CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

Silniki i skrzynia biegów - silniki, oleje, wszelkiego rodzaju problemy natury technicznej

Moderator: Żandarmeria

AUTOR WĄTKU
staszek909
 

CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

04 cze 2016 00:46

Zakładam nowy wątek i przenoszę zebrane informacje, aby nie robić bałaganu.

Dieslem 1.6 90KM, z którym mam problem od dwóch miesięcy. 4 warsztaty + ASO nie dały rady zdiagnozować i usunąć usterki związanej z głośną, nierówną pracą silnika.
Wszyscy mechanicy usłyszeli nieprawidłową pracę, w ASO też. ASO Wrobud.
Objawy:
Po odpaleniu silnik pracuje głośno i nierówno. Dźwięk przypomina bardziej starego diesla z metalicznym przydźwiękiem.
Na biegu jałowym przy dodawaniu gazu i odpuszczaniu raz na kilka razy słychać takie rzężenie (trudno to opisać, dźwięk wyższej częstotliwości). To samo przy jeździe w okolicach 1500-1800 obr. czasem występuje problem.
Pierwszy mech. stawiał na EGR, trzech kolejnych na wtryskiwacze, ASO na EGR i SWIRL, przy czym EGR jest główną przyczyną.Wróciłem do pierwszego, który wstawił już dwa używane EGRy i problem jest dalej.
Ważne, że po każdej zmianie EGRa auto chodziło źle, a na następny dzień elegancko jak dawniej. Kolejny dzień i znów losowo problemy.
Brak błędów w komputerze. Sitko paliwa w baku wyczyszczone. Filtry i olej wymienione. Paliwo zalewane z 4. różnych stacji. Napinacz dosyć głośno już chodzi ale to nie on.

Testów przelewowych nie wykonywano.
Jakie są wartości korekt wtryskiwaczy nie wie nikt - nikt chyba tego nie wykonał.
Pompa wysokiego ciśnienia raczej w porządku, bo auto ma moc.

Czy po wymianie zaworu EGR należy przeprowadzić jakąś adaptację?
I jeszcze jedno: od czego jest zaznaczona na zdjęciu wtyczka?
Auto jeździło jak się okazuje przez rok z odpiętą wtyczką.

Obrazek

AUTOR WĄTKU
szczur75
 

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

04 cze 2016 03:51

A kiedy ostatnio wymieniałeś olej?
Od kiedy jeździsz z wpiętą wtyczką?
Jakieś różnice odczuwasz po jej wpięciu?

Avatar użytkownika
Renegade
Weteran
 
Posty: 3743
Dołączył(a): 23 lis 2009 01:41
Lokalizacja: SLU
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Marka i model samochodu: OPTIMA PHEV 2.0 205 KM

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

04 cze 2016 12:18

To na zdjęciu jest od domykania przepustnicy, jak byłeś na przeglądzie często wypinają to przy wymianie filtra oleju i prawdopodobnie zapomnieli wpiąć.

Obrazek
Powered by MI4C
Obrazek
OPTIMA PLUG-IN 2.0 205 KM - C3S (aluminium silver) '16
SOUL 1.6 DOHC 124 KM '12
CEE'D HB 1.6 DOHC 126 KM '09
CEE'D HB 1.4 DOHC 109 KM '08
SHUMA 1.5 DOHC '97

AUTOR WĄTKU
staszek909
 

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

04 cze 2016 23:47

Olej i filtry wymieniane co roku. Wtyczka wpięta jakieś dwa miesiące temu. Nie widziałem różnicy.
Czy mogło to doprowadzić do jakiejś usterki?

boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

06 cze 2016 11:12

Od komputera wiele nie oczekuj, autodiagnostyka w zasadzie nie istnieje.
Dobrze by było na kompie sprawdzić jak wygląda zmierzony moment obrotowy w stosunku do zadanego.
Jak ja mam problemy z silnikiem (ten sam) to zawsze nie dociąga do 235Nm. Jesli jest ok, to zawsze przy pełnym gazie jest 235Nm.
Np. przy rozszczelnieniu uszczelki pod wtryskiem (jednym) silnik pracuje inaczej, ciężej (jak stary diesel) i aktualny moment obrotowy maksymalny nie dochodzi do fabrycznych 235NM (jest np 215-212).
I najlepiej sprawdzić to w 2 skrajnych przypadkach, kiedy wystepuje problem i kiedy go nie ma.

Pozdr.

AUTOR WĄTKU
szczur75
 

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

06 cze 2016 11:23

Moment obrotowy nie jest wartoscią zadaną. Jest wynikiem zadanym parametrow oraz kondycji silnika.

boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

06 cze 2016 11:29

Komputer wylicza oczekiwany moment obrotowy na podstawie pedału gazu, komputer pokazuje obie wartości, zadana i aktualna. na tej wersji silnika winno być 235Nm i jest jeśli wszystko jest ok (na wszystkich biegach po wciśnięciu gazu do oporu w zakresie obrotów 1,8 - 3,2 tyś obr.
taka ciekawostka - dla tego silnika (90 km z 2007r z VGT) który jest identyczny z z silnikiem 110KM VGT z tamtego roku, wartość zadana momentu jest 260Nm czyli chyba tyle ile ma fabrycznie wersja 110km:)

AUTOR WĄTKU
szczur75
 

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

06 cze 2016 12:36

Tyle ze jest mala szansa, aby te teoretyczne wartosci pokrywaly sie z rzeczywistymi.

boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

06 cze 2016 13:44

Pytanie które... Jest czujnik momentu jest pomiar - jest to dostępne w ECU... Tak się zastanawiam czy czasem różnica pomiędzy 90 a 110KM to nie różnica w mapie wtrysku a jedynie w "wyższej warstwie" odcięcie mocy na poziomie 235Nm... bo jeśli tak to podniesienie mocy do 110 KM powinno byc proste.... :) Nie wiem czy są rzeczywiste i zgodne z tym co np. da się zmierzyć na hamowni - ale z całą pewnością ja widzę różnicę pomiędzy 212 a 235Nm i jest to na pewno wskazanie kondycji silnika.

AUTOR WĄTKU
szczur75
 

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

06 cze 2016 13:48

A dokladnie jak piszesz. Ale takich rzeczy jak Nm to ECU nie mierzy, a jedynie wylicza. Zupelnie nie biorac pod uwage np. oporow wewnetrznych. Wszak na roznych olejach silnikowych pomiary sa takze rozne. A roznice moga byc zadziwiajace.

stone_face
Brygadzista
 
Posty: 104
Dołączył(a): 29 kwi 2016 22:33
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Mazowiecka

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

06 cze 2016 23:49

boe6666 napisał(a):Pytanie które... Jest czujnik momentu jest pomiar - jest to dostępne w ECU... Tak się zastanawiam czy czasem różnica pomiędzy 90 a 110KM to nie różnica w mapie wtrysku a jedynie w "wyższej warstwie" odcięcie mocy na poziomie 235Nm... bo jeśli tak to podniesienie mocy do 110 KM powinno byc proste.... :) Nie wiem czy są rzeczywiste i zgodne z tym co np. da się zmierzyć na hamowni - ale z całą pewnością ja widzę różnicę pomiędzy 212 a 235Nm i jest to na pewno wskazanie kondycji silnika.


Nie ma w silniku czujnika momentu obrotowego. Pomiar rzeczywistego momentu wytwarzanego przez silnik nie jest możliwy bez obciążenia (hamowania) silnika. A to dlatego, że silnik nie wytworzy większego momentu niż moment, którym jest obciążony. Jest to fizycznie niemożliwe. Moment, który nazywasz aktualnym tester wylicza zapewne na podstawie prędkości tłoka w suwie pracy, dawki paliwa i powietrza. Oczywiście jest to zawsze jakaś informacja o silniku i może dać wskazówki do dalszej diagnostyki.

W przedmiotowym przypadku z uwagi na dotychczasowe niepowodzenia przy diagnozowaniu przyczyn usterki zacząłbym diagnostykę od początku tj. sprawdzenie DTC i jeśli nic nie ma to gruntowna diagnostyka układu zasilania (pompa, wtryskiwacze, test przelewów, świece żarowe itd). Po wyeliminowaniu usterki tych podzespołów można zastanowić się nad dalszymi działaniami.

boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

07 cze 2016 14:38

Ale to nie tester wylicza tylko ECU podaje konkretną wartość. Na luzie ta wartość nie rośnie nawet jak trzymam gaz w podłodze. Ale przyznam że rzeczywiście moment może być liczony, tyle że może to być bardziej dokładnie niż piszesz. Samochód jest przecież hamowany w sensie takim że przyspiesza, mamy przyrost prędkości w jednostce czasu, mamy parametry dawki paliwa itp. Więc tak obliczony moment może być wbrew pozorom bardzo dokładny i zgodny z rzeczywistością.

Pozdrawiam.

AUTOR WĄTKU
staszek909
 

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

07 cze 2016 23:00

Sprawdziłem trzema programami diagnostycznymi i nie widziałem opcji wyświetlenia mocy/momentu obr.
Ale za to OBD Car Doctor free odczytuje: command EGR i Error EGR.

Moje odczyty.
Error EGR podczas pracy na biegu jałowym skacze od -3 do 4 [%]. Dodaję krótki mocny gaz i wartość skacze nawet do 80% i spada w okolice zera i znów się waha -3 do 4 %. I teraz ciekawostka, po ok. 30 - 60 sekundach wartość ustala się na 0% i tak już zostaje.
Error EGR podczas jazy zachowuje się losowo, tj. czasem jest stabilne zero przy mocnym dodawaniu gazu, a czasem skacze nawet do 80%.
Command EGR 50-60 na luzie. Przy dodawaniu gazu wzrasta ustala się na 4,7. (tego parametru nie pamiętam jak się zachowywał dokładnie)

Jakie powinny być te wartości dla tego silnika? Chyba że możecie sprawdzić u siebie jak to wygląda?

boe6666
Kierownik
 
Posty: 515
Dołączył(a): 01 kwi 2008 22:36
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 HB, 1,6 ON 90KM
2007, C+

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

08 cze 2016 12:13

Pełne parametry silnika możesz sprawdzić Hi-Scanem z odpowiednim kablem.

AUTOR WĄTKU
Tolek
 

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

29 lip 2016 00:03

Problem rozwiązałeś, czy może jeszcze się borykasz , pytam w związku z tym że stwierdziłem podobne objawy. U mnie "twardy silnik" jest czasami po uruchomieniu, czasami pojawia się w trakcie jazdy. Zero błędów, aczkolwiek zdarzyło się kilka razy odcięcie mocy i wtedy max. prędkość obrotowa WK to 2500 obr/min. Przy teście wyszła 5 % wartość EGR i brak jakichkolwiek zmian w tym parametrze.

AUTOR WĄTKU
staszek909
 

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

03 sie 2016 14:47

Nadal nie rozwiązany problem.
Do tej pory zrobione: wymiana kontrolera SWIRL, regeneracja EGR, wymiana czujnika położenia sprzęgła.
Objawy się złagodziły na dwa tygodnie i znów powróciły: twarda, głośna praca silnika, czasem spadki mocy przy przyśpieszaniu.

AUTOR WĄTKU
Tolek
 

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

03 sie 2016 15:21

Dzięki za info, jak się uporam z swoim dam znać pzdr.

AUTOR WĄTKU
staszek909
 

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

04 sie 2016 14:22

Dzisiaj znów podłączony pod komputer i jazda próbna z podpiętym komp.
Nic złego nie wykryto - parametry poprawne, brak błędów.
Ręce opadają... :sad:

AUTOR WĄTKU
staszek909
 

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

02 wrz 2016 21:46

Podejrzenie, że to ECU powoduje te problemy.
Czy możecie polecić dobrego speca od testowania i naprawy komputerów (ECU) KIA?

AUTOR WĄTKU
Dorlan
 

Re: CRDI 1.6 90KM nierówna i głośna praca silnika

23 maja 2017 21:41

cześć
a juz prawie uwierzyłem, że to ja mam urojenia, silnik w moim cee'd chodzi jak stary traktor z zadyszką bo diagności z ASO twierdzą, że wszystko jest w porządku. Niestety syf straszny. Tak jak ktoś z Was pisał w zasadzie nie wiadomo kiedy i dlaczego nagle zaczyna pracować niesamowicie głośno i wpada w drgania a przyśpieszanie z obrotów 1500 daje efekt jakby zadławiania się i tylko warkot się nasila.
Stary 1,9 TDI w porównaniu z tym pracował jak zegarek.
Czy ktoś z Was uważa, że wymiana ECU może coś wnieść?
Pozdrawiam

Następna strona
Powrót do Silniki i skrzynia biegów
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl