ESP w ceedzie

Układ kierowniczy, koła, opony, felgi, hamulce itp.

Moderator: Żandarmeria

AUTOR WĄTKU
surtoip
 

21 sty 2008 15:17

gbear napisał(a):ESP działa i hamulcami i na silnik - powoduje dlawienie silnika.

Wjedź na puste rondo tak po deszczu i zacznij szybko po nim jezdzic - po prostu wprowadz auto w poslizg maja wcisniety gaz. zobaczysz o co chodzi :twisted:

pzdr


Niestet nie zawsze tak jest W ceedzie jak masz tylko esp bez kontroli trakcji to dziala tylko na hamulce

AUTOR WĄTKU
tomek242
 

21 sty 2008 15:19

gbear napisał(a): zobaczysz o co chodzi :twisted:


I nuda, dłużyzna, nic się nie dzieje :twisted: jeździsz w koło i jeździsz, aż chce się guzik wcisnąć żeby odłączyć :P

Avatar użytkownika
sensor
Nadworny Tester
 
Posty: 3202
Dołączył(a): 13 sie 2007 19:29
Lokalizacja: Fabryka Samochodów Drezdenko
Grupa: Wielkopolska

21 sty 2008 15:57

no mi na rondzie tez ciężko:D
ceed SW 2015 AT 1.6 CRDI L+
Carens 2018 1.6GDI M+

AUTOR WĄTKU
zajcol
 

21 sty 2008 16:26

surtoip napisał(a):
gbear napisał(a):ESP działa i hamulcami i na silnik - powoduje dlawienie silnika.

Wjedź na puste rondo tak po deszczu i zacznij szybko po nim jezdzic - po prostu wprowadz auto w poslizg maja wcisniety gaz. zobaczysz o co chodzi :twisted:

pzdr


Niestet nie zawsze tak jest W ceedzie jak masz tylko esp bez kontroli trakcji to dziala tylko na hamulce


Nieprawda :-P
Ja mam ceeda teoretycznie z ESP bez TC a wyraźnie ono tam jest i nie ma to nic wspólnego z hamulcami.

Żeby rozwiać już definitywnie wątpliwości i chyba zamknąć wątek cytat ze strony boscha:

"Oprócz „stabilizatora pojazdu”, który zapobiega poślizgowi, ESP obejmuje również ABS (zapobiega blokowaniu się kół w trakcie hamowania) oraz ASR (reguluje poślizg kół przy ruszaniu)."

i to by było na tyle - ASR zawsze był razem z ESP w Ceedzie, tylko KIA zapomniała o tym napisać w broszurce.

AUTOR WĄTKU
surtoip
 

21 sty 2008 17:00

dobrze by bylo to wyjasnic
A ja polecam fajny serwis o ESP dla tych cos sie wahaja czy kupic z czy bez
http://www.bosch-esperience.pl/pl/language1/index.html

AUTOR WĄTKU
vitaras
 

21 sty 2008 17:13

Optimum driving safety now has a name : ESP, the Electronic Stability Program.
ESP recognizes critical driving conditions, such as panic reactions in dangerous situations, and stabilizes the vehicle by wheel-individual braking and engine control intervention with no needfor actuating the brake or the gas pedal.
ESP adds a further function known as Active Yaw Control (AYC) to the ABS, TCS, EBD and ESP functions. Whereas the ABS/TCS function controls wheel slip during braking and acceleration and, thus, mainly intervenes in the longitudinal dynamics of the vehicle, active yaw control stabilizes the vehicle about its vertical axis.
This is achieved by wheel individual brake intervention and adaptation of the momentary engine torque with no need for any action to be taken by the driver.
ESP essentially consists of three assemblies : the sensors, the electronic control unit and the actuators.
Of course, the stability control feature works under all driving and operating conditions. Under certain driving conditions, the ABS/TCS function can be activated simultaneously with the ESP function in response to a command by the driver.
In the event of a failure of the stability control function, the basic safety function, ABS, is still maintained.


