Autorem treści jest Rokiko z https://www.forumsamochodowe.pl, ja tylko cytuję i uzupełnię, Może się przyda jakiemuś przyszłemu nabywcy kijanki, temat tyczy się rozróżniania dwóch wersji silnika 1,4 między innymi z KIA CEED II, zarówno przed jak i po lifcie. Oba silniki nieco się różnią konstrukcyjnie i użytkowo:
"Ostatnio oglądałem sporo samochodów z koncernu Kia i Hyundai. Głównie były to modele i30 i Cee'd. Postanowiłem opisać oba silniki ponieważ nie każdy wie, że są to dwie zupełnie różne konstrukcje. Pokażę również zdjęcia na których będzie widać jak odróżnić obie jednostki. Zaczniemy chronologicznie i na pierwszy rzut idzie jednostka która była produkowana wcześniej czyli wersja silnika Gamma.
Silnik 1.4 Gamma (G4FA) MPI produkowany był od 2006 do 2014 roku ale możemy go spotkać w samochodach nawet do 2016 roku. Występował w trzech wersjach mocy 90KM, 101KM i 109KM. Jest to jednostka na wielopunktowym wtrysku z rozrządem opartym na łańcuchu z bezstopniowym systemem zmiennych faz rozrządu CVVT. W tym silniku nie mamy hydraulicznych popychaczy zaworów i kontrolę luzu trzeba przeprowadzać co około 100tkm według zaleceń producenta.
Zalety: prosta konstrukcja silnika, łańcuch rozrządu, trwała jednostka z małą awaryjnością, możliwość współpracy z LPG przy kontroli luzu zaworowego co 30tkm.
Wady: przy jeździe w mieście potrafi się lekko rozciągać łańcuch i przez to lekko hałasować, silnik jest trochę słaby przez co dynamika cierpi, zbyt wysokie przełożenie dla szóstego biegu.
Silnik 1.4 Kappa (G4LC) MPI produkowany od 2013. Występuje w dwóch wersjach 100KM i 101KM. Więc tu łatwo go pomylić z poprzednikiem bo mamy przynajmniej trzy lata kiedy występowały oba silniki. Jest to również jednostka na wielopunktowym wtrysku z rozrządem opartym na łańcuchu z bezstopniowym podwójnym układem zmiennych faz rozrządu Dual-CVVT. Mamy tu blok silnika wykonany w innej technologii (odlew wysokociśnieniowy aluminium) przez co jest on znacznie lżejszy. Ciekawym rozwiązaniem jest napęd rozrządu który nazywany jest rozrządem cichobieżnym bo mamy tu łańcuch płytkowy, zastępujący łańcuch typu rolkowego. Takie zoptymalizowanie konstrukcji pozwoliło znacznie zredukować zmieniające się obciążenia oraz hałas zazębiania się kół z łańcuchem. W takim rozwiązaniu łańcuch nie wymaga żadnych czynności obsługowych i nawet nie jest przewidziana jego wymiana. Dużym plusem jest zastosowanie w tym silniku hydrauliki na zaworach (hydrauliczna kompensacja luzu zaworów).
Zalety: hydrauliczna regulacja luzu zaworowego, cichobieżny łańcuch rozrządu, trwała konstrukcja, trwały podwójny układ zmiennych faz rozrządu, bardzo dobra współpraca z LPG.
Wady: trochę głośna praca przy wyższych obrotach, dynamika lepsza niż u poprzednika ale mogło by być lepiej. Biorąc pod uwagę manualną skrzynię sześciobiegową która była zestawiana z tym silnikiem to uważam że jest w niej zastosowane zbyt wysokie przełożenie dla szóstego biegu. Ponieważ już czy 100km/h mamy dosyć wysokie obroty mają zapięty najwyższy bieg.
Podsumowując oba silniki są godne polecenia ale bardziej ten drugi w wersji Kappa który pomimo takiej samej mocy znacznie lepiej sobie radzi z dynamiką i jest bardziej elastyczny do tego jest bardziej bezobsługowy"
Czytaj więcej: https://www.forumsamochodowe.pl/porowna ... 124500.htm
Silnik Gamma, ten nieco starszy 1,4:
Silnik Kappa, nowsza wersja, 1,4
Od siebie dodam, ze silniki różnią się też nieco pojemnością, Gamma ma 1396cm3, a Kappa 1368cm3
[C2FL] Porównanie dwóch rodzajów silników KIA 1,4 - Gamma i Kappa
Moderator: Żandarmeria
-
Wojewoda82 - Klubowicz
- Posty: 34
- Dołączył(a): 09 kwi 2023 08:57
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Grupa: Dolny Śląsk
- Model cee'd:
C2FL HB, 1368 Pb 100KM
2018, M + Smart Plus
-
Ryba4 - Nadworny błazen
- Posty: 6871
- Dołączył(a): 01 gru 2010 18:15
- Lokalizacja: Kraków / Wrocław
- Grupa: Małopolska
- Model cee'd:
C1FL HB, 1,4 Pb 90KM
2010, M
Re: Porównanie dwóch rodzajów silników KIA 1,4 - Gamma i Kap
Nikt nie prosił, ale każdy potrzebował.. brawo!
- Przemek77
- Brygadzista
- Posty: 81
- Dołączył(a): 18 sty 2019 18:15
- Lokalizacja: PL
- Grupa: Małopolska
- Model cee'd:
C1FL SW, 1,6 Pb 125KM
2011, M
Re: Porównanie dwóch rodzajów silników KIA 1,4 - Gamma i Kap
W Kappie weszły hydropopychacze kiedy inni popularni producenci cięli koszty i przechodzili na tańsze "szklanki". Szacun.
Posty: 3
Strona 1 z 1
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi / Wyświetlone
- Ostatni post
-
-
[C2FL] Kia Cee'd SW 1.6 Gdi Automat
przez pieron27 » 12 sty 2020 15:22 w Pochwal się swoją Kia cee'd :D - 9 Odpowiedzi / 22462 Wyświetlone
- Ostatni post przez pieron27
12 kwi 2020 18:39
-
[C2FL] Kia Cee'd SW 1.6 Gdi Automat
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości