Witam serdecznie.
Odpowiadając na prośby kilku użytkowników tego zacnego forum, postaram się pomóc z kwestii konfiguracji aplikacji TorquePro tak, aby monitorowała np. temperaturę DPF i tym samym pokazywała moment początku jak i końca wypalania filtra DPF. Postaram się to przedstawić w prosty sposób, krok po kroku jak to jest u mnie skonfigurowane.
Konfiguracja dotyczy samochodu KIA Ceed HB 1.6 CRDi 110KM - rocznik 2013. Filtr DPF Oryginał, przebieg 202000 km.
1. Do złącza OBDII montujemy czytnik OBD2 na Bluetooth ELM327 iCar2 Vgate OBD2 Interfejs i parujemy połączenie za pomocą BLUETOOTH ze swoim smartfonem.
2. Instalujemy aplikację TorgquePro oraz dodatek do Torque Pro: Advanced EX for KIA (musi być wersja płatna, darmowa wersja LT nie działa).
3. W dodatku Advanced EX for KIA wybieramy model samochodu i rodzaj silnika.
4. W aplikacji TorgquePro tworzymy profil samochodu.
5. Aby zainstalowane PIDy czujniki z dodatku Advanced EX for KIA były widoczne w Torque Pro wykonujemy następujące czynności:
a). W aplikacji Torque Pro wchodzimy w ikonkę zaznaczoną poniżej:
b). Klikamy w "Ustawienia"
c). Klikamy w "Wtyczki"
d). Zezwalamy wtyczkom na pełny dostęp.
e). Sprawdzamy czy mamy zainstalowaną wtyczkę Advanced EX for KIA. Klikamy na "Zainstalowane wtyczki".
Po kliknięciu na "Zainstalowane wtyczki" powinna nam się pokazać wtyczka Advanced EX for KIA.
f). Jeżeli dodatek Advanced EX for KIA jest zainstalowany wracamy poziom wyżej i klikamy na "Dodatkowe PIDy/Czyjniki"
g). Klikamy na "trzy punkciki" po prawej stronie
h). Klikamy "Dodaj wstępnie skonfigurowany zestaw"
i). Wybieramy dodatek z którego chcemy zaimportować dodatkowe PIDy do programu Torque Pro.
6. Po wykonaniu czynności z pkt. 5 mamy zainstalowane dodatkowe PIDy dla KIA. Teraz wracamy do menu głównego aplikacji TorgquePro i klikamy na ikonkę RealTime Information
7. Klikamy na ikonkę w prawym dolnym rogu ekranu jak na obrazku poniżej.
8. Dodajemy wskaźnik do Panelu
9. Wybieramy rodzaj/typ wskaźnika jaki nam odpowiada. Dla temperatury DPF polecam wskaźnik "skala słupkowa.
10. Po wybraniu rodzaju wskaźnika pojawiają się nam PIDY (czujniki) odpowiedzialne za róźne parametry silnika. PIDy w kolorze jasno zielonym to PIDy aktywne, natomiast w kolorze ciemno zielonym to PIDY, które dodatek obsługuje, ale akurat w naszym modelu silnika lub sterownika nie są obsługiwane. Na poniższym screenie przykładowe PIDy aktywne i nieaktywne.
11. Teraz najważniejsze na czym nam najbardziej zależy - dodawanie czujnika odpowiedzialnego za temperaturę DPF. Czujnik ten znajdziemy praktycznie na samym końcu listy i nazywa się: Temperatura katalizatora (Bank 1, czujnik 2).
12. Po dodaniu wszystkich czujników jakie chcemy mieć "na oku" kończymy konfigurację Panelu. U mnie w wersji finalnej wygląda to tak:
13. Podczas procesu wypalania DPF wygląda to jak poniżej:
Reasumując, przepraszam, że będę się powtarzał
Wypalanie DPF średnio trwa ok. 15-20 minut i włącza się u mnie średnio co 450-500 km. W okresie letnim, podczas wysokich temperatur wypalanie DPF włącza się częściej bo już co ok. 350 km z powodu, że silnik przy wysokich temperaturach ma tendencję do generowania większej ilości sadzy. Wypalanie zostaje uruchomione po zamknięciu EGR do 4,7%, a temperatura wypalania dochodzi do ok 650 stopni C. Podczas normalnej eksploatacji samochodu temperatura DPF mieści się w przedziale od 110 stopni C do 350-360 stopni C w zależności od prędkości i obciążenia silnika. Czym większe obciążenie silnika to większa temperatura spalin. Przy wskaźniku temperatury DPF można ustawić próg alarmu dla wypalania DPF, wtedy czerwona skala miga podczas wypalania DPF. Ja ustawiłem alarm od temperatury DPF: 400 stopni C. Wynika to z mojego doświadczenia, że jeżeli temperatura DPF przekroczy wartość 400 stopni C to już jest pewne, że właśnie zostało uruchomione wypalanie filtra DPF.
Tak jak już pisałem wcześniej, od czasu gdy uruchomiłem monitorowanie (od ponad roku) nie mam żadnych problemów z DPF w mojej Kijance. Do tej pory największym problemem był zwiększający się poziom oleju w silniku (przez niedokończone procesy wypalania) oraz dziwne "drgania" silnika. Po zastosowaniu monitorowania DPF problemy ustały jak "ręką odjął".
Niestety, nie mogę się zgodzić z osobami, które piszą na naszym forum, że "łatwo" można monitorować wypalanie DPF obserwując poziom wskaźnika spalania chwilowego. Sam kiedyś tego próbowałem i niestety, nie jest to takie łatwe i proste. Tym bardziej, że nie wiadomo dokładnie w którym momencie wypalanie się uruchomiło i kiedy się skończy. Ok można ten wskaźnik obserwować, ale nie zawsze on jest miarodajny w swoich wskazaniach. Zresztą łatwo to zweryfikować mając odpaloną aplikację i jednocześnie obserwując wskazania spalania, wtedy myślę, że sami dojdziecie do podobnych wniosków.
Życzę Wszystkim sukcesów w instalacji i konfiguracji swoich apek oraz dużo satysfakcji z użytkowania swoich "Kijanek"
Pozdrawiam