DPF - wypalanie

Silniki i skrzynia biegów - silniki, oleje, wszelkiego rodzaju problemy natury technicznej

Moderator: Żandarmeria

Piejar
Kierownik
 
Posty: 403
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: DPF - wypalanie

31 sie 2022 12:12

No i mnie niestety dopadł problem przybywania oleju. Zaznaczam że mam silnik 2.0 D4EA bez możliwości obserwacji temp kata na OBD. Autem generalnie jeździ syn i niespecjalnie zwraca uwagę, poza dolewaniem paliwa. Swego czasu zrobiłem monitor temperatury DPF bazujący na wpięciu się równolegle do czujnika DPF i na nim w początku eksploatacji przesledzilem jedno wypalanie w temperaturze jakieś 650 st. zakończone powodzeniem. Teraz zacząłem znów obserwować temperatury no i złapałem już trzecie wypalanie ale temp wali na ponad 900 stopni i proces wypalania nie chce się zakończyć. Podejrzewam że stąd właśnie wynika paskudna dolewka ropy do oleju. Jestem już pewien że temperatura wynika z procesu uruchomienia wypalania bo wysterowania EGR spada do 0 i tak się trzyma. To ewidentny objaw. Dołożyłem led do sygnalizacji grzania lusterek bo miałem nadzieję że auto dołącza jakiś dodatkowy odbiornik - niestety tak nie jest. Dodatkowo obserwuje też na mierniku spadek ciśnienia na DPF z czujnika który jest w komorze silnika. Najśmieszniejsze że różnica cisnien wydaje się być dobra. Nie ma jakiegoś znaczącego wzrostu. Dzisiejsze wypalenie spowodowane jest chyba tym, że zdjalem kleme na dłuższy czas i sterownik silnika się zaczął uczyć (?). Wcześniej jeździłem ponad 200 km bez znaczącego wzrostu różnicy ciśnien na DPF. Chciałem przerwać proces zatrzymując auto na chwilę ale po kilku sekundach pracy EGR znów się występował na 0 i wypalanie trwało. Dopiero wyłączenie silnika na kilka minut spowodowało że komp zakończył wypalanie- EGR zaczął żyć i temperatura spadła. Widać więc że to wszystko jakoś działa ale dlaczego wypalanie nie chce się zakończyć, dlaczego taka wariacka temperatura? Nie mam pomysłu ani narzędzi żeby to sprawdzić. Musiałbym mieć jakiś lepszy komunikator

Piejar
Kierownik
 
Posty: 403
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: DPF - wypalanie

01 wrz 2022 10:10

No i być może znalazłem przyczynę dziwacznego wypalania - ugnity króciec pomiaru ciśnienia za DPF. Naprawa wykonana po druciarsku ale skutecznie. Wstawiłem cienkoscienną rurkę (z anteny radiowej) a uszczelniacz kominkowy dopełnia dzieła. Teraz czekam na wypalanie.
Mimo że obserwowałem stałe różnice ciśnień to wartości były sensowne - punktem odniesienia było po prostu cisnienie atmosferyczne.

https://drive.google.com/file/d/13hR3Jk ... p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/13_VAjT ... p=drivesdk

Avatar użytkownika
zychi
Klubowicz
 
Posty: 37
Dołączył(a): 16 maja 2019 20:24
Lokalizacja: Pszczyna
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C2 SW, 1,6 ON 110KM
2015, M

Re: DPF - wypalanie

13 wrz 2022 18:10

Aktualnie wypalanie włącza się co niecałe 100 km , jeżeli wypalanie zostanie zakończone prawidłowo. Jeżeli nie zdąży się zakończyć , to załącza się już po kilku kilometrach. Przejeżdżałem około 25 km w jedną stronę i monitorowałem wypalanie na bieżąco. Samochód kupiłem jako 4 letni z przebiegiem 160000 km ,wypalnie było co 400 - 500 km , teraz z przebiegiem 200000 km jest już duży problem. Ile aktualnie kosztuje wymiana filtra i jaki jest nr fabryczny takiego filtra ? I jaki filtr byście polecili ?

Piejar
Kierownik
 
Posty: 403
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: DPF - wypalanie

14 wrz 2022 01:13

A próbowałeś coś podiagnozowac? Od razu chcesz wymieniać? Jaki masz spadek ciśnienia na DPF? Mierzyles, obserwowales coś?

Avatar użytkownika
zychi
Klubowicz
 
Posty: 37
Dołączył(a): 16 maja 2019 20:24
Lokalizacja: Pszczyna
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C2 SW, 1,6 ON 110KM
2015, M

Re: DPF - wypalanie

21 wrz 2022 17:14

Dzisiaj wypalanie włączyło się przy 188 km i 16,5 grama sadzy . Po wypaleniu i przejechaniu około 25 km ilość sadzy to 6,3 grama. Czy na podstawie tego można coś wnioskować o kondycji filtra ?
Temperatura zewnętrzna około 10 * C.

Piejar
Kierownik
 
Posty: 403
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: DPF - wypalanie

02 paź 2022 17:42

Być może dobra nowina dla właścicieli slinkow 2.0 D4EA. Cały czas próbowałem różnymi aplikacjami doszukać się jakichś użytecznych informacji na OBD no i chyba się udało. Aplikacja Car Scanner Pro ma dużo różnych profili dla kijanek no i na profilu Kia Venga CRDI TCI-U2 jeden z PIDów pokazuje sensowne wartości zbieżne z temperaturą spalin. Wartości nie są prawidłowe, zaniżone o jakieś 100 stopni ale trend jest idealnie zbieżny z moim monitorkiem sprzętowym o którym kiedyś pisałem. Ciekawe są też wartości związane z przebiegiem - nie umiem potwierdzić wiarygodności bo nie złapałem nadal wypalania (autem głównie jeździ syn). Nie pasuje mi wartosc przebiegu auta bo na ODO mam 246 tys a interfejs pokazuje 17 tys więcej (może to slad jakiegoś fałszowania bo nie jestem pierwszym właścicielem). Sensowną wydaje się wartość przebiegu od ostatniego wypalania. Wielkości przebiegu zwiększają się wraz z przebytymi kilometrami więc mają jakąś wiarygodność.
Załączam zrzuty z tym profilem oraz zarejestrowane przebiegi.

https://drive.google.com/file/d/1_UUvFD ... p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1_LOXOd ... p=drivesdk

ZAZNACZAM ZE TO DOTYCZY SILNIKA D4EA
Jeżeli ktos z Was może to zweryfikować na swoim D4EA to byłoby fajnie. Być może kluczem jest tu profil pod silnik TCI-U2 - poprobuje na innych modelach, również na Hyundaiu czy odczyta coś jeszcze.

Avatar użytkownika
gisio
V kolumna
 
Posty: 1359
Dołączył(a): 23 gru 2009 17:51
Lokalizacja: Warszawa Bielany
Grupa: Mazowiecka
Marka i model samochodu: Cadenza 3,5 V6 A/T 286 KM

Re: DPF - wypalanie

03 paź 2022 20:54

Co innego jest przebieg dla DPF a co innego przebieg przy ostatnim dopalaniu. Obie wartości mogą się znacznie różnić. Ten pierwszy jest kalkulowany według algorytmu producenta ściśle związanym z normami UE ale nigdy do tego algorytmu nie dotarłem (taka tajemnica kogo/czego?). Jedyne do czego dotarłem to normy homologacyjne dotyczące trwałości tego podzespołu, które wynoszą 10 lat lub 160 tys km oczywiście przy prawidłowej eksploatacji i obsłudze serwisowej. W skrócie przebieg dla DPF może być 180 tys km a ostatnia odnotowana regeneracja przy 100 tys km co nie oznacza, że przebieg auta jest cofnięty a jedynie, że użytkownik eksploatuje auto w ciężkich warunkach i nie przestrzega stosownych reżimów pozwalających na jego prawidłowe dopalanie. Jedni mają zakitowany DPF po 50-100 tys km a inni potrafią przejechać i 200 tys nie mając żadnych problemów to jak to racjonalnie wytłumaczyć?
„ … kiedy jestem trzeźwy i w dobrej formie krzywdzę ludzi … „

Piejar
Kierownik
 
Posty: 403
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: DPF - wypalanie

04 paź 2022 08:55

Dzięki za wyjaśnienie. Stan DPF u mnie, wnioskując po odczycie czujnika różnicy ciśnien jest chyba dobry. Na biegu jałowym mam 1,020 V co przeliczam na ok 6 mbar , przy 2000 obr na postoju mam 1,115 V co przeliczam na ok 33 mbar. Nie udało mi się złapać wypalania spowodowanego różnica cisnien a nie np przebiegiem wiec nie wiem przy jakiej różnicy ECU uruchamia wypalanie. Mój niepokój wywołało przybywanie oleju jak również dziwaczne wypalanie "nie kończące się" z bardzo wysoka temperaturą (wg mojego monitorka). Po usunięciu usterki z urwanym króćcem wypalania nie zaobserwowałem a ciśnienia mam jak wyzej. Nie obserwuje natomiast u siebie namolnego wypalania przy każdym zagrzaniu silnika. Coś takiego musiało się jednak dziać ponieważ oleju przybyło mi jakieś 10mm powyżej max. Nie wyłapałem tego bo nie jeżdżę tym autem na co dzień

Piejar
Kierownik
 
Posty: 403
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: DPF - wypalanie

04 paź 2022 21:26

No i trafiłem na wypalanie i przy okazji więcej dobrych wieści. Zaznaczam: silnik D4EA 2.0
Wypalanie zaczęło się zaskakująco, jakiś kilometr od wyruszenia z domu - zauważyłem po EGR. Silnik był ciepły bo syn wcześniej jezdzil. Ważne spostrzeżenie: podczas wypalania zaczyna wskazywać PID oznaczony jako Post injection - jest to więc dobra "kontrolka" że proces trwa. Dodatkowo Car Scanner ma świetną opcje ustawienia alarmu na danym PID więc mamy też możliwość sygnalizacji dzwiękowej (nie sprawdziłem czy to zadziała bo ustawiłem alarm po całym procesie). Inną wartość przyjmuje też PID Regeneration Demand ale wygląda on na jakąś maskę bitową. Więc początek wygląda tak (EGR na 0, Post Inj na wartość powyżej 0):
https://drive.google.com/file/d/1d0xqBW ... p=drivesdk
UWAGA ! WSKAZYWANA TEMPERATURA SPALIN JEST ORIENTACYJNA - chodzi tylko o trend. Prawdopodobnie formuła przeliczająca w PID jest zła ale nie umiem jej zmodyfikować (PID wbudowany w program)
Całość trwała dość krótko i zakończyła się po ok 12 km.
Po zakończeniu: EGR zaczyna żyć, Post Injection na zero, licznik Total driven distance since last successful regeneration zaczyna naliczać od zera, maska Regeneration Demand ustawia się na inną wartość i licznik Total driven distance at last successful regeneration zatrzaskuje aktualny stan ODO ( u mnie niezgodny z ODO na desce).
https://drive.google.com/file/d/1cz05HM ... p=drivesdk

Uruchomienie wypalania nastąpiło więc po ok 250 km od ostatniego udanego wypalania.
Kwestie niejasne:
1. Mierzyłem miernikiem podczas jazdy czujnik różnicy ciśnien i wskazania były jak dla czystego DPF
2. Temperatura wypalania wg mojego monitorka szła na maksa czyli ok 900 stopni - dlaczego? Nie wiem.
3. Nie wiem więc co wyzwoliło wypalanie bo dystans nieduży, delta P mała, chyba że ECU traktuje pomiar delty P jako mało wiarygodny i robi sobie "po swojemu".
4. Może kluczem do przyczyny wypalania jest wartość PID Regeneration Demand ? Dla mnie jest to prawdopodobne. Może wartość tego PID wskazuje czy wypalanie jest od delty, od dystansu, z ręki, ....

Informacyjnie: na konfiguracjach pod inne auta na Kia nic lepszego nie znalazłem od tej Vengi. W Torque Pro nawet tej kulawej temperatury nie znalazłem na żadnym profilu.

Podsumowując, jestem z siebie dumny bo dużo czasu włożyłem w znalezienie tych informacji. ;-)

Piejar
Kierownik
 
Posty: 403
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: DPF - wypalanie

09 paź 2022 08:36

Ad 4. :-)
Popracowałem jeszcze nad rozgryzieniem parametru Regeneration Demand - wychodzi na to, ze PID przelicza 4 bajtowy odczyt, gdzie na najstarszym bajcie jest niesiona informacja (przeliczenie prawdopodobnie ma wartość (X/1000)+168). Kiedy nie ma regeneracji bit 0 ma wartość 1 (wskazanie 16777,3840), kiedy regeneracja trwała ustawiony też był bit 2 (wskazanie 83886,248). Nie wykluczone, że ta informacja jest wystawiana przez ECU wcześniej, zanim wypalanie się zacznie. Mógłby to być użyteczny sygnał, że samochód zamierza rozpocząć wypalanie kiedy będą spełnione warunki.
Do dalszej obserwacji.

Piejar
Kierownik
 
Posty: 403
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: DPF - wypalanie

25 paź 2022 14:07

Doczekałem w końcu wypalania. Zaczęło się tak, że już po włożeniu kluczyka Regeneration Demand wskazywało wysoko. Po zagrzaniu silnika (płynu) do 50 stopni zaczął dawkować paliwo jako Post Injection ale dość dziwnie tj zerował dawkę kiedy zdejmowałem nogę z gazu. Przy bodaj 65 stopniach dawkowanie jako Post Injection było już ciągle, bez względu na to czy noga była na gazie. Proces wypalania trwał jakieś 15 km. Kiedy wypalanie się kończyło, wskazanie Total distance since last successful regeneration się wyzerował, a dokładniej wyzerował się tak że 3 razy - coś tam ECU sobie jeszcze gmerał bo mimo wyzerowania, Post Injection nadal coś tam jeszcze dawkował. Po kilku km proces zakończony.
Wrzucę jeszcze jakieś ekrany za jakiś czas. Tak czy inaczej, dalo się wywieść, kiedy ECU zacznie wypalanie nawet przed włączeniem silnika - ważne. Dotyczy D4EA nieustająco


https://drive.google.com/file/d/1xFJvOI ... p=drivesdk

Piejar
Kierownik
 
Posty: 403
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: DPF - wypalanie

30 paź 2022 17:05


Piejar
Kierownik
 
Posty: 403
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: DPF - wypalanie

05 sty 2023 07:02

Kilka wypalań później ... 8-)
Ostatnie interwały to 461, 864, 569, 894km więc całkiem nieźle jak na jazdę "podmiejską" i na 14 letni samochód. Nie wiem czy DPF był w nim wymieniany ale raczej z pewnością nie przez pierwszego polskiego właściciela. Wklejam przebieg ostatniego wypalania - trwało bardzo krótko zaledwie 7 minut. Widać wstępną fazę wypalania kiedy dawka post Injection jest mniejsza - wtedy dawkowanie post jest tylko przy naciśniętym pedale gazu. Wstępną faza zaczyna się od 50 st temp płynu chłodzącego. Właściwa faza gdzieś chyba od 70 stopni. Ciekawe i wartosciowe jest to, że obserwując status Regeneration Demand można wiedzieć że wypalanie jest pewne i zacznie się w bieżącym cyklu jazdy.
Dotyczy silnika D4EA

https://drive.google.com/file/d/1DdNpDy ... p=drivesdk

witek690
Brygadzista
 
Posty: 119
Dołączył(a): 09 sie 2021 12:59
Lokalizacja: Świdnica
Grupa: Dolny Śląsk
Model cee'd:
C2 SW, 1.6 ON 128KM
2015, L

Re: DPF - wypalanie

05 sty 2023 07:07

Czyli wypala się co 800km? U mnie w zimie około 400 latem to co 120 km.

Piejar
Kierownik
 
Posty: 403
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: DPF - wypalanie

05 sty 2023 07:55

Interwały są bardzo nierówne więc nie powiedziałbym że "co 800". Tak duże interwały mnie samego zaskakują. Fakt że w tym ostatnim cyklu dodawałem "cudowny" środek do czyszczenia turbiny prod. Renault więc może on jakoś wpłynal pozytywnie. Bo wiadomo że te wlewki to są dobre na wszystko ;-) . Dla mnie jest ważne że widać poprawne cykle wypalenia. Obawiałem się że z moim DPF jest jakaś kicha bo miałem ok. plus 1,5 l oleju przed ostatnią wymianą i obserwowałem wypalania które nie chciały się kończyć mimo długiej jazdy. Wtedy jeszcze nie umiałem tego obserwować tak jak teraz. Obstawiam że sytuację uzdrowiło usunięcie usterki czyli zerwanego króćca pomiaru spadku ciśnienia na DPF (króciec wylotowy). Póki co olej ok ale przejechane zaledwie 3,5 tys km

Avatar użytkownika
hevimental
Asystent Kierownika
 
Posty: 271
Dołączył(a): 05 cze 2018 05:58
Lokalizacja: Mosina
Grupa: Wielkopolska
Model cee'd:
C2 SW, 1600 ON 150KM
2013, na wypasie

Re: DPF - wypalanie

21 maja 2023 08:59

Mam pytanie dla tych, którzy obserwują proces wypalania w appce. U mnie sytuacja wygląda tak, że wypalanie włącza się co 60km, czasem co 120km. Wczoraj w trasie 170km zaliczyłem 3 wypalania :scratch_one-s_head:
Wypalanie zaczyna sie przy soot level powyżej 16g, wypala się do poziomu 4,7 i po zakończeniu wypalania soot level wskakuje od razu na 12,16g.
Czy u Was to wygląda podobnie?
Czy to problem z którymś z czujników?
Czy dpf zatkany?

Obrazek
Kia Ceed SW 2013 1.6 crdi 150KM/322Nm
egr OFF
dpf OFF

Piejar
Kierownik
 
Posty: 403
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: DPF - wypalanie

21 maja 2023 09:06

Dorzuc jeszcze pomiar różnicy cisnien na DPF - masz możliwość odczytania dużej liczby parametrow więc "differential pressure" pewno też się znajdzie. Być może spadek ciśnienie "chodzi" tak wysoko że decyduje o cyklu wypalania. U mnie delta ciśnienia zawsze była bardzo nisko i wypalania mam nawet co 1000 km (od dystansu)

witek690
Brygadzista
 
Posty: 119
Dołączył(a): 09 sie 2021 12:59
Lokalizacja: Świdnica
Grupa: Dolny Śląsk
Model cee'd:
C2 SW, 1.6 ON 128KM
2015, L

Re: DPF - wypalanie

21 maja 2023 20:17

Jakiej aplikacji używasz do monitorowania ?

Avatar użytkownika
hevimental
Asystent Kierownika
 
Posty: 271
Dołączył(a): 05 cze 2018 05:58
Lokalizacja: Mosina
Grupa: Wielkopolska
Model cee'd:
C2 SW, 1600 ON 150KM
2013, na wypasie

Re: DPF - wypalanie

21 maja 2023 20:19

witek690 napisał(a):Jakiej aplikacji używasz do monitorowania ?


Car scanner
Kia Ceed SW 2013 1.6 crdi 150KM/322Nm
egr OFF
dpf OFF

witek690
Brygadzista
 
Posty: 119
Dołączył(a): 09 sie 2021 12:59
Lokalizacja: Świdnica
Grupa: Dolny Śląsk
Model cee'd:
C2 SW, 1.6 ON 128KM
2015, L

Re: DPF - wypalanie

21 maja 2023 20:34

Mógłbyś dokładnie powiedzieć co trzeba ustawić by było to widać

Poprzednia stronaNastępna strona
Powrót do Silniki i skrzynia biegów
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 60 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl