Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

Problemy z cee'd'em oraz historia eksploatacji Waszych aut (raporty) / problems, drive reports

Moderator: Żandarmeria

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

11 cze 2020 13:56

Panowie i Panie.
No niestety, zapewnienia turbiniarza nic nie dały. Kolejna turbina wyje tak samo, tylko w trochę innych zakresach obrotów.
Wszystko skręcone, sprawdzone, olej dochodzi i odchodzi, CGT pracuje swobodnie. Wymieniony kolejny raz płyn chłodniczy.
Zanim odpaliłem kręciłem 5 krotnie bez zasilania wtrysków żeby się olej rozprowadził. Porem odpaliłem i 20 minut pracował na jałowym, w tym czasie dolewałem trochę płynu.
Potem parę razy przegazówka na luzie i wyje w okolicach 2,5 do 3 tyś, potem hałas silnika zagłusza. Umieszcze film bo mam już dość tego turbiniarza.
Oczywiście potem jak już temperatura się podniosła krótka jazda jakieś 1km, dynamicznie. Przyspieszenie ok, praca silnika również - po prostu WYJE!!!!
Po tej "szalonej" trasie, oczywiście dymi z okolic turbiny i kata, ale zakładam że turbina była cała w oleju (tak jak poprzednia) i musi się to jakoś wygrzać.
Jakieś rady ?

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

11 cze 2020 14:05


AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

11 cze 2020 17:12

Złożyłem całość do kupy (osłony) bo samochód od prawie 2 miesięcy stoi w ogrodzie... Przejechałem się jeszcze raz. Ewidentnie słychać wibracje turbiny jak jest zimna. Jak się rozgrzeje to wyje. Pompuje dobrze - silnik dawno nie miał takiego kopa :) ale wyje jak stara... Turbinowiec stwierdził że moja stara która rozleciała się po 360 tyś km. miała dobre łożysko i stronę zimną. Strona gorąca była uszkodzona. Wykluczył smarowanie i problem po stronie zimnej. Pierwsza turbina od niego, po wymontowaniu okazała się całkowicie sprawna. Stwierdził że była źle wyważona. Tą drugą podobno osobiście wyważał i sprawdzał - efekt jest taki że są dokładnie te same objawy - działa dobrze tylko niemiłosiernie wyje. Podejrzewam że długotwała eksploatacja rozwali uszczelnienia łożysk i będzie z tego wiele problemów (rozbieganie?) ....

Nie wiem tylko dlaczego jest ten dym z okolic sprężarki i taki dziwny zapach. Na jałowym nie występuje tylko po obciążeniu sprężarki.

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

12 cze 2020 21:27

Turbina nie wyje jak silnik jest zimny (sprawdzałem na jałowym), próbowałem do 4 tyś - żądnego wycia... Jest to możliwe ????

Turbina ponownie idzie na reklamację. Napiszę jak zamontuje już w sumie 3 turbinę.

Piejar
Kierownik
 
Posty: 403
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

22 cze 2020 16:30

Turbiną również się nagrzewa, może jest za ciasno spasowana?. Nawiercane otworów to sposób na wyważanie. Przy tych prędkościach obrotowych dodawane ciężary odbywałyby się

milczar86
Przedszkolak
 
Posty: 26
Dołączył(a): 27 maja 2019 12:18
Lokalizacja: Pruszków
Grupa: Mazowiecka
Model cee'd:
C1FL SW, 1.6 ON 116KM
2011, M

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

25 cze 2020 00:15

Widzę, że koledzy się trochę znają to może i ja zapytam, co może być przyczyną pojawiającego się oleju w okolicy tego gumowego grubego przewodu przy turbinie (odmy?). Nie jest tego dużo. Innych niepokojących objawów nie zauważyłem.

Wysłane z mojego MI 8 przy użyciu Tapatalka

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

04 lip 2020 21:32

Witam po przerwie. Zamontowałem 4 turbinę, mniej gwizdała ale gwizdała. Po wymianie przednich amortyzatorów wybrałem się na jazdę próbną, 5km po mieście, dynamicznie.
Z minuty na minutę turbina coraz bardziej była słyszalna. Po dojechaniu do garażu, okazało się że przy schodzeniu z obrotów słychać tarcie w dolocie!.
Załączam film z dzisiaj : https://youtu.be/GekWZbIbQEE
Oraz załączam film z gwizdania: https://youtu.be/M0N3jYgrvT8

Podsumuję:
Nowe uszczelki, nowy olej, nowy płyn chłodniczy, nowe filtry (pow. i oleju).
Smarowanie sprawdzone - olej dochodzi bez problemu do turbiny - sprawdzone w klasyczny sposób - kręcenie silnikiem z poluzowaną rurką ciśnieniową.
Rurka spustowa oleju wyczyszczona i drożna.
Wszystko skręcone odpowiednio.
Ogólnie wykonywałem to 4 razy (4 montaże i 4 demontaże) - wymiana Turbiny w Ceed I to dla mnie już 3h z piwkiem :) - bez kanału:)
Odłączenie rurki do gruszki (vgt) powoduje że te wszystkie dzwięki, gwizdy i tarcie z dolotu - po prostu znika. Niezależnie od obrotów.
To samo się dzieje po odłączeniu elektrozaworu EGR. Sprawdziłem jednakże czy czasem coś nie jest z samym układem EGR - więc podłączyłem do kostki drugi (niezależny) elektrozawór EGR (takowy posiadam). Dźwięki, gwizdy i tarcie występuje nadal pomimo że fizycznie elektrozawór nie steruje zaworem spalin EGR. Po prostu turbina jest inaczej sterowana gdy komp wykryje brak elektrozaworu.

Jakieś sugestie mile widziane - bo ja powoli mam już dość i chyba się poddam.
Jak dla mnie wirnik trze o obudowę sprężarki - dokładnie taki same dźwięki wydawała stara uszkodzona turbina - miała ona jednak prawo tak szurać - nowa nie powinna.
Co sądzicie ?

pioteer
 

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

06 lip 2020 01:50

Niestety nie mogę pomóc :( ale mam prośbę. Jeśli masz to tak obcykane, może przy okazji kolejnego grzebania zrobiłbyś filmik, albo choć fotorelację przybliżającą sprawę turbo, erg i vgt laikowi (gdzie co zlokalizować w silniku, który przewód od czego)? :)
Czy jest coś co można sobie samemu w garażu zrobić bez objawów awarii - typu przeczyszczenie jakiegoś przewodu(który może się przypchać w trakcie eksploatacji), oczyszczenie erg czy coś podobnego w układzie turbo/dolotu?

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

06 lip 2020 11:16

Jak najbardziej. Bedzie filmik z demontazu i montazu. ;)

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

09 lip 2020 13:05

Podsumowanie. Cz1.

Także podsumuję. Z Turbinarzem się rozstałem w zgodzie, została mi po tym jedna turbina która wyła. Działała dobrze ale wyła. Zaniosłem ją do Turbiniarza lokalnego. Rozkręcił ale jak włożył wirnik na maszynę - to ta nie mogła go rozkręcić do odpowiednich obrotów z uwagi na ryzyko że się rozpadnie (wyła i "buczała). Wirniki ostały obrócone względem siebie a całość wyważono - mam wydruk (0,9mg wyważenie całkowite) - nie znam się na tym czy dobrze czy źle - ale Turbiniarz mówi że ok. Ogólnie stwierdził że turbina została porządnie złożona na dobrych częściach tylko oprócz wyważenia okazało się że obudowa strony zimnej od środka jest po prostu z zadziorami - prawdopodobnie awaria poprzedniej turbiny w tej obudowie miała przebieg dramatyczny i pokiereszowało żeliwną obudowę.

Obudowa w takim stanie może generować gwizd. Można oczywiście ją wymienić ale Turbiniarz stwierdził że lepiej zamontować.
Także w weekend montuję tą turbinę i dam znać co i jak. Mam nadzieję że uda się nagrać jakieś filmiki z montażu i demontażu.

PS. Do końca nie rozumiem tego turbiniarza który przesyłał mi 4 turbiny. Przecież juz po pierwszym razie mógł sie przyłożyć - skoro środki są ok, to co za problem wyważyć wirnik, dać dobrą obudowę ??? Nie rozumiem go całkowicie.

Avatar użytkownika
mark
Weteran
 
Posty: 1309
Dołączył(a): 23 lut 2008 12:27
Lokalizacja: Lubelskie
Grupa: Lubelska
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 115KM
2007, C+

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

10 lip 2020 11:29

Aby cztery razy demontować i ponownie montować turbinę, trzeba sporo cierpliwości, uporu i umiejętności, gratuluję.
Odnośnie pierwszego turbiniarza, to kiepsko trafiłeś.

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

10 lip 2020 19:22

No i zamontowana. Wszystko tak jak przedtem. Niestety objawy te same. Mniejsze, cichsze ale nadal te same. powyżej 2400 obrotów słychać wycie. Nie byłem jeszcze na jeździe próbnej - testowałem na luzie - ale na razie nie słychać terkotania jak schodzi z obrotów. Może to jakiś rezonans wydechu - już k...wa naprawdę nie mam siły do tego samochodu. Mam wykres z wyważania, turbina sprawdzona przez drugiego turbiniarza - ale wycie słychać.

Nagrywałem filmik z wymiany ale jakoś nie chce mi się się go składać.... nie mam weny. Po jeździe próbnej się odezwę.

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

10 lip 2020 20:55


Avatar użytkownika
kryzys
Dyrektor
 
Posty: 688
Dołączył(a): 11 wrz 2016 13:37
Lokalizacja: gliwice
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 1,6 Pb/LPG 126KM
2008

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

10 lip 2020 22:00

Never ending story jak u mnie....
Don't Eat Yellow Snow!

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

10 lip 2020 23:10

FIlmik nagrany po 20 minutach jazdy po mieście. Pompuje dobrze - przyspiszenie jest, ale wyje i to wyje różnie, im bardziej gorąca tym dźwięki są inne - słychac świst powietrza, słychać wycie.... Nie wiem, może smarowanie jest nie takie jak trzeba... SPrawdzałem tak że na odłączonej listwie wtryskowej poluzowałem zasilanie olejem i kręciłem silnikiem - olej wypływał w znaczniej ilości... Odpływ oleju jest puściutki...
Jak ją uruchomiłem pierwszy raz to po 10 minutach na jałowym, przegazowałem i nie słyszałem wycia. Pojawiło się 2 minuty później i już zostało...
Może to świsty z rur. Może powinienem sprawdzić szczelność rur powietrznych za turbo - czyli tym samym całego dolotu.
Zanim zamontowałem sprężarkę zrobiłem sobie taki teścik. Zatkałem otwór zasilania w olej i dmuchnąłem w rurkę spustową oleju - o dziwo szczelne to nie było :) możliwe że byc nie powinno - nie wiem :) Turbina leżała parę dni na części gorącej - przed montażem zauważyłem na łoptkach olej... Zakładam że uszczelniacze potrzebują oleju żeby się uszczelnić :)
No i oczywiście po tych 20 minutach jak zwykle dziwny zapach z silnika, jakby palonego oleju czy coś - nie wiem czy tak ma być czy też nie.....
Powoli się chyba skłaniam do wywieszenia białej flagi.

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

12 lip 2020 15:44

Sprawdzilem rurke dolotową oleju. Jest drożna w 100%. Przelałem przez nia jakies 0.5l oleju. Nowe miedziane uszczelki wszystko poskrecałem. Nadal wyje w zasadzie po rozgrzaniu od 1000 obrotow (delikatnie) a powyzej 2 tys znacznie. Po rozgrzaniu rowniez terkota z dolotu przy schodzeniu z obrotów.dwa filmy. 1:https://youtu.be/r2hjYs0QTm4
Slychac wycie i szuranie przy schodzeniu z obrotów.

2:https://youtu.be/GrMPIqQbyzU
Ten sam film po odlaczeniu rurki vgt. Gwizd slychac tylko po otwarciu filtra. Po jego zamknieciu nie slychac turbo wcale i nie ma tez szurania.

Moze moglby ktos sprawdzic u siebie jak to wyglada? Obserwowalem tez dane z kompa. Na luzie zmienia sie wartosc procentowa wysterowania vgt jak sie przegazuje , natomiast sztanga sie nie rusza. Od odpalenia idzie do gory na max i tak stoi.

Kolejna moja teoria: stare turbo mialo zapieczone kierownice gdzies w polowie stawki. Dzialalo i szural jak na 1 filmie. Byc moze sterownik vgt szlag trafil a ja o tym nie wiem i teraz jest na max nawet jak puszczam gaz???

Moze ktos mnie oswieci czy to dobry kierunek?
[EDITT] - Sztanga jednak się porusza. Na jałowym dochodzę do obrotów 3k i puszczam gaz - wówczas sztanga na moment dosłownie obniża sie trochę i zaraz wraca do górnego położenia. Szuranie jest znacznie mniejsze jak śrubę regulacyjną na obudowie (maksymalne podniesienie sztangi) dokręciłem o 1,5 obrotu. Przyspieszenie zostało niezmienne natomiast szuranie jest znacznie, znacznie mniejsze. Podczas jazdy turbina wyje i gwizda. Na pełnym gazie przy 120km/h słychać w kabinie gwizd na bardzo wysokich obrotach.

Sugestie co dalej - mile widziane....

pioteer
 

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

14 lip 2020 00:13

boe6666 napisał(a): Byc moze sterownik vgt szlag trafil a ja o tym nie wiem i teraz jest na max nawet jak puszczam gaz???

Jeśli przepływ spalin przez łopatki byłby stale na max to pewnie szybko byś rozwalił turbinę jadąc w takim stanie na wysokich obrotach (może stąd te dźwięki, że obroty "rozrywają" turbinę?). Wtedy jednak czułbyś raczej nadmiar mocy pod butem, bo w dolocie byłoby znacznie wyższe ciśnienie.

Popatrzę u siebie jak pracuje mój siłownik vgt (jak znajdę go w silniku :D) . Według teorii powinien się wysuwać proporcjonalnie do obrotów silnika by zmniejszać opływ łopatek wirnika przez spaliny przy wyższych obrotach silnika..

Avatar użytkownika
gisio
V kolumna
 
Posty: 1359
Dołączył(a): 23 gru 2009 17:51
Lokalizacja: Warszawa Bielany
Grupa: Mazowiecka
Marka i model samochodu: Cadenza 3,5 V6 A/T 286 KM

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

14 lip 2020 17:46

boe6666 – sugeruję żebyś odpiął przewód z puszki podciśnienia sterowania VGT a zobaczysz, że gwizd ustanie.
„ … kiedy jestem trzeźwy i w dobrej formie krzywdzę ludzi … „

pioteer
 

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

14 lip 2020 23:17

gisio napisał(a):sugeruję żebyś odpiął przewód z puszki podciśnienia sterowania VGT a zobaczysz, że gwizd ustanie.


boe6666 napisał(a):Ten sam film po odlaczeniu rurki vgt. Gwizd slychac tylko po otwarciu filtra. Po jego zamknieciu nie slychac turbo wcale i nie ma tez szurania.


;)

Apropos zajrzenia na zachowanie mojego sterowania vgt: zajrzałem dziś i słabo to widzę.
Jest strasznie ciasno i mało co widać - muszę poza tym mieć pomocnika który będzie mi naciskał gaz. Opiszę efekty jak uda mi się przeprowadzić próbę..

AUTOR WĄTKU
boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: Nagłe Uszkodzenie Turbiny ? Przyczyny ?

16 lip 2020 15:06

Dzięki za starania... Powoli dochodzę do wniosku że kwestią nie jest sama turbina ale wszystko wokół. ZNajomy mechanik stwierdził że ta działa dobrze, ale wg. niego problem jest szczelność w ukłądzie wydechu i ew. dotolu. Fakt - nie zmieniłem uszczelki pod kolektorem a przecież 4x go odkręcałem i przykręcałem... Zakupiłem więc nową uszczelkę - o dziwo jest ona bardzo gruba i wielowarstwowa - i powiem szczerze - patrząc na nią - mam wrażenie że mogłaby rezonować przy niewielkiej nieszczelności - Co prawda mechanik kazał też splanować kolektor - ale przy tej grubości uszczelki nie wydaje mi się aby było to konieczne.

Jak zmienię i wycie zniknie - pozostanie jeszcze gwizdanie - być może rzeczywiście po 13 latrach i paru demontażach coś uszkodziłem na łączniku pomiedzy turbo a rurą IC (taki krótki odcinek) ale tego nie widać - dopiero po paru uerzeniach ciśnienia - jakaś dziurka powoduje gwizd.

W każdym razie spróbuję w ten sposób, dam znać jak wymienię i podiagnozuję. Na razie pogoda nie rozpieszcza. :(

Poprzednia stronaNastępna strona
Powrót do Awaryjność, raporty z eksploatacji
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl