[C1 i C1FL] G4FC uszczelka pod głowicą

Silniki i skrzynia biegów - silniki, oleje, wszelkiego rodzaju problemy natury technicznej

Moderator: Żandarmeria

AUTOR WĄTKU
imarom
Przedszkolak
 
Posty: 18
Dołączył(a): 21 wrz 2022 13:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Grupa: Trójmiasto
Model cee'd:
C1 HB, 1.6 Pb 125KM
2009, Comfort+

[C1 i C1FL] G4FC uszczelka pod głowicą

10 cze 2023 23:04

Witam,
Po kilku przebojach związanych z silnikiem zostałem zmuszony do regeneracji głowicy, zaworów itd...
Po zakupie kompletu uszczelnień do góry silnika znalazłem mały problem.
UPG która do mnie przyjechała różni się od starej uszczelki. Mianowicie chodzi o zasłonięty kanał wodny przy pompie wody i mały trójkącik po drugiej stronie.
Otwory w głowicy i bloku są, ale oryginalnie zasłonięte/zamknięte właśnie przez uszczelkę.
W internecie można spotkać obydwa rodzaje uszczelki, do tego kodu silnika.
Można je stosować zamiennie czy nie?
Dlaczego jest taka możliwość przewidziana, ale niewykorzystana?
Nie jest dla mnie problemem kupno następnej, ale jestem mocno ciekawski ;)
Pomoże ktoś?

AUTOR WĄTKU
imarom
Przedszkolak
 
Posty: 18
Dołączył(a): 21 wrz 2022 13:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Grupa: Trójmiasto
Model cee'd:
C1 HB, 1.6 Pb 125KM
2009, Comfort+

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

11 cze 2023 10:03

Obrazek

Hornet
Przedszkolak
 
Posty: 22
Dołączył(a): 30 mar 2019 19:12
Lokalizacja: Gdańsk
Grupa: Trójmiasto
Model cee'd:
C2 SW, 1,6 Pb 135KM
2015

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

22 wrz 2023 16:54

G4FC maja różną moc w zależności od rocznika - może tu jest różnica.
W opisie masz 1.6 i 105 KM - któraś z wartości się nie zgadza...
poprzednio: C1FL SW 1.6/126 KM 2011

AUTOR WĄTKU
imarom
Przedszkolak
 
Posty: 18
Dołączył(a): 21 wrz 2022 13:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Grupa: Trójmiasto
Model cee'd:
C1 HB, 1.6 Pb 125KM
2009, Comfort+

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

06 gru 2023 13:31

Cześć wszystkim
Mam nadzieję że znajdę tutaj pomoc, bo już nie mam żadnych pomysłów na to.
Chyba jużnigdy nie kupię używanego samochodu...
Objawy: Po złożeniu silnika przez chwilę było dobrze. Potem zaczęło mi coraz słabiej grzać. Teraz już w ogóle nie wieje ciepłym w kabinie.
Przedmuchiwałem nagrzewnicę, nie stawiało oporu, więc ewentualną wymianę głowicy zostawiłem na koniec szukania przyczyny.
Zacząłem od wymiany pompy wody - stwierdziłem że oryginalna pompa może po 300k paść. Pudło - stara pompa sprawna, bez luzów i wycieków.
Idę za ciosem - chce wymienić termostat i tutaj takie kwiatki:
Obrazek
Przeszukałem chłodnicę, węże i wszystko wokoło i nic nie znalazłem... Po dokładniejszych oględzinach zauważyłem że jest po prostu odcięte flexem.
Mniejsza... Zamówiony nowy i zaraz go włożę.
Zalałem płynem, odpowietrzam i dalej lipa. Silnik dalej skacze pomiędzy 130 a 90 stopni. Dolny wąż idący do chłodnicy jest zimny a górny po prawej stronie silnika gorący.
Trochę zacząłem dedukować, oglądać zdjęcia z roboty i wspominać. Zauważyłem że są dwie wersje bloku: z "ścianką" i bez ścianki w kanale idącym do pompy wody. Stąd moje poprzednie pytanie o rodzaj uszczelki.
Obrazek
Ale: ja mam blok z ścianką i uszczelkę która zamyka ten kanał! Wychodzi na to że jedyna droga cyrkulacji do tej pory była przez parownik, który prawdopodobnie się zamulił?
Obrazek
Czyli aby to miało prawo działać powinienem założyć uszczelkę z większym otworem aby woda do płaszcza wodnego szła przez głowicę? Możliwe że ktoś się pomylił, założył złą uszczelkę i aby grzało w kabinie wyciął termostat?
Bo teraz patrząc na to jak jest, woda wchodzi do silnika prawą stroną, i nie ma wyjścia z lewej (patrząc na silnik od przodu)?
Czy może jest tak że coś przeoczyłem?

Piejar
Kierownik
 
Posty: 407
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

06 gru 2023 16:55

No piękna sekcja zwłok. Coś na miarę "napraw nie do naprawy" z TVN Turbo.
Tak na już: masz wolny jeden koniec od nagrzewnicy a drugi wchodzi w rurkę którą to rurka wchodzi w blok w okolicach spornego wycięcia. Zdejmij z tej rurki wąż i przedmuchaj czy nagrzewnica drożna. Jak "zamulona" to idealny moment żeby ją przepłukać a i może zrobić próbę szczelności (napompować). Podobnie możesz dmuchnąć w rurkę i sprawdzić gdzie wylatuje powietrze. Odkrec też ta cała rurkę z kolankiem. Może w niej coś utknęło albo w bloku w tym miejscu - tego odcinka nie widzisz.
Patrząc na uszczelkę i "kanał" w bloku nie widać czy ten kanał jest zatkany czy przysłonięty. Jak położysz uszczelkę na bloku to będzie widać.
Były takie "naprawy..."" gdzie gość wymienił 3 silniki w BMW , wymienił termostat i chłodnice a nie znalazł że część rozpadnie tego termostatu zatkała taki trójnik który był w korpusie rozprowadzenia wody - tego elementu nie wymienił..

https://drive.google.com/file/d/1IpbzNGfq-KlIOAjAm66s0Wl8MkGAq0mA/view?usp=drivesdk

Filmik
https://youtu.be/HeZF3TCSF6I?feature=shared

Avatar użytkownika
emilemil
Dyrektor
 
Posty: 779
Dołączył(a): 09 kwi 2014 15:44
Lokalizacja: Polska
Grupa: Wielkopolska
Model cee'd:
C1FL HB, 1.4 Pb 109KM
2010, M

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

06 gru 2023 20:57

Uszczelke brałeś po VIN ? Jesteś pewien, że od tego silnik a tą mocą ? Było ich kilka.

Piejar napisał(a):Były takie "naprawy..."" gdzie gość wymienił 3 silniki w BMW , wymienił termostat i chłodnice a nie znalazł że część rozpadnie tego termostatu zatkała taki trójnik który był w korpusie rozprowadzenia wody - tego elementu nie wymienił..

https://drive.google.com/file/d/1IpbzNGfq-KlIOAjAm66s0Wl8MkGAq0mA/view?usp=drivesdk

Filmik
https://youtu.be/HeZF3TCSF6I?feature=shared


Właśnie patrzac na termostat, też od razu miałem ten odcinek przed oczami, niedawno zreszta emitowany

AUTOR WĄTKU
imarom
Przedszkolak
 
Posty: 18
Dołączył(a): 21 wrz 2022 13:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Grupa: Trójmiasto
Model cee'd:
C1 HB, 1.6 Pb 125KM
2009, Comfort+

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

07 gru 2023 09:05

Dmuchałem kompresorem, robiłem test na przepływ swobodny cieczy i ładnie to tam hula bez oporów. Może jest tak że opór jest i tak za duży dla tego ślepego układu chłodzenia napędzanego różnicą ciśnień ciepłe zimne. W planach mam jeszcze zdjęcie króćca głowicy do ukłądu chłodzenia po stronie kierowcy. Może tam coś się dodatkowo zapchało.
Najbardziej mnie boli sytuacja że dolny wąż od chłodnicy jest zimny pomimo palącego w dłonie górnego węża.
Czujnik temperatury jest (z tego co wywnioskowałem) na powrocie z chłodnicy właśnie w tym króćcu, więc nic dziwnego że wiatraki się włączają skoro tam pokazuje ponad 90 stopni.
I teraz jak nie ma odbioru ciepła przez wymiennik, skacze do 130 stopni...

Uszczelka którą założyłem "z zaślepką" na kanał wodny do pompy zasłania bardzo dokładnie.
Wyszpiegowałem trochę, podzwoniłem po ASO Kia i kilka rzeczy mi się wyklarowało. Uszczelka którą założyłem w ślepo (taką samą jaka była) była zła. Było założyć tę po VIN.
Tutaj się muszę usprawiedliwić, bo przy kupnie słyszałem że silnik był wymieniany - tutaj uśpiłem czujność i wymieniłem na taką samą.

W roku 2008/2009 była jakaś modernizacja bloków i usunięto tę ściankę. Zmieniono również uszczelkę.
Uszczelka którą kupiłem jako pierwszą "z większym wycięciem" jest do tego starszego modelu.
Numer KIA OEM
Stary model: 223112B000.
Nowy model: 223112B003/4.

Możliwe że jeszcze ma tu wpływ moc/pojemność (1,4/1,6) i inne. Ale trzeba patrzeć na tę ściankę w kanale.
Obrazek

Widocznie fachura poprzedniego właściciela który to składał, nie zwrócił uwagi na te wycięcia, tylko założył co mu przyszło do łap.
Moje pytanie wygląda następująco:
Jakim to cudem kurka działało?
Może dlatego nie mogę dojść do ładu z spalaniem, piciem oleju, itd? Skoro tuleje cylindrów nie pracowały w 90 stopniach tylko bóg jeden wie w jakiej temperaturze?

W weekend przerzucam uszczelkę (na szczęście ta właściwa leży jeszcze na półce w garażu) i zakładam termostat. Zobaczymy co to zmieni.

Piejar
Kierownik
 
Posty: 407
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

07 gru 2023 10:17

imarom napisał(a):dla tego ślepego układu chłodzenia napędzanego różnicą ciśnień ciepłe zimne.

Obieg w aucie jest wymuszony a nie konwekcyjny. Co do tego nie mam wątpliwości. Możesz mieć mega złośliwy przypadek że gdzieś jest "coś" co jest ruchome i dopiero przepływ płynu wymuszony pompą powoduje wepchnięcie go w kanał i zatkanie. Powietrze ma tysiąc razy mniejszą gęstość i może inaczej na to coś oddziaływać.
Na lewym zdjęciu widać że ta przegroda nie jest pełna tylko ma małe okienko na dole - tak to jest? A na prawym zdjęciu przegrody całkowicie brak. Ale powiedz mi, ten kanał przy cylindrze idzie gdzieś na dół bloku czy jest ślepy? Tzn czy idzie gdzieś w stronę tej rurki z kolankiem która jest przykręcona po stronie pasażera.
Pytanie również które fotki są z Twojego silnika? Ta na górze i ta po lewej?

AUTOR WĄTKU
imarom
Przedszkolak
 
Posty: 18
Dołączył(a): 21 wrz 2022 13:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Grupa: Trójmiasto
Model cee'd:
C1 HB, 1.6 Pb 125KM
2009, Comfort+

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

07 gru 2023 11:26

Piejar napisał(a):
imarom napisał(a):dla tego ślepego układu chłodzenia napędzanego różnicą ciśnień ciepłe zimne.

Obieg w aucie jest wymuszony a nie konwekcyjny. Co do tego nie mam wątpliwości. Możesz mieć mega złośliwy przypadek że gdzieś jest "coś" co jest ruchome i dopiero przepływ płynu wymuszony pompą powoduje wepchnięcie go w kanał i zatkanie. Powietrze ma tysiąc razy mniejszą gęstość i może inaczej na to coś oddziaływać.
Na lewym zdjęciu widać że ta przegroda nie jest pełna tylko ma małe okienko na dole - tak to jest? A na prawym zdjęciu przegrody całkowicie brak. Ale powiedz mi, ten kanał przy cylindrze idzie gdzieś na dół bloku czy jest ślepy? Tzn czy idzie gdzieś w stronę tej rurki z kolankiem która jest przykręcona po stronie pasażera.
Pytanie również które fotki są z Twojego silnika? Ta na górze i ta po lewej?


Co do obiegu to też jestem świadomy że powinien być wymuszony pompą, ale to w obecnym momencie wygląda tak:
Obrazek
Po lewej moja sytuacja: węże idące od pompy do chłodnicy i nagrzewnicy są zimne (nagrzane od silnika ale bez obiegu gorącej wody), oraz bez termostatu.
Po prawej sytuacja idealna.

Przebieg wody przez ten kanał próbowałem zilustrować na poniższym obrazku.
Obrazek
Ta ścianka jest po całej wysokości, a ten otwór co pisałeś to światło które wchodzi przez okienko gniazda pompy wody. Tak więc pompa wody zasysając wodę z bloku nie ma takiej możliwości.
Stąd chyba (dalej tylko gdybam, nie chce rozbierać na marne) z efekcie zimny wąż idący do chłodnicy i brak cyrkulacji gorącej wody...

Co do przeszukania układu: chłodnicę, węże, przejrzałem i do tej pory nic nie znalazłem...

Zdjęcie spod maski, mojego autorstwa.

Piejar
Kierownik
 
Posty: 407
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

07 gru 2023 12:34

Super. Widzę ze doktorat zrobiłeś. Nie każda fotka mi się otwiera, lepiej udostępniać przez Google disc (udostępniasz do aplikacji Dysk, wysyłasz, udostępniasz dla każdego kto ma link, wklejasz link).
Widać tu dwa główne problemy:
1. Problem pewny: tj brak termostatu i praca układu non stop na dużym obiegu. Problem jest o tyle większy, że całkowity brak grzybka oznacza ogromne okno przelotowe termostatu. Kiedy on się uchyla czy otwiera, to raczej nie ma takiego światła przelotu. Wydaje się że mogła ona stanowić łatwy bypass ograniczający przepływ przez silnik i nagrzewnice.
2. Problem niepewny: czy do pompy dochodził w ogole płyn chłodzący. Jeżeli nie, jeżeli okno było całkowicie zamknięte, to silnik był całkowicie pozbawiony obiegu wody tj chłodził się naturalnie, konwekcyjne.
A auto, kiedy źle działało było na tej uszczelce "z zaślepką"? Wtedy nawet wymiana termostatu niewiele by pomagała.
Czy miałeś ten silnik poskładany z uszczelką "z okienkiem" i nadal było źle? Przy takim "termostacie" to nadal mogło być źle.

AUTOR WĄTKU
imarom
Przedszkolak
 
Posty: 18
Dołączył(a): 21 wrz 2022 13:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Grupa: Trójmiasto
Model cee'd:
C1 HB, 1.6 Pb 125KM
2009, Comfort+

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

07 gru 2023 13:21

Samochód odkąd go mam, chodzi na uszczelce z zaślepką.
Termostatu też nie włożyłem, bo odkryłem to po 18 i sklepy były pozamykane, a samochód trzeba było złożyć :P
W weekend złożę samochód na nowej uszczelce "z okienkiem" + termostat i zobaczę jak to wyjdzie.
Jeśli temperatura silnika się uspokoi, a nie będzie grzało - w co nie chce wierzyć - wymienię również nagrzewnicę.
Mam nadzieję że pomoże to niektórym w przyszłości :)

Piejar
Kierownik
 
Posty: 407
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

07 gru 2023 14:15

Jak słusznie zauważyłeś kilka postów wcześniej blok z przegrodą wymaga aby był odpowiedni kanał w głowicy. Masz go?
https://drive.google.com/file/d/1JSlw-yaauN-1m8ahRzObKII1ui2tMvAD/view?usp=drivesdk

AUTOR WĄTKU
imarom
Przedszkolak
 
Posty: 18
Dołączył(a): 21 wrz 2022 13:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Grupa: Trójmiasto
Model cee'd:
C1 HB, 1.6 Pb 125KM
2009, Comfort+

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

08 gru 2023 07:48

Tak, oczywiście.
Znowu szybki rekonesans:
Głowica również przechodziła zmiany (cały czas mówię o 1.6 CVVT 125KM).
W trakcie liftu zmienili głowice - dalej o tym samym oznaczeniu G4FC. Starsza głowica miała dwa otwory pod króćcem układu chłodzenia. Nowsza tylko jeden.
Ale kształt powierzchni do bloku się nie zmienił. Więc istnieje ogromne prawdopodobieństwo pomyłek w tym momencie.
U mnie "stara głowica" z dwoma otworami. Ciekawe co się pozmieniało... W weekend jak mi starczy czasu zdejmę czapkę i porobię tysiąc zdjęć.

Jestem coraz bliżej rozwiązania tajemnicy :D

Piejar
Kierownik
 
Posty: 407
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

08 gru 2023 08:05

Podziwiam bo jeszcze nigdy czapki nie zdejmowałem. Szczęśliwie nie miałem takiej potrzeby bo generalnie kupuje auta z salonu a kilka używanych chrupków (4) które miałem były w miarę trafione. Przynajmniej od strony silnikowej.
A ile wogole przejechałeś tym autem bez chłodzenia? Jakieś dłuższe trasy w tym były? Bo krótkie odcinki to jestem w stanie sobie wyobrazić ale kilkaset km latem bez chłodzenia...

Avatar użytkownika
Ryba4
Nadworny błazen
 
Posty: 6863
Dołączył(a): 01 gru 2010 18:15
Lokalizacja: Kraków / Wrocław
Grupa: Małopolska
Model cee'd:
C1FL HB, 1,4 Pb 90KM
2010, M

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

08 gru 2023 10:53

Piejar napisał(a):Super. Widzę ze doktorat zrobiłeś. Nie każda fotka mi się otwiera, lepiej udostępniać przez Google disc (udostępniasz do aplikacji Dysk, wysyłasz, udostępniasz dla każdego kto ma link, wklejasz link).


tak nie w temacie, to nie jest dobry pomysł, bo trzeba klikać w linki jak niżej

Piejar napisał(a):Jak słusznie zauważyłeś kilka postów wcześniej blok z przegrodą wymaga aby był odpowiedni kanał w głowicy. Masz go?
https://drive.google.com/file/d/1JSlw-yaauN-1m8ahRzObKII1ui2tMvAD/view?usp=drivesdk


Mnie się zdjęcia wyświetlają, ale to oczywiście nie oznacza, że u wszystkich muszą. Mozę jakiś adblocker blokuje?
Obrazek
FL 1,4 90KM HB 5K M (C+); STI WRC WRX PS3 ITP ITD TDI 8)

Piejar
Kierownik
 
Posty: 407
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

08 gru 2023 12:35

Zdjęcia mi się wyświetlają ale są obcięte a po kliknięciu nie ma dojścia do fotki tylko jakaś strona typu "przechowalnia zdjęć". Nie da się dojść do fotki w pełnej rozdzielczości. Ale to detal

Piejar
Kierownik
 
Posty: 407
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

16 gru 2023 09:36

Halo halo, czy coś udało się naprawić? Ja zwalczylem w tym czasie wymianę tylnego zawieszenia w moim i30 CW :-)

AUTOR WĄTKU
imarom
Przedszkolak
 
Posty: 18
Dołączył(a): 21 wrz 2022 13:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Grupa: Trójmiasto
Model cee'd:
C1 HB, 1.6 Pb 125KM
2009, Comfort+

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

18 gru 2023 12:31

Nie miałem ciśnienia na robotę, a świąteczne zakupy zmobilizowały moją małżonkę do wyciągnięcia mnie z garażu.
Jako że mam dostęp do lakierni proszkowej i pełnej gamy kolorów podrzuciłem im kilka blaszek, elementów do malowania na czerwono (żeby nie było - nie próbuje uzbierać więcej koni, tylko samochód ma też czerwony kolor :P). Myślę że te skorodowane blaszki od uchwytów czujników, przewodów, rur, same rurki dobrze będzie zabezpieczyć taką warstwą.
W przewie pomiędzy świętami, poskładam wszystko do kupy i wam wyślę raport ze zdjęciami jak fajnie teraz to wygląda :D
Jak na razie mam silnik rozebrany do etapu zdjęcia głowicy. Kolektory, rozrząd, wałki porozpinane.

Piejar
Kierownik
 
Posty: 407
Dołączył(a): 13 maja 2020 06:50
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: GOP- Górny Śląsk
Model cee'd:
C1 PRO, 2,0 ON 140KM
2008, COMFORT

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

18 gru 2023 13:58

Oby tylko reszta silnika do czegoś jeszcze się nadawała po takim ujeżdżaniu. :grin:
Ale zawsze można przerobić blok na stolik. Szklany blat, a blok na czerwono (proszkowo a jakże) i z góry napis "Ferrari" :biggrin:

Avatar użytkownika
gisio
V kolumna
 
Posty: 1362
Dołączył(a): 23 gru 2009 17:51
Lokalizacja: Warszawa Bielany
Grupa: Mazowiecka
Marka i model samochodu: Cadenza 3,5 V6 A/T 286 KM

Re: G4FC uszczelka pod głowicą

18 gru 2023 19:22

imarom - możesz podać VIN swojego auta oraz podać numer seryjny silnika odczytany z bloku?
„ … kiedy jestem trzeźwy i w dobrej formie krzywdzę ludzi … „

Następna strona
Powrót do Silniki i skrzynia biegów
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi / Wyświetlone
    Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 136 gości

Partnerzy

Części Kia

https://pesca-sklep.pl