Strona 1 z 1

Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

Napisane: 27 cze 2016 18:26
przez karvatex1
Witam. chciałbym wymienić sam pasek wielorowkowy, oraz sprawdzić rolkę prowadzącą. Kia Ceed Sw 1,4 109 KM benzyna. Jak luzuje się pasek? Przy alternatorze są dwie czarne śruby, pierwsza trzyma alternator, a druga jakby wpływa na naciąg paska. Którą śrubą kręcic żeby zdjąć pasek, a może dwie trzeba luzować? Czy przebieg 106 tys km. to już czas na wymianę tego paska i rolki prowadzącej?

Re: Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

Napisane: 27 cze 2016 19:00
przez Ryba4
Na pierwsze nie odpowiem (i powstrzymam się ;)) a na drugie to wydaje mi się, że nie (o ile przebieg autentyczny), ale to też zależy od stylu jazdy i pewnie paru innych czynników. U mnie przy 150kkm pasek fabryczny..

Re: Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

Napisane: 21 paź 2019 20:40
przez tomek247
Temat już ma trochę ale jeśli ktoś nie wie jak się do tego zabrać to może coś warto podpowiedzieć.
Jak mamy dobrego mechanika to problemu nie ma z wymianą a i koszty nie są aż tak duże.

Pasek w 1.4 to 6PK1255 dla pojazdów z klimatyzacją - koszt paska to ok. 60-80 zł

Instrukcję w języku angielskim znajdziemy tutaj -> http://www.kceed.com/drive_belt_repair_procedures-791.html

Luzujemy dolną śrubę od alternatora:

Obrazek

Następnie luzujemy śrubę 1 od mechanizmu napinania i najlepiej odkręcić i zdjąć z widełek śrubę 2.

Obrazek


Potem wystarczy przesunąć alternator luzując pasek a następnie zdjąć go.
Warto sprawdzić rolkę prowadzącą (widać ją w głębi na pierwszym zdjęciu) czy nie ma dużego luzu i jeśli ma to również wymienić.

No i na koniec zostawiłem problem jaki będziemy mieli po wymianie paska a mianowicie jego odpowiednie naprężenie.
Kiedyś instrukcje serwisowe jako miarę naprężenia podawały wielkość ugięcia paska przy użyciu określonej siły (N).
Dzisiaj podaje się wprost siłę w Niutonach lub kilogramach (mierniki mechaniczne i elektroniczne) i tak dla paska 6PK1255 765 jest to 686.5 ~ 784.5N (70 ~ 80kg) albo wartość jaką należy odczytać z dźwiękowego miernika napięcia po podaniu danych paska. Odczyt jest albo w Hz jako częstotliwość drgań paska albo już bezpośrednio w Niutonach.
Przyrządy są dedykowane dla jednego producenta pasków co nie dziwi ponieważ każdy pasek to inna guma, włókna wzmacniające i kształt rowków a więc i rezonans będzie inny.
I teraz jak tu naprężyć pasek bez urządzeń pomiarowych? Nie wiem :)
Można przyjąć standardowe ugięcie ok. 10 mm w dolnym lub górnym odcinku paska w zależności od tego czy mamy klimatyzację czy nie.

Niestety takie mamy czasy, że są coraz nowsze metody na ograniczenie samodzielnego dokonywania czynności serwisowych a z drugiej strony projektowane mechanizmy są coraz delikatniejsze i prawidłowe wykonanie procedur serwisowych gwarantuje potem bezproblemową eksploatację dlatego zaleca się używanie takich dziwnych narzędzi jak wspomniany wyżej akustyczny miernik naprężenia.

Re: Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

Napisane: 21 paź 2019 23:03
przez Magikrealista
tomek247 napisał(a):Temat już ma trochę ale jeśli ktoś nie wie jak się do tego zabrać to może coś warto podpowiedzieć.
Jak mamy dobrego mechanika to problemu nie ma z wymianą a i koszty nie są duże.
.

Wymieniłem kilka dni temu przy 90kkm. Przed zdjęciem starego zrobiłem znaki markerem a i tak nowy napinałem na wyczucie- o dziwo udało się bez tych urządzeń. ;-)

Re: Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

Napisane: 22 paź 2019 08:08
przez tomek247
Zmierzyłem z ciekawości rezonans paska po naprężeniu, w dolnej części, smartfonem z aplikacją "Easy Tension" (dla pasków Hutchinson'a) - ponieważ ta aplikacja oprócz wskazania siły naprężenia w Niutonach posiada możliwość pomiaru samej tylko częstotliwości bez powiązania z wartością siły, dodatkowo z zatrzymaniem wyniku na ekranie.

Dla paska Gates Micro-V 6PK1255 i po kilku pomiarach wychodzi u mnie 242/243 Hz w dolnym odcinku. Ciekawe co w takim przypadku pokazałby miernik Gates'a? Nie mam skąd wziąć do testów.
Są też takie zwykłe, pewnie chińskie tensiometry mechaniczne do napinania rozrządu ale różne są na ich temat opinie.
Właściwie to można sobie poradzić i bez tego, chociaż ta plastikowa rolka (idler) nie wygląda zbyt solidnie :roll: i przy zbyt mocnym naprężeniu zużyje się szybciej.
Warto rzeczywiście sobie zaznaczyć dotychczasową pozycję i potem porównać ugięcie paska czy nie jest za ciasny bo jeśli samochód kupiony z drugiej ręki to ktoś mógł wcześniej już regulować proporcjonalnie do rozciągnięcia paska w czasie kilkuletniej eksploatacji.
Stary pasek sobie zostawiłem ale nawet nie widać co to było bo napisów już nie ma. Jest dość solidny, wygląda na oryginał od nowości tyle, że już czasami piszczał a ma 9 lat więc wymieniłem.

Re: Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

Napisane: 19 cze 2020 00:00
przez kryzys
Nie chcę zakładać nowego tematu o taką pierdołe to się tu podepnę - powiedzcie mi czy to koło pod alternatorem na pierwszej focie w tym wątku to jest koło pasowe pompy wody?
Coś mi piszczy i po założeniu krótszego paska i wyeliminowaniu łożyska na kompresorze klimy zostało mi albo łożysko na altku albo na tym właśnie kole.

Re: Wymiana paska wielorowkowego w silniku 1,4 benzyna

Napisane: 24 gru 2020 20:52
przez tomek247
Chyba dawno tutaj nie zaglądałem :)
Tak, to koło od pompy wody.