Nie rozumiem możliwości zerwania tego filmu w oleju 5W30. Przecież to zależy od HTHS. Jest 5W30 z a3/b4 i 5w30 a5/b5. W pierwszym przypadku HTHS jest powyżej 3,5 w drugim pomiędzy 2,9-3,5. Teraz przykład z życia. Olej w Ceed 1.6 CRDI- serwisowy Total 5w30 A3/B4 (i C3) Trasa Polska- Francja latem, przez Niemcy prędkości nie schodziły poniżej 160 poza ograniczeniami, a często przekraczały 200 (z dobrej górki
). Drugie auto rok później Ford Mondeo, benzynka poczciwa 1.8 125KM. Ta sama trasa, przez Niemcy znacznie szybciej- prędkości pomiędzy 180 a 230 km/h. Auto zalane już tym niby energooszczędnym olejem 5W30 z norma ford 913c i HTHS 2,9-3,5 (mające oszczędzać paliwo, a nie ochraniać silnik). Obie trasy to około 1200 km (przez Niemcy około 600km), przelatane latem w temp. około 30 stopni, na prawdę szybko, z dużym obciążeniem, jednak film olejowy nie zerwał się ani w jednym, ani drugim silniku. Przynajmniej nic takiego nie zauważyłem, silniki po tych jazdach działają dalej bezproblemowo. Ceed grama oleju nie wziął, Ford może ze 100 ml i tyle. Po prostu silniki seryjne przystosowane są pod taką lepkość, szczególnie w naszym klimacie, więc problemów żadnych nie będzie.