Strona 1 z 1

5w30 czy 5w40 - C1 CRDI

Napisane: 11 wrz 2018 14:09
przez boe6666
CRDI z 2007 roku. Instrukcje do roku 2008 włącznie nie dopuszczają dla CRDI oleju 5w30. Mam przejechane 320 tyś (wymiany co 20 tyś, Castrol Edge 5w30 - średnio 2 x w roku). Silnik po wymianie kompletnego rozrządu, nie pali oleju, nie ma wycieków itp - jednakże jego kultura pracy jest już dość słaba. Jeżdzę głównie w trasie (ok. 1000 km tygodniowo, 120-150km/h średnio). Czy np. LM syntetyczny Diesel Synthoil 5W40 - to dobra propozycja ?

Re: 5w30 czy 5w40

Napisane: 11 wrz 2018 16:07
przez marcin255
skoro wszystko jest ok , po co kombinować ?

Re: 5w30 czy 5w40

Napisane: 12 wrz 2018 07:52
przez boe6666
Nie wiem, ale podobno LM to prawdziwy syntetyk B4 (a castrol to HC C3) a ja nie mam DPF i ten numerek 40 oznacza że w wyższych temperaturach ma lepsze właściwości. Wymienię, zobaczę czy kultura pracy się poprawiła. Martwi mnie tylko że instrukcja nie przewiduje 5w40 - natomiast od 2010 już przewiduje - aż tak się te silniki zmieniły w sensie konstrukcyjnym ? czy po prostu w 2007-8 5W40 był mało popularny bądź słabodostępny ?

Re: 5w30 czy 5w40 - C1 CRDI

Napisane: 21 wrz 2018 07:03
przez boe6666
Olej zalany. Napiszę co i jak po paru tyś. km.

Re: 5w30 czy 5w40 - C1 CRDI

Napisane: 21 wrz 2018 11:59
przez ryli1
Miałem CRDI 115 km z 2008 i od początku jeździłem na 5w40 głównie na Motul 8100 x-cess. Przejechałem ponad 200 tyś bez problemów.

Re: 5w30 czy 5w40 - C1 CRDI

Napisane: 21 wrz 2018 13:40
przez boe6666
U mnie do 300 tyś też było wszystko ok lecz potem ciąg niefortunnych zdarzeń:
1. Wywalenie 3 litrów oleju w trasie (100km) - zaraz po wymianie - mechanik źle założył oring na obudowie filtra. Jak dojechałem to poziom oleju był na końcówce bagnetu.(silnik oczywiście cały w oleju) Przez całą trasę kontrolka się nie zapaliła
2. Uszkodzenie wentylatora chłodnicy - trochę z tym jeździłem zanim zauważyłem że klima nie działa jak stoję w korku - możliwe że przegrzałem coś w silniku
3. Serwis w ASO wraz z wymianą rozrządu - nie jestem przekonany co do fachowości tego serwisu....

Ponadto od ponad 2 lat zostawiałem samochód rano u mechanika a odbierałem po pracy - na wymianę oleju - ale teraz po zalaniu LM5W40 widzę że chyba nie lali tam tego za co płaciłem albo ich dostawca miał olej z lewego źródła... silnik na 5W40 pracuje o wiele ciszej.... zobaczymy jednak po paru tysiącach km.

Re: 5w30 czy 5w40 - C1 CRDI

Napisane: 11 paź 2018 13:38
przez Sklep-Kia_pl
Zalej taki jaki zaleca producent, dla mnie to proste, oczywiście obserwujesz kulturę pracy silinka i wiesz jaki olej będzie lepszy dla silnika bo klase lepkościową zostawiłbym tą samą,czyli tutaj 5w40, akurat osobiśce odradzam Castrola na rzecz Motula lub Valvoline.

Re: 5w30 czy 5w40 - C1 CRDI

Napisane: 14 paź 2018 09:41
przez boe6666
Producent zaleca różne oleje, ale dla mojego rocznika nie zaleca 5w40 tylko 5w30. Dla rocznika 2009 (ten sam silnik) olej 5w40 już się pojawia w instrukcji. Stąd pytanie na forum. Jeżdżę głównie w trasie czyli 5 bieg 3tyś obrotów 140 na budziku (czasem więcej) - przez 2 godziny dziennie.

