[C1FL] Silnik G4FC 1.6 Benzyna - studium przypadku

Silniki i skrzynia biegów - silniki, oleje, wszelkiego rodzaju problemy natury technicznej

Moderator: Żandarmeria

Lubią ten wątek: Bing [Bot]
Avatar użytkownika
AUTOR WĄTKU
Vontrobba
Przedszkolak
 
Posty: 20
Dołączył(a): 05 wrz 2016 13:05
Lokalizacja: Gdynia
Grupa: Trójmiasto
Model cee'd:
C1FL SW, 1.6 Pb 126KM
2010, Optimum

[C1FL] Silnik G4FC 1.6 Benzyna - studium przypadku

10 gru 2017 13:49

Witam,
poniżej pokrótce opiszę problemy jakie mnie spotkały z silnikiem G4FC (1.6 Benzyna) - przebieg 110 tyś km.

Pewnego dnia podczas jazdy silnik zgasł.
Z racji tego, że osobiście nie prowadziłem w tamtym feralnym dniu samochodu, opiszę tylko to co zostało mi przekazane przez kierowcę.
Samochód był prowadzony przez niego w miarę spokojnie (choć zazwyczaj jeździ dość dynamicznie) i nic nie wskazywało na objawy nieprawidłowej pracy. Po prostu zgasł. Nie udało się go ponownie uruchomić. Kierowca nie był w stanie opisać odczuć przy ponownym odpalaniu silnika.
Nie pozostało nic innego jak laweta i warsztat.

Co się okazało po diagnozie:
1. Brak ciśnienia na 3 i 4 cylindrze. Przyczyną tego było "podwieszenie" jak nazwał to mechanik zaworów - po prostu nie domykały się.
2. Żadnych innych mechanicznych uszkodzeń brak.
3. Łańcuch rozrządu znajdował się w prawidłowej pozycji - nie przeskoczył.
4. Wkład katalizatora wykruszony - luźno latał w obudowie.

Co zrobiono, aby przywrócić pracę silnika:
1. Głowica została oddana do regeneracji.
2. Wymieniono kompletny rozrząd (łańcuch, napinacz, ślizgacze) - wg ASO Kia łańcuch rozrządu jest bezobsługowy.
3. Wymieniono pierścienie na tłokach, świece, uszczelkę głowicy, szpilki głowicy.

Dodatkowo:
1. Wymieniono filtry, oleje oraz tarcze sprzęgła.
2. Zregenerowano katalizator.

Silnik udało się uruchomić. Samochód jeździ.

Ale, przecież nie opisywałbym tego wszystkiego, jeśli nie byłoby jakiegoś problemu.

Otóż, podczas pracy w całym zakresie obrotów i prędkości, również przy wysprzęglonym silniku słychać jakby terkotanie/stukanie. Dźwięk przypomina pracę silnika Diesla i dobiega bardziej z lewej strony.

Wcześniej tego nie słyszałem - ale mogło to być zagłuszane przez pracę silnika, z racji wydmuchanego katalizatora. Choć wątpię.
Swoją drogą, po regeneracji katalizatora w kabinie jest znacznie ciszej.

Z informacji, które znalazłem w internecie wynika, że mogą to być wyrobione panewki lub sworzeń tłoka.
Z racji tego, że silnik był wyciągnięty i wszystko co wyglądało na zbytnio zużyte miało być wymienione, nie wiem co o tym myśleć.

Aktualizacja 30.03.2018

Wspomniane przeze mnie stuki nie dawały mi spokoju i w pierwszej kolejności pojechałem do mechanika, który silnik naprawiał. Stwierdził, że wszystko jest w porządku.
Jednak nie dawało mi to spokoju i po przejechaniu kolejnego 1000km udałem się do ASO Kia. Pomyślałem, jeśli oni mi potwierdzą, że tak ma być to przyjmę to za pewnik i będę jeździł.

Co się okazało wg ustaleń ASO Kia:
1. Dźwięk dobiegał ze środkowej części bloku silnika.
2. Po zdjęciu miski olejowej okazało się, że jest w niej szlam z opiłkami (czy raczej pył) a nie czysty olej. Po 1000km po wymianie olej powinien być praktycznie żółty.



Wobec powyższego kazałem ASO rozebrać silnik i sprawdzić co jest przyczyną.

Okazało się, że 3 i 4 cylinder był lekko przytarty.

Cylinder 3:
Obrazek



Cylinder 4:
Obrazek



I teraz, kiedy pierścienie tłoka przechodziły przez powyższe przytarcie, tłok lekko się skręcał (nie pracował w osi cylindra), i jego krawędzie uderzały o ścianki cylindra.
Poniżej wygląd ścianek jednego z tłoków:

Obrazek

Te przytarcie były bezpośrednią przyczyną stuków w silniku.

Tego rodzaju przytarcia mogą powstać w momencie braku płynu chłodzącego w bloku silnika. Niestety nie jestem w stanie dojść do tego, czy po dostarczeniu samochodu do mechanika, ten płyn był w silniku. Niestety skutki usterki znam, ale przyczyna pozostanie chyba tajemnicą.

Z racji tego, że nieopłacalne było honowanie bloku i zakładanie nienormatywnych tłoków, oraz zakup silnika w ASO Kia [kompletny silnik - słupek - bez robocizny - ok. 25 tyś zł], zakończyło się zakupem używanego silnika i jego wymianie. Koszt silnika ok. 4500zł.
Dodatkowo silnik udało mi się zakupić z przebiegiem ok. 50000km, tak więc jest on z mniejszym przebiegiem niż reszta samochodu.
ASO Kia nie robiło problemów z dostarczeniem do nich silnika i jego wymiany. Oczywiście gwarancji na sam silnik nie dali, a tylko na ich pracę.

Z racji tego, że nowy silnik był z roku 2012 (byłem świadom tego przy zakupie), a stary z 2010, to podczas pracy na rozgrzanym silniku i na luzie obroty falowały.
Okazało się, że zawór zmiennych faz rozrządu w 2010 i 2012 się różni. Po włożeniu tego z 2012 wszystko zaczęło pracować jak powinno.

Po przejechaniu kolejnego 1000km udałem się na kontrolę stanu silnika. Na chwilę obecną wszystko jest w porządku.

Wnioski płynące z tego zdarzenia są takie, że kolejnym razem jak uszkodzi się coś poważnego, to samochód od razu leci do ASO Kia.
Gdybym zrobił to w pierwszej kolejności, to zaoszczędziłbym kilka tysięcy zł, które straciłem u pierwszego mechanika. I co więcej zaoszczędziłbym mnóstwa czasu i nerwów.

I na zakończenie - zawsze targujcie się w ASO. :smile: Sprawdzone - udaje się. :drinks:

Jeśli ktoś chce wiedzieć coś więcej to śmiało pytajcie.

Dla zainteresowanych - dobra instrukcja o uszkodzeniach tłoków:
https://megawrzuta.pl/download/80d2d86d4c7c845e242b941affe5c366.html
Ostatnio edytowano 30 mar 2018 12:18 przez Vontrobba, łącznie edytowano 4 razy

Norberto1
Brygadzista
 
Posty: 90
Dołączył(a): 10 lut 2017 11:05
Lokalizacja: Lublin
Grupa: Lubelska
Model cee'd:
C1 SW, 1,6 ON 115KM
2009, Optimum+

Re: Silnik G4FC 1.6 Benzyna - studium przypadku

10 gru 2017 16:00

W moim poprzednim aucie przyczyną opisywanego terkotania podczas przyspieszania były panewki, efekt - oddałem auto na złom ( ale to była 19 letnia felicia). Nie wiesz czemu tak jest to już Ci odpowiadam: nie obrażając nikogo bo nie znam gościa, to pewnie psudomechanik zajął się górą silnika a o dole "zapomniał". Historia sprzed kilku mcy: siostry samochód raz chodził dobrze innym razem tak jakby na jeden cylinder nie palił, trzy różne diagnozy 3ch januszy mechaniki - do wymiany pół osprzętu silnika (cewki kable, świece, sondy, wtryskiwacze i HGW co jeszcze). Siostra wzięła moje auto a po tygodniu zająłem się jej "wrakiem", podłączam komputer itd.... wgrałem nowe mapy i autko śmiga do dziś aż miło. Pozdro
126p 650, forman 1.3, felicia 1.6, cee'd crdi 1.6 sw

Przemek77
Brygadzista
 
Posty: 81
Dołączył(a): 18 sty 2019 18:15
Lokalizacja: PL
Grupa: Małopolska
Model cee'd:
C1FL SW, 1,6 Pb 125KM
2011, M

Re: Silnik G4FC 1.6 Benzyna - studium przypadku

18 sty 2019 21:11

Proszę o ponowne zamieszczenie zdjęć tłoków oraz wystawienie artykułu o uszkodzeniach tłoków.

Apaluza
Dopiero co...
 
Posty: 1
Dołączył(a): 14 mar 2019 14:13
Lokalizacja: Wrocław
Grupa: Dolny Śląsk
Marka i model samochodu: Kia Pro ceed

Re: Silnik G4FC 1.6 Benzyna - studium przypadku

14 mar 2019 14:22

Dzień dobry,
jestem przed wymianą silnika w mojej Kii Pro Ceed-rocznik 2008 r., benzyna 1.6 .Czy może pan napisać jak sprawuje się samochód po roku od wymiany silnika , czy ma to sens i jakie koszty w sumie pan poniósł ?
Pozdrawiam 8-)

Powrót do Silniki i skrzynia biegów
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl