Temat już ma trochę ale jeśli ktoś nie wie jak się do tego zabrać to może coś warto podpowiedzieć.
Jak mamy dobrego mechanika to problemu nie ma z wymianą a i koszty nie są aż tak duże.
Pasek w 1.4 to 6PK1255 dla pojazdów z klimatyzacją - koszt paska to ok. 60-80 zł
Instrukcję w języku angielskim znajdziemy tutaj ->
http://www.kceed.com/drive_belt_repair_procedures-791.htmlLuzujemy dolną śrubę od alternatora:
Następnie luzujemy śrubę 1 od mechanizmu napinania i najlepiej odkręcić i zdjąć z widełek śrubę 2.
Potem wystarczy przesunąć alternator luzując pasek a następnie zdjąć go.
Warto sprawdzić rolkę prowadzącą (widać ją w głębi na pierwszym zdjęciu) czy nie ma dużego luzu i jeśli ma to również wymienić.
No i na koniec zostawiłem problem jaki będziemy mieli po wymianie paska a mianowicie jego odpowiednie naprężenie.
Kiedyś instrukcje serwisowe jako miarę naprężenia podawały wielkość ugięcia paska przy użyciu określonej siły (N).
Dzisiaj podaje się wprost siłę w Niutonach lub kilogramach (mierniki mechaniczne i elektroniczne) i tak dla paska 6PK1255 765 jest to 686.5 ~ 784.5N (70 ~ 80kg) albo wartość jaką należy odczytać z dźwiękowego miernika napięcia po podaniu danych paska. Odczyt jest albo w Hz jako częstotliwość drgań paska albo już bezpośrednio w Niutonach.
Przyrządy są dedykowane dla jednego producenta pasków co nie dziwi ponieważ każdy pasek to inna guma, włókna wzmacniające i kształt rowków a więc i rezonans będzie inny.
I teraz jak tu naprężyć pasek bez urządzeń pomiarowych? Nie wiem
Można przyjąć standardowe ugięcie ok. 10 mm w dolnym lub górnym odcinku paska w zależności od tego czy mamy klimatyzację czy nie.
Niestety takie mamy czasy, że są coraz nowsze metody na ograniczenie samodzielnego dokonywania czynności serwisowych a z drugiej strony projektowane mechanizmy są coraz delikatniejsze i prawidłowe wykonanie procedur serwisowych gwarantuje potem bezproblemową eksploatację dlatego zaleca się używanie takich dziwnych narzędzi jak wspomniany wyżej akustyczny miernik naprężenia.