DESCRIPTION OF ESP CONTROL
ESP system includes ABS/EBD, TCS and AYC (Active yaw control) function.
ABS/EBD function : The ECU changes the active sensor signal (current shift) coming from the four wheel sensors to the square waveform.By using the input of above signals, the ECU calculates the vehicle speed and the acceleration & deceleration of the four wheels.And, the ECU judges whether the ABS/EBD should be actuated or not.
TCS function prevents the wheel slip of drive direction by adding the brake pressure and engine torque reduction via CAN communication.TCS function uses the wheel speed sensor signal to determine the wheel slip as far as ABS function.
AYC function prevents unstable maneuver of the vehicle. To determine the vehicle maneuver, AYC function uses the maneuver sensor signals(Yaw Rate Sensor, Lateral Acceleration Sensor, Steering Wheel Angle Sensor).If vehicle maneuver is unstable (Over Steer or Under Steer), AYC function applies the brake pressure on certain wheel, and send engine torque reduction signal by CAN.
After the key-on, the ECU continually diagnoses the system failure. (self-diagnosis)If the system failure is detected, the ECU informs driver of the system failure through the BRAKE/ABS/ESP warning lamp. (fail-safe warning)


VARIANT CODING
The HECU is programmed with a variant code based on the vehicle powertrain configuration. This variant code is used to determine the appropriate ESP calculations. Variant code programming should be performed whenever an HECU is replaced.


PROCEDURE OF VARIANT CODING
1. Install a PCM(ECM & TCM)/ESP normally.
2. Connect the scan tool to the data link connector located underneath the dash panel.
3. Select vehicle name.
4. Select ANTI-LOCK BRAKE SYSTEM.
5. Select the variant coding.


6. Follow the next procedure according to the comment .


7. Confirm the condition , and then push the "REST".


8. If the procedure is finished, the screen is displayed as shown below.


9. IGN off.
10. IGN on.
11. The variant coding is completed.


1) If the warning lamp(ESP, EBD, ABS) is illuminated, follow the "Variant coding" again.
2) For the vehicle equipped 4WD, delete the DTC(s) memorized in 4WD ECU when variant coading is completed.


INPUT AND OUTPUT DIAGRAM


ESP OPERATION MODE
1. STEP 1
The ESP analyzes the intention of the driver.


2. STEP 2
It analyzes the movement of the ESP vehicle.


3. STEP 3
he HECU calculates the required strategy, then actuates the appropriate valves and sents torque control requests via CAN to maintain vehicle stability.
ESP OPERATION MODE1. ESP Non-operation-Normal braking.
Inlet valve(EV) Outlet valve(AV) Pilot valve(USV) High pressure switch valve(HSV) Pump motor
Normal braking Open Close Open Close OFF







EV : Inlet Valve
AV : Outlet Valve
LR : Rear left wheel
RF : Front right wheel
LF : Front left wheel
RR : Rear right wheel
PE : Pump motor
USV : Pilot Valve
HSV : High pressure Switch Valve

2. ESP INCREASE MODE
Inlet valve(EV) Outlet valve(AV) Pilot valve(USV) High pressure switch valve(HSV) Pump motor
Normal braking Open Close Close(Partial) Open ON(Motor speed control)







EV : Inlet Valve
AV : Outlet Valve
LR : Rear left wheel
RF : Front right wheel
LF : Front left wheel
RR : Rear right wheel
PE : Pump motor
USV : Pilot Valve
HSV : High pressure Switch Valve

3. ESP HOLD MODE ( FR is only controlled.)
Inlet valve(EV) Outlet valve(AV) Pilot valve(USV) High pressure switch valve(HSV) Pump motor
Normal braking Close Close Close(Partial) Open ON(Motor speed low control)







EV : Inlet Valve
AV : Outlet Valve
LR : Rear left wheel
RF : Front right wheel
LF : Front left wheel
RR : Rear right wheel
PE : Pump motor
USV : Pilot Valve
HSV : High pressure Switch Valve

4. ESP DECREASE MODE (FR is only controlled)
Inlet valve(EV) Outlet valve(AV) Pilot valve(USV) High pressure switch valve(HSV) Pump motor
Normal braking Close Open Close(Partial) Open ON(Motor speed low control)







EV : Inlet Valve
AV : Outlet Valve
LR : Rear left wheel
RF : Front right wheel
LF : Front left wheel
RR : Rear right wheel
PE : Pump motor
USV : Pilot Valve
HSV : High pressure Switch Valve




ABS Warning Lamp module
The active ABS warning lamp module indicates the self-test and failure status of the ABS .The ABS warning lamp shall be on:
1) During the initialization phase after IGN ON. (continuously 3 seconds).
2) In the event of inhibition of ABS functions by failure.
3) During diagnostic mode.
4) When the ECU Connector is seperated from ECU.
EBD/PARKING BRAKE WARNING LAMP MODULE
The active EBD warning lamp module indicates the self-test and failure status of the EBD. However, in case the Parking Brake Switch is turned on, the EBD warning lamp is always turned on regardless of EBD functions. The EBD warning lamp shall be on:
1) During the initialization phase after IGN ON. (continuously 3 seconds).
2) When the Parking Brake Switch is ON or brake fluid level is low.
3) When the EBD function is out of order .
4) During diagnostic mode.
5) When the ECU Connector is seperated from ECU.
ESP Warning Lamp (ESP system)
The ESP warning lamp indicates the self-test and failure status of the ESP.
The ESP warning lamp is turned on under the following conditions :
1) During the initialization phase after IGN ON. (continuously 3 seconds).
2) In the event of inhibition of ESP functions by failure.
3) When driver turn off the ESP function by on/off switch.
4) During diagnostic mode.
ESP Function Lamp (ESP system)
The ESP function lamp indicates the self-test and operating status of the ESP.
The ESP Function lamp operates under the following conditions :
1) During the initialization phase after IGN ON. (continuously 3 seconds).
2) When the ESP control is operating. (Blinking - 2Hz)
ESP On/Off Switch (ESP system)
The ESP On/Off Switch shall be used to toggle the ESP function between On/Off states based upon driver input.
The On/Off switch shall be a normally open, momentary contact switch.
Initial status of the ESP function is on and the switch is used to request an ESC status change.

AUTOR WĄTKU
vitaras
 

21 sty 2008 17:16

Obrazki sie nie skopiowały. Źródło Global service Way.
http://58.87.51.38/kme_viewer/

Ale jeden sie udało. Jest w mojej galerii. Moze ktoś bardziej biegły rozpracuje sposoby "zrzynania" tych obrazków.

AUTOR WĄTKU
Zemin
 

27 lut 2008 22:31

sensor napisał(a):juz dyskutowa?em z vitarasem ja jeszcze nie uruchomi?em a kilka razy w nocy na rondach przy okazji próbowa?em ale twarde sportowe wr?cz jak dla mnie zawieszenie (plomby mi z z?bów wypadaja) :D nie pozwoli?o

jako? musze kiedy? na jakim? szutrze czy polbruku spróbowa?

powiem wi?cej prze 18 kkm abs to ze 2 razy mi sie uruchomi? tez dziwne jak dla mnie znaczy nie jest za mocno czu?y i oki


to coś kiepskawą prędkość maiałeś j ESP uruchomiłem jużna jeździe próbnej iale koleżce z salonu bardziej sie podobało kiedy po wyłaczeniu ESP polecieliśmy ładnym "slajdem" po zakręcie...na marginesie Kia w wersjii krótkiej bardzo fajnie się kontroluje w poślizgu. clapping

AUTOR WĄTKU
Boski
 

27 lut 2008 22:48

choć do zawieszenia (jego sztywnści) nie mam nic do zarzucenia to podobnie jak kolega vitaras nie zgodze się z opiniami ze ciężko esp uruchomić. U mnie włącza się on dosyć często wraz z deszczem sniegiem itp. Nota bene bardzo lubie to uczucie gdy wchodze w zakręty a esp delikatnie daje o sobie znać. Co wazne u mnie esp poki co działa tylko na oś przednią tzn samochód zgodnie z projektem i włąsciwościami jezdnymi przednionapędówek jest podsterowny i pok ico zarzucania tyłem wywołąć mi się nie udało po przó zawsze pierwszy traci przyczepność TC jest na pewno bo u mnie obroty nie idą w góre

Poprzednia strona
Powrót do Zawieszenie

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 48 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl