzeba za każdym razem wyważać, to co jaki czas je dać do wyważenia? Jak wy robicie jeżeli macie dwa komplety felg?
-
hacker
Re: Wyważanie kół.
Ja tam wyważam raz przy zakładaniu opon na obręcze, a potem sam przekładam w garażu. Tylko pamiętaj, żeby odpowiednio zamienić koła miejscami. :P
ps. miałeś poczekać ze zmianą
ps. miałeś poczekać ze zmianą
-
mostom
Re: Wyważanie kół.
hacker napisał(a):Ja tam wyważam raz przy zakładaniu opon na obręcze, a potem sam przekładam w garażu. Tylko pamiętaj, żeby odpowiednio zamienić koła miejscami. :P
ps. miałeś poczekać ze zmianą
Będę czekał - tylko na zaś się pytam Do tej pory w poprzednim samochodzie jeździłem non stop na całorocznych - i wyważałem tak jak ty tylko przy zakładaniu na felgę (jak wymieniałem opony bo się zużyły, albo się przebiły).
A o co chodzi z tą zamianą kół miejscami? Chodzi o wymianę z przedniej osi na tylną i odwrotnie?
-
hacker
Re: Wyważanie kół.
W hondzie miałem w instrukcji napisane ze przednie szły na tył, a tył na skos do przodu. Tak samo robi się w ceedzie. Jeżeli natomiast masz opony kierunkowe to zamieniasz tylko tył z przodem. Wszystko jest w instrukcji: 7-36
-
mostom
Re: Wyważanie kół.
hacker napisał(a):W hondzie miałem w instrukcji napisane ze przednie szły na tył, a tył na skos do przodu. Tak samo robi się w ceedzie. Jeżeli natomiast masz opony kierunkowe to zamieniasz tylko tył z przodem. Wszystko jest w instrukcji: 7-36
Dzięki za info. Czyli przy letnich oponach (oryginalnych od KIA - chyba nie są kierunkowe) zamieniam - przód do tyłu i tył po skosie na przód. Przy zimówkach (ponieważ mam kierunkowe) na wprost przód na tył i odwrotnie. Niby zalecają w instrukcji taką rotację co 12.000km ale jak się będzie zamieniać przy zmianie z zimówek na letnie i odwrotnie - to chyba nawet lepiej będzie dla oponek.
-
hacker
Re: Wyważanie kół.
Ja tak robię przy każdej zmianie od wielu lat. Dzięki temu opony są dość równomiernie zużyte i zawsze na przodzie mam te mniej zjechane. Nie mam pojęcia czy oryginalne są kierunkowe czy nie, ale sprawdzę to przy zmianie.
-
rybkin
Re: Wyważanie kół.
Ja zawsze mam 2 komplety kół, jak mam czas wymieniam sam, wiec nie wyważam.
-
pablocovalik
Re: Wyważanie kół.
koledzy wyważanie kół to w zależności od przebiegów i jakimi drogami się jeździ, nieraz wystarczy jedna konkretna dziura i całe wyważenie koła idzie w pi...u
ja zawsze wyważam koła choć mam dwa kpl. jak zakładam lato na alu i jak zimowe na stalówkach to zawsze wyważam-czasami zdarza się ,że w trakcie sezonu np. po przejściach z dziurami lub dohamowaniem też wyważam - bo dobrze wyważone koło wpływa na komfort jazdy (nie trzęsie w samochodzie i nie telepie kierownicą) no i na el. zawieszenia np. łożyska
Moje zdanie lepiej przed założeniem koła wyważyć - a i jak ktoś tylko raz na całe życie opony wyważa to powodzenia.
ja zawsze wyważam koła choć mam dwa kpl. jak zakładam lato na alu i jak zimowe na stalówkach to zawsze wyważam-czasami zdarza się ,że w trakcie sezonu np. po przejściach z dziurami lub dohamowaniem też wyważam - bo dobrze wyważone koło wpływa na komfort jazdy (nie trzęsie w samochodzie i nie telepie kierownicą) no i na el. zawieszenia np. łożyska
Moje zdanie lepiej przed założeniem koła wyważyć - a i jak ktoś tylko raz na całe życie opony wyważa to powodzenia.
-
mostom
Re: Wyważanie kół.
hacker napisał(a):Ja tak robię przy każdej zmianie od wielu lat. Dzięki temu opony są dość równomiernie zużyte i zawsze na przodzie mam te mniej zjechane. Nie mam pojęcia czy oryginalne są kierunkowe czy nie, ale sprawdzę to przy zmianie.
