Strona 3 z 4

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 16 maja 2023 07:03
przez sensor
l4mer napisał(a):Witam, mam ten sam problem. Poniżej i 15 stopni bajka silnik chodzi jak trzeba ma moc do 2000 obrotów.
Jak tylko temperatura otoczenia większa od 15 stopni, falowanie po odpalenia i brak mocy między 1000-2000 - dopiero jak turbo się załączy to jedzie normalnie.

Mam torq i obserwuje EGR i LOAD (obciążenie wyliczane z innych parametrów) - do 15 stopni działa wszystko ładnie widać zasadne otwieranie i zamykanie EGR i sensowne obciążenie.
Jak przekraczam 15 stopni - LOAD świruje a EGR jakby sie nie zamykał. Zrobię filmik jak się ociepli.
Normalnie jak zwiększa się obciążenie to EGR się zamyka.
Powyżej 15 stopni jakby sterownik przechodzi w inny tryb sterowania EGRem wciskam gaz a on nie spada na 4% tylko trzyma nada 30-40%.
Tylko tak jak pisałem, load też świruje - wiecie może z jakich parametrów jest wyliczany ten load?

Zero błędów na kompie. Start stop działa - także czujnik sprzęgła OK.

Dziwne że mamy wszyscy ten problem a mechanicy o nim nie słyszeli?
Co wymieniać po kolei? Świece żarówe?


ale jak masz dobre świece to co da wymiana?
szukaj szukaj...... cipło sie robi
ja mam koncepcje że któryś czujnik przekłamuje - np. temp powietrza ? zawyża o 20 stopni przykładowo i 15 stopni +20 to on widzi jako cieły silnik>? jest to problem znany i nierozwiązany mi pojawił się jak auto miało z 5 lat

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 16 maja 2023 09:13
przez l4mer
Spoko będę sprawdzał. Auto mam od pół roku także nie mam pojęcia w jakim stanie są świece - kontrolka się zapala na chwilę i brak problemów z odpalaniem zimą.
Mam plan aby zlecić sprawdzenie wymiane świec a poźniej czyszczenie kolektora dolotowego i EGR.
Jak nie pomoże to chyba programowo wyłączę EGR ...

Dla mnie to jest magia - może to po prostu komp ześwirował.
15 stopni wszystko działa dobrze
16 stopni - i problemy

Ciekawe jest nawet to, że ruszam z pod domu mam 16-17 stopni na kompie, szarpie świruje z mocą, ujadę trochę ochłodzi się wiaterkiem do 15 stopni i problem znika :)

Jedyny co przychodzi mi do głowy to <= 15 stopni jakiś czujnik nie jest brany pod uwagę prze komputer. Jak > 16 stopni do kalkulacji zaczyna używać jakiegoś czujnika, paremetru który świruje ...

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 16 maja 2023 09:36
przez Pangenitor
Tak wtrącę swoje 3 grosze.
Sprawdzał ktoś jak się zachowuje MAF sensor, bo z tego co wiem, to dla niego istotny parametrem jest temperatura powietrza. Zazwyczaj zbudowany jest z dwóch drucików, z których jeden jest podgrzewany a drugi pracuje jako źródło odniesienia. Przepływające przez nie powietrze ochładza je i na podstawie przepływającego przez nie prądu ECU wie jaka ilość powietrza wpada do silnika. Może są zabrudzone lub uszkodzone i stąd ECU dostaje jakieś głupie parametry. Taki moje spostrzeżenie.

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 16 maja 2023 10:02
przez l4mer
Oglądałem ten filmik o MAF i ponoć wymiana nie pomogła:
https://www.youtube.com/watch?v=pwhhEw15Dy8

Jeden komentarz pod filmikiem jest ciekawy:

"liTal
2 lata temu
@Sebastian Witam. Miałem problem z EGR. Wymiana części elektronicznej EGRa może pomóc (taki element z bolcem który pcha sprzężynę w częsci mechanicznej), albo całkowite wycięcie EGRa z mapy. Może Pan odkręcić część elektroniczną egra i palcem naciskać sprężynę i wtedy silnik powinien zacząć się dławić i chodzić niestabilnie. Życzę szybkiego i taniego rozwiązania problemu. Pozdrawiam"

Tylko u siebie widzę że EGR się nie zamyka kiedy powinien (wciskam gaz) - ale z drugiej strony mam też EGR err - i on nie wskazuje błędu - co by sugerowało że komputer takie wartości zlecił.

Dziwi mnie że ludzie z ASO nie wiedzą o co chodzi. Przecież dokładnie wiedzą czemu i kiedy komputer sprawdza te 15 stopni i co z nimi robi.
Od razu powinni wiedziec, że aha > 15 stopni to są dodatkowo te czujniki sprawdzane - czyli one do wymiany.

Aha jeszcze zastanawia mnie wskazanie EGR (mój ma 4 albo 5 kabli) czy ono podaje aktualne/rzeczywiste ustawienie (co jak EGR się zacina) czy to co komputer chciałby. Z drugiej strony jest EGR err - czyli jakby się zaciął to ERR powinien pokazać duży błąd...
W Ceed < 2012 chyba był EGR tylko z 2 kablami.

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 16 maja 2023 11:30
przez Pangenitor
l4mer napisał(a):Aha jeszcze zastanawia mnie wskazanie EGR (mój ma 4 albo 5 kabli) czy ono podaje aktualne/rzeczywiste ustawienie (co jak EGR się zacina) czy to co komputer chciałby. Z drugiej strony jest EGR err - czyli jakby się zaciął to ERR powinien pokazać duży błąd...
W Ceed < 2012 chyba był EGR tylko z 2 kablami

EGR z 5pinami to prawdopodobnie 2 piny na cewkę zaworu 3 piny na czujnik położenia zaworu.
Nowsze prawdopodobnie nie mają czujnika położenia i dla tego są tylko 2 piny.

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 16 maja 2023 15:33
przez Piejar
To raczej nowsze EGR mają pomiar położenia. W 2008 D4EA mam EGR sterowany elektromagnesem, sygnał PWM 2 piny. Często EGR jest sterowany podciśnieniem przez elektrozawor, też PWM. EGR ma duży wpływ na pracę silnika bo odpowiada nawet za kilkadziesiąt procent przepływu powietrza (spalin) do układu dolotowego. Jak już gdzieś pisałem podkładka między zaworem a cewka ma 1,4 mm grubości a jej wyjęcie całkowicie zmienia pracę silnika (szaleje). Dlatego zachęcam żeby zrobić sobie porządek z EGR tzn żeby był drożny i sterowny tz chodził lekko bez zacięć

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 17 maja 2023 08:58
przez Kawu
Dokładnie jak przedmówca uważam.
Ja dwa lata temu czyscilem go z 3 razy przez 2 miesiące. W zeszłym roku raz się tylko zaciął na górkach w Slowenii. Obeszło się bez czyszczenia i śmiga (odpukac) do dzisiaj.
Jak EGR się zatnie na dłużej to silnik "osłabnie" i w końcu zobaczysz kontrolkę silnika.
Tak bynajmniej jest w CII.

Ja zauważyłem też kiedyż, że jak pojawiało się poszarpywanie, o którym piszecie - a miałem zawalony dpf- to po kilku km dosyć często było dopalanie DPF.
Od kiedy filtr drożny i brak problemów z EGR to może z dwa, trzy razy wyłapałem lekkie 'wahlowanie' obrotów.

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 17 maja 2023 12:48
przez Piejar
Tu jest 5 stronicowy wątek o tym samym (chyba) problemie
viewtopic.php?f=36&t=7019&start=60#p213995

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 17 maja 2023 14:32
przez witek690
A co ile wypala się ci dpf?

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 17 maja 2023 18:46
przez Piejar
Poszedłem sprawdzić do auta i widzę po "regeneration demand" że auto chce wypalać DPF to ruszyłem w trasę i wypalanie zakończone sukcesem. To było po 1005 a poprzednie po 767 km. Wypalanie trwało ok 17 minut na dystansie ok 22 km. Warto obserwować czy jest wypalanie bo lepiej wypalania kończyć i mieć nad tym kontrolę.
Jeżeli chodzi o poszarpywanie to żadnych objawów ale było jakieś 9 stopni więc chłodno

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 18 maja 2023 18:54
przez l4mer
U mnie wypala co 400km - monitoruje na torq. Dzisiaj wypalałem, wczoraj komp pokazywał 15,9 g na DPFie.
Po wypalaniu, 16 stopni wyjeżdżałem z garażu podziemnego zimny silnik i szarpał.

https://photos.app.goo.gl/SEECJWss9hyj8cE9A

Co ciekawe przy wypalaniu DPFa, EGR jest zawsze zamknięty.
Tak przy okazji, czy programowe wyłączenie EGR będzie mieć jakiś wpływ na szybkość zużycia/zapełnienia DPF?

Za tydzień wymieniam świece, bo w sumie nie wiem w jakim są stanie.
Później planuje przeczyścić kolektor dolotowy (może to klapy wirowe świrują).
Jak nie pomoże to programowo wyłączyć EGRa.

Co jest lekko dziwne to TORQ przestał mi pokazywać VGT duty - ale nie wiem czy to ten program jest słaby czy czujka? (teraz pokazuje Nodata - może trzeba usunąć i dodać wskaźnik).
Nie wiem jak jest z O2 - ciągle pokazuje 8V - co to za czujnik i gdzie jest?

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 18 maja 2023 19:23
przez witek690
Czy mógłbyś powiedzieć które dokładnie wskazania ustawiłes w aplikacji, fraz używam tej apki ale tylko mam ustawione jak się wypala

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 18 maja 2023 20:57
przez Piejar
Potwierdzam że podczas wypalania EGR jest zamknięty bo chodzi o to żeby wtryskiwane na suwie wydechu paliwo wypalające DPF (post injection) nie było wdmuchiwane do kolektora dolotowego.
Podobno usunięcie EGR skraca interwały wypalania DPF. Widziałem takie wypracowanie gdzieś na necie ale powiedzmy że "podobno". Jak to znajdę to wrzucę linka. Moim zdaniem cały ten ekosystem EGR - DPF jest bardziej skomplikowany niż nam się wydaje dlatego nie jestem fanem usuwania EGR. Ale każdy robi jak chce.

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 19 maja 2023 05:52
przez l4mer
Ciekawe spostrzeżenie, wczoraj stoję w korku na a4 EGR zamknięty, robię przegazówkę do 2k i otwiera się EGR - najdziwniejsze że load i MAF się zmeniają :)
To jakieś dziwne sterowanie do testów spalin (tak zgaduje)?

https://photos.app.goo.gl/4wxwjxz1rX8jhgn39

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 19 maja 2023 08:00
przez l4mer
witek690 napisał(a):Czy mógłbyś powiedzieć które dokładnie wskazania ustawiłes w aplikacji, fraz używam tej apki ale tylko mam ustawione jak się wypala


Standardowo mam:
- temp DPF
- Obciążenie
- EGR i EGR err
- Napięcie akumulatora
- temp płynu chłodniczego
- poziom naładowania baterii smartfona

Obecnie pododawałem co się da (co ma sensowne pomiary) odnośnie tego szarpania.

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 19 maja 2023 08:01
przez l4mer
Odnośnie sondy Lambda - wie ktoś jak pomierzyć (5 kabli) czy nie ma spalonego obwodu grzania?

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 19 maja 2023 09:04
przez Piejar
Jak podasz jakiś nr części to będzie łatwiej z tą sondą. Często na necie części zamienne mają rozpisane kostki. Grzałka ma.jakies.pojedyncze ohmy.

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 19 maja 2023 09:10
przez Piejar
l4mer napisał(a):Ciekawe spostrzeżenie, wczoraj stoję w korku na a4 EGR zamknięty, robię przegazówkę do 2k i otwiera się EGR

No ciekawe i pouczające spostrzeżenie. Kiedy EGR zamknięty to MAF widzi przepływ 10,8 g/s a kiedy EGR otwarty na 36 % to już tylko 6 g/s. Czujnik MAF nie mierzy tego, co leci przez EGR a skoro przepływ spadł tak mocno to oznacza że oo 45% "powietrza" leci do silnika z EGR a nie z filtra powietrza. I niech ktoś powie, że EGR nie ma wpływu - ma ogromny i dlatego może powodować falowanie, szarpanie itp. ECU silnika niea.pomiaru przeplywu przez EGR a jedynie wylicza sobie ten przepływ ze stopnia otwarcia tego zaworu, zakładając, że jest on tak otwarty jak ma być i że jest drożny.

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 19 maja 2023 10:07
przez l4mer
Piejar napisał(a):Jak podasz jakiś nr części to będzie łatwiej z tą sondą. Często na necie części zamienne mają rozpisane kostki. Grzałka ma.jakies.pojedyncze ohmy.


Wygląda że takie coś:
https://www.czesciauto24.pl/bosch/665242

Re: Falowanie obrotów

Napisane: 19 maja 2023 10:49
przez l4mer
Piejar napisał(a):
l4mer napisał(a):Ciekawe spostrzeżenie, wczoraj stoję w korku na a4 EGR zamknięty, robię przegazówkę do 2k i otwiera się EGR

No ciekawe i pouczające spostrzeżenie. Kiedy EGR zamknięty to MAF widzi przepływ 10,8 g/s a kiedy EGR otwarty na 36 % to już tylko 6 g/s. Czujnik MAF nie mierzy tego, co leci przez EGR a skoro przepływ spadł tak mocno to oznacza że oo 45% "powietrza" leci do silnika z EGR a nie z filtra powietrza. I niech ktoś powie, że EGR nie ma wpływu - ma ogromny i dlatego może powodować falowanie, szarpanie itp. ECU silnika niea.pomiaru przeplywu przez EGR a jedynie wylicza sobie ten przepływ ze stopnia otwarcia tego zaworu, zakładając, że jest on tak otwarty jak ma być i że jest drożny.


Właśnie i tak się zastanawiam czy to nie jest błąd że nie mierzy rzeczywistego przepływu przez EGR - tylko robi jakieś założenia.
Jeśli wszystko jest nowe, niezawalony DPF, chłodniczka spalin to pewnie liczony przepływ się ładnie zgadza i komp steruje dobrze.
Ale jak DPF zatkany albo chłodniczka zarąbana - to może za dużo/mało wpływa powietrza przez EGR ...
Da się chłodniczkę spalin jakoś rozsądnie poczyścić?

Tylko nadal pytanie czemu do 15 stopni jest OK a powyżej zaczynają się jazdy.