witam wszystkich!
właśnie przed chwilą wróciłem z garażu /zaprowadzałem furkę/ stojąc przed zamkniętymi drzwiami garażowymi z włączonym silnikiem /na biegu jałowym/ zauważyłem, że dodając "gazu" rozświetlają się tzn troszkę mocniej świecą /w minimalnym stopniu aczkolwiek dość wyraźnie/ światła. wydaje mi się, że zauważyłem to "zjawisko" tylko dzięki mgle. przed autem była poświata z odbijającego się od kropelek mgły światła. wydaje mi się /ale nie jestem pewny/ że w garażu ten efekt minął. jak Koledzy myślicie:
a) słaby akumulator /ostatnio nie robię dłuższych tras, kręcę się trochę po mieście takie "STOP END GO" a światełka, radio, dmuchawa hula non stop no i od czasu do czasu prądożercze ogrzewanie szyby i lusterek.
b) alternator /ewentualnie może pasek słabo napięty/
c) zjawisko mieści się w normie i nie zawracać sobie głowy pierdołami ... i gdyby nie mgła to bym tego nawet nie zauważył ...
dodam, że mam taki testerek diodowy do akku i altka. wyszło mi że aku ma około 50- 70% naładowania - natomiast alternator "zaświecił" na testerze wszystkie trzy wymagane diody i niby też ok.
pozdrawiam!
"rozświetlające" się światła .... aku czy altek
Moderator: Żandarmeria
-
EMWU - Asystent Kierownika
- Posty: 335
- Dołączył(a): 02 wrz 2007 20:59
- Lokalizacja: Przemyśl
- Escobar
Re: "rozświetlające" się światła .... aku czy alte
EMWU napisał(a):
dodam, że mam taki testerek diodowy do akku i altka. wyszło mi że aku ma około 50- 70% naładowania - natomiast alternator "zaświecił" na testerze wszystkie trzy wymagane diody i niby też ok.
pozdrawiam!
Doładować aku i nastepnie przestac przejmowac sie pierdołami
pozdr.
-
sensor - Nadworny Tester
- Posty: 3202
- Dołączył(a): 13 sie 2007 19:29
- Lokalizacja: Fabryka Samochodów Drezdenko
- Grupa: Wielkopolska
- Lesheck
<span>sensor</span> napisał(a):jakbym miał z fusów wróżyć to REGULATOR NAPIĘCIA
popieram przedpiśce - może (ale nie musi) to być regulator napięcia - podobne objawy zuważałem w paru innych (poprzednich) autkach i właśnie powodował to uszkodzonu reg. napięcia.
Podjechać do ASO niech podebną do komputerka, uszkodzenie regulatora powinno wyrzucać kod błędu przy diagnostyce komputerowej.
- mireda71
Re: "rozświetlające" się światła .... aku czy alte
Jest to normalne zjawisko,przy wyższych obrotach alternator daje troche wyższe napięcie(ok.0.5-1V).EMWU napisał(a):witam wszystkich!
właśnie przed chwilą wróciłem z garażu /zaprowadzałem furkę/ stojąc przed zamkniętymi drzwiami garażowymi z włączonym silnikiem /na biegu jałowym/ zauważyłem, że dodając "gazu" rozświetlają się tzn troszkę mocniej świecą /w minimalnym stopniu aczkolwiek dość wyraźnie/ światła. wydaje mi się, że zauważyłem to "zjawisko" tylko dzięki mgle. przed autem była poświata z odbijającego się od kropelek mgły światła. wydaje mi się /ale nie jestem pewny/ że w garażu ten efekt minął. jak Koledzy myślicie:
a) słaby akumulator /ostatnio nie robię dłuższych tras, kręcę się trochę po mieście takie "STOP END GO" a światełka, radio, dmuchawa hula non stop no i od czasu do czasu prądożercze ogrzewanie szyby i lusterek.
b) alternator /ewentualnie może pasek słabo napięty/
c) zjawisko mieści się w normie i nie zawracać sobie głowy pierdołami ... i gdyby nie mgła to bym tego nawet nie zauważył ...
dodam, że mam taki testerek diodowy do akku i altka. wyszło mi że aku ma około 50- 70% naładowania - natomiast alternator "zaświecił" na testerze wszystkie trzy wymagane diody i niby też ok.
pozdrawiam!
- Quercus
Stawiam na odpowiedź c). Na wolnych obrotach jedynym źródłem prądu jest akumulator. Po podkręceniu obrotów alternator zaczyna go ładować. O tym kiegy decyduje regulator napięcia. Alternator daje wyższe jak pisze "mireda71". Jest to prawie to samo, ale właśnie to prawie robi różnicę. Ostatni jeździłeś "STOP END GO" wię niewiele miałeś okazji do podładowania akumulatora. Jeśli przypadłość się nasili to proponuję wizytę w ASO niech sprawdzą regulator napięcia.
-
mark - Weteran
- Posty: 1309
- Dołączył(a): 23 lut 2008 12:27
- Lokalizacja: Lubelskie
- Grupa: Lubelska
- Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 115KM
2007, C+
-
IrKo - Kierownik
- Posty: 382
- Dołączył(a): 15 lis 2007 22:57
- Lokalizacja: Wrocław
- Grupa: Dolny Śląsk
- Model cee'd:
C3 SW, 1,4 Pb 140KM
2020, M
-
sensor - Nadworny Tester
- Posty: 3202
- Dołączył(a): 13 sie 2007 19:29
- Lokalizacja: Fabryka Samochodów Drezdenko
- Grupa: Wielkopolska
-
EMWU - Asystent Kierownika
- Posty: 335
- Dołączył(a): 02 wrz 2007 20:59
- Lokalizacja: Przemyśl
- rawemon
- Dyrektor
- Posty: 732
- Dołączył(a): 10 paź 2007 21:40
- Lokalizacja: warszawa
- Grupa: Mazowiecka
-
EMWU - Asystent Kierownika
- Posty: 335
- Dołączył(a): 02 wrz 2007 20:59
- Lokalizacja: Przemyśl
- mziutek
KZ napisał(a):OdpowiedÂź c jest prawidÂłowa Wszystkie samochody ktĂłre miaÂłem dotychczas tak miaÂły...
JakieÂś sÂłabowite (elektrycznie) miaÂłeÂś te samochody.
Takie numery robiÂły moje auta z prÂądnicami prÂądu staÂłego (z komutatorem) : Fiat 850, fiaty 126p, z alternatorem ale regulatorem napiĂŞcia elektromechanicznym - fiat 125p i Skoda 105 (chyba alternator).
Od conajmniej 16 lat nie zauwa¿y³em takiego zjawiska - £ada Samara, Rover114, Lanos, Leganza mia³y dodatni bilans i stabilne napiêcie przy w³¹czonych œwiat³ach mijania ju¿ od wolnych obrotów.
Ciekawostka - w Leganzie najwy¿sze napiêcie na akumulatorze (z obci¹¿eniem) by³o na wolnych obrotach, ze zwiêkszaniem obrotów lekko spada³o.
W Cee'dzie zauwaÂżyÂłem przygasanie ÂświateÂł w momencie "przyduszenia" silnika przy ruszaniu, zanim wyczuÂłem sprzĂŞgÂło - zjawisko normalne.
Pod³¹czê na d³u¿szy czas woltomierz i obadam pracê alternatora w czasie jazdy - mo¿e napiszê tutaj.
Pozdrawiam
-
sensor - Nadworny Tester
- Posty: 3202
- Dołączył(a): 13 sie 2007 19:29
- Lokalizacja: Fabryka Samochodów Drezdenko
- Grupa: Wielkopolska
-
pioter - Grupa Trzymająca Władzę
- Posty: 6522
- Dołączył(a): 04 paź 2007 20:06
- Lokalizacja: Ostróda
- Grupa: Warmińsko-Mazurska
- Model cee'd:
C3 SW, 1,5 Pb 160KM
2021, M
Jest to jak najbardziej normalne i występuje we wszystkich samochodach - na wolnych obrotach alternator nie pracuje z nominalną wydajnością - ładuje akumulator niższym prądem więc i światła ciut słabiej świecą. W miarę podkręcania obrotów wydajność alternatora osiąga moc nominalną i wtedy regulator napięcia stabilizuje prąd ładowania w optymalnym zakresie - na skutek czego i żarówki świecą z pełną mocą. Tak więc odpowiedź C) jest jak najbardziej prawidłowa.
Kia CEED 1,5 T-GDI M 160 KM 2021
była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016
R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)
Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.
była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016
R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)
Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.
- mziutek
pioter napisał(a):Jest to jak najbardziej normalne i występuje we wszystkich samochodach - na wolnych obrotach alternator nie pracuje z nominalną wydajnością - ładuje akumulator niższym prądem więc i światła ciut słabiej świecą. W miarę podkręcania obrotów wydajność alternatora osiąga moc nominalną i wtedy regulator napięcia stabilizuje prąd ładowania w optymalnym zakresie - na skutek czego i żarówki świecą z pełną mocą. Tak więc odpowiedź C) jest jak najbardziej prawidłowa.
Podłączyłem woltomierz i trochę jeździłem - masz rację, co do wydajności alternatora w CEEDzie.
Po uruchomieniu silnika (włączyły się światła mijania) było katalogowe 14.4V (temperatura na zewnątrz 12-15*).
Później, po rozgrzaniu i włączeniu automatycznej klimy w czasie jazdy utrzymywało się ok 14.2V - OK.
Na wolnych obrotach, w zależności od tego, co akurat auto-klima sobie robiła, napięcie chwilami spadało do ok 13.7 - też dobrze.
Gdy trzymałem nogę na hamulcu chwilami bywało poniżej ok 13.2V - to już mało, prąd ładowania w oklicach zera.
Po włączeniu ogrzewania tylnej szyby napięcie spadało jeszcze bardziej, więc na pewno ładowania nie było - część prądu odbiorników musiała być pobierana z akumulatora.
Obrotomierz jest mało dokładny, na wolnych obrotach pokazywał 600.
Wystarczyło dodać troszeczkę gazu, by wskazówka przekroczyła 1000 aby napięcie na akumulatorze podniosło się ponad 14V - ładowanie OK.
Wniosek - alternator wymaga obrotów silnika wyższych, niż "jałowe" by zapewnić ładowanie przy włączonych światłach, autoklimie i tylnej szybie.
W czasie jazdy, nawet w korkach, nie będzie problemu ale przy dłuższym postoju, zwłaszcza z nogą na hamulcu, akumulator będzie się rozładowywać.
Po włączeniu drogowych świateł (4 żarówki 55W) byłoby gorzej, ale rzadko na postoju zapala się "długie".
Po ruszeniu młody akumulator szybko odzyska ładunek, kilkuletni po dłuższej jeździe.
Przy takim zachowaniu alternatora może być widać rozjaśnianie świateł po dodaniu gazu po postoju ale to niegroźne.
Ciekawe, czy regulator napięcia ma kompensację temperaturową.
Alternator mojej Leganzy, o którym wspominałem, w zimę dawał pod 14.7V, by lepiej ładować a w upalne lato ok 13.5V, aby zapobiec nadmiernemu parowaniu wody z akumulatora.
Dla porównania przetestowałem kiedyś Leganzę mojego mechanika - gdy w mojej było ok 14.2V to w jego egzemplarzu, w tych samych warunkach było poniżej 13.5V - właściciel twierdził, że nigdy nie "zabrakło mu prądu".
Sądzę, że w CEEDzie bilans ładowania będzie wystrczająco dobry, by nie było kłopotów z uruchamianiem auta w zimę - za kilka miesięcy przekonam się.
Pozdrawiam
Posty: 19
Strona 1 z 1
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi / Wyświetlone
- Ostatni post
-
-
Światła stop
przez korzoh » 08 lis 2021 23:21 w Awaryjność, raporty z eksploatacji - 9 Odpowiedzi / 4804 Wyświetlone
- Ostatni post przez korzoh
17 kwi 2022 12:57
-
Światła stop
-
-
Regulacja światła drogowego
przez luckyman49 » 25 wrz 2019 20:23 w Nadwozie - 3 Odpowiedzi / 5409 Wyświetlone
- Ostatni post przez pioter
26 wrz 2019 06:44
-
Regulacja światła drogowego
-
-
Wiązka światła wstecznego
przez Szymul » 30 kwi 2021 16:49 w Tipsy i triksy ... - 0 Odpowiedzi / 3649 Wyświetlone
- Ostatni post przez Szymul
30 kwi 2021 16:49
-
Wiązka światła wstecznego
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 109 gości