Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

Silniki i skrzynia biegów - silniki, oleje, wszelkiego rodzaju problemy natury technicznej

Moderator: Żandarmeria

AUTOR WĄTKU
karvatex1
 

Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

27 cze 2016 18:26

Witam. chciałbym wymienić sam pasek wielorowkowy, oraz sprawdzić rolkę prowadzącą. Kia Ceed Sw 1,4 109 KM benzyna. Jak luzuje się pasek? Przy alternatorze są dwie czarne śruby, pierwsza trzyma alternator, a druga jakby wpływa na naciąg paska. Którą śrubą kręcic żeby zdjąć pasek, a może dwie trzeba luzować? Czy przebieg 106 tys km. to już czas na wymianę tego paska i rolki prowadzącej?

Avatar użytkownika
Ryba4
Nadworny błazen
 
Posty: 6856
Dołączył(a): 01 gru 2010 18:15
Lokalizacja: Kraków / Wrocław
Grupa: Małopolska
Model cee'd:
C1FL HB, 1,4 Pb 90KM
2010, M

Re: Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

27 cze 2016 19:00

Na pierwsze nie odpowiem (i powstrzymam się ;)) a na drugie to wydaje mi się, że nie (o ile przebieg autentyczny), ale to też zależy od stylu jazdy i pewnie paru innych czynników. U mnie przy 150kkm pasek fabryczny..
Obrazek
FL 1,4 90KM HB 5K M (C+); STI WRC WRX PS3 ITP ITD TDI 8)

tomek247
Przedszkolak
 
Posty: 17
Dołączył(a): 05 sty 2019 18:50
Lokalizacja: Stargard
Grupa: Szczecińska
Model cee'd:
C1FL SW, 1.4 Pb 90KM
2010

Re: Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

21 paź 2019 20:40

Temat już ma trochę ale jeśli ktoś nie wie jak się do tego zabrać to może coś warto podpowiedzieć.
Jak mamy dobrego mechanika to problemu nie ma z wymianą a i koszty nie są aż tak duże.

Pasek w 1.4 to 6PK1255 dla pojazdów z klimatyzacją - koszt paska to ok. 60-80 zł

Instrukcję w języku angielskim znajdziemy tutaj -> http://www.kceed.com/drive_belt_repair_procedures-791.html

Luzujemy dolną śrubę od alternatora:

Obrazek

Następnie luzujemy śrubę 1 od mechanizmu napinania i najlepiej odkręcić i zdjąć z widełek śrubę 2.

Obrazek


Potem wystarczy przesunąć alternator luzując pasek a następnie zdjąć go.
Warto sprawdzić rolkę prowadzącą (widać ją w głębi na pierwszym zdjęciu) czy nie ma dużego luzu i jeśli ma to również wymienić.

No i na koniec zostawiłem problem jaki będziemy mieli po wymianie paska a mianowicie jego odpowiednie naprężenie.
Kiedyś instrukcje serwisowe jako miarę naprężenia podawały wielkość ugięcia paska przy użyciu określonej siły (N).
Dzisiaj podaje się wprost siłę w Niutonach lub kilogramach (mierniki mechaniczne i elektroniczne) i tak dla paska 6PK1255 765 jest to 686.5 ~ 784.5N (70 ~ 80kg) albo wartość jaką należy odczytać z dźwiękowego miernika napięcia po podaniu danych paska. Odczyt jest albo w Hz jako częstotliwość drgań paska albo już bezpośrednio w Niutonach.
Przyrządy są dedykowane dla jednego producenta pasków co nie dziwi ponieważ każdy pasek to inna guma, włókna wzmacniające i kształt rowków a więc i rezonans będzie inny.
I teraz jak tu naprężyć pasek bez urządzeń pomiarowych? Nie wiem :)
Można przyjąć standardowe ugięcie ok. 10 mm w dolnym lub górnym odcinku paska w zależności od tego czy mamy klimatyzację czy nie.

Niestety takie mamy czasy, że są coraz nowsze metody na ograniczenie samodzielnego dokonywania czynności serwisowych a z drugiej strony projektowane mechanizmy są coraz delikatniejsze i prawidłowe wykonanie procedur serwisowych gwarantuje potem bezproblemową eksploatację dlatego zaleca się używanie takich dziwnych narzędzi jak wspomniany wyżej akustyczny miernik naprężenia.
Ostatnio edytowano 31 sty 2024 19:46 przez tomek247, łącznie edytowano 3 razy
Pozdrawiam. Tomek.
Obrazek

Avatar użytkownika
Magikrealista
Kierownik
 
Posty: 589
Dołączył(a): 12 sie 2017 22:16
Lokalizacja: Białystok
Grupa: Podlaska
Model cee'd:
C1FL HB, 1,4 Pb 90KM
2010

Re: Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

21 paź 2019 23:03

tomek247 napisał(a):Temat już ma trochę ale jeśli ktoś nie wie jak się do tego zabrać to może coś warto podpowiedzieć.
Jak mamy dobrego mechanika to problemu nie ma z wymianą a i koszty nie są duże.
.

Wymieniłem kilka dni temu przy 90kkm. Przed zdjęciem starego zrobiłem znaki markerem a i tak nowy napinałem na wyczucie- o dziwo udało się bez tych urządzeń. ;-)
Obrazek

tomek247
Przedszkolak
 
Posty: 17
Dołączył(a): 05 sty 2019 18:50
Lokalizacja: Stargard
Grupa: Szczecińska
Model cee'd:
C1FL SW, 1.4 Pb 90KM
2010

Re: Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

22 paź 2019 08:08

Zmierzyłem z ciekawości rezonans paska po naprężeniu, w dolnej części, smartfonem z aplikacją "Easy Tension" (dla pasków Hutchinson'a) - ponieważ ta aplikacja oprócz wskazania siły naprężenia w Niutonach posiada możliwość pomiaru samej tylko częstotliwości bez powiązania z wartością siły, dodatkowo z zatrzymaniem wyniku na ekranie.

Dla paska Gates Micro-V 6PK1255 i po kilku pomiarach wychodzi u mnie 242/243 Hz w dolnym odcinku. Ciekawe co w takim przypadku pokazałby miernik Gates'a? Nie mam skąd wziąć do testów.
Są też takie zwykłe, pewnie chińskie tensiometry mechaniczne do napinania rozrządu ale różne są na ich temat opinie.
Właściwie to można sobie poradzić i bez tego, chociaż ta plastikowa rolka (idler) nie wygląda zbyt solidnie :roll: i przy zbyt mocnym naprężeniu zużyje się szybciej.
Warto rzeczywiście sobie zaznaczyć dotychczasową pozycję i potem porównać ugięcie paska czy nie jest za ciasny bo jeśli samochód kupiony z drugiej ręki to ktoś mógł wcześniej już regulować proporcjonalnie do rozciągnięcia paska w czasie kilkuletniej eksploatacji.
Stary pasek sobie zostawiłem ale nawet nie widać co to było bo napisów już nie ma. Jest dość solidny, wygląda na oryginał od nowości tyle, że już czasami piszczał a ma 9 lat więc wymieniłem.
Pozdrawiam. Tomek.
Obrazek

Avatar użytkownika
kryzys
Dyrektor
 
Posty: 688
Dołączył(a): 11 wrz 2016 13:37
Lokalizacja: gliwice
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 1,6 Pb/LPG 126KM
2008

Re: Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

19 cze 2020 00:00

Nie chcę zakładać nowego tematu o taką pierdołe to się tu podepnę - powiedzcie mi czy to koło pod alternatorem na pierwszej focie w tym wątku to jest koło pasowe pompy wody?
Coś mi piszczy i po założeniu krótszego paska i wyeliminowaniu łożyska na kompresorze klimy zostało mi albo łożysko na altku albo na tym właśnie kole.
Don't Eat Yellow Snow!

tomek247
Przedszkolak
 
Posty: 17
Dołączył(a): 05 sty 2019 18:50
Lokalizacja: Stargard
Grupa: Szczecińska
Model cee'd:
C1FL SW, 1.4 Pb 90KM
2010

Re: Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

24 gru 2020 20:52

Chyba dawno tutaj nie zaglądałem :)
Tak, to koło od pompy wody.
Pozdrawiam. Tomek.
Obrazek

Powrót do Silniki i skrzynia biegów
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot], Google [Bot] i 29 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl