K5W/30
A3/B4 oraz C3
API SM/CF
lepkość kinematyczna w 100 C 12,34
lepkość kinematyczna w 40°C 73,7
temperatura płynięcia -36
temperatura zapłonu 244 / 248
wskaźnik lepkości 166
lepkość strukturalna CCS w -30C 6,600 o wiele, wiele za dużo….
NOACK 12 …słaboooo
liczba zasadowa mgKOH/g ??? pewnie około 6 / 7
lepkość dynamiczna HTHS w 150°C 3,6 – dobry stabilny termicznie
obniżony poziom SAPS (charakteryzujący się obniżoną
zawartością siarki, fosforu i tzw. „popiołów siarczanowych”)
Low SAPS - bardzo ograniczona zawartość popiołu siarczanowego (=<0,5%), fosforu (0,05%) i siarki (=<0,2%).
Tuaj brakuje duzo danych na stronach Lotosa
K/FE5W/30 ( mix oleju do Forda i Niemieckich aut) dlatego to K/FE czyli chroni i oszczędza paliwo
A5/B5 -08 :bigok
API SL/CF - quazar jest API SL bo bo ma naprawdę dużo dodatków ZZDP - ZTCP
lepkość kinematyczna w 100 C 9,7
temperatura płynięcia -33
temperatura zapłonu 210
wskaźnik lepkości 162
TBN 10 - to już daje dobrą podstawę do ochrony silnika przed zakwaszeniem
HTHS 2,95 - da radę i oszczędzimy $ na paliwo
lepkość strukturalna CCS w -30C 4500 porażająca na + lepkość K/FE w stosunku do 6600 serii K
NOACK pewnie +- 12
konwencjonalny poziom SAPS wystarczy przy katalizatorach w silnikach benzynowych, miało by to większą różnice przy filtrze cząstek stałych w Dieslu.
Mid SAPS - ograniczona zawartość popiołu siarczanowego (=<0,8%), fosforu (0,07 - 0,09%) i siarki (=<0,3%).
Przy intensywnej eksploatacji najlepiej wybrać olej z HTHS min 3,5 o lepkości 5W/30 (podwyższonym w celu ochrony oleju przed „ścinaniem” ) i wyższej lepkości zapewniającej wyższą pewność smarowania w przypadku przeciążeń.
Przy normalnej jeździe oleju o obniżonej lepkość (głównie 5W-30) z racji kontrukcji/spasowania silnika oraz wymogów coraz niższego spalania/emisji ACEA A 5 olej przeznaczony szczególnie do stosowania dla silników wykorzystujących oleje o niskim tarciu i niskiej lepkości o HTHS od 2,6 do 3,5MPa.s )
Olej o API SM lub SN oraz ACEA A5 lub A3 ale nie odchudzonego z dodatków ochronnych w celu spełnienia C3.
Olej o HTHS 2.9 – 3,5 o najniższej lepkości w 100C aby minimalizować cyrkulację sadzy w oleju silnikowym przy grubym filmie olejowym … zwłaszcza w przypadku olejów 5W/40
Tak podobnie zostały podzielone oleje Lotosa :na Quazar K/FE5W30 gdzie można zaoszczędzić paliwo i na Quazar K 5W/30 który daje daje z powodu wyższej lepkości wyższą pewność smarowania w przypadku przeciążeń.
Lepkość kinematyczna w 100C oleju LOTOS QUAZAR K 5W30 wynosi typowo ok. 12,34 mm2/s a wartość lepkości dla oleju LOTOS QUAZAR K/FE 5W30 ok. 9,7 mm2/s
Lepkość kinematyczna w 40 C oleju LOTOS QUAZAR K 5W30 wynosi typowo ok. 73,7
a wartość lepkości dla oleju LOTOS QUAZAR K/FE 5W30 wynosi w granicach 60 i tutaj przy porannym zimowym smarowaniu widać będzie przewagę K/FE.
LOTOS QUAZAR K/FE – będzie lepszy zdecydowanie zarówno w lecie jak i w zimie.
W porównaniu pomógł mi kolega PAOLO ESCO z Octavia Club Polska.