Toczenie się auta na 1 biegu z górki do tyłu

Problemy z cee'd'em oraz historia eksploatacji Waszych aut (raporty) / problems, drive reports

Moderator: Żandarmeria

AUTOR WĄTKU
boe666
 

Toczenie się auta na 1 biegu z górki do tyłu

14 mar 2008 09:02

Dzisiaj zauważyłem że auto zaparkowane pod górkę, na 1 biegu - silnik wyłączony, powoli, skokowo toczy się do tyłu? Czy mógłby ktoś sprawdzić czy ma tak samo ?

Avatar użytkownika
wpiszczek
Nadworny Informatyk
 
Posty: 510
Dołączył(a): 23 sty 2008 12:14
Lokalizacja: PZ

Re: Toczenie się auta na 1 biegu z górki do tyłu

14 mar 2008 09:17

boe666 napisał(a):Dzisiaj zauważyłem że auto zaparkowane pod górkę, na 1 biegu - silnik wyłączony, powoli, skokowo toczy się do tyłu? Czy mógłby ktoś sprawdzić czy ma tak samo ?


Każdy tak będzie miał :) Silnik nie jest hamulcem.
Wojtek Piszczek

AUTOR WĄTKU
boe666
 

14 mar 2008 09:18

Pytanie czy rzeczywiście każdy tak ma ? bo już sam nie wiem.

Avatar użytkownika
wpiszczek
Nadworny Informatyk
 
Posty: 510
Dołączył(a): 23 sty 2008 12:14
Lokalizacja: PZ

14 mar 2008 09:21

boe666 napisał(a):Pytanie czy rzeczywiście każdy tak ma ? bo już sam nie wiem.


Na 100% każdy tak ma. Do tego zresztą nie trzeba wielkiej siły, rozrusznik mi świadkiem ;-)
Wojtek Piszczek

Avatar użytkownika
pioter
Grupa Trzymająca Władzę
 
Posty: 6522
Dołączył(a): 04 paź 2007 20:06
Lokalizacja: Ostróda
Grupa: Warmińsko-Mazurska
Model cee'd:
C3 SW, 1,5 Pb 160KM
2021, M

14 mar 2008 09:29

Oczywiście że każdy tak ma - dzięki temu udaje się np. odpalić auto "na pych". Jeśli górka jest bardziej stroma to masa auta bez problemu pokona opór tłoków w cylindrach i będzie się staczał z przytoczonym przez ciebie "skokowym" trybem tego zjawiska, dlatego na spadku zawsze używaj hamulca ręcznego - zabezpieczenie przez wrzucenie biegu może niestety okazać się niewystarczające i auto nagle zacznie się staczać. DOdatkowo "zahamowanie" biegiem powoduje że masa auta "napiera" na skrzynkę biegów i powoduje to jej szybsze zużycie.
Kia CEED 1,5 T-GDI M 160 KM 2021

była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016

R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)

Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.

Avatar użytkownika
sensor
Nadworny Tester
 
Posty: 3202
Dołączył(a): 13 sie 2007 19:29
Lokalizacja: Fabryka Samochodów Drezdenko
Grupa: Wielkopolska

14 mar 2008 09:45

wszystko zależy od nachylenia górki
używać ręcznego - w myśl zasady nieużywane zanika
ceed SW 2015 AT 1.6 CRDI L+
Carens 2018 1.6GDI M+

AUTOR WĄTKU
boe666
 

14 mar 2008 10:45

Podczas owego skokowego staczania do tyłu, słychac w silniku takie jakby trzeszczenie. Wiem że tak się działo w starych samochodach, ale żeby w nowym ? No nie wiem, wcześniej tego nie zauważyłem. Ponadto zawsze zaciągam ręczny, dzisiaj jednak stoczyłem się zanim zdążyłem go zaciągnąć stąd pisze na forum.

Avatar użytkownika
wpiszczek
Nadworny Informatyk
 
Posty: 510
Dołączył(a): 23 sty 2008 12:14
Lokalizacja: PZ

14 mar 2008 10:56

boe666 napisał(a):Podczas owego skokowego staczania do tyłu, słychac w silniku takie jakby trzeszczenie. Wiem że tak się działo w starych samochodach, ale żeby w nowym ? No nie wiem, wcześniej tego nie zauważyłem. Ponadto zawsze zaciągam ręczny, dzisiaj jednak stoczyłem się zanim zdążyłem go zaciągnąć stąd pisze na forum.


Jeszcze raz i powoli: silnik to nie hamulec. Wyłączony silnik stawia opór przez co może się wydawać, że jest alternatywą dla hamulca postojowego. Otóż nie jest - opór silnika wynika z dwóch zasadniczych spraw: bezwładności i tarcia elementów ruchomych oraz oporów sprężania powietrza w cylindrach. Dlatego przy staczaniu słuchać trzeszczenie (wprawiasz ostatecznie silnik w ruch) i czuć skokowość tego oporu - jest to moment w którym siła ściągająca auto w dół pochyłości przełamuje opór sprężania powietrza w najwyższych punktach położenia tłoków. To jest abolutnie normalne i będzie występować w każdym aucie, bez względu na jego wiek, bo (jeszcze raz) silnik to nie jest hamulec.
Wojtek Piszczek

Avatar użytkownika
mark
Weteran
 
Posty: 1309
Dołączył(a): 23 lut 2008 12:27
Lokalizacja: Lubelskie
Grupa: Lubelska
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 115KM
2007, C+

14 mar 2008 11:03

najpierw ręczny a dopiero potem bieg i auto będzie stało, nawet na dużej górce

AUTOR WĄTKU
surtoip
 

14 mar 2008 11:05

A ja dodam bo tu padlo SAMOCHODOW Z WTRYSKIEM PALIWA NIE MOZNA ODPALAC NA PYCH!!!

AUTOR WĄTKU
Boski
 

14 mar 2008 11:52

to chyba bardziej kwestia rozrządu ale nie wiem nie znam sie:)

AUTOR WĄTKU
Łukasz
 

14 mar 2008 15:40

Boski ma racje. Jest to kwestia rozrządu poprostu podczas odpalania na pych pasek zębaty może przeskoczyc i może narobić szkód

AUTOR WĄTKU
mziutek
 

14 mar 2008 15:55

Łukasz napisał(a):Boski ma racje. Jest to kwestia rozrządu poprostu podczas odpalania na pych pasek zębaty może przeskoczyc i może narobić szkód


A niby skąd pasek rozrządu ma wiedzieć, czy wał korbowy jest obracany przez skrzynę biegów a nie przez rozrusznik ?

Avatar użytkownika
pioter
Grupa Trzymająca Władzę
 
Posty: 6522
Dołączył(a): 04 paź 2007 20:06
Lokalizacja: Ostróda
Grupa: Warmińsko-Mazurska
Model cee'd:
C3 SW, 1,5 Pb 160KM
2021, M

14 mar 2008 16:27

Mziutek - jak palisz auto na pych to rozpędzasz do pewnej prędkości i nagle puszczasz sprzęgło - takiej operacji pasek może nie wytrzymać, przeskoczyć na kółku zębatym i walą tłoki po zaworach ... :oops: Im wyższy stopień sprężania tym ryzyko większe - dlatego nie zaleca się zdecydowanie odpalania diesli tą metodą. Co do wtrysku - też się nie zaleca, bo głupieje komputer - dla niego auto jak się toczy bez włączonego silnika to tak jakby stało ...
Kia CEED 1,5 T-GDI M 160 KM 2021

była Kia cee'd 1,6 CRDI M+DFA 110 KM 2016

R.I.P. Kia cee'd 1,6 CVVT Opt 2009 (ex 2007 1,4 CVVT C+)

Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to milczą.

Avatar użytkownika
wpiszczek
Nadworny Informatyk
 
Posty: 510
Dołączył(a): 23 sty 2008 12:14
Lokalizacja: PZ

14 mar 2008 16:31

Boski napisał(a):to chyba bardziej kwestia rozrządu ale nie wiem nie znam sie:)


Raczej nie rozrządu, ostatecznie rozrząd napędzany jest z silnika i już nie robi różnicy, co ten silnik napędza (sam siebie, czy skrzynia) - oczywiście może tak być, że bardzo nagłe wprawienie silnika w ruch powoduje przeciążenia, prowadzące do silnych naprężeń na pasku. Tak samo, nie jest taki zakaz bezpośrednio kwestią możliwego uszkodzenia katalizatora. Oczywiście, że auto na pych zapali (jeżeli np. zepsuł się rozrusznik, a reszta jest w porządku). Natomiast jeżeli w ogóle nie ma prądu (np. wysiadł akumulator), to nie radzę ryzykować - można uszkodzić elektronikę, a prawie na pewno spowodować zgłupienie komputera - w takiej sytuacji lepiej odpalić od innego auta. No i ciągać auto kilometrami próbując odpalać też jest głupim pomysłem (tutaj faktycznie katalizator dostaje w tyłek). Dlatego się nie zaleca (a wręcz zabrania) odpalania na pych.
Wojtek Piszczek

Avatar użytkownika
studzio
Asystent Kierownika
 
Posty: 235
Dołączył(a): 07 sty 2008 18:32
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Mazowiecka

14 mar 2008 18:34

Wpiszczek,jak możesz stwierdzić ,że silnik nie jest hamulcem.Czy zjeżdzajac z góry, na biegu bez gazu nie zwolnisz i nie zaoszczędzsz paliwa.Moze sa dwie szkoły, ale wydaje mi się że jesteś bardziej teoretyk niż praktyk(bez obrazy)

Avatar użytkownika
wpiszczek
Nadworny Informatyk
 
Posty: 510
Dołączył(a): 23 sty 2008 12:14
Lokalizacja: PZ

14 mar 2008 19:55

studzio napisał(a):Wpiszczek,jak możesz stwierdzić ,że silnik nie jest hamulcem.Czy zjeżdzajac z góry, na biegu bez gazu nie zwolnisz i nie zaoszczędzsz paliwa.Moze sa dwie szkoły, ale wydaje mi się że jesteś bardziej teoretyk niż praktyk(bez obrazy)


Silnik nie jest hamulcem, tak samo, jak za hamulce nie uznaje się oporów toczenia czy oporów aerodynamicznych. Jeżeli uważasz, że silnik jest hamulcem, to spróbuj w takim razie zarejestrować auto bez hamulców, agrumentując, że przecież możesz hamować silnikiem :)
Wojtek Piszczek

Avatar użytkownika
studzio
Asystent Kierownika
 
Posty: 235
Dołączył(a): 07 sty 2008 18:32
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Mazowiecka

14 mar 2008 20:04

Dalej twierdzę,że nie są to argumenty za.Zjeżdzając z góry sprawdź jakie masz zużycie paliwa jadąc na biegu.To co mówisz ,to dalej przytaczanie definicji książkowej,a nie praktyki drogowej.
Pozdro.

SebolE
Nadworny fotograf
 
Posty: 330
Dołączył(a): 25 sie 2007 17:48
Lokalizacja: Gdañsk,Sopot,Gdynia,W-wa

Re: Toczenie się auta na 1 biegu z górki do tyłu

14 mar 2008 20:28

boe666 napisał(a):Dzisiaj zauważyłem że auto zaparkowane pod górkę, na 1 biegu - silnik wyłączony, powoli, skokowo toczy się do tyłu? Czy mógłby ktoś sprawdzić czy ma tak samo ?

:mrgreen: clapping :D :P I temat bym zamknął.

Avatar użytkownika
wpiszczek
Nadworny Informatyk
 
Posty: 510
Dołączył(a): 23 sty 2008 12:14
Lokalizacja: PZ

14 mar 2008 22:11

studzio napisał(a):Dalej twierdzę,że nie są to argumenty za.Zjeżdzając z góry sprawdź jakie masz zużycie paliwa jadąc na biegu.To co mówisz ,to dalej przytaczanie definicji książkowej,a nie praktyki drogowej.
Pozdro.


W takim razie, zgodnie z Twoimi tezami, praktyka drogowa mówi również, że hamulcem oprócz silnika jest także bagażnik dachowy, otwarte okna, właczona klimatyzacja czy w ogóle droga biegnąca pod górę. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do zmniejszania prędkości pojazdu przy niezmienionym zużyciu paliwa. Jednak jakoś nie przychodzi Ci do głowy traktować zbyt niskiego ciśnienia w oponach jako alternatywnego układu hamulcowego. To, że podczas jazdy można wykorzystać opory własne silnika do zmniejszania szybkości nie oznacza, że ów silnik po odjęciu gazu przestaje być jednostką napędową a staje się układem hamulcowym.
A teraz przepraszam, ale w dalszym biciu piany uczestniczyć już nie będę.
Wojtek Piszczek

Następna strona
Powrót do Awaryjność, raporty z eksploatacji
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 101 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl