Witam Wszystkich,
W styczniu byłem robić geometrię kół i osi, bo auto mi ściągało na lewo. W warsztacie niby zrobili geometrię, ale mimo tego znowu mi ściągało - myślę sobie opony zimowe, ale to też nie to, bo w tym tygodniu wymieniłem opony na nowe letnie. W protokole geometrii pojawiły się dwie zbieżne pozycje - pochylenie osi sworznia i pochylenie koła przedniego (w załączniku protokół).
Teraz pytanie czy coś da radę z tym zrobić (wyregulować jakoś)? Dodam, że przed geometrią miałem wymieniany sworzeń wahacza od strony kierowcy.
Geometria kół i osi
Moderator: Żandarmeria
-
maestro
Re: Geometria kół i osi
A czy przed wymianą sworznia auto też ściągało ? Bo jeśli tak to prawdopodobnie krzywy jest wachacz. Może auto najechało na coś, może było robione po jakiejś co najmniej kolizji, 8 stopni od normy to bardzo dużo. Nie wiem tylko czy ten parametr ustawienia ma wpływ na ściąganie auta.
-
adafix
Re: Geometria kół i osi
Tak, przed geometrią mi też ściągało - to był m.in. powód dla którego pojechałem ją zrobić. O kolizji nic nie wiem, natomiast bardziej prawdopodobne, że gdzieś było najechane. To 8 stopni mnie też zdziwiło i dlatego pytam na forum - tym bardziej, że norma jest zupełnie inna. Pytanie czy gość, który robił geometrię zrobił to tak jak powinien... Wg niego może ściągać z powodu kąta pochylenia koła przedniego.
Czy kąt pochylenia sworznia zwrotnicy można regulować?
Czy kąt pochylenia sworznia zwrotnicy można regulować?
-
Ryba4 - Nadworny błazen
- Posty: 6863
- Dołączył(a): 01 gru 2010 18:15
- Lokalizacja: Kraków / Wrocław
- Grupa: Małopolska
- Model cee'd:
C1FL HB, 1,4 Pb 90KM
2010, M
Re: Geometria kół i osi
adafix napisał(a):Czy kąt pochylenia sworznia zwrotnicy można regulować
W Ceedzie niestety nie, przerabiam ten temat od ponad 3 lat w swoim
-
adafix
Re: Geometria kół i osi
Nikt z tym sobie nie poradził? Czy taki różnica kątów jest normalna?
-
Vraneg
Re: Geometria kół i osi
Taka różnica kątów z pewnością nie jest normalna. Niestety przyczyn takiego stanu rzeczy może być szereg, nie tylko skrzywiony wahacz, o którym powyżej pisali koledzy. Równie dobrze krzywa może być piasta, zwrotnica, amortyzator, masa innych rzeczy. Najgorsze jest jednak to, że aby wyeliminować usterkę trzeba by wymieniać wszystkie te elementy, a to z pewnością nie ma ekonomicznego sensu. Jednak to, że producent nie przewidział możliwości regulacji tych wszystkich kątów nie znaczy, że nie można jej wymusić.
W swoim Cee`dzie również miałem różnice tych kątów, aczkolwiek z pewnością nie tak spektakularne. U mnie problem był trochę łatwiejszy do rozwiązania, samochodu nie ściągało, delikatnie przekrzywione natomiast było koło kierownicy (auto przy położeniu do jazdy na wprost skręcało nieznacznie w prawo, żeby jechało prosto trzeba było mieć leciutko skręconą kierownicę). Niby nic, ale denerwujące przy szybszej jeździe. Pojechałem do speców od zawieszeń, zrobiono pomiar i okazało się, że m. in. PK (kąt pochylenia koła) nie mieści się w normach (różnica ponad jednego stopnia). Wymieniono jedną śrubę wraz z podkładką i problem znikł. O ile na zimówkach mam co prawda wrażenie, że jest jeszcze minimalnie krzywo (co ciekawe zależy to też od stopnia pochylenia... Nawierzchni drogi), o tyle na letnich znikł definitywnie.
Gdzie robiłeś tę diagnostykę geometrii? Jakiś "ogólny" warsztat czy stacja kontroli pojazdów ?
Jesteś z Jarocina, więc firmy TOB-GUM z Bytomia, u której naprawiałem swoją Kijankę nie mogę polecić. Moja rada: popytaj o jakiś dobry warsztat zajmujący się diagnostyką i naprawą układów jezdnych, podjedź i przedstaw problem. Może coś się z tego jeszcze da uratować, pomimo tego, że różnica jest tak duża.
Pozdrawiam
Aha i jeszcze jedna bardzo ważna rzecz: Cee`dy mają tylne zawieszenie wielowahaczowe, w związku z tym również tam niektóre parametry (zbieżność, kąt pochylenia koła) trzeba sprawdzić, bo mają wpływ na prowadzenie (choć niestety kąta pochylenia koła również nie da się regulować). Jeśli warsztat zaczyna dłubać przy przedniej osi, a nawet nie raczy sprawdzić tyłu, to radzę od razu zabierać od nich auto i szukać pomocy gdzie indziej, bo to są amatorzy. Fachowcy wiedzą, że w takich samochodach geometrię zaczyna się sprawdzać zawsze od tylnej osi.
W swoim Cee`dzie również miałem różnice tych kątów, aczkolwiek z pewnością nie tak spektakularne. U mnie problem był trochę łatwiejszy do rozwiązania, samochodu nie ściągało, delikatnie przekrzywione natomiast było koło kierownicy (auto przy położeniu do jazdy na wprost skręcało nieznacznie w prawo, żeby jechało prosto trzeba było mieć leciutko skręconą kierownicę). Niby nic, ale denerwujące przy szybszej jeździe. Pojechałem do speców od zawieszeń, zrobiono pomiar i okazało się, że m. in. PK (kąt pochylenia koła) nie mieści się w normach (różnica ponad jednego stopnia). Wymieniono jedną śrubę wraz z podkładką i problem znikł. O ile na zimówkach mam co prawda wrażenie, że jest jeszcze minimalnie krzywo (co ciekawe zależy to też od stopnia pochylenia... Nawierzchni drogi), o tyle na letnich znikł definitywnie.
Gdzie robiłeś tę diagnostykę geometrii? Jakiś "ogólny" warsztat czy stacja kontroli pojazdów ?
Jesteś z Jarocina, więc firmy TOB-GUM z Bytomia, u której naprawiałem swoją Kijankę nie mogę polecić. Moja rada: popytaj o jakiś dobry warsztat zajmujący się diagnostyką i naprawą układów jezdnych, podjedź i przedstaw problem. Może coś się z tego jeszcze da uratować, pomimo tego, że różnica jest tak duża.
Pozdrawiam
Aha i jeszcze jedna bardzo ważna rzecz: Cee`dy mają tylne zawieszenie wielowahaczowe, w związku z tym również tam niektóre parametry (zbieżność, kąt pochylenia koła) trzeba sprawdzić, bo mają wpływ na prowadzenie (choć niestety kąta pochylenia koła również nie da się regulować). Jeśli warsztat zaczyna dłubać przy przedniej osi, a nawet nie raczy sprawdzić tyłu, to radzę od razu zabierać od nich auto i szukać pomocy gdzie indziej, bo to są amatorzy. Fachowcy wiedzą, że w takich samochodach geometrię zaczyna się sprawdzać zawsze od tylnej osi.
-
adafix
Re: Geometria kół i osi
Vraneg napisał(a):Aha i jeszcze jedna bardzo ważna rzecz: Cee`dy mają tylne zawieszenie wielowahaczowe, w związku z tym również tam niektóre parametry (zbieżność, kąt pochylenia koła) trzeba sprawdzić, bo mają wpływ na prowadzenie (choć niestety kąta pochylenia koła również nie da się regulować). Jeśli warsztat zaczyna dłubać przy przedniej osi, a nawet nie raczy sprawdzić tyłu, to radzę od razu zabierać od nich auto i szukać pomocy gdzie indziej, bo to są amatorzy. Fachowcy wiedzą, że w takich samochodach geometrię zaczyna się sprawdzać zawsze od tylnej osi.
W takim razie pytanie czy taka duża zbieżność może być przyczyną tego, że na stacji diagnostycznej źle ustawili tył auta?
