Witam po dość długiej przerwie.
Zmieniłem auto na ceed II crdi 110PS.
Ostatnio wymieniano mi olej + filtry i postanowiłem się temu dokładniej przyjrzeć i rozwiać wasze wątpliwości dotyczące poziomu oleju w silniku 1,6 CRDI
Olej wymieniono i zmierzono jego poziom jak zaleca KIA, tj. na rozgrzanym silniku 5 minut po jego wyłączeniu. Poziom oleju 3/4 bagnetu (pomiędzy min a max) czyli idealnie. Olej spłynął elegancko.
Auto odstawiłem na noc i ponownie po postoju 10 godzinnym zmierzyłem poziom oleju. Pomiar na zimnym silniku ok 2 mm powyżej stanu max.
Dla celów testowych odessałem strzykawką z wężykiem olej aby na zimnym był idealnie poziom max ( odessałem 300 ml ) strzykawka z podziałka 20 ml + wężyk od kroplówki.
Następnie odpaliłem auto i przejechałem z 20 km aby się dobrze zagrzał. Wyłączyłem motor i zmierzyłem poziom oleju po 5 minutach. Na bagnecie 1/2 pomiędzy min a max. na zimnym dokładnie max.
Uzupełniłem odessane 300 ml olejem.
Aby prawidłowo sprawdzać stan oleju trzeba robić to dokładnie tak jak zaleca KIA, Castrol i wiele innych fachowych źródeł. Jest to o tyle ważne, że nasze auta wyposażone są w turbo, chłodniczkę oleju itd. i pomiar poziomu po wielogodzinnym postoju jest przekłamany o około 0,5 litra.
Nie ma się co martwić ponieważ bagnet wyskalowany jest pomiedzy min a max na 1 litr oleju.
Należy utrzymywać optymalny stan oleju tj. 3/4 stanu pomiędzy min a max mierzone 5 min po wyłaczeniu ciepłego silnika. Pamiętać należy że od stanu oleju zależy też między innym łańcuch rozrządu który wymaga odpowiedniego smarowania. Ma to o tyle znaczenie, że jeżeli ktoś pokonuje ostre zakręty np. pochylone najazdy autostradowe to ważne aby było odpowiednie smarowanie.
Ceed ma dużą michę olejową 5,3 litra dla nowego silnika i zapewnia bardzo dobre chłodzenie . Miałem przez 2 lata focusa III z 2012 roku i do diesla 1.6 wchodziło dla nowego silnika 3,9 litra oleju.
Tak tak RYBA nie przekonał mnie FORD i nie przekonało mnie BMW. Znów wróciłem do Kia i to częściowo dzięki Tobie