WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

Układ kierowniczy, koła, opony, felgi, hamulce itp.

Moderator: Żandarmeria

AUTOR WĄTKU
roxi
 

WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

16 paź 2009 13:24

Mam dylemat i proszę o radę.
Jeżdżę na ALU 205/55/16". Słyszałam, że na zimę powinno się wymienić na 195/65/15" i najlepiej na feldze stalowej. Czy rzeczywiście? W tym przypadku musiałabym kupić i felgę i koło, tylko jak kupić żeby wszystko pasowało? Co trzeba wziąć pod uwagę?
Wymiana całego koła jest szybsza, ale przecież i tak trzeba je wyważyć. Czy z felgą aluminiową może się coś stać przez zimę?

Avatar użytkownika
zucio1
Koordynator Regionalny
 
Posty: 1339
Dołączył(a): 29 lip 2007 14:23
Lokalizacja: Olsztyn
Grupa: Warmińsko-Mazurska

Re: WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

16 paź 2009 15:51

Na pewno jest narażona na uszkodzenia w czasie eksploatacji w warunkach zimowych, co po jednym sezonie może zaowocować brzydkimi miejscami korozji (utlenienia) aluminium pozbawionego startego lakieru na umytej feldze :(
Po za tym nie słyszałem o innych "przeciw"
Są specjalne alu na warunki zimowe-z lepszym zabezpieczeniem lakieru
Obrazek
Kia ceed 1,6GDI M+comfort '13
Kia venga 1,4 '12
Ceed 1,6 C+ '09
Ceed 1,4 C+ '07
Fabia 1,4 16V
Matiz
VW Golf II 1,6
Polonez 1,6 Caro
Fiat 126p
Obrazek

Avatar użytkownika
pioter
Grupa Trzymająca Władzę
 
Posty: 6522
Dołączył(a): 04 paź 2007 20:06
Lokalizacja: Ostróda
Grupa: Warmińsko-Mazurska
Model cee'd:
C3 SW, 1,5 Pb 160KM
2021, M

Re: WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

16 paź 2009 18:29

Tak jak odpowiedział Zucio - pierwszym powodem jest duza wrażliwość felg alu na sól (wystarczy drobne, niewidoczne uszkodzenie by zaczął się proces objawiający się powstawaniem przebarwień na alusce, których nie da się już usunąć). Drugi powód to im szersza opona tym gorzej prowadzi się w warunkach śnieżnych, szczegółnie pośniegowego błota - węższa ma mniej papki do usunięcia na boki - lepsza przyczepnośc. Oczywiście są granice zmniejszania szerokości opony, 195 wystarczy. Jeśli kieszeń wytrzyma, będzie duzo jazdy po słabiej utrzymywanych zimowo drogach - można wymieniać, a jak jazda będzie po dobrze odśnieżanych jezdniach - można zostać przy dotychczasowym rozmiarze i felgach.
Kia CEED 1,5 T-GDI M 160 KM 2021

była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016

R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)

Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.

AUTOR WĄTKU
roxi
 

Re: WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

16 paź 2009 19:05

Dzięki serdeczne. Chyba jednak opona + felga stalowa 15"
Ale na co muszę zwrócić uwagę przy kupnie mniejszej stalówki? Jak dobrze dopasować?

stj
Dyrektor
 
Posty: 843
Dołączył(a): 23 kwi 2008 16:44
Lokalizacja: Łódź

Re: WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

16 paź 2009 19:41

Skoro prawie się zdecydowałaś, :D

to zapraszam do lektury : viewtopic.php?f=41&t=128&p=74236#p74236

wątek i o zimówkach, i trochę o felgach.
SW CRDi 115 Solid Red-Nissan Qashqai+2 2.0 dci AT

AUTOR WĄTKU
adamg29
 

Re: WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

16 paź 2009 19:48

Ja wymieniam same opony:
1) Co do przyczepności - zgadzam się, że węższa opona *na śniegu* zapewni lepszą przyczepność, ale już na asfalcie niekoniecznie. Więc trzeba sobie odpowiedzieć ile tak naprawdę jeździ się na śniegu a ile po asfalcie.
2) Dodatkowe felgi to dodatkowy koszt. Lepiej nadwyżkę przeznaczyć na lepsze opony - dużo lepszy efekt.
3) Dodatkowe felgi są mniej wygodne w przechowywaniu - są cięższe i przez to mniej poręczne.

Co do argumentów o niszczeniu alufelg przez sól - być może - ale patrząc po sobie nie zauważyłem, żeby jakoś specjalnie niszczyły mi się w zimę.

Pozdro

stj
Dyrektor
 
Posty: 843
Dołączył(a): 23 kwi 2008 16:44
Lokalizacja: Łódź

Re: WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

16 paź 2009 20:54

Wymieniam całe koła - dlaczego ?

1. mogę tę czynność zrobić sam, nie muszę czekać w kolejce do zakładu wulkanizacyjnego

2. całe koła leżą sobie, jedne na drugich - nie potrzebuję pamiętać o cyklicznym przekładaniu samych opon.

3. operacja zdejmowania i zakładania opony na felgę może wpłynąć ( po iluś tam takich cyklach ) na odkształcenie rantu felgi i opony, co może doprowadzić do braku szczelności opony lub problemem z wyważeniem koła.
SW CRDi 115 Solid Red-Nissan Qashqai+2 2.0 dci AT

Avatar użytkownika
acieslin
Nadworny babiszon
 
Posty: 821
Dołączył(a): 25 cze 2008 07:38
Lokalizacja: Sulejówek
Grupa: Mazowiecka
Marka i model samochodu: Toyota Auris TS 2015
Peugeot 308 SW 2019

Re: WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

16 paź 2009 23:02

stj i co wymieniasz sam, a klucz dynamometryczny masz :D ??? a zwłaszcza że po sezonie warto by przeważyć koła - nie ??
ja też mam oba komplety na felgach - letnie na alufach zimowe na stalówkach a i tak jeżdżę do warsztatu na wymianę :)
A co do tematu to dużo ludzieńków jeździ na alufach w zimie. jest dużo za i dużo przeciw, musisz rozważyć i się zdecydować, zależy też gdzie jeździsz - bo jak dużo w mieście to spoko - gorzej jak po jakichś bezdrożach i dziurach :)
Fiat UNO 1,0 Fire 1994 - czerwona rakieta
Daewoo Lanos 1,4 1999
CEE'D 1.4 C+ w kolorze blue 2008 - RIP 2013
Honda Civic UFO 1,4 2007
Aktualnie: Toyota Auris TS 2015 & Peugeot 308 SW 2019

AUTOR WĄTKU
bociek
 

Re: WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

16 paź 2009 23:35

Dzisiaj rozmawiałem z znajomym, który prowadzi wulkanizację (Point na ul. Bociana w KRK) i coraz więcej alu są produkowane z komponentów wytrzymałych na warunki zimowe. Jest to inna mieszanka, odporna przede wszystkim na sól. Pokazał mi OZ-a, który lata 2 sezon i ani śladu ingerencji soli czy solanki. Oczywiście kilka złotych trza dołożyć ale jeśli ktoś ma parcie na alu w zimie-to czemu nie!

stj
Dyrektor
 
Posty: 843
Dołączył(a): 23 kwi 2008 16:44
Lokalizacja: Łódź

Re: WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

16 paź 2009 23:37

acieslin napisał(a):stj i co wymieniasz sam, a klucz dynamometryczny masz :D ??? a zwłaszcza że po sezonie warto by przeważyć koła - nie ??
ja też mam oba komplety na felgach - letnie na alufach zimowe na stalówkach a i tak jeżdżę do warsztatu na wymianę :)


Raz się zdarzyło wymieniać, ale nie chciało się, oj nie chciało.
Klucz też mam, a jakże i scyzoryk taki jakiś szwajcarski - wielofunkcyjny, no i prezerwatywy w portfelu też są. :P

Jeśli przed zrzuceniem koł było dobrze to po co znów wyważać, sprawdzam tylko ciśnienie w kołach.
SW CRDi 115 Solid Red-Nissan Qashqai+2 2.0 dci AT

AUTOR WĄTKU
roxi
 

Re: WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

17 paź 2009 10:37

acieslin napisał(a):stj i co wymieniasz sam, a klucz dynamometryczny masz :D ??? a zwłaszcza że po sezonie warto by przeważyć koła - nie ??
ja też mam oba komplety na felgach - letnie na alufach zimowe na stalówkach a i tak jeżdżę do warsztatu na wymianę :)
A co do tematu to dużo ludzieńków jeździ na alufach w zimie. jest dużo za i dużo przeciw, musisz rozważyć i się zdecydować, zależy też gdzie jeździsz - bo jak dużo w mieście to spoko - gorzej jak po jakichś bezdrożach i dziurach :)


Jeżdżę raczej w mieście, więc soli u nas pod dostatkiem. :D

AUTOR WĄTKU
swender
 

Re: WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

19 paź 2009 10:16

Ja mam stalowe na zimę, ale ze względu na to, ze zimą, nawet przy małej prędkości można zaliczyć krawężnik, albo jakąs dziurę przysypaną śniegiem. alus wtedy do wywalenia, a stalowe wystarczy potraktować młotkiem i znów na koła :)

Avatar użytkownika
Gizmo121
Grupa Trzymająca Władzę
 
Posty: 5406
Dołączył(a): 09 wrz 2008 10:20
Lokalizacja: Warszawa Bielany
Grupa: Mazowiecka
Model cee'd:
C1 SW, 1,6 ON 115KM
2008, Optimum

Re: WYMIANA OPONY CZY CAŁEGO KOŁA

20 paź 2009 11:18

stj napisał(a):(...) Klucz też mam, a jakże i scyzoryk taki jakiś szwajcarski - wielofunkcyjny, no i prezerwatywy w portfelu też są. :P


Fajny zestaw. Dodatkowo jeszcze mam saperkę w bagażniku - bo nie wiadomo na kogo się trafi po drodze 8-)
Pozdrawiam Wojtek ( KIA Cee'd SW 1,6 CRDI 115KM optimum 5K 09'2008 ) WRC- Warcy , Rycy , Csescy ale (dużo) nie rdzewieje :)

Powrót do Zawieszenie
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 64 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl