Biznes w sensie sprzedazy silnikow, nie przejecia jakiejkolwiek technologii... Monopol swiatowy nie na elementy z tytanu tylko tzw. raw material bo maja go najwieksze na swiecie zapasy. Odkowki i same czesci juz sie robi zupelnie gdzie indziej....
A mnie na MAKSie w Moskwie gotowe elementy pokazywali, z tego co pamiĂŞtam robione chyba dla Airbusa. Surowymi odlewami juÂż dawno handlowali.
No wlasnie o to chodzi - nie sztuka zrobil silnik ktĂłry lata, sztuka zrobic taki ktorego nie trzeba bedzie co chwila remontowac...
Tylko Âże tu chyba bardziej chodziÂło o zaÂłoÂżenia konstrukcyjne dla silnika i pÂłatowca. MIG-29 jako myÂśliwiec frontowy nie miaÂł dÂługo lataĂŚ po niebie... Potem jak siĂŞ doktryna zmieniÂła, zaczĂŞli zmieniaĂŚ i silniki i elektronikĂŞ.
Generalnie nie znam takich wojskowych silników rosyjskich i zachodnich z tego samego okresu, ¿eby ró¿nica technologii by³a 20 lat. Jakieœ wyj¹tki mog¹ byc po obu stronach.
Konkretnie nie wziêli ¿adnego gotowego silnika Snecmy i ¿aden Wania do niego nie spawa³ i nie przykrêca³ swoich bloków FADECa. Ale silnik nie wzi¹³ siê z kosmosu, tylko wg mnie Snecma da³a swoja wiedzê i technologiê z CFMa, Rosjanie swoje pomys³y i wyszed³ nowy silnik. Podzielili siê robot¹ zgodnie z:
http://www.powerjet.aero/?id=198&selt=1
No i widzisz - wlasnie nie. Core CFM jest GE'owy a konkretnie wywodzi sie jeszcze z pierwszego F101. W CFM Snecmy jest fan i LPT.
Niech bêdzie, przyznam Ci racjê, bo cywilny sprzêt to nie moja dzia³ka. Wzi¹³em to na szybko z netu:
Snecma's participation in the project has brought a design that has much in common with the CFM56 jointly developed by Snecma and General Electric. The SaM146 utilises a single-stage turbine and as a new design has been developed to meet current and projected environmental standards, including regulations of the ICAO Committee of Aviation Environmental Protection Sixth Session (CAEP VI), set to become effective in 2008
Snecma czy GE, ale wzorem czy baz¹ do projektu by³ CFM. Ten nowy silnik nie wzi¹³ siê znik¹d, tylko rozwiniêty z wczeœniejszych konstrukcji i jak¹œ rewolucj¹ w dziedzinie napêdu nie jest.
Zobacz jeszcz tu:
http://www.le-webmag.com/article.php3?id_article=112&lang=enduÂże znaczenie miaÂło, Âże Snecma i Saturn nawzajem zaÂłatwiali sobie certyfikacjĂŞ na ten silnik. To jest dopiero komercja
JeÂśli masz bogatÂą wiedzĂŞ, to daj mi linki poczytam np. o nowych stopach na Âłopatki turbiny II stopnia, ale to jest dyskusja na parĂŞ dni, a raczej wiĂŞkszoÂści uzytkownikĂłw forum nie zainteresuje.
Do takich rzeczy linkow na sieci nie ma, a ja oczywiscie o szczegolach opowiadac nie moge z oczywistych powodow
Ale jezeli rzeczywiscie cos Cie interesuje, to mozemy na priv porozmawiac, oczywiscie w zakresie w ktorym mi wolno...
No wiesz,
wiem, ale nie powiem Ale znam ten ból, wiêc siê nie k³ócê. Natomiast jakbyœ mia³ dostêp do opinii i doœwiadczeù u¿ytkowników sprzêtu lotniczego w pustynnych i górzystych krajach gdzie USA i PL wspólnie dzia³aj¹, to mo¿na siê ciê¿ko zdziwiÌ, który sprzêt jest preferowany w zale¿noœci od sytuacji...