-
Vraneg
Re: Geometria kół i osi
adafix napisał(a):Vraneg napisał(a):Aha i jeszcze jedna bardzo ważna rzecz: Cee`dy mają tylne zawieszenie wielowahaczowe, w związku z tym również tam niektóre parametry (zbieżność, kąt pochylenia koła) trzeba sprawdzić, bo mają wpływ na prowadzenie (choć niestety kąta pochylenia koła również nie da się regulować). Jeśli warsztat zaczyna dłubać przy przedniej osi, a nawet nie raczy sprawdzić tyłu, to radzę od razu zabierać od nich auto i szukać pomocy gdzie indziej, bo to są amatorzy. Fachowcy wiedzą, że w takich samochodach geometrię zaczyna się sprawdzać zawsze od tylnej osi.
W takim razie pytanie czy taka duża zbieżność może być przyczyną tego, że na stacji diagnostycznej źle ustawili tył auta?
Ciężko wyrokować. Może być, ale i nie musi. Może być też i jedną z przyczyn. Pewne jest natomiast to, że jeśli jej nie sprawdzili to dalej są w czarnej d..., bo bez sprawdzenia poprawności (i ewentualnej korekty) geometrii tylnej osi przód po prostu nie wyjdzie.
-
awer - Kierownik
- Posty: 450
- Dołączył(a): 22 lut 2011 21:20
- Lokalizacja: Małopolska.
- Grupa: Małopolska
- Model cee'd:
C2 PRO, 1,6 Pb 135KM
2014, L
Re: Geometria kół i osi
Czy po wymianie sworznia wahacza (pp) powinno się na nowo ustawiać (sprawdzać) zbieżność? Pytam z czystej ciekawości , bo i tak już zapłaciłem za tą usługę. Chciałbym tylko wiedzieć, czy poniosłem uzasadniony wydatek, czy najzwyczajniej zostałem ... .
pro_cee'd L+FUN+UVO_pierwsza rejestracja 01.2015
był pro_cee'd Optimum 1.4 109 KM_2008
był pro_cee'd Optimum 1.4 109 KM_2008
-
szczur75
Re: Geometria kół i osi
awer napisał(a):Czy po wymianie sworznia wahacza (pp) powinno się na nowo ustawiać (sprawdzać) zbieżność? Pytam z czystej ciekawości , bo i tak już zapłaciłem za tą usługę. Chciałbym tylko wiedzieć, czy poniosłem uzasadniony wydatek, czy najzwyczajniej zostałem ... .
A masz wydruk geometrii przed i po regulacji?
Jeśli było źle a jest dobrze to znaczy, że regulacja była uzasadniona.
-
awer - Kierownik
- Posty: 450
- Dołączył(a): 22 lut 2011 21:20
- Lokalizacja: Małopolska.
- Grupa: Małopolska
- Model cee'd:
C2 PRO, 1,6 Pb 135KM
2014, L
Re: Geometria kół i osi
Mam, ale przyznam się, że go nie analizowałem, bowiem naprawę auta robiłem w piątek i bardzo się spieszyłem, bo w planach jeszcze była super imprezka. Zapamiętałem tylko, że wydruk zawiera fajne schematyczne rysunki zawieszenia z wynikiem "przed" i "po". Jutro rano się nad nim "pochylę". Jak mnie coś zaniepokoi, to się odezwę ponownie.
Po ponownym "pochyleniu się" i przeanalizowaniu wydruku muszę stwierdzić, że z prawej strony (tej robionej) skrajne wartości "przed" były minimalnie przekroczone. Po regulacji wszystkie są poprawne.
Po ponownym "pochyleniu się" i przeanalizowaniu wydruku muszę stwierdzić, że z prawej strony (tej robionej) skrajne wartości "przed" były minimalnie przekroczone. Po regulacji wszystkie są poprawne.
pro_cee'd L+FUN+UVO_pierwsza rejestracja 01.2015
był pro_cee'd Optimum 1.4 109 KM_2008
był pro_cee'd Optimum 1.4 109 KM_2008
- falcon
- Kierownik zmiany
- Posty: 148
- Dołączył(a): 07 gru 2011 20:04
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Grupa: Kujawska
Re: Geometria kół i osi
awer napisał(a):Czy po wymianie sworznia wahacza (pp) powinno się na nowo ustawiać (sprawdzać) zbieżność?....
Znawcy tematu mówią, że po każdej ingerencji w zawieszeniu należy sprawdzać zbieżność.
-
szczur75
Re: Geometria kół i osi
falcon napisał(a):awer napisał(a):Czy po wymianie sworznia wahacza (pp) powinno się na nowo ustawiać (sprawdzać) zbieżność?....
Znawcy tematu mówią, że po każdej ingerencji w zawieszeniu należy sprawdzać zbieżność.
Nawet po wymianie łącznika stabilizatora?
-
roberto
Re: Geometria kół i osi
szczur75 napisał(a):falcon napisał(a):awer napisał(a):Czy po wymianie sworznia wahacza (pp) powinno się na nowo ustawiać (sprawdzać) zbieżność?....
Znawcy tematu mówią, że po każdej ingerencji w zawieszeniu należy sprawdzać zbieżność.
Nawet po wymianie łącznika stabilizatora?
nie no, nie popadajmy w paranoję niedługo po zmianie opon każą dla pewności to robić
-
szczur75
Re: Geometria kół i osi
Rozumiem regulację geometrii w sytuacji, gdy wymiana elementu powoduje rozjechanie geo. Np. wymiana tylnego wahacz do regulacji zbieżności w cee'd. Ale jeśli wymieniamy elementy, które mają stałe punkty mocowania, to nie widzę takiej potrzeby. Z wyłączeniem przypadków, kiedy element był w końcowym stadium zużycia, lub nawet dalej. Tzn jeśli koło jechało własnym torem, niezależnie od reszty auta i ruchów kierownicą.
-
roberto
Re: Geometria kół i osi
To o czym piszesz jest oczywiste (przynajmniej dla mnie), ale geometria po wymianie stukającego łącznika stabilizatora to po prostu próba naciągania mniej świadomych użytkowników na zbędne badanie. Pół biedy, kiedy dają wydruk tj.wykonują to badanie a nie tylko uwzględniają pozycję na fakturze...
-
awer - Kierownik
- Posty: 450
- Dołączył(a): 22 lut 2011 21:20
- Lokalizacja: Małopolska.
- Grupa: Małopolska
- Model cee'd:
C2 PRO, 1,6 Pb 135KM
2014, L
Re: Geometria kół i osi
Jak zazwyczaj, temat zaczyna się rozjeżdżać w różnych kierunkach. Pytałem o ustawienie zbieżności po wymianie sworznia wahacza, a kilka postów niżej już dyskusja kręci się w okół stukającego łącznika stabilizatora. I tak po kilku postach już nikt nie wie od czego rozpoczeła się dyskusja.
pro_cee'd L+FUN+UVO_pierwsza rejestracja 01.2015
był pro_cee'd Optimum 1.4 109 KM_2008
był pro_cee'd Optimum 1.4 109 KM_2008
- falcon
- Kierownik zmiany
- Posty: 148
- Dołączył(a): 07 gru 2011 20:04
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Grupa: Kujawska
Re: Geometria kół i osi
szczur75 napisał(a):falcon napisał(a):awer napisał(a):Czy po wymianie sworznia wahacza (pp) powinno się na nowo ustawiać (sprawdzać) zbieżność?....
Znawcy tematu mówią, że po każdej ingerencji w zawieszeniu należy sprawdzać zbieżność.
Nawet po wymianie łącznika stabilizatora?
Pisząc o zawieszeniu, miałem na myśli te elementy, które wpływają na ustawienie koła.
-
szczur75
Re: Geometria kół i osi
falcon napisał(a):Pisząc o zawieszeniu, miałem na myśli te elementy, które wpływają na ustawienie koła.
A takich elementów w Cee'd nie ma za wiele.
Sworzeń ma stałe punkty mocowania i nie ma możliwości rozjechania geo przy jego wymianie.
Chyba że jest źle wykonany (marna podróbka).
- falcon
- Kierownik zmiany
- Posty: 148
- Dołączył(a): 07 gru 2011 20:04
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Grupa: Kujawska
Re: Geometria kół i osi
Miałem na myśli wahacze, tuleje wahaczy, sworzeń, drążki kierownicze i końcówki, kolumny.
Posty: 20
Strona 1 z 1
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 38 gości