Na razie oryginalne letnie mam schowane - ale samemu przecież można sprawdzić czy są kierunkowe - z tego co wyczytałem to albo strzałka albo napisy powinny być o kierunku założenia.
-
mostom
Re: Wyważanie kół.
pablocovalik napisał(a):ja zawsze wyważam koła choć mam dwa kpl. jak zakładam lato na alu i jak zimowe na stalówkach to zawsze wyważam
Czyli nawet jak masz dwa komplety to i tak w serwisie wymieniasz? Ja właśnie po to chciałem sobie stalówki zostawić i alu, żeby nie trzeba było w kolejach stać i dodatkowo płacić za wymianę opon sezonowych. Dlatego się pytałem o to wyważanie.
-
mostom
Re: Wyważanie kół.
pablocovalik napisał(a):napisy outside(strona zewnętrzna) lub direction
Ewentualnie rotation ze strzałką.. Ewentualnie inside - wew. - też się zdarza. Ale inside, outside to tylko przy asymetrycznych oponach.
-
pioter - Grupa Trzymająca Władzę
- Posty: 6522
- Dołączył(a): 04 paź 2007 20:06
- Lokalizacja: Ostróda
- Grupa: Warmińsko-Mazurska
- Model cee'd:
C3 SW, 1,5 Pb 160KM
2021, M
Re: Wyważanie kół.
mostom napisał(a):Czyli nawet jak masz dwa komplety to i tak w serwisie wymieniasz?
Kolego, jak masz dwa komplety a umiesz posługiwać się kluczem do kół i lewarkiem to sam możesz sobie koła wymienić - wykształcenie inżynierskie do tego potrzebne nie jest. Koła wyważa się zawsze wtedy, kiedy czujesz drgania (najczęściej rosnące proporcjonalnie do wzrostu prędkości), po jakimś większym uderzeniu w koło (wtedy dobrze sprawdzić też w ogóle zawieszenie) lub jeśli masz kaprys i chcesz to robić co jakiś czas. Założenie kompletu, z którym przed zdjęciem nie było problemu nie jest jak dla mnie przesłanką do jego wyważania.
Kia CEED 1,5 T-GDI M 160 KM 2021
była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016
R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)
Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.
była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016
R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)
Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.
-
mostom
Re: Wyważanie kół.
pioter napisał(a):mostom napisał(a):Czyli nawet jak masz dwa komplety to i tak w serwisie wymieniasz?
Kolego, jak masz dwa komplety a umiesz posługiwać się kluczem do kół i lewarkiem to sam możesz sobie koła wymienić - wykształcenie inżynierskie do tego potrzebne nie jest. Koła wyważa się zawsze wtedy, kiedy czujesz drgania (najczęściej rosnące proporcjonalnie do wzrostu prędkości), po jakimś większym uderzeniu w koło (wtedy dobrze sprawdzić też w ogóle zawieszenie) lub jeśli masz kaprys i chcesz to robić co jakiś czas. Założenie kompletu, z którym przed zdjęciem nie było problemu nie jest jak dla mnie przesłanką do jego wyważania.
No właśnie o to mi chodzi. Ja sobie też sam wymieniam - filozofia raczej żadna. Ale Hacker napisał, że ma dwa komplety a i tak wyważa przy każdej wymianie z zimowych na letnie i odwrotnie - dlatego się go właśnie pytam czy za każdym razem jeździ wymieniać do serwisu - bo raczej nie podejrzewam żeby sam sobie wyważał.
-
hacker
Re: Wyważanie kół.
Ja coś takiego napisałem? Napisałem tylko, że zamieniam miejscami za każdym razem. Wyważam jak zakładam nowe opony na obręcze lub coś jest nie tak i chcę sprawdzić czy to wina wyważenia.
-
slavo1972
Re: Wyważanie kół.
Wolnoć Tomku w swoim domku lub owsiakowe "róbta co chceta".Ale z mojej praktyki oponiarskiej wynika,ze rzadkością są koła eksploatowane na polskich drogach które po paru tys.km eksploatacji mają prawidłowe wyważenie.Zależnie od samochodu niewyważenia lub skrzywienia kól w mniejszym lub większym stopniu przenoszą się w postaci drgań na nadwozie lub kierownicę.Z doświadczenia wiem i widac to po poprzednich wpisach ,że nie każdy zna się na rodzajach opon ,więc jak może wychwycić uszkodzenia felgi lub opony które moga być grożne dla bezpieczeństwa jazdy.Takie uszkodzenia może wychwycić tylko fachowiec ale my Polacy zawsze uważamy,że na wszystkim się znamy a w warsztatach chcą tylko wyciągnąć od nas kasę.Pozorne oszczędności potrafią się zemścić w najmniej oczekiwanym momencie.Oczywiście odradzam korzystanie z wyrastających jak grzyby po deszczu sezonowych pseudoserwisów nastawionych na szybki zysk i niedbających o jakość oferowanych usług.
Ps.Ceedy mają fabrycznie montowane opony asymetryczne Michelin Energy E3A (starsze) lub Energy Saver (nowsze)
Ps.Ceedy mają fabrycznie montowane opony asymetryczne Michelin Energy E3A (starsze) lub Energy Saver (nowsze)
-
mostom
Re: Wyważanie kół.
hacker napisał(a):Ja coś takiego napisałem? Napisałem tylko, że zamieniam miejscami za każdym razem. Wyważam jak zakładam nowe opony na obręcze lub coś jest nie tak i chcę sprawdzić czy to wina wyważenia.
Sorki hacker to pablocovalik napisał. Pomyliłem posty.
-
awer - Kierownik
- Posty: 450
- Dołączył(a): 22 lut 2011 21:20
- Lokalizacja: Małopolska.
- Grupa: Małopolska
- Model cee'd:
C2 PRO, 1,6 Pb 135KM
2014, L
Re: Wyważanie kół.
Ja również wyważam koła po każdej zmianie opon, bo to akurat ma wpływ na moje bezpieczeństwo, więc te 40 zł rocznie za wyważenie kół, to chyba nie jest jakieś szczególne obciążenie dla budżetu domowego, a w dłuższej perspektywie czasu, jak ktoś już tu napisał, pomaga uniknąć naprawdę dużych wydatków.
Co do drugiego kompletu felg, to zrezygnowałem z tego już na etapie zakupu obecnego autka, choć wcześniej zawsze miałem drugi komplet, od kiedy tylko upowszechniły się opony zimowe. Wydatek kilku stów na drugie felgi nigdy się raczej nie "zwraca". Nawet przy sprzedaż auta, drugi komplet opon na felgach, nie "kręci" jakoś szczególnie nowego nabywcy.
Co do drugiego kompletu felg, to zrezygnowałem z tego już na etapie zakupu obecnego autka, choć wcześniej zawsze miałem drugi komplet, od kiedy tylko upowszechniły się opony zimowe. Wydatek kilku stów na drugie felgi nigdy się raczej nie "zwraca". Nawet przy sprzedaż auta, drugi komplet opon na felgach, nie "kręci" jakoś szczególnie nowego nabywcy.
pro_cee'd L+FUN+UVO_pierwsza rejestracja 01.2015
był pro_cee'd Optimum 1.4 109 KM_2008
był pro_cee'd Optimum 1.4 109 KM_2008
-
pioter - Grupa Trzymająca Władzę
- Posty: 6522
- Dołączył(a): 04 paź 2007 20:06
- Lokalizacja: Ostróda
- Grupa: Warmińsko-Mazurska
- Model cee'd:
C3 SW, 1,5 Pb 160KM
2021, M
Re: Wyważanie kół.
awer napisał(a):Ja również wyważam koła po każdej zmianie opon
No tego to chyba nikt przy zdrowych zmysłach nie neguje, nie ma chyba choć jednej tak idealnej felgi i opony, że po ich "sparowaniu" nie trzeba skorzystać z wyważarki. Problem, którego wątek dotyczy był taki, czy jak zdjęliśmy letnie razem z felgami i po zimie znów je zakładamy, to czy przed założeniem trzeba koła zakładane wyważyć - a tego według mnie już robić nie trzeba, no chyba że podczas przechowywania cos się przydażyło (zeszło powietrze, cos koło przygniotło, etc.).
Kia CEED 1,5 T-GDI M 160 KM 2021
była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016
R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)
Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.
była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016
R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)
Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.
-
hacker
Re: Wyważanie kół.
Dokładnie jak pioter piszesz. Trzeba też wziąć pod uwagę to, jak je przechowujemy. Jeśli mowa o całych kołach, to powinny one być tak przechowywane, aby uniknąć zniekształceń. Same opony tak samo. Są nawet do tego specjalne stojaki.
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 48 gości