Re: 5w30 czy 5w40 - C1 CRDI

Napisane: 17 gru 2018 11:06
przez boe6666
Tak odświeżę bo mrozy się pojawiły. 3 dni postoju, śnieg, temperatura w nocy do -8st - odpalenie nie powoduje stukania w silniku, jak wcześniej bywało. Silnik pomimo zacnego przebiegu (325 tyś) pracuje twardo ale nie stuka. Pomijam piszczenie i trzeszczenie rolek na pasku wielonapędowym które ewidentnie domagają się wymiany.
Jednakże zauważyłem jedną dziwną przypadłość. Czasami podczas odpalania - nawet nie że na mrozie, tylko np. w garażu, z silnika dochodzi taki metaliczny wydźwięk, przy jednoczesnym falowaniu obrotów. Dzieje się to w pierwszych sekundach po odpaleniu, jakby silnik był przez ułamek sekundy zduszony i coś metalicznie zaklepie od spodu, po max 8 sekundach pracuje już miarowo. Ten dźwięk jest podobny do tego jak ktoś chce ruszyć samochodem bez gazu i zbyt gwałtownie puści sprzęgło - tzn na granicy jego zgaszenia. CO to może być ?

Re: 5w30 czy 5w40 - C1 CRDI

Napisane: 19 mar 2019 09:29
przez boe6666
Podsumowując - 6 miesięcy, 20 tyś przejechane. Wydaje się że olej LM 5w40 Synthol Diesel jest dużo lepszy niż ten stosowany dotąd (różne odmiany Castrol Edge 5w30 na przestrzeni lat tj. FST/LL/Titanum). Silnik pracuje lepiej, nie klupie). Kolejna wymiana na dokładnie taki sam, choć odnoszę wrażenie że nie jest już tak dostępny jak jeszcze w zeszłym roku (wycofany z rynku niemieckiego). Pozdr.

Re: 5w30 czy 5w40 - C1 CRDI

Napisane: 20 mar 2019 08:37
przez Przemek77
Technologia najpierw przyniosła 5w40, później 5w30.
Nie masz DPF więc dobór oleju bardziej elastyczny. Technologicznie silnik pewnie z końcówki lat 90tych i 5w30 okazał się zbyt nowy (wymagania eko) stąd powrót do 5w40 i np. cichsza praca. 5w40 powinno zawierać więcej dodatków czyszczących, uszlachetniających kosztem tego "eko" (dodatkowo większa emisja CO2 na "gęstszym" oleju). Pewnie z obserwacji serwisów poszły rekomendacje na 5w40 albo od 2010 roku odchudzono oleje 5w40 z dodatków nie-eko...

Turbo lubi w30. Przy Twoim stylu jazdy czyli dużo 150+ gdzie olej ma 110 st spokojnie 5w40 ale delikatniejsza jazda na zimnym kiedy to turbo może być słabiej smarowane.

Szedłbym w olej ze średniej półki i częstsze wymiany np 15 tys km jeśli dużo jeździsz w warunkach autostradowych (vide instrukcja auta).

W innym aucie CRDI mam castrol 5w30 niestety DPF. Klepie jak cholera, najbliższa wymiana oleju to zmiana producenta.

Re: 5w30 czy 5w40 - C1 CRDI

Napisane: 20 mar 2019 19:22
przez boe6666
CO do technologii... w 2007 CRDI miał być podobno jednym z najnowocześniejszych silników, także nie wiem czy ta technologia z lat 90-tych. 40 w 5w40 oznacza lepsze parametry w wyższych temperaturach, stąd zmiana z 5w30 na 5w40 - oczywiście subiektywne odczucie lepszej pracy miało swoje echo w pewnym mechanikiem który prawdopodobnie przez 2 lata mnie kantował na oleju - ale nieważne. Wcześniej -8 lat tylko castrol 5w30 i zawsze było ok. Choć trzeba przyznać że na zimnym słychać turbinę (a zaczynam jazdę delikatnie) - po prostu gwizda/ wyje - czego wcześniej nie było. Zawsze myślałem że Turbina gwizda gdy spręża powietrze, tymczasem moja przy 1500 obrotów wyje i nie zawsze wprostproporcjonalnie do obrotów, czasem przyspiesza gdy obroty zaczynają już spadać.... :)