Poświęciłem się, skanów nie mam, ale fotki z telefonu, wszystko widać:
Widzisz jak jest zatytułowana 1 tabela i jakie tam są oleje z aprobatą Kia Motors Corporation (KMC)?? Jest Shell 5w40??
Jest tam też olej 0w40 i też go w tabeli zakresów temperatur nie ma.
Widzisz na 2 stronie jak trzeba wybierać olej? Kierując się zakresami temperatur. Co przedstawia tabela na 2 stronie? Dziwnym przypadkiem zakresy temperatur, a nie konkretnie zalecane oleje.
No i wreszcie poniżej, oleje 5w20 i 5w30 się zaleca dla zapewnienia niższego zużycia paliwa, tylko dlatego, a nie wyłącznie takie oleje. Czyli kosztem niższej ochrony w wysokich temperaturach (lub przy jeździe w korkach, ostrzejszej, z dużymi prędkościami) zaoszcżędzisz jakieś 0,1-0,2 litra na 100 km przy codziennym turlaniu. Nie wyrywaj połowy zdania z kontekstu i nie dorabiaj sobie do tego własnej teorii.
Ja wiem że ciężko przeczytać 2 strony ze zrozumieniem i logiczne wnioski wyciągnąć, więc tłumaczę:
Krok 1. Podstawą jest tabela na stronie 8/4, tab. 1 - tam są normy jakie olej ma spełniać i oleje zweryfikowane przez KMC.
Krok 2. Jeśli masz 15 różnych olei do wyboru spełniających wymagane do Twojego silnika normy, to możesz dokonać wyboru dwojako:
a. wybierasz oszczędność paliwa zamiast lepszej ochrony silnika i bierzesz rzadki olej 5w20, 5w30;
b. wolisz ochronę silnika kosztem minimalnie większego spalania i wybierasz olej biorąc pod uwagę zakres temperatur wg SAE z tabeli 2, str. 8/5.
Każdy wybór 2-a i 2-b jest odpowiedni, pod warunkiem że najpierw został spełniony Krok 1 czyli wybór nadrzędny.
Oczywiście różnice w ochronie silnika i spalaniu są minimalne, uwidocznią sie po 100 kkm lub lepiej, chyba że auto jest z turbiną, wtedy różnicę można zobaczyć 2-3 razy szybciej. Empirycznie dowiedzione przez znajome ASO Renault, gdzie w Lagunach II jak zaczęli lać 5w40 zamiast 5w30 to turbiny w dieslach zaczęły padać wg nich jakieś 20-30 % rzadziej, a jak zaczęli zmieniać olej 2x częściej niż w instrukcji, to problemy z turbinami praktycznie zniknęły.