Dane z książki MR2010:
Silniki benzynowe:API klasa jakości SL lub SM, ACEA A3 lub wyższa
Silniki diesla:1.6L
Z DPF (Filtr cząstek stałych silników diesla):
Bez DPF:
Klasa API CH-4 lub wyżej, lub ACEA B4
2.0L
Z DPF:
Bez DPF:
Klasa API CH-4 lub wyżej, lub ACEA B4
PODSUMOWANIE ZEBRANYCH INFORMACJI:Lotos QUAZAR jest dobrym olejem, można stwierdzić, ze rynek jest wolny od podróbek [szczególnie wersji dla KIA] w związku z tym warto rozważyć wybranie tego oleju. Jednak należy pamiętać iż nie jest to pełen syntetyk [mimo, że nazwa na to wskazuje]. Jest to olej wytwarzany w technologii hydrokrakowania. U nas można nazywać taki olej syntetycznym.
Castrol to również głównie oleje HC. Do tego jest dużo podróbek.
DexterKr napisał(a):[...] na zachodzie jeśli olej nie jest syntetyczny to nie można go nazywać syntetycznym a u nas w Polsce jest inaczej, oleje hydrokrakowane zgodnie z prawem polskim można nazywać olejami syntetycznymi pomimo ze nimi nie są, bo jak są nowe z beczki to parametrami są bardzo zbliżone do syntetyków, a tak naprawdę to ulepszone mineralne oleje. Prawdziwy syntetyk podczas pracy długo zachowuje swoje parametry, a hydrokrakowany bardzo szybko te parametry traci. I tak np popularny Castrol Magnatec w Polsce syntetyk na zachodzie ma oznaczenie HC czyli hydrocrack i jest uznawany za SHIT do kosiarek, a u nas proszę "super olej full syntetic".
Wnioski są takie aby zainteresować się olejami wytwarzanymi w pełnej technologi syntetycznej. Przykładowo produkty Motula, Valvoline czy Liqui Moly.
Diesel:Do 1.6/2.0 CRDi pasują takie:
VALVOLINE SYNPOWER MST 5W30 4L Olej syntetyczny API SM/CF, ACEA A3, B4, VW 502.00/505.00 138 zł
A co do Liqui Moly TOP TEC 4200 5W-30. Parametry pasują do
diesli z DFP, ale też to jest HC...
http://liquimoly.pl/features/katalog?pa ... gory_id=22Dlatego wydaje mi się, że musi być ten [
do diesli bez DFP] pełny syntetyk:
DIESEL SYNTHOIL 5W-40
http://liquimoly.pl/features/katalog?pa ... gory_id=21Cenowo [dane z katalogu InterCars bez rabatów] za 6 litrów:LiquiMoly DIESEL SYNTHOIL 5W-40 1341 5L + DIESEL SYNTHOIL 5W-40 1340 1L 1137 = 250,64 zł
VALVOLINE SYNPOWER MST 5W30 4L + 2x SYNPOWER MST 5W30 1L = 255,56 zł [212 zł bezpośrednio u dystrybutora]
MOTUL 8100 X-clean 5W-30 5L + 8100 X-clean 5W-30 1L = 201 zł [trudno dostępny w IC]
LOTOS QUAZAR K 5W30 ok. 294 zł [260 zł za 5.3 L - z beczki]
QUAZAR 5W40 4L + 2x QUAZAR 5W40 1L = 249,95 zł
Benzyna:Cenowo [dane z katalogu InterCars bez rabatów] za 4 litry [czyli do 1.4/1.6]:LiquiMoly SYNTHOIL HIGH TECH 5W-40 2623 4L = 142.18 zł
VALVOLINE SYNPOWER 5W40 4L = 133.59 zł [132.36 zł bezpośrednio u dystrybutora]
MOTUL 8100 Eco-Nergy 5W-30 5L = 185 zł [trudno dostępny w IC]
LOTOS QUAZAR K 5W40 ok. 180 zł [148.5 zł za 3.3 L - z beczki]
QUAZAR 5W40 4L = 157.83 zł
Przy okazji polecam:
http://www.e-autonaprawa.pl/oferty/25/o ... iesla.htmlOczywiście to są "moje typy". Są inne oleje - choćby zalecane na Europę Shell Helix. Wybór jest duży. Osobiście zdecyduję się raczej na LiquiMoly lub VALVOLINE [ze wskazaniem na ten drugi]. Zobaczę ile wyjdzie w IC i w InterTeam z rabatami i się zdecyduje. Źródło myślę, że jest pewne...