Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziura"

Silniki i skrzynia biegów - silniki, oleje, wszelkiego rodzaju problemy natury technicznej

Moderator: Żandarmeria

AUTOR WĄTKU
hapol
Kierownik
 
Posty: 431
Dołączył(a): 06 lip 2010 21:54
Lokalizacja: małopolska

Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziura"

10 wrz 2015 19:10

Objawy: jak spokojnie przyspieszam, to w przedziale obrotów, jak ma załączyć się turbo (+-2000 obr/min) pojawia się sekundowy spadek mocy (tak jak bym odpuścił nagle pedał gazu) i po tej sekundzie załącza się turbo i jedzie dalej. Przy spokojnej równomiernej jeździe jest to dokuczliwe i bardzo odczuwalne bo zwykle tego typu obrotny się utrzymuje w trasie. A jak trzeba przyspieszyć to wpierw czuć szarpnięcie spowodowane tm sekundowym spadkiem mocy.
Jak dodaje ostro gazu i zwiększę obroty powyżej 2300 to nie ma problemu.

W ASO na przeglądzie były wymienione wszystkie filtry (łącznie z filtrem paliwa) ale niestety nic się nie zmieniło. Wręcz z czasem mam wrażenie jak by to się nasilało.

W ASO skwitowali to, że nie wiedzą, bo komputer nie wykazał żadnych błędów i na razie zaproponowali:
- zatankować inne paliwo, tylko zwykłe bez ulepszaczy > efekt: bez zmian
- użyć preparatu do czyszczenia silnika i wtrysków TUNAP - http://www.czyszczenia.pl/oferta/czyszc ... aliwowych/
ktoś stosował ten preparat? Faktycznie coś daje?

I najważniejsze pytanie:
czy na podstawie takiego opisu, ktoś jest w stanie stwierdzić, co się dzieje z silnikiem?
Lub co kazać sprawdzić w serwisie w pierwszej kolejności (bo jak na razie spławili mnie, że nie ma błędów w komputerze)?


Dla jasności:
silnik 1.6 CRDi, 115 KM
pro_ceed, Comfort+, CRDi 1,6 115KM, czarny metalik, 2009 (wersja modelowa 2010)

szczur75
 

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

10 wrz 2015 19:51

hapol napisał(a): w przedziale obrotów, jak ma załączyć się turbo (+-2000 obr/min)

hapol napisał(a):po tej sekundzie załącza się turbo


Hmmm. Czegoś tu nie rozumiem. Sprężarka w tym aucie to, jak słusznie zauważyłeś, turbo. Dokładnie turbosprężarka.
Są też inne rodzaje urządzeń doładowujących. I też są to sprężarki, ale nie turbo.
To słowo turbo oznacza, że sprężarka napędzana jest gazami spalinowymi. Cały czas, bez przerwy, czy też oczekiwania na 2krpm.

hapol napisał(a):czy na podstawie takiego opisu, ktoś jest w stanie stwierdzić, co się dzieje z silnikiem?


Musiałbym zobaczyć wykres z zapisu parametrów podczas jazdy. "Statyczne" diagnozowanie w takim przypadku (objaw jest, błędów brak), to ... totalny bezsens. Albo ASO zlało Cię grubym sikiem. Albo nie zgodziłeś się na dalszą diagnostykę. Coś tam podejrzewam... Ale ja się nie znam... ;)


hapol napisał(a):co kazać sprawdzić w serwisie w pierwszej kolejności

Niech podepną rejestrator parametrów i jeżdżą, zapisują. Potem niech analizują.

Avatar użytkownika
Ryba4
Nadworny błazen
 
Posty: 6856
Dołączył(a): 01 gru 2010 18:15
Lokalizacja: Kraków / Wrocław
Grupa: Małopolska
Model cee'd:
C1FL HB, 1,4 Pb 90KM
2010, M

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

11 wrz 2015 02:48

szczur75 napisał(a):To słowo turbo oznacza, że sprężarka napędzana jest gazami spalinowymi. Cały czas, bez przerwy, czy też oczekiwania na 2krpm.


No ogoniasty, tym razem pozwolę się nie zgodzić z Tobą, mimo że obaj doskonale wiemy, że generalnie to Ty masz większą wiedzę, zarówno teoretyczną jak i praktyczną ;)
Właśnie na tym polega różnica między turbosprężarką (turbocharger) a kompresorem (supercharger), że turbo działa ze zwłoką - zanim gazy spalinowe poprzez wirnik turbiny rozpędzą wirnik sprężarki mijają milisekundy - stąd właśnie tzw. turbo-dziura, mimo iż spaliny oczywiście "wylatują" cały czas. Innymi słowy praca turbosprężarki zaczyna być odczuwalna dopiero przy pewnych obrotach silnika, gdy w układzie wytworzy się odpowiednie ciśnienie (wspomniane "załączy się"), w przeciwieństwie do kompresora, który jest napędzany stale więc przyrost mocy jest liniowy.
Oczywiście to taki offtop, bo objawy hapola nie są normalne, no i oczywiście przecież Ty o tym wszystkim na pewno wiesz (hapol też), więc nie wiem o co Ci chodziło, piłeś coś? Bo posty jakieś takie grzeczne i pomocne ostatnio B) friendss
Obrazek
FL 1,4 90KM HB 5K M (C+); STI WRC WRX PS3 ITP ITD TDI 8)

Ignacy
 

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

11 wrz 2015 05:48

co nie zmienia sytuacji, że turbo nie ma żadnego włącznika a kręci się również na wolnych obrotach, to tylko kwestia oporów wewnętrznych na wirniku. Działa w każdym zakresie obrotów i daje się to porównać jaki ma wpływ na parametry silnika. Inna historia, że jakieś bardziej odczuwalne wzrosty momentu wiążą się z pojawiającym nadciśnieniem ale ten efekt zależy od tego jak jest dobrana turbosprężarka do danego silnika i jak jest wysterowana, to można na różne sposoby ograniczyć czy też złagodzić pojawiający się duży moment obr. Na swój sposób turbo ma "wyłącznik" ograniczający max. doładowanie no to raczej wiadomo aby nie zdemolować silnika.

AUTOR WĄTKU
hapol
Kierownik
 
Posty: 431
Dołączył(a): 06 lip 2010 21:54
Lokalizacja: małopolska

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

11 wrz 2015 19:48

szczur75 napisał(a):Hmmm. Czegoś tu nie rozumiem. Sprężarka w tym aucie to, jak słusznie zauważyłeś, turbo. Dokładnie turbosprężarka.
Są też inne rodzaje urządzeń doładowujących. I też są to sprężarki, ale nie turbo.
To słowo turbo oznacza, że sprężarka napędzana jest gazami spalinowymi. Cały czas, bez przerwy, czy też oczekiwania na 2krpm.

oczywiście, że użyłem skrótu myślowego. Jestem "prosty chłop ze wsi" więc nie wysilam się na mechaniczny żargon.
Miałem nadzieję, że wiadomo o co chodzi jak piszę, że "turbina się załącza" ;)
Może napiszę inaczej: "jak turbina wchodzi na wysokie obroty". Będzie to bliższe poprawności? :)


szczur75 napisał(a):Musiałbym zobaczyć wykres z zapisu parametrów podczas jazdy. "Statyczne" diagnozowanie w takim przypadku (objaw jest, błędów brak), to ... totalny bezsens. Albo ASO zlało Cię grubym sikiem. Albo nie zgodziłeś się na dalszą diagnostykę. Coś tam podejrzewam... Ale ja się nie znam... ;)

Ja tym bardziej się nie znam.
ASO jak na razie spławiło mnie tak jak piszesz. Nie proponowali dalszej diagnostyki poza tymi dwoma kwestiami co napisałem (zmiana paliwa i wyczyszczenie wtrysków i silnika środkiem TUNAP). Jak się dopytywałem co i jak możemy sprawdzić to tylko na tym się jak na chwilę obecną skończyło.
Możesz napisać co podejrzewasz? Od czego rozpocząć poszukiwania przyczyn takich objawów?

szczur75 napisał(a):Niech podepną rejestrator parametrów i jeżdżą, zapisują. Potem niech analizują.

To wystarczy przejechać się kilka kilometrów czy muszę im auto zostawić na dłużej do tego rejestratora?
pro_ceed, Comfort+, CRDi 1,6 115KM, czarny metalik, 2009 (wersja modelowa 2010)

szczur75
 

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

12 wrz 2015 02:09

Ryba4 napisał(a):zanim gazy spalinowe poprzez wirnik turbiny rozpędzą wirnik sprężarki mijają milisekundy


Twierdzisz, że na wolnych obrotach wirnik turbiny się nie kręci? :lol:
To co potocznie nazywacie "załączeniem turbiny", to po prostu moment, kiedy ona zaczyna pompować "na plusie". Czyli zaczyna budować nadciśnienie.
Poniżej tego turbina kręci się tak wolno, że tego nadciśnienia nie buduje. A Wy nie odczuwacie przyrostu mocy. Co nie oznacza, że "nie działa", "jest wyłączona".
Ona się kręci cały czas, jak wylatują spaliny. Czasem trochę dłużej... B)

szczur75
 

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

12 wrz 2015 02:11

hapol napisał(a):To wystarczy przejechać się kilka kilometrów czy muszę im auto zostawić na dłużej do tego rejestratora?


1. To zależy od ASO.
2. Musi się zapisać moment wystąpienia problemu.
3. Być może będzie potrzebnych kilka zapisów.

AUTOR WĄTKU
hapol
Kierownik
 
Posty: 431
Dołączył(a): 06 lip 2010 21:54
Lokalizacja: małopolska

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

12 wrz 2015 07:55

szczur75 - czyli nie napiszesz co podejrzewasz jako potencjalną usterkę? :)
pro_ceed, Comfort+, CRDi 1,6 115KM, czarny metalik, 2009 (wersja modelowa 2010)

szczur75
 

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

12 wrz 2015 16:45

Musiał bym zobaczyć zapisy z rejestratora aby sensownie się wypowiedzieć. B)

AUTOR WĄTKU
hapol
Kierownik
 
Posty: 431
Dołączył(a): 06 lip 2010 21:54
Lokalizacja: małopolska

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

13 wrz 2015 19:53

Jeżeli innych na przyszłość nie chcesz wprowadzać w błąd to może w prywatnej wiadomości :)
A ja będę miał przed kolejną wizytą w ASO jakiś punkt zaczepienia czego się domagać. :)
pro_ceed, Comfort+, CRDi 1,6 115KM, czarny metalik, 2009 (wersja modelowa 2010)

luki
 

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

25 wrz 2015 19:15

Udało Ci się rozwiązać problem? Jak ASO dalej odwala maniane, to spróbuj zrobić diagnostykę w Motomagic, ja tam już parę rzeczy robiłem i mają sprzęt do kijanek.

pawelo
 

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

17 lis 2015 22:15

Czy ten objaw masz zawsze wyczuwalny czy tylko w pewnych warunkach, np. temp. powietrza etc, ?

AUTOR WĄTKU
hapol
Kierownik
 
Posty: 431
Dołączył(a): 06 lip 2010 21:54
Lokalizacja: małopolska

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

18 lis 2015 19:14

Według mnie zawsze.
Miesiąc temu przy przeglądzie przeczyścili mi EGR i dali jakiś specyfik TUNAP do disla.
Chwilowo jak by było mniej odczuwalne ale obecnie dalej jest to samo.
pro_ceed, Comfort+, CRDi 1,6 115KM, czarny metalik, 2009 (wersja modelowa 2010)

bartekss
Przedszkolak
 
Posty: 20
Dołączył(a): 05 kwi 2017 17:20
Lokalizacja: Polska
Grupa: Kujawska
Model cee'd:
C1FL SW, 1,6 ON 115KM
2009, optimum +

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

05 sie 2018 18:15

czy udało się rozwiązać problem ? mam identyczne objawy i brak pomysłu czym jest to spowodowane...

bartekss
Przedszkolak
 
Posty: 20
Dołączył(a): 05 kwi 2017 17:20
Lokalizacja: Polska
Grupa: Kujawska
Model cee'd:
C1FL SW, 1,6 ON 115KM
2009, optimum +

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

14 sie 2018 22:09

ostatnio zauważyłem, że chwilowy spadek mocy zawsze występuje po zjechaniu na biegu z górki ok jednego kilometra do skrzyżowania i ruszeniu z niego.... przy czym chwilowy spadek mocy występuję raczej tylko na drugim i trzecim biegu..... może ma ktoś pomysł co może być przyczyną takich objawów ? a może w Waszych samochodach też występują takie objawy i jest to normalne ? proszę o odpowiedź bo czeka mnie za chwile wyjazd na wakacje 4000km, a mechanicy nie wiedzą co może być przyczyną....

bartekss
Przedszkolak
 
Posty: 20
Dołączył(a): 05 kwi 2017 17:20
Lokalizacja: Polska
Grupa: Kujawska
Model cee'd:
C1FL SW, 1,6 ON 115KM
2009, optimum +

Re: Chwilowy spadek mocy przy starcie turbiny - "turbo dziur

18 sie 2018 22:26

ponieważ objawy występują sporadycznie, a nie zawsze.... raz częściej - kilka dni pod rząd, a czasami kilka dni pod rząd w ogóle nie będę z problemem nic robił.... zobaczę czy objawy będą występowały podczas i po po wyjeździe na wakacje czyli jeździe w trasie w sumie ponad 4,000km.... gdyby ktoś miał taki problem to wyszukałem taki sam problem na forum a4 https://a4-klub.pl/topic/242914-szarpie ... ia/?page=2 gdzie rozwiązaniem było wstawienie kryzy przed EGR...

Powrót do Silniki i skrzynia biegów
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl