Strona 18 z 22

Re: Koszty przeglądów

Napisane: 19 maja 2016 11:15
przez Klaudiusz
Oczywiście, proszę bardzo:
http://www.advertiser.ie/galway/article ... ftermarket
http://www.atr.de/de/newsroom/aktuelles ... 5a43b3baa3
Nie mogę znaleźć teraz bezpośredniego źródła o wyroku we Francji, powyżej o Szwecji i Niemczech.

Re: Koszty przeglądów

Napisane: 19 maja 2016 11:23
przez szczur75
Klaudiusz napisał(a):Oczywiście, proszę bardzo:
http://www.advertiser.ie/galway/article ... ftermarket
http://www.atr.de/de/newsroom/aktuelles ... 5a43b3baa3
Nie mogę znaleźć teraz bezpośredniego źródła o wyroku we Francji, powyżej o Szwecji i Niemczech.


Ale to zupełnie nie ma nic wspólnego z wymaganiami jakie ma spełniać nieASO aby wykonywać przeglądy gwarancyjne.

Mo może wedle Twojego dedukowania wystarczy Mirek z blaszaka z pieczątką? Przeca GVO zezwala na przeglądy poza ASO.

Re: Koszty przeglądów

Napisane: 19 maja 2016 11:47
przez Klaudiusz
Właśnie za wymagania stawiane wobec przeglądów gwarancyjnych Kia została ukarana w Szwecji. A także za zapisy łamiące GVO w książkach gwarancyjnych. A więc ma to bardzo dużo wspólnego.

szczur75 napisał(a):
Klaudiusz napisał(a):Mo może wedle Twojego dedukowania wystarczy Mirek z blaszaka z pieczątką?


Nie rozumiem, dlaczego mnie atakujesz? Zakładasz, że masz więcej postów ode mnie, więc możesz podważać cytowane przeze mnie wyroki sądów najwyższych w krajach Unii. Tak wygląda Twoje postępowanie. Ja natomiast się z nikim nie kłócę, tylko odpowiadam na zadane pytania i dzielę się spostrzeżeniami.

Re: Koszty przeglądów

Napisane: 19 maja 2016 15:28
przez szczur75
Klaudiusz napisał(a):Nie rozumiem, dlaczego mnie atakujesz?

Nie atakuję, jedynie próbuję Ci coś wyjaśnić. A Ty z uporem maniaka odnosisz się do jakiś pierdół.

Klaudiusz napisał(a):Zakładasz, że masz więcej postów ode mnie,

Hmmm. No mam. i nie jest to założenie, ale fakt.

Klaudiusz napisał(a):Zakładasz, że masz więcej postów ode mnie, więc możesz podważać cytowane przeze mnie wyroki sądów najwyższych w krajach Unii.



Ilość postów nie ma tu znaczenia. Nie podważam żadnych wyroków. Chłopie ogarnij się. Jedynie napisałem Ci:

szczur75 napisał(a):Ale to zupełnie nie ma nic wspólnego z wymaganiami jakie ma spełniać nieASO aby wykonywać przeglądy gwarancyjne.


Bo cytujesz jakieśtam wyroki, które w ŻADEN sposób nie odnoszą się do sytuacji/problemu, o którym dyskutujemy.

Tu masz jedno z wyjaśnień dotyczących omawianej tu sytuacji:

Pytanie 37: Jeżeli konsument w ciągu okresu gwarancyjnego wykonał naprawę lub
przegląd swojego pojazdu w niezależnym warsztacie, to czy producent może odmÛwić
honorowania gwarancji?


Jeżeli konsument wykonał naprawę lub przegląd w niezależnym warsztacie w czasie
okresu gwarancji producenta, to gwarancja może być utracona, jeżeli prace te zostały
wykonane wadliwie.
Jednakże, ogÛlny obowiązek wykonywania przeglądÛw lub napraw
w ciągu takiego okresu tylko w ramach autoryzowanej sieci mÛgłby pozbawić
konsumentÛw ich prawa do wyboru, czy przegląd lub naprawa ich pojazdu ma być
wykonana przez niezależny warsztat i uniemożliwiłby takim warsztatom, zwłaszcza w
przypadku Ñprzedłużonych gwarancjiî, skuteczne konkurować z autoryzowaną siecią


Źródło: http://www.expert.org.pl/dokumenty/EXPL_PL.PDF

Aby wykonać prawidłowo przegląd należało by się zaopatrzyć m.in. w:
- odpowiednie (aktualne) oprogramowanie, oraz bieżący dostęp do wszelkich aktualizacji oprogramowania
- odpowiednie wyposażenie (narzędzia spcecjalne, a nie młotek i przecinak)
- wyszkolony personel (i to nie przez "Bosch Servis", ale przez danego importera/dystrybutora)

Zapewne nie jest to wszystko.
Chcesz sobie wyliczyć ile to kosztuje???
Jak już policzyłeś, to teraz policz ile przeglądów danej marki w roku nieautoryzowany serwis musiał by zrobić, aby było to opłacalne.

Klaudiusz napisał(a): ona ...robiła przeglądy w ASO, ale okazało się, że w ostatnim roku jej ASO straciło autoryzację - nikt jej nie poinformował o tym.


A kto wg Ciebie powinien ją poinformować o tym? Chyba nie ksiądz na kazaniu?
Aktualna lista ASO jest dostępna na stronie importera. Wystarczy kliknąć.

Re: Koszty przeglądów

Napisane: 19 maja 2016 21:40
przez stone_face
Klaudiusz napisał(a):Właśnie za wymagania stawiane wobec przeglądów gwarancyjnych Kia została ukarana w Szwecji...

Pozwolę sobie zauważyć, że nie do końca tego dotyczył wyrok sądu w Szwecji.

Klaudiusz napisał(a):... A także za zapisy łamiące GVO w książkach gwarancyjnych.


A raczej tego.
Jest to napisane w artykule do którego podałeś odnośnik. Wynika z niego, że Kia w Szwecji wymagała od swoich klientów serwisowania samochodów tylko w autoryzowanych serwisach, umieszczając taką klauzulę w książce gwarancyjnej. Nie ma tu mowy o wymaganiach stawianych serwisom niezależnym. Nie wynika z tego, że wyrok sądu szwedzkiego zwalnia tamtejszych użytkowników Kia z konieczności serwisowania samochodu tak jak wymaga fabryka.

Re: Koszty przeglądów

Napisane: 23 maja 2016 05:55
przez Klaudiusz
Problem jest bardziej złożony, niż piszecie. To, że Kia przegrała ww. procesy jest precedensem na skalę europejską i ośmieliło użytkowników aut, którzy spotkali się z odmową wykonania naprawy gwarancyjnej do dochodzenia swoich praw w sądzie. Na podstawie omawianych wyroków, sądy orzekają na korzyść właścicieli aut, obligując Kię do płacenia odszkodowań.

Co do przeglądów. Nie jest problemem to, co dany producent napisze sobie w swojej książce gwarancyjnej, odnośnie żądanych czynności i sprzętów, jakimi na dysponować warsztat. Problemem jest to, kto ma w razie czego udowodnić, że dany przegląd poza ASO (lub nawet w ASO) został wykonany prawidłowo. Otóż, w myśl prawa unijnego, ten obowiązek leży po stronie gwaranta. Czyli, jeśli np. silnik zatarł się przez zastosowanie złego oleju, gwarant musi wykazać poprzez ekspertyzę, że olej zalany podczas przeglądu był zły itd. Jeśli ASO odmawia naprawy tłumacząc to TYLKO faktem wykonania przeglądu poza ASO, jest to działanie niezgodne z prawem. I takich własnie powodów dotyczą sprawy, które trafiają na wokandę. W Polsce nie spotkałem się z tym jeszcze, ale pracując w Niemczech, w kancelarii przez kilka lat, wielokrotnie widziałem pozwy właścicieli pojazdów przeciwko ASO. Głównie przewijały się tam marki koreańskie oraz Citroen, Peugeot i Fiat. Niemcy to inny rynek i konsumenci są przyzwyczajeni do wyższych standardów obsługi, zdaje mi się, że rzadziej "machną ręką", gdy zostaną oszukani.

Nie chodzi mi o to, by bronić interesów warsztatów niezależnych, bo te są bardzo różne - niektóre fatalne, inne znacznie lepsze niż ASO. Każdy właściciel pojazdu może wybrać i to w jego interesie, by wybrać dobrze. ALE spotkałem się następującymi sytuacjami, że ASO odmawiało komuś naprawy gwarancyjnej: wycieraczek przedniej szyby, klamki, półki bagażnika - tłumacząc,że gwarancja nie obowiązuje, bo przegląd został wykonany poza ASO... Przyznacie, że to jest dalekie od praktyk prokonsumenckich, bo jakkolwiek byłby wykonany przegląd, nie mógł mieć wpływu na dane usterki.

Re: Koszty przeglądów

Napisane: 23 maja 2016 15:07
przez sensor
Klaudiusz nie daj sie im :good

Re: Koszty przeglądów

Napisane: 23 maja 2016 17:00
przez Ryba4
Klaudiusz napisał(a): ASO odmawiało komuś naprawy gwarancyjnej: wycieraczek przedniej szyby, klamki, półki bagażnika - tłumacząc,że gwarancja nie obowiązuje, bo przegląd został wykonany poza ASO... Przyznacie, że to jest dalekie od praktyk prokonsumenckich, bo jakkolwiek byłby wykonany przegląd, nie mógł mieć wpływu na dane usterki.

No z tym trudno się nie zgodzić..

Re: Koszty przeglądów

Napisane: 23 maja 2016 20:58
przez stone_face
Klaudiusz napisał(a):Problem jest bardziej złożony, niż piszecie. To, że Kia przegrała ww. procesy jest precedensem na skalę europejską i ośmieliło użytkowników aut, którzy spotkali się z odmową wykonania naprawy gwarancyjnej do dochodzenia swoich praw w sądzie. Na podstawie omawianych wyroków, sądy orzekają na korzyść właścicieli aut, obligując Kię do płacenia odszkodowań.

Nie słyszałem o tych odszkodowaniach. To w polskiej sieci ASO? Możesz wrzucić jakieś linki?

Klaudiusz napisał(a):...Problemem jest to, kto ma w razie czego udowodnić, że dany przegląd poza ASO (lub nawet w ASO) został wykonany prawidłowo. Otóż, w myśl prawa unijnego, ten obowiązek leży po stronie gwaranta.

Tak, to wydaje się być logiczne, bazując nawet tylko na ogólnych przepisach prawa. Jeśli prawo dopuszcza możliwość serwisowania pojazdu poza siecią serwisową importera, to warsztat autoryzowany kwestionując ważność takiego przeglądu musi wskazać, które wymagania producenta nie zostały spełnione podczas obsługi samochodu w serwisie niezależnym lub wykazać nierzetelność przeglądu. Jeśli jako powód odmowy naprawy gwarancyjnej przedstawiciel gwaranta podałby sam fakt wykonania przeglądu poza ASO to tym samym ograniczałby przysługujące posiadaczowi pojazdu uprawnienia z tytułu gwarancji, a takie postępowanie byłoby nielegalne.

Klaudiusz napisał(a):...jeśli np. silnik zatarł się przez zastosowanie złego oleju, gwarant musi wykazać poprzez ekspertyzę, że olej zalany podczas przeglądu był zły itd. ...

W takim przypadku można polemizować, bo jeśli w dokumentacji przeglądowej sporządzonej przez warsztat niezależny widnieje informacja o parametrach zastosowanego oleju (a powinna być taka informacja) i nie są to parametry zalecane przez producenta, to tym samym jest to potwierdzenie obsługi niezgodnej z zaleceniami producenta.

Klaudiusz napisał(a):...ALE spotkałem się następującymi sytuacjami, że ASO odmawiało komuś naprawy gwarancyjnej: wycieraczek przedniej szyby, klamki, półki bagażnika - tłumacząc,że gwarancja nie obowiązuje, bo przegląd został wykonany poza ASO... Przyznacie, że to jest dalekie od praktyk prokonsumenckich, bo jakkolwiek byłby wykonany przegląd, nie mógł mieć wpływu na dane usterki.

Wycieraczki (pióra) są wyłączone z gwarancji. W przypadku klamki i półki bagażnika pozostaje zawsze droga odwoławcza bezpośrednio do gwaranta.

Re: Koszty przeglądów

Napisane: 24 maja 2016 09:28
przez Klaudiusz
stone_face napisał(a):
Klaudiusz napisał(a):Problem jest bardziej złożony, niż piszecie. To, że Kia przegrała ww. procesy jest precedensem na skalę europejską i ośmieliło użytkowników aut, którzy spotkali się z odmową wykonania naprawy gwarancyjnej do dochodzenia swoich praw w sądzie. Na podstawie omawianych wyroków, sądy orzekają na korzyść właścicieli aut, obligując Kię do płacenia odszkodowań.

Nie słyszałem o tych odszkodowaniach. To w polskiej sieci ASO? Możesz wrzucić jakieś linki?

Nie, w tych krajach, o których pisałem: Szwecja, Niemcy, Francja. W Polsce jak dotąd nie było podobnego precedensu, który ośmieliłby właścicieli do kierowania spraw przeciwko ASO czy importerowi.
Znam osobiście mecenasa, który bardzo o to zabiega, ale wymagane jest tu jednak wsparcie większej organizacji, np. jakiegoś stowarzyszenia konsumenckiego, które zostałoby stroną takiego procesu. (nie chodzi tutaj tylko o KIA)

Klaudiusz napisał(a):...jeśli np. silnik zatarł się przez zastosowanie złego oleju, gwarant musi wykazać poprzez ekspertyzę, że olej zalany podczas przeglądu był zły itd. ...

W takim przypadku można polemizować, bo jeśli w dokumentacji przeglądowej sporządzonej przez warsztat niezależny widnieje informacja o parametrach zastosowanego oleju (a powinna być taka informacja) i nie są to parametry zalecane przez producenta, to tym samym jest to potwierdzenie obsługi niezgodnej z zaleceniami producenta.

Tak, to jest właśnie to potwierdzenie. Mi chodziło raczej o także spotykane przypadki, gdzie ASO odmawia naprawy bez zapoznania się z taką dokumentacją.

Klaudiusz napisał(a):...ALE spotkałem się następującymi sytuacjami, że ASO odmawiało komuś naprawy gwarancyjnej: wycieraczek przedniej szyby, klamki, półki bagażnika - tłumacząc,że gwarancja nie obowiązuje, bo przegląd został wykonany poza ASO... Przyznacie, że to jest dalekie od praktyk prokonsumenckich, bo jakkolwiek byłby wykonany przegląd, nie mógł mieć wpływu na dane usterki.

Wycieraczki (pióra) są wyłączone z gwarancji. W przypadku klamki i półki bagażnika pozostaje zawsze droga odwoławcza bezpośrednio do gwaranta.


Napisałem zbyt ogólnie. W tym konkretnym przypadku chodziło o silnik wycieraczek, on raczej jest objęty gwarancją.

Co do odwoływania się bezpośrednio do gwaranta, problemem jest właśnie wszechobecna "spychologia". ASO kieruje do centrali, centrala do ASO, albo każe napisać pismo, na które może odpowiedzieć w ciągu iluś dni, a w tym czasie auto stoi niesprawne, generując koszty (bo nie jeździ i nie zarabia na siebie). Wielu właścicieli, zwłaszcza przedsiębiorców decyduje się wykonać naprawę na swój koszt i dać za wygraną. Tylko nieliczni idą do rzecznika praw konsumenta lub do mediów.

Re: Warunki Gwarancji

Napisane: 25 maja 2016 19:18
przez gisio
Polecam wszystkim a w szczególności Klaudiusz przeczytać cały akt prawny pt. GVO. Rozporządzenie to daje niezależnym warsztatom napraw samochodów prawo dostępu do informacji technicznych, sprzętu diagnostycznego i szkoleń producenta. Jeżeli niezależny warsztat stosuje się do tych wymogów jest traktowany na równi z ASO i nikt (przynajmniej Kia w Polsce) nie podważy gwarancji na pojazd serwisowany w takim warsztacie. Podkreślę, że przy formułowaniu rozporządzenia GVO kwestia bezpieczeństwa publicznego miała bardzo duże znaczenie („ponieważ pojazdy poddane niewłaściwej naprawie mogą stanowić zagrożenie” pkt 12 preambuły GVO).

Rzeczywistość niestety jest inna. Niezależne warsztaty nie mają ochoty płacić za dostęp do danych technicznych producentów samochodów, do tego wmawiają klientom, że przepisy GVO gwarantują podtrzymanie gwarancji- nic bardziej mylnego! Problem leży w niewiedzy użytkowników i w ogromnej mierze niezależnych warsztatów, które tę niewiedzę wykorzystują.

Jeżeli KMP odmówiło naprawy tego czy innego elementu na gwarancji to zapewne miało niezbite argumenty, które podważały wiedzę niezależnego warsztatu. Przypomnę, że gwarancja nie jest udzielana na wybrane elementy (nie dotyczy ograniczeń) np : klamki, półki bagażnika ale na całe auto w podziale na typy: mechaniczna, lakierowa, perforacja nadwozia. Wykonanie przeglądu mechanicznego niezgodnie z wytycznymi producenta powoduje utratę gwarancji mechanicznej na cały pojazd a nie wybrane elementy. To na użytkowniku w przypadku wyboru niezależnego warsztatu ciąży dochowanie należytej staranności przy tym wyborze.

Nie zapominajcie także, że gwarancja jest umową dobrowolną, w której na każdej ze stron spoczywają określone uprawnienia ale również i obowiązki.

Długo by pisać na temat dyrektyw GVO a o jakości oryginalnych części "Mobis" przeznaczonych na rynek wewnętrzny (Korea - patrz inne harmonogramy przeglądowe) ale dystrybuowanych na naszym rynku to zabrakłoby papieru nawet toaletowego!

Re: Warunki Gwarancji

Napisane: 25 maja 2016 21:01
przez rafalg31
A na koniec okazuje się ze "niezależny warsztat" wymienia płyn do wspomagania kierownicy w JD :-)

Wysłane z mojego SM-N920C przy użyciu Tapatalka

Re: Warunki Gwarancji

Napisane: 26 maja 2016 07:11
przez ruszok
Co do GVO to się zgodzę. Co do części Mobis nie koniecznie. Jeśli filtr jest inny bo przystosowany do innych przebiegów to nie ma prawa mieć tego samego numeru... A jeśli tak jest to brawo producent :)

Re: Warunki Gwarancji

Napisane: 31 maja 2016 07:04
przez Klaudiusz
gisio napisał(a):Jeżeli KMP odmówiło naprawy tego czy innego elementu na gwarancji to zapewne miało niezbite argumenty, które podważały wiedzę niezależnego warsztatu.


Jeżeli by tak było, tj. KMP miałoby niezbite argumenty i je przedstawiło, nikt by się z nimi nie kłócił. Ja pisałem o sytuacjach, gdy nikt się nawet nie wysilił, by takie argumenty przedstawić. Owszem, można twierdzić, że dany warsztat nie posiada kompetencji i zrobił przegląd źle, tylko nie można zakładać tego z góry. Tu jest problem.

Re: Warunki Gwarancji

Napisane: 31 maja 2016 08:09
przez szczur75
Klaudiusz napisał(a): Owszem, można twierdzić, że dany warsztat nie posiada kompetencji i zrobił przegląd źle, tylko nie można zakładać tego z góry.


W znakomitej większości przypadków: MOŻNA. ;)

Re: Warunki Gwarancji

Napisane: 07 cze 2016 14:44
przez Klaudiusz
szczur75 napisał(a):
Klaudiusz napisał(a): Owszem, można twierdzić, że dany warsztat nie posiada kompetencji i zrobił przegląd źle, tylko nie można zakładać tego z góry.


W znakomitej większości przypadków: MOŻNA. ;)


Dobry argument. Merytoryczny.

Re: Warunki Gwarancji

Napisane: 15 maja 2018 23:07
przez Kolo250
Hej,
mam prośbę czy może znajdzie się tu ktoś kto prześle mi skan wydruku z komputera diagnostycznego dla kia ceed najlepiej po 2014 i z silnikiem 1,6 ale nie ma takiej potrzeby najważniejszy jest rocznik.

Re: Warunki Gwarancji

Napisane: 16 maja 2018 18:23
przez gisio
Kolo250 napisał(a):Hej,
mam prośbę czy może znajdzie się tu ktoś kto prześle mi skan wydruku z komputera diagnostycznego dla kia ceed najlepiej po 2014 i z silnikiem 1,6 ale nie ma takiej potrzeby najważniejszy jest rocznik.


A w jakim celu potrzebny Tobie taki dokument?

Re: Warunki Gwarancji

Napisane: 23 paź 2018 19:11
przez wookie85
Czy ktoś miał do czynienia z utratą gwarancji?

Po 2.5 roku użytkowania pojazdu, serwisowanego w ASO, będąc kompletnie nieświadomym, dowiedziałem się właśnie, że moja gwarancja jest nieważna. Dowiedziałem się oczywiście kiedy - a no kiedy doszło prawdopodobnie do konkretnej awarii.

Okazało się, że na 4 przeglądy dwa były nie na czas. Drugi i ostatni czwarty. Kiedy przyjechałem do salonu umówić się na ten ostatni serwis, pytałem czy muszę go zrobić przed wyjazdem wakacyjnym bo jadę za granicę i usłyszałem, że nie, na spokojnie po powrocie. Faktycznie, w końcu gwarancji już nie było więc co za różnica... szkoda tylko, że w innych salonach o takich rzeczach mówią. Tym bardziej jak jest możliwa procedura przywrócenia gwarancji.

Od dziś każdą wizytę w salonie zwyczajnie nagrywam. Po drugiej stronie blatu mają wywalone. Ot trzeba w życiu każdego drobiazgu pilnować.

Łatwo się nie poddam ale znając życie gówno z tego będzie :drinkingdrunk:

Re: Warunki Gwarancji

Napisane: 23 paź 2018 19:22
przez pioter
Napisz do KMP wniosek o przywrócenie gwarancji, opisując okoliczności. Chyba tam pracuje ktoś normalny, bo podobno takie sytuacje się zdarzały i była pozytywna reakcja. :iiam: