Witam,
poniżej pokrótce opiszę problemy jakie mnie spotkały z silnikiem G4FC (1.6 Benzyna) - przebieg 110 tyś km.
Pewnego dnia podczas jazdy silnik zgasł.
Z racji tego, że osobiście nie prowadziłem w tamtym feralnym dniu samochodu, opiszę tylko to co zostało mi przekazane przez kierowcę.
Samochód był prowadzony przez niego w miarę spokojnie (choć zazwyczaj jeździ dość dynamicznie) i nic nie wskazywało na objawy nieprawidłowej pracy. Po prostu zgasł. Nie udało się go ponownie uruchomić. Kierowca nie był w stanie opisać odczuć przy ponownym odpalaniu silnika.
Nie pozostało nic innego jak laweta i warsztat.
Co się okazało po diagnozie:
1. Brak ciśnienia na 3 i 4 cylindrze. Przyczyną tego było "podwieszenie" jak nazwał to mechanik zaworów - po prostu nie domykały się.
2. Żadnych innych mechanicznych uszkodzeń brak.
3. Łańcuch rozrządu znajdował się w prawidłowej pozycji - nie przeskoczył.
4. Wkład katalizatora wykruszony - luźno latał w obudowie.
Co zrobiono, aby przywrócić pracę silnika:
1. Głowica została oddana do regeneracji.
2. Wymieniono kompletny rozrząd (łańcuch, napinacz, ślizgacze) - wg ASO Kia łańcuch rozrządu jest bezobsługowy.
3. Wymieniono pierścienie na tłokach, świece, uszczelkę głowicy, szpilki głowicy.
Dodatkowo:
1. Wymieniono filtry, oleje oraz tarcze sprzęgła.
2. Zregenerowano katalizator.
Silnik udało się uruchomić. Samochód jeździ.
Ale, przecież nie opisywałbym tego wszystkiego, jeśli nie byłoby jakiegoś problemu.
Otóż, podczas pracy w całym zakresie obrotów i prędkości, również przy wysprzęglonym silniku słychać jakby terkotanie/stukanie. Dźwięk przypomina pracę silnika Diesla i dobiega bardziej z lewej strony.
Wcześniej tego nie słyszałem - ale mogło to być zagłuszane przez pracę silnika, z racji wydmuchanego katalizatora. Choć wątpię.
Swoją drogą, po regeneracji katalizatora w kabinie jest znacznie ciszej.
Z informacji, które znalazłem w internecie wynika, że mogą to być wyrobione panewki lub sworzeń tłoka.
Z racji tego, że silnik był wyciągnięty i wszystko co wyglądało na zbytnio zużyte miało być wymienione, nie wiem co o tym myśleć.
Aktualizacja 30.03.2018
Wspomniane przeze mnie stuki nie dawały mi spokoju i w pierwszej kolejności pojechałem do mechanika, który silnik naprawiał. Stwierdził, że wszystko jest w porządku.
Jednak nie dawało mi to spokoju i po przejechaniu kolejnego 1000km udałem się do ASO Kia. Pomyślałem, jeśli oni mi potwierdzą, że tak ma być to przyjmę to za pewnik i będę jeździł.
Co się okazało wg ustaleń ASO Kia:
1. Dźwięk dobiegał ze środkowej części bloku silnika.
2. Po zdjęciu miski olejowej okazało się, że jest w niej szlam z opiłkami (czy raczej pył) a nie czysty olej. Po 1000km po wymianie olej powinien być praktycznie żółty.
Wobec powyższego kazałem ASO rozebrać silnik i sprawdzić co jest przyczyną.
Okazało się, że 3 i 4 cylinder był lekko przytarty.
Cylinder 3:
Cylinder 4:
I teraz, kiedy pierścienie tłoka przechodziły przez powyższe przytarcie, tłok lekko się skręcał (nie pracował w osi cylindra), i jego krawędzie uderzały o ścianki cylindra.
Poniżej wygląd ścianek jednego z tłoków:
Te przytarcie były bezpośrednią przyczyną stuków w silniku.
Tego rodzaju przytarcia mogą powstać w momencie braku płynu chłodzącego w bloku silnika. Niestety nie jestem w stanie dojść do tego, czy po dostarczeniu samochodu do mechanika, ten płyn był w silniku. Niestety skutki usterki znam, ale przyczyna pozostanie chyba tajemnicą.
Z racji tego, że nieopłacalne było honowanie bloku i zakładanie nienormatywnych tłoków, oraz zakup silnika w ASO Kia [kompletny silnik - słupek - bez robocizny - ok. 25 tyś zł], zakończyło się zakupem używanego silnika i jego wymianie. Koszt silnika ok. 4500zł.
Dodatkowo silnik udało mi się zakupić z przebiegiem ok. 50000km, tak więc jest on z mniejszym przebiegiem niż reszta samochodu.
ASO Kia nie robiło problemów z dostarczeniem do nich silnika i jego wymiany. Oczywiście gwarancji na sam silnik nie dali, a tylko na ich pracę.
Z racji tego, że nowy silnik był z roku 2012 (byłem świadom tego przy zakupie), a stary z 2010, to podczas pracy na rozgrzanym silniku i na luzie obroty falowały.
Okazało się, że zawór zmiennych faz rozrządu w 2010 i 2012 się różni. Po włożeniu tego z 2012 wszystko zaczęło pracować jak powinno.
Po przejechaniu kolejnego 1000km udałem się na kontrolę stanu silnika. Na chwilę obecną wszystko jest w porządku.
Wnioski płynące z tego zdarzenia są takie, że kolejnym razem jak uszkodzi się coś poważnego, to samochód od razu leci do ASO Kia.
Gdybym zrobił to w pierwszej kolejności, to zaoszczędziłbym kilka tysięcy zł, które straciłem u pierwszego mechanika. I co więcej zaoszczędziłbym mnóstwa czasu i nerwów.
I na zakończenie - zawsze targujcie się w ASO. Sprawdzone - udaje się.
Jeśli ktoś chce wiedzieć coś więcej to śmiało pytajcie.
Dla zainteresowanych - dobra instrukcja o uszkodzeniach tłoków:
https://megawrzuta.pl/download/80d2d86d4c7c845e242b941affe5c366.html
[C1FL] Silnik G4FC 1.6 Benzyna - studium przypadku
Moderator: Żandarmeria
-
Vontrobba - Przedszkolak
- Posty: 20
- Dołączył(a): 05 wrz 2016 13:05
- Lokalizacja: Gdynia
- Grupa: Trójmiasto
- Model cee'd:
C1FL SW, 1.6 Pb 126KM
2010, Optimum
[C1FL] Silnik G4FC 1.6 Benzyna - studium przypadku
Ostatnio edytowano 30 mar 2018 12:18 przez Vontrobba, łącznie edytowano 4 razy
- Norberto1
- Brygadzista
- Posty: 90
- Dołączył(a): 10 lut 2017 11:05
- Lokalizacja: Lublin
- Grupa: Lubelska
- Model cee'd:
C1 SW, 1,6 ON 115KM
2009, Optimum+
Re: Silnik G4FC 1.6 Benzyna - studium przypadku
W moim poprzednim aucie przyczyną opisywanego terkotania podczas przyspieszania były panewki, efekt - oddałem auto na złom ( ale to była 19 letnia felicia). Nie wiesz czemu tak jest to już Ci odpowiadam: nie obrażając nikogo bo nie znam gościa, to pewnie psudomechanik zajął się górą silnika a o dole "zapomniał". Historia sprzed kilku mcy: siostry samochód raz chodził dobrze innym razem tak jakby na jeden cylinder nie palił, trzy różne diagnozy 3ch januszy mechaniki - do wymiany pół osprzętu silnika (cewki kable, świece, sondy, wtryskiwacze i HGW co jeszcze). Siostra wzięła moje auto a po tygodniu zająłem się jej "wrakiem", podłączam komputer itd.... wgrałem nowe mapy i autko śmiga do dziś aż miło. Pozdro
126p 650, forman 1.3, felicia 1.6, cee'd crdi 1.6 sw
- Przemek77
- Brygadzista
- Posty: 81
- Dołączył(a): 18 sty 2019 18:15
- Lokalizacja: PL
- Grupa: Małopolska
- Model cee'd:
C1FL SW, 1,6 Pb 125KM
2011, M
Re: Silnik G4FC 1.6 Benzyna - studium przypadku
Proszę o ponowne zamieszczenie zdjęć tłoków oraz wystawienie artykułu o uszkodzeniach tłoków.
- Apaluza
- Dopiero co...
- Posty: 1
- Dołączył(a): 14 mar 2019 14:13
- Lokalizacja: Wrocław
- Grupa: Dolny Śląsk
- Marka i model samochodu: Kia Pro ceed
Re: Silnik G4FC 1.6 Benzyna - studium przypadku
Dzień dobry,
jestem przed wymianą silnika w mojej Kii Pro Ceed-rocznik 2008 r., benzyna 1.6 .Czy może pan napisać jak sprawuje się samochód po roku od wymiany silnika , czy ma to sens i jakie koszty w sumie pan poniósł ?
Pozdrawiam
jestem przed wymianą silnika w mojej Kii Pro Ceed-rocznik 2008 r., benzyna 1.6 .Czy może pan napisać jak sprawuje się samochód po roku od wymiany silnika , czy ma to sens i jakie koszty w sumie pan poniósł ?
Pozdrawiam
Posty: 4
Strona 1 z 1
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi / Wyświetlone
- Ostatni post
-
-
G4FC uszczelka pod głowicą
1, 2przez imarom » 10 cze 2023 23:04 w Silniki i skrzynia biegów - 30 Odpowiedzi / 13321 Wyświetlone
- Ostatni post przez Ryba4
22 sty 2024 12:41
-
G4FC uszczelka pod głowicą
-
-
Jaki rozrusznik do 1.6 G4FC ???
przez kryzys » 24 cze 2019 21:00 w Silniki i skrzynia biegów - 0 Odpowiedzi / 3638 Wyświetlone
- Ostatni post przez kryzys
24 cze 2019 21:00
-
Jaki rozrusznik do 1.6 G4FC ???
-
-
Drzwi HB do kombi (C1FL)
przez Arekwonski » 29 cze 2021 06:46 w Nadwozie - 1 Odpowiedzi / 10135 Wyświetlone
- Ostatni post przez szymex
29 cze 2021 08:22
-
Drzwi HB do kombi (C1FL)
-
-
C1FL, dołożenie wyposażenia
przez VertteZ » 04 lis 2021 00:15 w Akcesoria i wyposażenie - 4 Odpowiedzi / 11690 Wyświetlone
- Ostatni post przez emilemil
07 lis 2021 09:44
-
C1FL, dołożenie wyposażenia
-
-
[C1FL] Odpalanie a sprzęgło
przez colek » 07 wrz 2020 11:52 w Silniki i skrzynia biegów - 10 Odpowiedzi / 15893 Wyświetlone
- Ostatni post przez colek
08 wrz 2020 20:19
-
[C1FL] Odpalanie a sprzęgło
Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot] i 18 gości